Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Uttini


Innehåll
Uttini, jeckan7, 10:58:14, 98-10-23
Uttini-avkomma, Manne, 17:34:52, 98-10-26, (#1)
hingstval, Ellinor, 15:34:23, 98-11-25, (#19)
Jag känner en!, bellixi, 00:19:57, 98-10-31, (#2)
vad då nackproblem, george, 09:50:30, 98-10-31, (#3)
Cortez vs Uttini, jeckan7, 17:23:49, 98-10-31, (#4)
Heja Uttini!, bellixi, 18:49:08, 98-10-31, (#6)
cortez, lenamaria, 18:19:42, 98-10-31, (#5)
men....., lenamaria, 01:08:19, 98-11-01, (#7)
Jo, men..., jeckan7, 11:04:00, 98-11-01, (#8)
Senior SM, jm, 17:30:10, 98-11-01, (#9)
Låter övertygande..., jeckan7, 22:17:16, 98-11-01, (#10)
hingstar, FIA, 17:57:31, 98-11-04, (#11)
landlord, anita n, 18:36:33, 98-11-04, (#12)
Hingstval, markus p, 11:41:41, 98-11-06, (#13)
Till markus, jeckan7, 12:44:16, 98-11-06, (#14)
hingst val, jm, 15:59:05, 98-11-06, (#15)
Stanford, INA, 08:19:19, 98-11-08, (#16)
Stanford-avkomma, rose, 23:11:47, 98-11-21, (#17)
Electro 778 kanske?, CiA, 11:49:24, 98-11-22, (#18)
Uttini, tezzan, 22:47:13, 98-11-29, (#20)
Uttini-Herkules, TDT, 00:40:27, 98-11-30, (#21)
Betäckningskostnad, Elizabeth E, 08:37:22, 98-11-30, (#22)


Uttini
Har fått en hel del hjälp här på sidorna med val av hingst. Valet blev Cortez, men sen sa min instruktör att han gärna nedärver nån form av nackproblem...

Istället tyckte hon Uttini som är "svensk", hon har dock själv aldrig använt honom.

Är det nån som vet något om Uttini och hans avkommer?
Nån som har en Uttini häst?

Tacksam för svar!!

Av jeckan7
Kl. 10:58:14, 98-10-23

Upp

1. Uttini-avkomma
Har själv ingen avkomma efter Uttini, men en kompis till mig har en 5-åring. Det är en mycket trevlig häst i lynnet, otroligt snäll och lätthanterad. Dock har Uttinis avkommor en förmåga att vara väldigt sent utvecklade, vilket är mycket tydligt på denna 5-åring. Jag tror också att de ofta blir stora, men det kanske är meningen att din avkomma ska bli det...? Denna 5-åring är 173 cm och har fortfarande inte vuxit i sin kropp, men det kan ju också vara väldigt individuellt.
Vet tyvärr inte så mycket mer än att de ofta är sent utvecklade.
Hoppas att det blir bra hur du än väljer, Lycka till!
Av Manne
Kl. 17:34:52, 98-10-26

Upp

19. hingstval
Min favorithingst är Everest 822. Han är född 1986 är efter Nimmerdor-Silvano-Hanassi **.När han gjorde bruksprovet här i Sverige fick han 10-10 i både lös och uppsutten hoppning!! Han har dessutom en 10:a på galoppen.Everest har en otrolig ridbarhet och han har visat bra avkommer genom ex; High Heel och Ever Toulousse.
Av Ellinor
Kl. 15:34:23, 98-11-25

Upp

2. Jag känner en!
Jag känner en Uttiniavkomma och han är bar hur perfekt som helst! Nu är han visserligen bara två år gammal, men jag har aldrig sett en finare tvååring. De är ju ofta ganska kantiga och sådär, unghästar, men han är hur snygg som helst.I humöret så är han lugn och jämn och nyfiken på allt nytt. Han är verkligen genomsnäll och skulle aldrig få för sig att vara elak. Han blir nog ganska stor, är bara 2 år och redan 163 cm i mankhöjd eller nåt sånt. Ja, jag kan bara säga såhär: Efter att ha sett den här unghästen så hade jag verkligen velat ha ett föl på Uttini!
Av bellixi
Kl. 00:19:57, 98-10-31

Upp

3. vad då nackproblem
vad är det för skitsnack, vem är din instruktör som tror sig ha rätten och gå och sprida rykten om Cortez.vill du ha en tråkig häst däremot betäck med Uttini för han har då inte presterat någonting själv här i livet
Av george
Kl. 09:50:30, 98-10-31

Upp

4. Cortez vs Uttini
Min instruktör är en ganska sund person faktiskt som antagligen baserar sitt uttalande på de Cortez-hästar som hon träffar på (håller många höga hoppkurser). Jag vet inte, kanske har hon träffat på måndagsexemplar??
Vilket fall som helst, kostar det 20 000:- att betäcka med Cortez så är han för dyr för mig! Man får ju aldrig tillbaka de pengarna igen.
Vad gäller Uttini så vet jag inte vad han har gjort men han har lämnat många bra tävlingshästar i alla diciplinerna enl Flyinge-katalogen iallafall.
Faktiskt så funderar jag på antingen Uttini eller Stanford ("säkra" kort och inte sååå dyra) eller lägga 15 000:- på en klass I-unghäst som jag "vet" vad det kan bli av...

Nån som har någon nyttig kommentar?
Tacksam för synpunkter...

Av jeckan7
Kl. 17:23:49, 98-10-31

Upp

6. Heja Uttini!
Ville bara säga att jag har hört att anledningen till att Uttini inte har fått visa vad han kan beror på ägarna och inte hästen. Han har helt enkelt blivit orättvist behandlad och inte fått chansen att visa vad han går för. Tack för mig...
Av bellixi
Kl. 18:49:08, 98-10-31

Upp

5. cortez
jag skulle oxå vilja veta vad ni grundar dessa illvilliga rykten om Cortez på. faktum är att han är fadershingst till ett antal av Sveriges bästa hopp och dressyrhästar. Han har även ett antal godkända hingstar efter sig av hög klass. Låt så vara att Charlie drum har ett oregelbundet mönster i sina bakbensrörelser, men det är väl knappast något som är ärftligt. det är ganska farligt at gå ut med sådana här, som idetta fallet , ogrundade rykten.Men skall vi gå in på ärftlighet så undrar jag vilka dessa fantastiska avkommor till uttini är.i Blup värdena i 97 års hingstkatalog har han 122 i exteriör 128 i gång 76! i hopp medan Cortez har 130 i e. 132 i g. och 158 i hopp. Hundra är genomsnittet, allt över är bra allt under dåligt. kan lägga till stanfords 116 i e. 106 i g och 169 i hopp totalt ligger Cortez 4 Stanford 11 och uttini på 57 plats.vill du ha en medelmåttig häst så satsa på uttini annars tycker jag att du skall byta avelsrådgivare till någon som vet vad de talar om, eller följ helt och hållet din egen tro och lyssna inte på någon utan pröva din egen variant, det kan löna sig.
Av lenamaria
Kl. 18:19:42, 98-10-31

Upp

7. men.....
vill man få fram bra avkommor så skall man titta på arvbarheten och hos Uttini finns det ju inte mycket att hurra för,och detta i kombination med inga egna prestationer.vad vet du om Flyinge AB och deras försök till att visa sin hingst?
Av lenamaria
Kl. 01:08:19, 98-11-01

Upp

8. Jo, men...
...är lite rädd att cortz-Magini kan bli ardennertypen...Cortz är ju ingen lätt hingst och verkligen inte Magini heller!
Mitt sto är av ordinär modell men hon kan ju oxå ärva ner Maginis grovhet om det vill sig illa.
Det är sant att Cortez har många duktiga tävlinshästar och godkända hingstar bakom sig. Han har ju oxå betäckt VÄLDIGT många sto eftersom vi har haft Cortez-hysteri i Sverige. Han har bra blup-index men oxå fler avkommor att bedöma.
Jag tror lite på att Uttini faktiskt inte fått visa vad han kan, han har ju väldigt bra både möderne och faderne. Bla Jovial, Ceylon, Caracas och Labrador kommer från faderslinjen och Ullas Håkanssons (gamla) Ajax kom från mödernet.
Huvudsakligen tycker jag att det hade varit kul att fortsätta avla på svenskt blod, så mycket det nu går med både Utrillo och Urbino i stammen. Min häst har en gammal fin stam med Magini, Maraton, Utrillo, Urbino, Drabant och Ganesco (i de "synliga" leden). Hade därför varit kul att lägga till Uttini, Labrador, Pompe, Gaspari och även de meriterade fullbloden Kew Gardens xx och den legendariske Bohème xx. Mitt sto har inga fullblod i de främre leden.
I kalendern för -96 (hittar inte -98 nu) kostar Cortez 2000:- + 5 500:-, Uttini kostar i katalogen för -98, 1 000:- + 3 500:-.
Så lite skillnad är det.
Var nackkotorna kommer ifrån mer än vad jag sagt vet jag inte, däremot har jag sett att Cortez' beskrivning säger att han är hjulig och skruvar bak. Tyvärr måste jag själv ha korrekta ben eftersom min är något inåt-tåad fram.
Nån annan som har nått spännande förslag kan ju höra av sig!
Vet någon hur mycket pengar som tillkommer efter själva betäckningen så man vet vad kostnaden slutar på?
Av jeckan7
Kl. 11:04:00, 98-11-01

Upp

9. Senior SM
Segrare hästen Graal e. Corteztvåa hästen Corrmint e. Cortezganska talande inte sant.BLUP är ett statistiskt sätt arr beräkna arvbarhet där antalet bedömda avkommor inte spelar större roll för bra världen annat än att medelfelet minskar med felr bedömda avkommor.Ta Cortez före Uttini tycker jag eller som någon annan sa en helt annan hingst.
Av jm
Kl. 17:30:10, 98-11-01

Upp

10. Låter övertygande...
men jag tror ändå att jag vill satsa på en "svenskare" hingst.
Funderar på Bernstein...
Uttini hade visst mycket humör och det har mitt sto så det räcker och blir över!
Nån som har nån erfarenhet av Bernstein?
Av jeckan7
Kl. 22:17:16, 98-11-01

Upp

11. hingstar
Bernstein är en välmeriterad hingst(främst dressyr) Uttinis avkommer blir ofta väldigt stora, med ett sto med kraftiga arvsanlag blir det kanske lite för stort. Cortez blev från början inte godkänd för sina bakbensrörelser. däremot vet jag en precis godkänd cortez hingst ue Nimmerdor. Aerline har dessutom utmärkta bakbensrörelser. bra steg överhuvud taget. Han är dessutom en av de charmigaste hästar jag vet med enorm utstrålning(har hjälpt till att rida in honom så jag vet).Annars finns det fullt av fina hingstar i Sverige. Mitt förslag är att fråga någon med "hästöga" som kan se vilken hingst som passar ditt sto
lycka till!
fIA
Av FIA
Kl. 17:57:31, 98-11-04

Upp

12. landlord
Det verkar dumt att fortsätta vala svenskt även om det låter trevligt. vill du ha avelsframsteg kanske du skulle leta efter annat blod. tänk på att Utrillo kom hit och gjorde ¨underverk¨. landlord som ole madsen äger är pappa till bl a rodrigos Vm häst. men allt beror ju på om det är hopp eller dressyr du skall ha. från början lät det som hopp men nu dressyr.

Av anita n
Kl. 18:36:33, 98-11-04

Upp

13. Hingstval
hej

Jag tycker att det är trevligt att du vill satsa på svenska stammar, men tänk på att utan inslag av blod utifrån hade svensk avel inte varit där den är idag. Det finns många ex på det men två av dem är Carnoustie** och Utrillo.

Att avla på Uttini kan ju vara trevligt, men tänk på att en ¨dålig¨ häst kostar lika mycket som en bra att ha i stallet.


Stanford är ett exempel på en bra hingst men han är skarp i huvudet, kan lämna humör.

sådana rykten som du fått höra om Cortez kommer alltid att florera om alla det bästa man kan göra med dem är att hålla dem för sig själv eller ta reda på fakta.

Jag hoppas att du får fram vad du vill ha, men tänk på att ett inköp av en bra unghäst inte är en garanti för att den blir en bra häst i framtiden. Allt är ett lotteri där man får öka på oddsen själv för att få en högvinst.

mvh

markus

Av markus p
Kl. 11:41:41, 98-11-06

Upp

14. Till markus
Jo, det är rätt att det jag hört om Cortez bara är rykten, men jag trodde att man kunde ta upp sånt i en diskussion och höra om nån annan hört något liknande. Jag påstod aldrig att det var så bara att jag hört det.

Det tråkiga med alla nya "spännande" utlänska hingstar som kommer hit är att de verkar här i någon enstaka säsong, sen försvinner de. Av deras avkommer hör man sällan något.

Många har sagt att Cortez/Magini kan bli ardennerartat och det vill jag ju inte.

Många har gett mig rådet att satsa på en dressyrhingst eftersom mitt sto har dåliga gångarter. Pratade med en representant från ASVH igår och han rådde mig faktiskt att satsa på en hopphingst med bra steg, så jag kanske får ändra mina val med Bernstein eller andra gångartshästar.

Jag tycker att man iaf kan se på en unghäst (2-3år gammal) någotsånär vad det kan bli av den. Det är ju ingen garanti att man får ett kanonföl bara för att man lägger 20-30 000:- på en bra hingst? Eller hur?
Lite mer kan man ju se när resultatet redan kommit ut, eller hur?

Några förslag på smäckra hopphästar med gång och höjd?

Av jeckan7
Kl. 12:44:16, 98-11-06

Upp

15. hingst val
Jag tycker det låter som om du vill ha en hopphäst och då skall du koncentrera dig på det. Det är ju faktiskt så att man kanske får göra avkall på gångarter om man vill ha en fin hopphäst. Det finns ju iochförsig de som skulle kunna bli världsstjärna i vilken gren som helst men de är inte många.

Landlord eller hans son Lasandos är ju kanon fina, likaså Szkopul.

lyssna på dig själv och lita på din egen förmåga att välja hingst, du vet ju fler kockar desto sämre soppa. Det enda jag tyckre du skall ta fasta på är att avla på prestation. Det ökar chansen att få en vettig avkomma. Lycka till

Av jm
Kl. 15:59:05, 98-11-06

Upp

16. Stanford
Hej!Ville bara nämna några rader om Stanford-avkomma,har själv ett 5-årigt sto.Det talas mycket om humöret han nedärver, och jag kan väl bara instämma... -Sent utvecklade och ett ojämnt humör men otroligt vackra, med bra gång och bra hoppförmåga.Iochförsig så är mitt sto otroligt bortskämd av sin förra ägare,men jag har hört mer än en kommentera just hans sto- avk.Skulle vara kul att höra ifrån någon annan som är "utsatt" -obs skämt.. för ett Stanford-sto/ Carola
Av INA
Kl. 08:19:19, 98-11-08

Upp

17. Stanford-avkomma
Jag har en valack efter Stanford. Han är verkligen jättefin med bra gångarter och hoppar hus. Han har ett mycket tufft psyke, man måste vara väldigt bestämd när man hanterar honom. Det finns inget elakt i honom, men han försöker tänja på gränserna. Att han är tuff har ju också fördelar vad gäller hoppningen, bangar inte för nåt.
Av rose
Kl. 23:11:47, 98-11-21

Upp

18. Electro 778 kanske?
Electro är ju en välbenad, snygg hingst med bra hoppförmåga, han kanske skulle passa? Jag har inte följt med här i hingstvalsdiskussionen, men vad är det för stam på ditt sto, Jeckan, och hur ser hon ut? Har hon dålig/tråkig gång och du vill ha en hopphäst ska du iallafall absolut inte betäcka med en dressyrhingst! Electro rör sig hyffsat, och vår två-åring efter honom har en mycket bra galopp, men det är ju hoppa han är bäst på :) Såg några även trevliga avkommor som löshoppade på Flyingedagarna.
Av CiA
Kl. 11:49:24, 98-11-22

Upp

20. Uttini
Jag har läst dina olika svar på frågan om Uttini. Jag har en val.e Uttini-Herkules det jag skulle vilja säga om avkommerna är att stona är normalstora och hingstarna blir ofta väldigt stora. De flesta som jag har träffat. Min är nästan 180 hög. Som de flesta skriver så håller jag med om att de är sena i utvecklingen. Men det är ju ofta hästar som blir stor. Jag tycker nog att de verka passa mer till dressyr än hoppning. Min "lilla" gubbe älskar att jobba dressyr, och försöker alltid att göra sitt bästa. Jag har träffat Uttini när han stod hos Sture J utanför Linköping Jag har inte ofta sett en hingst med så fint temprament. Jag kunde utan tvekan gå in till honom Sture tog också ut honom för mej fast det var ston i hagarna in till visade han ingen stirrighet. Jag rekomenderar Uttini varmt. M V H LISA
Av tezzan
Kl. 22:47:13, 98-11-29

Upp

21. Uttini-Herkules
Jag rider ett sto i skolan som oxå är e.Uttini-Herkules.
Hon är jättesnäll och bra att rida. Hon kan inte hoppa, men är en fin dressyrhäst.
Hon är oxå rätt stor, ca 170 cm.
Ville bara säga det!!

MVH Anja

Av TDT
Kl. 00:40:27, 98-11-30

Upp

22. Betäckningskostnad
Ska inte lägga mig i den här diskussionen, men att välja mellan Uttini och Cortez är väl inget val. Vad har Uttini lämnat? Tänkte bara berätta att när du jämför betäckningsavgifter måste du se vad som ingår. På Cortez får du med en fosterförsäkring, något som du inte får på Flyingehingstarna. Denna är värd 1500-2000,- och ger dig om jag inte minns fel ca 10000,- om ditt sto inte fölar.
Av Elizabeth E
Kl. 08:37:22, 98-11-30

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.