Bukefalos 28 år!

Dansk Varmblod höjer kraven på avelsston

Hos Dansk Varmblod väljer man nu att höja kraven på de ston som visas tillsammans med sina föl på fölbedömningar, eller själva visas på exteriörbedömningar - även stoet ska passera en veterinärbesiktning med godkänt resultat.
 
Någon med koll som kan säga hur det är i Sverige.
Får man visa föl vod sidan av triangelmärkt sto?

*vetgirig med noll avelskoll*
 
Kan ju tycka att det borde vara ett krav för alla hästar att vara hältfria oavsett, haltar hästen har den ju ont. Det är skillnad på symptomfri och skadefri tycker jag.
Håller med. Finns alldeles för många som tvunget ska avla på sina skadade hästar bara för de råkar ha en livmoder. Det är inte schysst med all den extra vikten på en redan halt häst 😢
 
Kan ju tycka att det borde vara ett krav för alla hästar att vara hältfria oavsett, haltar hästen har den ju ont. Det är skillnad på symptomfri och skadefri tycker jag.
Jo och de har ju en poäng i att det kanske inte är superkriteriet för avel att vara halt... snarare tvärtom? Men jag undrar lite dumt vad de menar med tävlingsform? De vet såklart själva vad de menar dvs antagligen i form för att visas upp och det arbetet? snarare än i form för att hoppa 130 bana?
 
Senast ändrad:
Jo och de har ju en poäng i att det kanske inte är superkriteriet för avel att vara halt... snarare tvärtom? Men jag undrar lite dumt vad de menar med tävlingsform? De vet såklart själva vad de menar dvs antagligen i form för att visas upp och det arbetet? snarare än i form för att hoppa 130 bana?

Jag tolkar "fit to compete" som att de ska vara hela och fräscha nog att klara en vanlig veterinärcheck som man gör den inför basic tävling; trava upp utan hälta, inga skador som visar sig direkt, och i rimlig kondition för sitt jobb.

Låter väldigt vettigt faktiskt!
 
Håller med. Finns alldeles för många som tvunget ska avla på sina skadade hästar bara för de råkar ha en livmoder. Det är inte schysst med all den extra vikten på en redan halt häst 😢
Jag såg ett sto till salu för en tid sedan, som blivit beäckt och satt i avel pga en dålig SI- led.

Jag kan verkligen inte förstå hur man tycker det är rimligt att göra något så påfrestande som en dräktighet på ett sådant sto?
 
Jag tolkar "fit to compete" som att de ska vara hela och fräscha nog att klara en vanlig veterinärcheck som man gör den inför basic tävling; trava upp utan hälta, inga skador som visar sig direkt, och i rimlig kondition för sitt jobb.

Låter väldigt vettigt faktiskt!
Jo det låter ju väldigt vettigt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jul. Det är nånting med julen som jag har lite svårt för. Det borde inte vara så, men det är det. Nånting som är kopplat till känslor av...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp