Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Vilken hingst?!


Innehåll
Vilken hingst?!, jeckan7, 10:24:50, 98-10-01
Cortez, Magdalena, 12:49:47, 98-10-01, (#1)
Hingst, hip, 19:09:27, 98-10-01, (#2)
Cortez & Airline, jeckan7, 20:56:20, 98-10-01, (#3)
Cortez, Elizabeth E, 09:12:18, 98-10-02, (#5)
Cortez o Airline H, Magdalena, 09:11:29, 98-10-02, (#4)
Cortez har ju en egen hemsida, Elizabeth E, 09:14:05, 98-10-02, (#6)
Har själv en Cortezare..., Lus, 14:21:38, 98-10-06, (#10)
Varför inte...., erica, 18:51:11, 98-10-05, (#7)
amiral..., evis, 07:25:11, 98-10-06, (#8)
Varför inte De la Gardie, KullaGulla, 07:41:40, 98-10-06, (#9)
Lista med lämpliga hingstar, jeckan7, 08:56:07, 98-10-09, (#12)
Turban Rose, Jag 1, 09:01:49, 98-10-07, (#11)
Superhingstar, sessan, 01:17:04, 98-10-14, (#13)
Hingstval, Ellinor, 12:19:36, 98-10-15, (#14)
Eftersom stoet redan...., Lus, 13:41:44, 98-10-15, (#15)
Om mitt sto., jeckan7, 14:29:54, 98-10-15, (#16)
Passepartout, Uven, 17:00:45, 98-10-15, (#17)
Beach Boy, cassie, 00:54:37, 98-10-18, (#18)
Cortez igen., Lus, 10:44:59, 98-10-29, (#19)
Hmmm..., jeckan7, 14:37:48, 98-10-30, (#20)
Du har rätt., Lus, 18:16:41, 98-10-30, (#21)


Vilken hingst?!
Har ett sto efter Magini-Urbino-Gont som jag tänkt betäcka nästa år, men med vem??

Hon är ca 162 cm, dålig gång men otrolig hoppförmåga!!
Jag vill ha en hög hingst, med bra gångarter.
Hon är väldigt showig och ganska tittig, så det hade varit bra med en hingst med stabilt psyke.
Någon som har något förslag?

Har lite problem eftersom hon bla har Magini, Urbino, Maraton, Utrillo, Ganesco och Brabant i de närmaste leden (de som står utskrivna i de gröna papperna).
De flesta hingstar har antingen Utrillo eller Urbino i stammen eller både och!!

Vore tacksam för förslag, även utländska hingstar.

Av jeckan7
Kl. 10:24:50, 98-10-01

Upp

1. Cortez
Min hästs hagkompis är helsyster med Magini och har ett föl e.Cortez. Stoet är ungefär lika stor som din, rör sig ganska bra, hoppar vet jag inte, hon är nyss inriden. Avkomman är jättefin! Supergalopp, skritten och traven är 8 mässiga. Hoppar nu utan problem över div hinder i hagen och staket (!). Verkar vara en bra kombination, och Cortez har ju inget med de svenska hingstarna att göra.
Av Magdalena
Kl. 12:49:47, 98-10-01

Upp

2. Hingst
Airline har en utpräglad hoppstam, men har även gång och exteriör. Tror att han fick 42p vid premieringen i våras. Han var även den som fick högsta betyg för ridbarhet har jag för mig. Han var kvalad till final i Breeders dressyr, det kanske kan vara något?
Av hip
Kl. 19:09:27, 98-10-01

Upp

3. Cortez & Airline
Har funderat på Cortez, men hur stor är han och lämnar han många gångartshästar?

Airline vet jag inget om. Storlek, färg, meriter, stam...??
Vet någon? Vem rider/äger honom?

Tack för svaren!!

Av jeckan7
Kl. 20:56:20, 98-10-01

Upp

5. Cortez
har ju lämnat tex Corrado WL, som blev gångartsetta vid bruksprovet. CHarlie Drum och Cairo är 2 andra söner som tävlat dressyr. Han har även lämnat Galliano, som fick fin kritik på hoppningen på sitt bruksprov. Aerline är väl den yngsta sonen i samlingen, morfar till honom är väl Nimmerdor, han ägs och rids av Helen Hugosson. Fanns, åtminstone i år,på transportsemin. Han kvalade till Breeders men jag vet inte hur det gick för honom. Cortez är stor över 170 och har bra blup-index i alla disciplinerna. Just ihop med Utrillo-blod har han förärvt sig väl, se på Corrmint. Han lämanr stora avkommor med gott temperament. Vi har själva en ettårshingst e honom u ett Maraton-sto. Han är lugn och trevlig (modern är en hoppetossa) rör sig kanon, och hoppar gärna över staketet på 150.
Annars finns det massor med utländska hingstar. Vad vill du ha ut av din fölunge?
Av Elizabeth E
Kl. 09:12:18, 98-10-02

Upp

4. Cortez o Airline H
Cortez har gett många dressyrhästar, bl.a Charlie Drum (gk hingst), Cairo (Lussan), Tinnes nya och många fler! De brukar nog bli rätt så stora, de jag sett i alla fall. Airline finns på ASVH's hemsida www.asvhservice.se
Av Magdalena
Kl. 09:11:29, 98-10-02

Upp

6. Cortez har ju en egen hemsida
www.cortez679.com. Där kan du läsa mer!
Av Elizabeth E
Kl. 09:14:05, 98-10-02

Upp

10. Har själv en Cortezare...
.....med högst ordinära gångarter. Galoppen är bra men traven är inget att skryta med.

Av Lus
Kl. 14:21:38, 98-10-06

Upp

7. Varför inte....
Jag vet att cortez lämmnar mycket bra gångarts hästar och även hästar med hoppkap.
Har du funderat nått på D-Day?
Han lämmnar oxå väldigt fina gångarts hästar.
Men om det är hoppning du ska den blivande hästen till så nog kanske cortez bättre.
Men vill du ha en allround häst som oxå är mycket lovande till fälttävlan skulkle jag rekomendera D-Day
Av erica
Kl. 18:51:11, 98-10-05

Upp

8. amiral...
Amiral skulle nog passa fastän dom är släkt på sätt ocg vis, det brukar gå bra om det är på långt håll de är släkt... Amiral är vad jag hört inte alls tittig och han har ju verkligen härliga gångarter, hoppa är han väl inte så bra på men han har ju lämnat avkommor som varit me i Breeders både i hoppning, dressyr och fälttävlan så han verkar ju kunna ge hoppehästar oxå... Amiral är 165 så det kanske inte blir en så hög häst, men annars finns ju Robin Z, som kanske inte har så bra gång men som har en bevisad hoppförmåga! Han har oxå säker förärvning, lämnat massor av fina hästar! alla avkommor jag träffat efter han är över 165 och "maffiga" i både steg och hoppteknik om du förtår!
Lycka till //evelina
Av evis
Kl. 07:25:11, 98-10-06

Upp

9. Varför inte De la Gardie
JAg är mycket förtjust i Flyinges De la Gardie. Han är långbent, rörlig och obesläktad med det mesta... Han har ett mycket trevligt temperament och är en goding i stallet. Själv tror jag att kombinationen Magini och Cortez k-a-n ev. ge en ngt grov avkomma om det vill sig illa. En del Cortez-hästar blir lite oädla. ("Nordisar" säger en av mina hopp-kompisar...) Men det finns även en hel del lättare Cortez-avkommor även om merparten inte är sådana. Vi har själva en Levantos II-avkomma undan ett sto med mycket utrilloblod. Den är lätt, med naturlig resning och mycket rörlig. Din hästs stam är av gammalt svenskt märke utan överdrivet mycket fullblod. Tycker att du då ska titta närmare på de hingstar som har lättare blod. Vill Du ha en lista tips?
Av KullaGulla
Kl. 07:41:40, 98-10-06

Upp

12. Lista med lämpliga hingstar
Hej Kulla Gulla!

Jag vore mycket tacksam för en lista med tips på lättare och lämpliga hingstar!
Det jag främst söker är lite höjd och lite av en allroundmodell med bra gång!
Kan det förresten vara så att min häst, trots att hon inte har någon gång, kanske nedärver det till sina avkommer? Jag tänker på att både Magini och Urbino har väldigt fina gångarter?!
Tack på förhand!!

Av jeckan7
Kl. 08:56:07, 98-10-09

Upp

11. Turban Rose
Varför inte Turban Rose?
Han har fina gångarter och bra hoppteknink, stor och reslig. Funderar själv att använda han på min häst
Av Jag 1
Kl. 09:01:49, 98-10-07

Upp

13. Superhingstar
Magini och Urbino brukar förr eller senare ge mycket lätta, ädla hästar med god hoppförmåga. Mycket nerv och ofta tittiga. Därför bör hingsten vara stabil och gärna med lite massa och storlek. Gott psyke är också viktigt. Det finns många hingstar som uppfyller de kraven och också har riktigt bra gång. Passepartout 832 - snygg rörlig skimmel, Silbersee 898 - elegant hingst som nedärvt mycket gång trots att han själv mest hoppat - bra psyke, eller varför inte en ren dressyrhingst Guiness 888 svart med danskt blod.
Av sessan
Kl. 01:17:04, 98-10-14

Upp

14. Hingstval
Mina kommentarer om hingstarna som de andra föreslagit är följande:Cortez; är min favorit bland de föreslagna.RoyneZetterman har en mycket trevlig häst vid namn Courage som är e: Cortez- Magini. Cortez har dessutom hela tiden bevisat att han ger mycket bra avkommor- Corrmint inte att glömma.Aerline H är en relativt ny hingst i aveln och jag tycker att det är bättre att använda ett beprövat kort som CortezDe la Gardie är vad jag har hört ingen "goding" i stallet eftersom han är högst oberäknelig! Han är ju också relativt ny i aveln.Silbersee är nog ingen hit eftersom han inte har lämnat nån avkomma som håller hans egen höga klass.Amiral vill jag helst inte ens tänka på till ditt sto med genuin svensk stam. Då är det bättre att blanda upp med nått utländskt.D-Day är en bra hingst och hans föl är trevliga men han är en utpräglad dressyr hingst.Turban Rose är som det står en stor och reslig hingst med oerhörd hoppförmåga men han är tvärtemot D-Day en utpräglad hopphingst.
Av Ellinor
Kl. 12:19:36, 98-10-15

Upp

15. Eftersom stoet redan....
.....har hoppförmågan men inte gången så skulle jag välja ett säkrare "gångartskort" än Cortez.
Sen är det en ekonomisk fråga oxå, om man har begränsat med pengar måste man kanske satsa på en ung hingst som inte har så många avkommor än.
Av Lus
Kl. 13:41:44, 98-10-15

Upp

16. Om mitt sto.
Mitt sto är som ni säger både showig och tittig och jag är helt inne på en stabil hingst.
Vad tror ni om Paserpatout, Guiness och Cortez? Vet nån om det finns bilder på nätet av dem med fakta? Hur stora är de?
Vad kostar de i betäckning?
Har nån någon synpunkt om jag bör betäcka mitt sto alls?
Det är alltid en ekonomisk fråga, men hellre slänga 15 000:- på en bra fölunge än 8 000:- på en dålig!!
Kommentera!!
Av jeckan7
Kl. 14:29:54, 98-10-15

Upp

17. Passepartout
Passepartout e. Stanford är en billig hingst att använda. Han har tävlats mest och har därför inte så många avkommor men hans far Stanford har varit mycket framgångsrik i aveln. Han är 167 cm hög och har 41 poäng. Han kostar ungefär 1500 + 4000 tror jag. Bilder gör honom inte tillräcklig rättvisa - han har jättemycket utstrålning.
Guiness är Lussan Nathorsts påläggskalv som hon ska tävla efter Walk on Top. Han går svår dressyr och 166 hög. Härstamningen är mycket mycket välkänd dressyrstam - släkt med Matador bland annat.
Av Uven
Kl. 17:00:45, 98-10-15

Upp

18. Beach Boy
Betäck med Flyinges Beach Boy!!! Han är högrest, 168-170 cm, flott av lättare modell. Han togs in för sin hoppförmåga, men har lämnat mycket vackra klass I föl med bra gångarter. Har själv en tvååring efter Beach Boy, mamman har Urbino som morfar ... vår hingstunge kan både röra sig och hoppa. Han fick en 9:a på typ som föl! Beach Boy är ju helt obesläktad med våra "gammelstammade" svenska ston. Vår hingst har ett supertemperament! Jag kan varmt rekommendera Beach Boy.
Av cassie
Kl. 00:54:37, 98-10-18

Upp

19. Cortez igen.
Cortez har, som nå´n redan talat om, en egen hemsida. Han är 172 cm. hög. Jag skulle inte amvända Cortez till ett sto (som dessutom redan kan hoppa)för att få bättre gångarter, då finns det säkrare kort.
Tror att kostnaden för Cortez ligger runt 20.000:-
Räkna inte med att du kan sälja ditt föl/unghäst och få bra betalt för den, nästan ingen betalar för unghästar i dag om inte stot har egna meriter eller lämnat bra avkommor tidigare. Om du däremot ska behålla hästen så tycker jag att du verkar ha ett bra sto (är hon premierad?), men det är alltid lättare att köpa en häst med de egenskaper man söker.
Av Lus
Kl. 10:44:59, 98-10-29

Upp

20. Hmmm...
Har fått reda på av förra ägaren att hon är klass III-föl...
Kanske inte det bästa att avla på??

Å andra sidan, köper jag ett föl vars mamma är B- eller AB-premierad så kan hon väl också varit klass III-föl en gång i tiden eller?

Anledningen för klass III var troligen dåliga gångarter och inåt-tåad fram.

Vad tycker ni??

Av jeckan7
Kl. 14:37:48, 98-10-30

Upp

21. Du har rätt.
Men med dom pengar du får lägga ut på betäckning med tex Cortez och uppfödning så kan du köpa en äldre häst (i alla fall 2-3 år) och då är det lättare att se om dom har de egenskaper man vill ha.
Ska du behålla avkomman så tycker jag du kan chansa. Om du väljer en bra hingst har du ändå hyfsade förutsättningar att sälja om du vill, även om du inte kan räkna med att få igen pengarna du lagt ut.

Av Lus
Kl. 18:16:41, 98-10-30

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.