Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Hur gör man i NH???


Hur gör man i NH???, Emmet, 14:30:58, 98-06-18
Vet inte!, Eva, 15:11:28, 98-06-18
tillrättavisa med spö, Havanna, 16:44:36, 98-06-18
Skilda saker, My, 20:54:22, 98-06-18
Piska hästar, Gun-Britt, 21:03:59, 98-06-18
Patte P, Lus, 23:32:16, 98-06-18
jag var där, antti, 08:36:38, 98-06-19
var där var?, Robban, 09:33:43, 98-06-23
14 dagar?, antti, 18:22:43, 98-06-23
mycket synd, Robban, 14:17:30, 98-06-26
jaha, Robban, 14:15:03, 98-06-26
Klargörande om Parelli-kurser, Gunsel, 02:00:14, 98-06-24
Parelli, Mia & Scorpan, 16:12:23, 98-06-25
Nä men..., Lus, 15:51:59, 98-06-22
hihi håller med, pettersson608, 16:00:30, 98-06-27
AAAAAAAAHAHAHHAH, Robban, 14:19:08, 98-06-26
Puss Robban!, Lus, 16:39:48, 98-06-26
Prins Charm!, Eva, 14:25:32, 98-06-26
jag tycker det är, Robban, 09:42:54, 98-06-27
Stopp nu robban, antti, 12:19:26, 98-06-27
jo iof, Robban, 09:15:15, 98-06-28
en puss till Robban..., lillen, 16:02:03, 98-06-29
easy way..., My, 22:12:05, 98-07-02
givetvis, Robban, 17:24:14, 98-07-03
Robban..., Maja, 19:46:32, 98-07-03
hehe, Robban, 09:27:14, 98-07-04
Det var bara en tanke som slog..., My, 11:10:52, 98-07-04
Jag tror du ...., Maja, 14:03:53, 98-07-05
tack, Robban, 11:18:26, 98-07-04
Ähhh Robban,, Eva, 17:56:22, 98-07-03
Du får..., Eva, 09:27:50, 98-07-03
Flirta på nätet., catta, 16:08:17, 98-07-04
det var ju, Robban, 08:53:01, 98-07-05
Jag tycker..., scilla, 17:03:40, 98-07-04
Javisst, fast..., My, 22:45:54, 98-07-04
......., catta, 13:22:08, 98-07-05
tror inte, scilla, 14:09:08, 98-07-05
Tack., catta, 13:23:54, 98-07-05
---, catta, 14:56:45, 98-07-05
Hmmmm, Emmet, 23:24:11, 98-07-05
Hur gör man i NH???
Hmm, undrar bara hur westernryttarna tillrättarvisar sina hästar under ridning...för de rider väll alltid utan spö??
Är det sporrarna?
Jag vet att de tränar mycket från marken, men man kan ju inte förbereda sina hästar på allt...eller?
Är väldigt nyfiken på NH...

av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 14:30:58, 98-06-18
Upp
Vet inte!
Ännu så länge har jag inte behövt bestraffa min häst för något, piska hästar får stå för andra. Hon kommer sig aldrig för att "bråka", kanske för att jag försöker befästa allt på marken först. Blir det problem beror det på att hon tycker det är läskigt eller att hon inte förstår och då kan jag ju inte slå henne. Bara backa i utbildningen, fattar hon inte -då har jag gått för fort fram. =Matte själv borde kanskle ha lite stryk :)
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 15:11:28, 98-06-18
Upp
tillrättavisa med spö
Jag har sett westernryttare daska till med tygeländen lite vid behov....
Men vad jag ville komma till var väl att spöet även inom vanlig ridning helst ska användas som ett extra hjälpmedel för att uppmuntra eller "killa" hästen, inte för att tillrättavisa (d.v.s. slå).

av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 16:44:36, 98-06-18
Upp
Skilda saker
Observera att NH och rida western är inte samma sak..... Man behöver inte vara westernryttare för att träna NH och man behöver inte träna NH för att rida western..
av: My   e-post: horseguru@hotmail.com   kl. 20:54:22, 98-06-18
Upp
Piska hästar
Som Eva säger, vi ser till att inte komma i den situationen att vi verkligen behöver straffa, men det händer att man måste "väcka" nån, eller "motivera" emellanåt. Det gör man alltså med tygeländen/rna, och oftast väldigt löst. Om du verkligen vill ge dig in i westernvärlden, tag kontakt med någon tränare i din närhet och blanda dig med folk. Välkommen igänget!//G-B
av: Gun-Britt   e-post: lazy-b@algonet.se   kl. 21:03:59, 98-06-18
Upp
Patte P
Jag kanske verkar tjatig nu men NH-gurun Patte P höll tydligen en kurs som nå´n Robban känner va´ på och hon hade aldrig piskat på så mycket hästar som då....
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 23:32:16, 98-06-18
Upp
jag var där
kan inte påstå att någon häst fick pisk.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 08:36:38, 98-06-19
Upp
var där var?
Har du antii varit på PPs 14dagars kurs?

För övrigt angående straff (som jag ser det).
När man rider en häst har man i princip nästan våldtagit honom. Missförstå inte nu men hästen har aldrig från början bett om en ryttare på ryggen. Alltså vid varje tillfälle då du sitter på ryggen och har en konflikt betänk detta: Om hästen kunde tala skulle han när som helst kunna fråga "vad gör du på min rygg?" Om du då svarar "gör som jag säjer annars straffar jag dej" svarar han "men så slå mej du... "


av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:33:43, 98-06-23

Upp
14 dagar?
Visste inte att han har haft en så lång kurs i sverige. Den jag var på 97 varade i 2 dagar, åkte hem efter lunch andra dagen när han skulle börja rid och last träningen, tyckte inte att han hade något att tillföra i ämnet. Men under övningarna som de gjord tidigar så kan inte jag påminna mig om att de slog någon häst.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 18:22:43, 98-06-23
Upp
mycket synd
att du missade lastningen. Den var det enda givande. Och den var mycket givande. Det var så att säja då han fick arbeta ifred och visa hur han gör utan att behöva showa. Det hör till saken att det var två stora nordsvenskar som jag inte tror han hade väntat sig. Den ena tröjan efter andra åkte av =) Men det var jävligt snyggt jobbat.
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 14:17:30, 98-06-26
Upp
jaha
jag var oxå där. Den kag pratade om vad 14 dagar på kurs där han håller hus, i atlanta eller var det nu är.
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 14:15:03, 98-06-26
Upp
Klargörande om Parelli-kurser
Det har aldrig varit någon 14-dagars kurs i
PNH (Parelli Natural Horsemanship) i Sverige.
För att gå en kurs som är 14 dagar lång, måste man åka till PNH international studycenter i USA, på parellis ranch.
Parelli själv har för övrigt bara varit i sverige en enda gång, och det var på Almare stäket i mars 1996. Vi körde 60 mil för att se clinicen, och det var det värt. Övriga parelliclinics som hållits i sverige hittils har hållits av parellis instruktörer (Birger Gieseke och David Ellis)
Den längsta kurs som hållits i sverige var 3 dagar.

Förresten ser jag nu att mitt E-mail är fel.
Skall vara:
Mikael.Z.Noberg@capgemini.se

av: Gunsel   e-post: Mikael.Noberg@capgemini.se   kl. 02:00:14, 98-06-24

Upp
Parelli
Var själv på clinicen på Almare 96 och måste säga att även då vi i 2 dagars tid satt och frös i ett ridhus så var det helt klart en av de roligaste och intressantaste kurser jag varit på ! När Pat lesnat på hästar kan han bli Stand-up komiker !! =O)
av: Mia & Scorpan   e-post: scorpan_1@hotmail.com   kl. 16:12:23, 98-06-25
Upp
Nä men...
...va´ bra då!
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 15:51:59, 98-06-22
Upp
hihi håller med
var inne för att kolla lite och jag håller med Robban vilken underbar kommentar...
av: pettersson608   e-post: pettersson608@hotmail.com   kl. 16:00:30, 98-06-27
Upp
AAAAAAAAHAHAHHAH
Lus du är ju helt underbar i dina bitande kommentarer som ofta träffar bulls eye =)))
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 14:19:08, 98-06-26
Upp
Puss Robban!
Synd att inte alla har ditt sinne för humor!
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 16:39:48, 98-06-26
Upp
Prins Charm!
Uppvigla inte folket! =)
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 14:25:32, 98-06-26
Upp
jag tycker det är
komiskt när folk faller för charm framför hästträning. Tänker på PatteP. Killen ägnade alltså 2 dagar till att babbla som en stand-up komiker och alla köpte det. Babbel babbel babbel. När det var hästar ute på planen så orkade han inte hjälpa de som behövde det, endast de som det funkade för. Det var bla speciellt en kille som hade stora problem. Patte gick dit och konstaterade snabbt att han 1) hade en grimma hemmifrån 2) hade ett eget grimskaft 3) hade en svart pisk i handen.

Den omedelbara hjälpen han gav (och den enda) vad: 1) köp min grimma+grimskaft för 500 kr 2) köp min sk morotspinne för 300 kr.
sen kan jag hjälpa dej, finns i kafeterian!

Blablablablabla... its not about the equipment, its about the principles var det en mkt känd man som sade en gång. Det var inte Parelli.

Det enda som var givande var lastningen och den hade han inte tänkt visa från början.

Men stand-up komiker var han (och salesman) han var mycket underhållande
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:42:54, 98-06-27

Upp
Stopp nu robban
Alla vi är väl kommersiela någon gång.
PP har sett tusentals av dessa klantiga hästägare att han har ledsnat och roar sig och pupliken är inte konstigt. Det viktigaste han har att tillägga till hästmanskapet är ATTITYD, om det gick i genom så skulle alla komma längre mycket snabbare.

av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 12:19:26, 98-06-27
Upp
jo iof
kommers gör så jorden går runt men ändå.
Att kränga grejjer sådär fick mej att spy. Nästan som den usla popmusiken på p3. No feeling jus make it sell.

Men visst fan är det bra det han håller på med. Men varför lessna på klantiga hästägare när man vigt sitt liv åt att utbilda människor? Han kanske borde valt ett annat yrke där han slapp klantiga hästägare?

Jag stör mej oxå på att han hängt upp sina teorier så hårt på en viss utrustning. Men det är klart, det säljer och det är huvudsaken.
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:15:15, 98-06-28

Upp
en puss till Robban...
för det var så himla bra det du skrev så jag var bara tvungen att ge dej en PUSS.

Jag är så j*vla trött på dessa människor som utger sig för att vara tränare och rent utav Gud him self! och när allt sedan kommer till kritan och de får en "klantig" häst ägare på halsen det är då det vissar sig hur bra dessa tränare är som bara kan göra sig roliga på den stackars hästägarens bekostnad. Den bästa tränaren är den tränaren som klarar av att lära dessa "klantiga" hästägare rätt istället för att hålla på och *sucka* så fort de möter någon som i deras ögon inte ens duger att ha en guldfisk......Men de riktiga tränarna som klarar av att träna både proffs och amatörer det är de som är guld värda och inte de tränare som bara kan sitta och skryta om hur mycket de kan för sina stackars elever och idiotförklara dem i samma veva.
av: lillen   e-post:    kl. 16:02:03, 98-06-29

Upp
easy way...
Fan, jag tror jag ska ta mig ett killnamn här på listan och uttdela en och annan gunst till tjejerna - det räcker nog med att ge lite extra uppmärksamhet + ett litet erkännande typ "kul kommentar du skriver" så blir man överöst med pussar från höger och vänster.

Är tjejer så lättflirtade?? Via MAIL?????
av: My   e-post: horseguru@hotmail.com   kl. 22:12:05, 98-07-02

Upp
givetvis
piece a cake :)
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 17:24:14, 98-07-03
Upp
Robban...
A piece OF cake.

Nu ser jag att du måste passa dig. Nyss var du överöst med pussar, nu löper du risken att bli stämplad som mansgris efter vad jag ser av My och Evas kommentarer. Det kan inte vara lätt att vara man; att vara antingen prins eller mansgris är ditt öde.
Eller skall vi kvinnor kanske behandla männen lika jämnlikt som vi vill bli behandlade eller är det så spännande med en flört?
Hälsning Maja

av: Maja   e-post: benman@swipnet.se   kl. 19:46:32, 98-07-03

Upp
hehe
varför måste jag vara antingen prins eller mansgris? Varför inte bara Robban? Jag älskar ironi och bitande kommentarer och när du (My) bjuder på en bara så där. Jag menar, vad hade du tänkt jag skulle svara??

När My klagar på att alla är lättflörtade och riktar det till mej?

Vore inte jag lika lättflörtad som de andra då? En flört bör ju vara ömsesidig.

My: kul kommentar du skriver (hehe)

Från det ena till det andra, lite tråkigt är det att höra att jag bara skulle skriva små uppmuntringar och tjafs. Jag gör mitt bästa för att skriva inlägg som ska vara givande att läsa. Om det vore att flörta.. ? äh vilken fjantig diskusion...

Ska jag gå och dö? hehe! noway! Piece-a-cake! man kan inte säja piece-of-cake utan att tungan ramlar av.

"Eller skall vi kvinnor kanske behandla männen lika jämnlikt som vi vill bli behandlade eller är det så spännande med en flört?"

Vad världen vore tråkig om män behandlade kvinnor som män och kvinnor män som kvinnor. En enda könslös zoon i hela världen.

Hugo? mjae... Ernst?
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:27:14, 98-07-04

Upp
Det var bara en tanke som slog mig!
Robban KAN ju faktiskt vara en liten 14-årig flicka...vem av oss vet?? (Förutom Robban själv, förstås :-)

Jag påmindes om en singatur som kallade sig för "Arne" på Torget-listan som en del jag kände tyckte var vältalande och seriös, ända tills de fick veta att Arne var hästen - den som skrev var en HON...!! Då föll Arne i popularitetsgrader - pladask!!

Det är egentligen skitsamman, du FÅR hemskt gärna flirta vidare, Robban! Och du brukar faktiskt även skriva mail med "innehåll".
av: My   e-post: horseguru@hotmail.com   kl. 11:10:52, 98-07-04

Upp
Jag tror du ....
...har en poäng där My att man respekterar mäns åsikter mer.
Hälsning Maja

av: Maja   e-post: benman@swipnet.se   kl. 14:03:53, 98-07-05
Upp
tack
för det
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 11:18:26, 98-07-04
Upp
Ähhh Robban,
gå och dö!
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 17:56:22, 98-07-03
Upp
Du får...
heta Hugo så kan jag heta Ernst....
Eller ska vi hitta på nåt poppigare?

av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 09:27:50, 98-07-03
Upp
Flirta på nätet.
Konstigt att det ska vara så speciellt bara för att det är en kille med och diskuterar. Du verkar verkligen veta vad du talar om Robban, och du skriver vettiga saker. Men vad gör honom så speciell? Det verkar som om de flesta tjejerna här vore kära i nå´n "cyber-Robban" eller nåt!
Skärp till er, om ni vill flirta och utdela kyssar till höger och vänster, så finns hans E-mail synlig för er, skriv dit och håll det personligt istället!

av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 16:08:17, 98-07-04
Upp
det var ju
jag som började... :^)
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 08:53:01, 98-07-05
Upp
Jag tycker...
i alla fall bättre om att pussa på pojkar än på tjejer....;)

Surt sa räven.......
av: scilla   e-post:    kl. 17:03:40, 98-07-04

Upp
Javisst, fast...
...via Internet vet du inte om du faktiskt "pussar" på en kille eller en 14-årig tjej med killsignatur...
av: My   e-post: horseguru@hotmail.com   kl. 22:45:54, 98-07-04
Upp
.......
Det spelar väl ingen roll vem som börjar, men ibland tycker jag att det kunde varit lite seriösare svar på en del frågor, jag menar bara att ibland spårar det liksom ut..
Och jag hoppas oxå att du hellre pussar på pojkar än flickor Scilla! Det gör jag oxå..fast i verkligheten...(Skulle kanske till och med ge dig en då R.):)

av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 13:22:08, 98-07-05
Upp
tror inte
att du skulle vilja pussa mej "catta"....men i och för sig du skrev ju kanske......alla har ju ett allias på internet det är ju liksom hela grejen och den man utger sig för att vara på nätet får väl oxå räkna med att få svar för den man utger sig för att var eller har jag helt fel?
av: scilla   e-post:    kl. 14:09:08, 98-07-05
Upp
Tack.
Precis så menar jag My!
av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 13:23:54, 98-07-05
Upp
---
scilla, nu har du alldeles rätt! :)
av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 14:56:45, 98-07-05
Upp
Hmmmm
jasså, det är så man gör i NH??

Ha, Ha...
av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 23:24:11, 98-07-05

Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.