Tråden för spår

Terrorn har gått över en pinne två spår i rad, så efter dagens agilitypass fick han ett kort spår. Trött hund som var lite segstartad i den kruttorra skogen, men efter några meter tuffade han på som tusan och löste lite övergångar/lämna stig som han haft svårt för. Pinnarna betalades med mjukost idag, och plötsligt blev det VÄLDIGT viktigt att alla skulle in 😁
 
Terrorn har gått över en pinne två spår i rad, så efter dagens agilitypass fick han ett kort spår. Trött hund som var lite segstartad i den kruttorra skogen, men efter några meter tuffade han på som tusan och löste lite övergångar/lämna stig som han haft svårt för. Pinnarna betalades med mjukost idag, och plötsligt blev det VÄLDIGT viktigt att alla skulle in 😁

Awesome 👏
 
Appellklass igår, och det som värmde kanske mest på hela dagen var domarens kommentar "10+" efter spåret. Han var rätt trött och värmepåverkad, men traskade på fint ändå. Dom tyckte han hade bra tryck i linan, jag som vet hur det brukar kännas, höll tyst.
Nu måste vi börja jobba upp spårkondition för lägre 💪 Jag tror han skulle ta sig rätt långt redan idag på pannben om inte annat, men på tävling ska han ju helst orka dom andra momenten efteråt också.
 
Appellklass igår, och det som värmde kanske mest på hela dagen var domarens kommentar "10+" efter spåret. Han var rätt trött och värmepåverkad, men traskade på fint ändå. Dom tyckte han hade bra tryck i linan, jag som vet hur det brukar kännas, höll tyst.
Nu måste vi börja jobba upp spårkondition för lägre 💪 Jag tror han skulle ta sig rätt långt redan idag på pannben om inte annat, men på tävling ska han ju helst orka dom andra momenten efteråt också.

Det är ju ett redigt hopp upp från appell till lägre..! 😅

Grattis till fint omdöme 🥳
 
Nu har jag last igenom storre delen av traden och ar fylld av beundran for hur duktiga ni alla ar. @Brie s Rottis imponerar speciellt. Jag var tvungen att mata mina bada "till vanster om start pinnen" som en tranare sa, for att de inte skulle vara for fladdriga och soka efter atbart bara, utan faktiskt spara ocksa.:D
Det ar inte klokt sa mycket jag glomt, men det ar nog dags att jag borjar spara med Tate igen, fast han inte gillar det egentligen. (Han gillar inte att vara sa langt framfor mig🙄) Trots att valpis inte ens ar fodd annu ar jag nu super sugen att verkligen spara ordentligt igen.
 
Nu har jag last igenom storre delen av traden och ar fylld av beundran for hur duktiga ni alla ar. @Brie s Rottis imponerar speciellt. Jag var tvungen att mata mina bada "till vanster om start pinnen" som en tranare sa, for att de inte skulle vara for fladdriga och soka efter atbart bara, utan faktiskt spara ocksa.:D
Det ar inte klokt sa mycket jag glomt, men det ar nog dags att jag borjar spara med Tate igen, fast han inte gillar det egentligen. (Han gillar inte att vara sa langt framfor mig🙄) Trots att valpis inte ens ar fodd annu ar jag nu super sugen att verkligen spara ordentligt igen.

Men tack, vad roligt att läsa 😍

Hoppas valpis kommer älska att spåra, så att du får hänga mycket i tråden framöver!
 
Åysan och jag har startat två högre spår de senaste veckorna. Båda resulterade i uppflytt till elitklass. Första starten blev det bakspår men fullt i spåret. Idag framspår men en pinne bort. Nu ska vi träna naturpinnar i spåret och fortsätta bygga rutin i spåret. Samt öva på allt annat såklart också.

Farten i spåren har i alla fall ökat. Högrespåren som ska vara cirka gick på 14 respektive 16 minuter. Innan har 1 km ofta tagit drygt 20 min. Nu ska vi bara bibehålla noggrannheten med pinnarna.
 
Vi hade sista tillfället i mantrailing fortsättningskursen igår, vi spårade på parkeringen framför badhuset vid Lugnet i Falun, i (spö)regn och åska 😅 det gick det med!
Det spöregnade när vi kom dit, så två andra deltagare fick lägga/gå spår först, så Tilda fick vänta och vi hoppades det skulle sluta regna vilket det gjorde, men lagom tills det var vår tur att gå det utlagda spåret så kom regnet tillbaka tillsammans med åska. Tilda bryr sig inte om åska, annars hade vi såklart sluppit gå, så att hon inte skulle förknippa spår med obehag. Men hon skötte sig bra! Mycket bättre markeringar på objekten i spåret, vanligen har hon bara stannat till sen gått vidare, nu stannade hon och väntade på belöningen :) jätteduktig verkligen och hon har utvecklats trots det bara varit 4 tillfällen och vi har varit dåliga på att träna hemma.
 
I tisdags var vi och spårade med uppfödaren. Selmas första icke förarlagda spår samt första gången "inte hemmavid". Det här var kanske åttonde och nionde spåren. Och hon är helt fenomenal. Uppfödaren lade två spår, ca 100m var. Och precis som hemma så var hon inte alls intresserad av ngt spårslut utan ville bara fortsätta till nästa, så hon tog i princip båda i ett svep. Så nu vill hon ha upp oss på 300m rätt omgående vilket jag absolut inte tror är något problem. Men jag har ingen aning om hur jag ska få upp föremåls intresset. Spåret slår liksom allt. Leksak finns inte. Godis är visserligen gott, men när det är uppätet så vill hon fortsätta.

Ska introducera spårapporterna separat såklart, vilket vi nog tar tag i om någon dag. Några tips?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
535
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 551
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp