Bukefalos 28 år!

Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Menar du Werth?


Det var ju Anky som gjorde att rollkur blev stort?
Werth var den första att bli anklagad för rollkur i Tyskland.. det var då det fick begreppet Rollkur som är namnet på en magmedicin. Men det var först när Anky som tävlade för Nederländerna började vinna och puttade ner Tyskland från världsettan det blev ett problem för Tyskland och det blev en stor känd sak och därmed spreds begreppet.
 
Werth var den första att bli anklagad för rollkur i Tyskland.. det var då det fick begreppet Rollkur som är namnet på en magmedicin. Men det var först när Anky som tävlade för Nederländerna började vinna och puttade ner Tyskland från världsettan det blev ett problem för Tyskland och det blev en stor känd sak och därmed spreds begreppet.
Men Anky och Sjef ville sälja in sitt "system" som eget och unikt.. De menade på att det skillde sig från Werths rollkur och inte var det samma. Främst att när Werth red rollkur glappade tygeln men inte i deras.
 
Werth var den första att bli anklagad för rollkur i Tyskland.. det var då det fick begreppet Rollkur som är namnet på en magmedicin. Men det var först när Anky som tävlade för Nederländerna började vinna och puttade ner Tyskland från världsettan det blev ett problem för Tyskland och det blev en stor känd sak och därmed spreds begreppet.
Möjligt (har inte jag koll på) men det går ju inte att säga något annat än att det var Anky som gjorde att rollkur blev en stor och spridd grej.
 
Möjligt (har inte jag koll på) men det går ju inte att säga något annat än att det var Anky som gjorde att rollkur blev en stor och spridd grej.
Var kritiken mot henne som gjorde det stort.. Men rollkur red ryttare redan innan debatten var spridd. Sen var hon fövisso mån om att sälja "sin dé" de andra ryttarna hade ju inte ihop det med sina tränare och kunde göra på samma sätt men flera ryttare hakade på och höll kliniks i rollkur bland annat Patrik Kittel.
 
Var kritiken mot henne som gjorde det stort.. Men rollkur red ryttare redan innan debatten var spridd. Sen var hon fövisso mån om att sälja "sin dé" de andra ryttarna hade ju inte ihop det med sina tränare och kunde göra på samma sätt men flera ryttare hakade på och höll kliniks i rollkur bland annat Patrik Kittel.
Som jag minns det så blev rollkur stort för att anky blev så framgångsrik. Det var inte så mycket kritik igång då utan var och varannan dressyrryttare tog väl inspiration..
 
Om hon inte hade haft framgång hade vi andra ju inte känt till det.

Jag minns det som @MiniLi
Jo men precis.. Tyskland hade heller inte gjort någon grej av att Anky red rollkur och det hade inte blivit en känd grej eller debatt. Men ursprungsfrågan var om det verkligen var Isabell som gav rollkuren dess namn och det var det ju.. var Isabell och andra som red rollkur men Isabell råkade vara världsetta just då så därför var det hennes ridning som diskuterades precis som Ankys ridning började diskuteras senare när hon tagit över världsettan.
 
Jo men precis.. Tyskland hade heller inte gjort någon grej av att Anky red rollkur och det hade inte blivit en känd grej eller debatt. Men ursprungsfrågan var om det verkligen var Isabell som gav rollkuren dess namn och det var det ju.. var Isabell och andra som red rollkur men Isabell råkade vara världsetta just då så därför var det hennes ridning som diskuterades precis som Ankys ridning började diskuteras senare när hon tagit över världsettan.
Nja den som var allra först att rida rollkur var ju Nicole Upphoff med Rembrandt hon vann ju allt med den hästen och strax så hakade Isabell Werth på och sedan kom Anky & co och gjorde det riktigt stort.
 
Nja den som var allra först att rida rollkur var ju Nicole Upphoff med Rembrandt hon vann ju allt med den hästen och strax så hakade Isabell Werth på och sedan kom Anky & co och gjorde det riktigt stort.
Vem som var först att utöva vet jag inte, är ju mycket äldre än så om du frågar mig. Men orsaken att rollkur började kallas just rollkur var en anklagelse mot Werth när hon var världsetta. Dessförinnan var det namnlöst, utan begrepp. Werth gav det ett namn.
 
Vem som var först att utöva vet jag inte, är ju mycket äldre än så om du frågar mig. Men orsaken att rollkur började kallas just rollkur var en anklagelse mot Werth när hon var världsetta. Dessförinnan var det namnlöst, utan begrepp. Werth gav det ett namn.
Och när jag skrev att Isabell tog det till enny nivå och satte press på de andra ryttarna så var det inte specifikt rollkur jag tänkte på utan hennes ridning i sin helhet. Hur hårt hon drar ihop sina hästar osv. Har ju gjorts alla tider men att det nådde en högre nivå som blev standard gemene ryttare började efterlikna helt enkelt.
 
Vem som var först att utöva vet jag inte, är ju mycket äldre än så om du frågar mig. Men orsaken att rollkur började kallas just rollkur var en anklagelse mot Werth när hon var världsetta. Dessförinnan var det namnlöst, utan begrepp. Werth gav det ett namn.
Nja så har inte jag uppfattat det utan det blev poppis med Nicole Upphoff och Rembrandt iom att dom vann allt i början på 90 talet och så tog Isabell snart efter men kallades då hyperflexion. Var omdiskuterat och kritiserat redan då bla från Rainer Klimke om jag minns rätt.
 
Nja så har inte jag uppfattat det utan det blev poppis med Nicole Upphoff och Rembrandt iom att dom vann allt i början på 90 talet och så tog Isabell snart efter men kallades då hyperflexion. Var omdiskuterat och kritiserat redan då bla från Rainer Klimke om jag minns rätt.
Begreppet hyperflexion var en fransk veterinär som kom med.. vet inte om det var före eller efter begreppet rollkur uppkommit. Isabell och Nicole red ju för samma tränare.. måste ju varit att båda tränade på samma sätt för denne. Tycker jag att rollkur tagit över all fokus väldigt länge.. min ursprungliga kommentar handlade om Werths sätt att rida sina hästar och inte specifikt rollkur men det var rollkur som blev disskutionen. Man kan väl konstatera att exakt när och med vem rollkur blev allmänt populärt är omtvistat, det ser man tydligt i denna tråden. Det har jag egenltigen inte skrivit någoting om och för mig är det helt ointressant utan bara att just begreppet rollkur uppkom i samband med en anklagelse mot Werth var något jag nämnde mest i förbifarten.
 
Nja så har inte jag uppfattat det utan det blev poppis med Nicole Upphoff och Rembrandt iom att dom vann allt i början på 90 talet och så tog Isabell snart efter men kallades då hyperflexion. Var omdiskuterat och kritiserat redan då bla från Rainer Klimke om jag minns rätt.

Nicole och Isabell hade samma tränare så.. Sen bytte Nicole tränare.
Var ett himla liv där runt VM 90 som hon vann.
Sen vann ju Anky och Bonfire OS guld 2000. Sen var det igång.

Kan nog säga att det var runt där det gick åt helvete
 
Nicole och Isabell hade samma tränare så.. Sen bytte Nicole tränare.
Var ett himla liv där runt VM 90 som hon vann.
Sen vann ju Anky och Bonfire OS guld 2000. Sen var det igång.

Kan nog säga att det var runt där det gick åt helve

Ok, jag har fått med mig att de red för samma tränare 95 men kan ha missförstått. Blev nyfiken och kikade nu på videos från 92 me Nicole, Isabell och Anky.. Anky och Isabell red som krattor i jämförelse med Nicole. Nicoles ritter ser ju jämförelsevis bra ut. Anky ser rent deperat ut hur hon drog ihop sin häst med markbunden gång och Isabell var inte mycket sämre. Man hade ju kunnat önska att de hade kunnat tagit efter Nicole lite mer. Säger inte att Nicole red bra men jämförelsevis bra.
Jag är ju av åsikten att det aldrig varit bra.. det finns tider det varit bättre och sämre eller mer eller mindre extremt. Svårt att säga exakt när det gick åt pipan då. Kanske det senaste bygdes på med tiden. Isabells häst hade deformerad rygg redan då men inte lika extremt deformerad som idag. Svårt att jämföra vem som var värst då men idag är det utan tvekan Isabell, det behöver man bara slänga en öga på hur hästen ser ut. Och nämner igen att det här handlar inte om specifikt rollkur.. finns flera sätt att dra ihop ryggen på en häst, rollkur är en av dem. Dressyrryttare har i alla tider dragit ihop sina hästar på olika sätt och jag tror inte rollkur är värre än något annat. De olika sätten bland annat rollkur har använts väldigt länge, är ju inget som uppfanns på 80-90-talet utan mycket tidigare än så men blev en extrem fluga då och vem som eller hur det startade med tycker jag personligen är helt orelevant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp