Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Varför tycker alla om halvblod....


Varför tycker alla om halvblod..., Martina, 20:09:13, 98-06-08
- -, Raja, 12:03:55, 98-06-13
olika raser, Marie Hjelm, 11:37:38, 98-06-12
Jappeloup, Tezzan, 11:48:30, 98-07-27
Till Marie Hjelm........, Sanna ox, 16:58:05, 98-07-25
ras-rasism, Tezzan, 11:54:38, 98-07-27
hmm, natta, 23:05:11, 98-06-09
Jag tror..., Lus, 20:51:10, 98-06-08
Halvblod..., Tezzan, 21:43:20, 98-06-08
Det där..., Lus, 21:51:14, 98-06-08
Varför tycker alla om halvblod, Anette, 20:32:28, 98-06-08
håller med, Emmet, 23:50:17, 98-06-08
Halvblod = svåra?, millec, 13:59:27, 98-06-12
Jag tycker att du ÄR fel ute....., Lus, 20:17:23, 98-06-14
Halvblod halv-lifsfarliga?, Jane, 09:48:54, 98-06-10
hmmmm...., Emmet, 11:25:04, 98-06-10
Man blir bemött..., Lus, 12:28:29, 98-06-09
hmm, Emmet, 17:11:22, 98-06-09
Jomenvisst, svea, 21:13:45, 98-06-08
Udda hästar??, tina, 10:21:05, 98-06-10
Individen är viktigare än rase..., Cl@udi, 21:07:44, 98-06-10
Tillbaka till temat, svea, 21:50:54, 98-06-10
Glöm tillbaka till temat, svea, 22:04:56, 98-06-10
halvblod.., mi@, 20:47:56, 98-06-14
Varför tycker alla om halvblod....
Jag har undrat länge varför vissa hästar ses som mindre värda än andra hästraser, detta gäller t ex fjordingar, nordsvenskar, kallblodstravare, varmblod etc. Jag tror faktiskt att det är många av dessa hästraser/hästar som är precis lika duktiga/duktigare än en del halvblod. Dessutom är det ju många ryttare som har dyra och duktiga halvblod och som inte kan utnyttja hästens kapacitet, men det är det ju ingen som säger något om. Är detta bara beroende på att man skall kunna säga att man är ägare till ett halvblod? (jag har haft både halvblod och kallblod själv).
av: Martina   e-post: maggie@bioion.se   kl. 20:09:13, 98-06-08
Upp
- -
Helt enig, her jeg bor er det spesielt Fjordhesten som får gjennomgå!
Jeg har ei Fjordhoppe som hopper LD bane (80 cm), og 1 m. enkelt hinder, altså kap. for mere. Dressur er ho ikke trent i, men mange Fjordhester går helt supert opp ihvertfall til LA. Det er klart-skal man konkurrere på høyere nivå så kjøper man seg ikke Fjording, men skal man opp til LA så er det like greit å kjøpe Fjordhest som alle andre raser!!
Flere Fjordhester hopper 120 (enkelt hinder) også.
Så Fjordhesten duger like bra som alle andre på sitt nivå!
Travere blir heller ikke behandla noe særlig bra...
"Hvorfor kjøpte du deg _traver_ 'a??????"
Jeg liker travere og Fjordhester, og jeg liker å jobbe med hester som man ikke bare får ferdigutdanna. Det er det som er gøy-og jobbe med hesten, og tenk å få gode resultater på en hest ingen hadde tro på!
Stå på, alle dere som blir sett ned på p.g.a. hesten deres, de aner ikke hva de går glipp av!

av: Raja   e-post: kjemidt@online.no   kl. 12:03:55, 98-06-13
Upp
olika raser
Alla raser är bra på sitt sätt och självklart borde de kunna lära sig samma saker alla raser, det finns ju ingen ras som är trögtänktare än andra. MEN det finns begränsningar som beror på exteriör och rasegenskaper.

En travare är exteriört sett byggd för att trava och inte galoppera, därför är det bara ett fåtal travare som har bra galopp. Däremot är inte andra raser (förutom NSVtravare, russ, shettis används ju ibland också) byggda för att trava fort och därför används inte de till travsporten.

Kallblodsraser är ofta lågrektangulära i sin kroppsbyggnad och grova och starka och lämpar sig mycket väl för körning och jord- och skogsbruksarbete. Andra raser kan man ju också använda, men kallbloden är mest lämpade. Har aldrig sett en arab dra ett stort timmerlass t ex

Araber är uthålliga och starka och snabba och lämpar sig väl för distans, och på elittävlingar, så är det ju i stort sett bara araber.

Halvblod är avlade på bra gångarter och bra hoppteknik och hållbarhet och lämpar sig därför väl till dressyr, hopp och fälttävlan.

Vad jag vill få sagt är att olika raser är bra på olika saker. Visst kan man komma upp i klasserna i olika grenar med hästar som är ovanliga för just den grenen, men det är oftare svårare att ta sig dit och till den riktiga eliten kommer man sällan.

Varför "alla gillar halvblod" är väl för att det är en av de få större raserna och att det finns en utbredd avel och ett stort urval. Dessutom kan de användas till mycket och vill man komma långt inom dressyr och hoppning (fälttävlan, körnign) så är det lättast och kanske bara möjligt med ett halvblod?
(fullblod, trakhener, hannoveraner också)
Och dessa grenar är ju det som merparten av vad hästfolket i Sverige sysslar med.

Jag tycker det är jättekul att se udda raser som är ute och tävlar, under förutsättning att de går bra för den klassen de tävlar i. Att se en travare som flänger runt i fyrtaktig galopp tycker inte jag är en rolig syn t ex. OBS! Jag tycker inte heller att det är kul att se ett halvblod som går ett helt program utan ett steg på tygeln, eller flyger runt på en hoppbana, med en ryttare som har noll koll på hästen.

Obs! Jag säger inte att t ex fjordingar och travare inte kan tävla mot andra raser, jag har också sett exempel på de som har gått riktigt fint, men det har bara varit upp till LA-nivå.

Känner någon till något icke-hbl som tävlat msv eller högre (dressyr,hopp,fälttävlan) Skulle vara kul att höra!
av: Marie Hjelm   e-post: marie.e.hjelm@telia.se till 980531, därefter marie_hjelm@hotmail.com   kl. 11:37:38, 98-06-12

Upp
Jappeloup
Jappeloup´s mamma var fransk travare.....
av: Tezzan   e-post:    kl. 11:48:30, 98-07-27
Upp
Till Marie Hjelm........
.....Detta är ju skrämmande...men jag kan ändå inte låta bli att skratta!
Tror du att det bara är halvblod som kommit längre än medelsvår???!!!
Har du någonsin funderat på från vilka raser den sk. "rasen" halvblodet kommer ifrån?
¨Det är ju heller ingen egentlig ras, utan en prestations korsning, som den Svemska Ridponnyn.
Hästraser som tävlat mer än medelsvår då...
Araber ( även häst) tom. svår.
Anglo araber tom.svår.
Fullblod...trakehner...mm. mm.
Det finns faktiskt tom. Travare som tävlat upp till svårklass!
För att inte tala om alla korsningar(som inte varit hbl. då) som tävlat svår klass...
Nu när jag skrivit detta börjar jag att fundera på om din insändare var ett skämt...det finns väl ingen möjlighet att någon tror att alla som kommit till medelsvår eller högre är halvblod?
MVH;
Sanna

av: Sanna ox   e-post: naala@hotmail.com   kl. 16:58:05, 98-07-25
Upp
ras-rasism
Det är mest inom "stor häst klasserna"det är så mycket "hästrasism" Inom ponny var den största andelen tävlingsponnyer 1997 korsningsponnyer(6149st)mot tex 1482st New Forest.....
av: Tezzan   e-post:    kl. 11:54:38, 98-07-27
Upp
hmm
min åsikt är att HBL är bra, men då måste man ha pengar för att köpe dem. har haft kallblod som är mysiga men av refarenhet är varken dem eller VBL några tävlingshästar. jag vet eftersom jag tävlar en själv
av: natta   e-post: anette_81@hotmail.com   kl. 23:05:11, 98-06-09
Upp
Jag tror...
...att Ni överdriver det här med halvblodsfanatiker! Om det dyker upp andra raser på tävlingar så tycker jag att man bara hör positiva kommentarer. Däremot tycker jag att ryttare med andra raser ofta har mindervärdeskomplex, "Men jag har ju bara en fjording....". Kör på med era hästar, oavsett ras!
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 20:51:10, 98-06-08
Upp
Halvblod...
Jag tycker inte det är överdrivet att diskutera dessa halvblodsfanatiker. Jag vet ställen där ponnies får gå i små skithagar medans halvbloden minsann sköts perfekt.
Och jag har hört allt annat än positiva kommentarer när jag tävlade mitt halvblod...
tex kommer dom med en jävla travare...osv.
Däremot förstår jag att folk köper halvblod istället för fjordingar om man vill tävla dressyr(inget ont om fjordingar)de flesta fjordingar är inte byggda för svårare klasser i dressyr...

av: Tezzan   e-post:    kl. 21:43:20, 98-06-08
Upp
Det där...
...låter som fjortisfasoner, känner inte igen det alls.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 21:51:14, 98-06-08
Upp
Varför tycker alla om halvblod
Hej Martina! Så rätt du har... Jag är själv fjordhästägare, har bla.ett artonårigt sto, som förutom att hon har producerat toppenavkommor även har hoppat LC bland stora hästar, även har placeringar i körning och dressyr och som varit en utomordentlig läromästare till vår dotter. På utställningar har hon aldrig varit sämre än klass ett. Erfarenhet har vi av både ponny och halvblod, men ingen slår våra fjordhästar. Vid flera tillfällen har vi blivit påhoppade av folk som tycker att nu är det dags att skaffa en riktig häst. Vadå riktig häst? Flertalet av dessa har en halvblodshäst hemma i stallet som man får vara två för att kunna sko, är lastningsbar bara när den själv vill, har 35 p och som hjälpligt går i rätt form, men den är gudbevars brun... Om hälften av dessa halvblodsfantaster ransakade sig själva och skaffade sig en häst efter sin kunskapsnivå, då tror jag inte att detta blivit ett halvblod, tyvärr gynnar detta inte heller halvblodsaveln, det finns alltfför många tråkigt hanterade halvblod runt om i landet. Sorgligt nog, eftersom jag inte på något sätt är hästrasist utan insett att fjordhästen är min ras, men att någon annan gillar araber, nordsvenskar eller gotlandsruss. Mvh Anette
av: Anette   e-post: johnny.holmgren@horby.mail.telia.com   kl. 20:32:28, 98-06-08
Upp
håller med
håller helt med om att det pågår rasdiskriminering i hästvärlden!
Själv är jag arabfrälst, och har mött alltförmånga tränare som tittar snett på en när man säger att man rider en arab.
(om man inte har dem till distans förståss)

Visst finns det trevliga halvblod, men hälften av dem är "farliga för allmänheten"

En veterinär jag känner sa en kul sak:
det värsta jag vet är att komma ut till den lilla tjejen i sitt stall med ett stort halvblod som gör hälften av vad tjejen vill, men bara om han får en påse morötter!

av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 23:50:17, 98-06-08

Upp
Halvblod = svåra?
Är det inte så att eftersom alla avlar mer med elit och prestations hingstar? De är ofta väldigt skarpa, eller har jag fel? Jag tror att halvbloden blir mer och mer både svårridna och svår hanterliga pga detta. (Jag kan vara fel ute, bara en tanke...)

Men med rätt hästhantering och ridning så borde det väl gå vägen ändå...


av: millec   e-post: millec@hotmail.com   kl. 13:59:27, 98-06-12

Upp
Jag tycker att du ÄR fel ute....
;-)
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 20:17:23, 98-06-14
Upp
Halvblod halv-lifsfarliga?
Det där veterinären sa gäller nog inte bara halvblod. Är nog lika illa komma ut till en liten tjej med en ouppfostrad ponny eller arab eller vad som helst.

Och att sen hälften av alla halvblod skulle vara farliga.....Suck. Är alla fjordingar envisa? Är alla nordsvenskar lugna?
Är alla araber hispiga?

Halvblodet är en bra allroundhäst. Vill man
kanske tävla i hopp dressyr fälttävlan blir det lätt så att man väljer ett halvblod. Eller också är det så att man är van vid halvblod från ridskolan. Man tycker att det är en trevlig häst helt enkelt. Eller är det så att de flesta hästar som säljs är halvblod?

av: Jane   e-post: JaneHorse@kurir.net   kl. 09:48:54, 98-06-10

Upp
hmmmm....
Det jag sa om halvbloden var ett skämt, men ni reagerade ju iallafall!!!!!

Visst har jag träffat på många ouppfostrade halvblod, men även många andra ouppfostrade hästar!!(här var det ju iochförsig halvblod disskussionen handlade om!)

det veterinären sa var alldeles sant, och gällde halvbloden!
han tycker det är för mycket prestige i att ha ett halvblod, därför köper många ett halvblod fast de skulle behövt kanske en c-ponny........

av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 11:25:04, 98-06-10

Upp
Man blir bemött...
...som man bemöter andra! Du har just avslöjat att du inte är helt fördomsfri själv när du säger att hälften av alla halvblod är farliga för allmänheten.... Rasdiskriminering mot halvblod kallar jag det!
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 12:28:29, 98-06-09
Upp
hmm
det finns självklart raser jag tycker mindre om än andra, men det beror ju helt på vilka individer man möter!!
av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 17:11:22, 98-06-09
Upp
Jomenvisst
Kolla mitt inlägg under dressyr om udda hästar, jag försöker också dra igång lite debatt. Har själv en fjording som jag tävlar i lätt A dressyr och jag har gett mig f-n på att vi ska upp lite till i klasserna. Inte blir det många rosetter, men det är kul att komma ut och kul när poängen börjar gå upp. Det är fördelen med dressyr tycker jag, man kan tävla mot sig själv. Anledningen att jag inte har ett halvblod är att jag tycker att de är för stora och att dom liksom inte har "det". Jag måste känna att "den ska jag ha" när jag ska köpa en häst, och det har jag inte känt för något halvblod.
Håller med om att de flesta är positiva när man kommer med udda hästar på tävlingsbanorna och att domarna är rättvisa, men det finns för många som inte tar en på allvar, och det värsta är de ryttare som känner sig förnedrade (de finns, jag lovar) om man har råkat slå dem nån gång.

av: svea   e-post:    kl. 21:13:45, 98-06-08
Upp
Udda hästar??
Har varit en del nere i Europa, där är plötsligt inte VÅRA udda raser så udda längre, det finns otroligt mycket mer variation på hästfronten.
Jag tror nog mer att man skaffar ett Halvblod för att så många andra har det och man känner sig mer delaktig om man har samma som andra i stallet. Vi är så olika, en del vill vara udda och andra vill vara som de flesta, men de allra flesta vill nog vara som andra även om vi inte erkänner det. Jag menar när snacket går i stallet diskuteras det HBL, i Ridsport står det mest om HBL (fast lite bättre har det blivit på senare tid). Ska du ha en hingst till ditt sto har du större urval bland HBL än tex Lipzzaner, Friesier och andra lite udda raser.
Jag vet inte om detta är svaret men en liten tanke i alla fall.

av: tina   e-post:    kl. 10:21:05, 98-06-10
Upp
Individen är viktigare än rasen
Inom alla hästraser (ponny och stora) finns bra och dåliga individer. Tröga och pigga.
Ilskna och jättesnälla.
Däremot kan man få en känsla av att det är ett "visst folk" som håller på med Halvblod resp araber eller rider travare men det är kanske bara fördomar?
Om Halvbloden upplevs som "dyra och snobbiga" är det kanske för att många köpt ett bättre, dyrare Halvblod att tävla med. Men det finns många "billiga och osnobbiga" Halvblod också.


av: Cl@udi   e-post: sks717u@tninet.se   kl. 21:07:44, 98-06-10

Upp
Tillbaka till temat
Mycket intressant att läsa här, men jag önskar att ni ville diskutera mindre huruvida olika raser är bra eller dåliga och mer varför de udda hästarna är så få på tävlingsbanan. Såg i dag att Arabföreningen hade delat ut stipendium till araber som tävlade på storhästtävlingar, EN hade fått stipendium för medelsvår dressyr. Men väldigt många araber borde kunna gå msv.
av: svea   e-post:    kl. 21:50:54, 98-06-10
Upp
Glöm tillbaka till temat
Ursäkta, jag har ingen rätt att domdera om vad diskussionen på någon annas inlägg ska handla om. Jag trodde att jag var på mitt inlägg ...:----) Lång näsa för mig!
av: svea   e-post:    kl. 22:04:56, 98-06-10
Upp
halvblod..
Vill tro att de flesta som kommer upp i ålder,vikt och längd funderar på att köpa "stor" häst,och är man då mera intresserad att rida t ex dressyr,hoppning eller fälttävlan så faller sig det naturligt att välja ett halvblod eller fullblod..
Och det gör man nog inte för att alla andra har halvblod..
Om jag själv ej skulle vilja tävla på den nivå som min egen häst går och med lite resultat i bagaget så skulle jag omedelbums återgå till travarsläktet då jag tycker att det är en utav de genommysigaste raser som finns,men då det tyvärr för det mesta saknas en "bra" bärande galopp så är inte det att tänkas på för dressyrens del,och eftersom dressyren är så utslagsgivande som den oftats är på fälttävlan så...
Däremot så har jag sett en och annan travare gå så kanon på dressyrbanorna,men då är få och ägarna beundras utav de flesta,har i stort sett bara sett och hört imponerade miner utav folket runtomkring..
Fjordingar har jag aldrig sett på fälttävlan så där kan jag knappast yttra mig,däremot vet jag att en ridklubb på Öland hade med sig 3 fjordingar i hoppalsvenskan div.II ett år och det gick rätt bra för de..

av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 20:47:56, 98-06-14
Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.