Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Svår att fånga i hagen!


Innehåll
Svår att fånga i hagen!, BeA, 18:45:38, 98-12-01
Svår att fånga..., Maja, 20:54:00, 98-12-01, (#1)
hej!!, C_K_CK, 18:24:00, 98-12-02, (#2)
Det låter mycket farligt...., Maja, 20:58:03, 98-12-03, (#4)
Fler tips!, MiMMi, 12:10:28, 98-12-03, (#3)
Mimmi har..., Maja, 21:01:14, 98-12-03, (#5)
Tack för tipsen!, BeA, 21:37:52, 98-12-03, (#6)
godis..., marie och zorro, 22:56:09, 98-12-03, (#7)
Alla sätt som fungerar..., Maja, 17:07:44, 98-12-05, (#10)
svårfångat..., grevinnan, 12:53:37, 98-12-05, (#8)
...har oxå en sån, Calvaro, 13:19:33, 98-12-05, (#9)
Jättebra metod..., marie och zorro, 20:01:00, 98-12-06, (#12)
Löslongering, StiJo, 13:48:40, 98-12-06, (#11)
Stressa inte!, J.S., 16:10:12, 98-12-11, (#13)


Svår att fånga i hagen!
Hej! Det är så att jag har stora problem med att fånga min häst i hagen. Hästen i fråga är nu 2,5 år och verkar ta det mesta på lek. Jag tycker mig ha provat det mesta. Från början var jag väldigt bestämd med att aldrig försöka muta henne med något godis för att hon skulle komma, men så småningom så fick jag ta till även det.

Nu är det också så att hon inte är särskilt intresserad av godis, hon värderar högre att få gå i hagen. Jag har gått efter henne i ibland flera timmar bara för att kunna få ge henne lite godis i hagen. I den hagen hon går är det sex hästar till vilket gör det mycket tröttsamt att behöva ta in alla för att få in henne. I bland lyckas inte ens det. Behöver jag tillägga att hon är mycket självständig för att vara 2,5 år?

Nu har det gått så långt att jag för tillfället undviker att hämta henne i hagen utan ryktar och tränar henne före eller efter hon kommit ut i hagen. Allt för att slippa en konflikt som jag har liten chans att vinna. Men det är ju inte särskilt kul att ha det såhär så jag undrar om det finns någon som har några bra tips på hur man kan fånga en livlig och lekfull, men envis unghäst i hagen????

Kanske ska tillägga att dessa problem uppstått senaste månaden, innan dess har det fungerat bra (har haft henne i ett år). Och får man väl ett ordentligt tag i henne så blir hon sitt vanliga snälla jag.

Som sagt, alla tips mottages tacksamt, men glöm godisvarianten, den fungerar inte. Jag har även försökt att alltid ha något gott i krubban när hon kommit in, men det hjälper inte ett dugg.

Tack på förhand; Bea

Av BeA
Kl. 18:45:38, 98-12-01

Upp

1. Svår att fånga...
...två sätt du kan prova. Går kanske att kombinera.
1. Ta med dig longerpisken i hagen. När hon går ifrån dig i hagen, ser du till att driva igång henne. Du löslongerar henne och låter henne springa tills det ser ut som om hon inte har lust mer(kan förstås vara svårt med 6 andra hästar i hagen, du får klart kolla med de andra hästarnas ägare, om ej är dina hästar om det är ok att alla hästarna får sig lite motion när du skall träna din häst att fångas. Var dock noga med att det är henne du ser till att driva runt, de andra tröttnar nog då, hagen kan ju inte heller vara för stor vid inlärningstillfället, möjlighet finns kanske att hon får gå i en mindre hage med bara någon häst ett tag). När hon inte vill springa mer så låter du henne göra det någon minut längre. Sedan slutar du longera och visar med hela kroppen att du har slutat. Vänd dig bort slappna av en stund. Du kan sedan ta några steg mot henne och stå och kröka nacken och titta lite snett på henne och småprata vänligt. Förhoppninsvis kommer hon fram till dig och du har nått ditt mål om inte närmar du dig lite långsamt och avvaktande. Drar hon iväg igen, gör du om löslongeringen. Var noga med att du inte jagar henne för att fånga henne när du longerar utan att det alltid finns gott om utrymme för henne att springa och att du flyttar dig ur vägen och visar var hon kan springa förbi dig. Du vill inte vara den som tränger in henne i ett hörn för att "fånga" utan den som motionerar runt henne vänligt. Det kan nog hända att du snabbt får resultat. Min häst fick jag det med. Han hade aldrig varit besvärlig, men så kom han ihop med en svårfångad häst som vallade runt honom när jag skulle ta honom. Jag gjorde som jag beskrivit ovan en gång och gången efter försökte den andre hästen valla igång honom och då sprang han, rakt fram till mig och ställde sig skyddande bredvid mig så att jag skulle fösa bort den andre hästen.
Tänk även på hur du närmar dig henne. Vi har en tendens att gå målmedvetet som rovdjuret till vattenhålet. Hästar stannar och tittar och går sedan fram en bit till och stannar lite igen och avvaktar. Jag får ofta hästar att komma fram till mig när jag gör så. De känner igen ditt häst(bytesdjur) beteende och ser att du också fundera lite över om det är ok. Då vet den att det inte är fara på färde. Det är inte så lätt för en häst att på håll se att det är just du som kommer. Därför kan du också lite vänligt mummlande ge dig till känna på långt håll.
2. Gör en liten hage vid t.ex. ingången. Där får din häst sin mat (lunchhö eller vad den nu får i hagen. Är du inte där vid utfodring kan det ju vara några morötter i en hink som du annars skulle ha gett, men det är mycket bättre med hästens vanliga mat, för då är den ju hungrig). Den lilla inhägnaden håller ni stängd när hästarna är i hagen. Din häst får bara komma in när du kommer och tillåter den att komma åt maten. Så småningom finns det ibland ingen mat där. Din häst skall alltså inte veta hur det blir när den får se dig. Den kommer att komma springade glatt hur det än är när du kommer. Och slutligen kommer hon att ha glömt varför det är så att det hon blir så glad när du hon får se dig. Jag behöver väl inte säga att stunderna i den lilla inhägnaden bör vara riktigt trevliga stunder, med mycket klia och gosa och kärlek, när hon ätit upp. Lek gärna Parellis "friendly game".
Undvik ett tag att gå och jobba när hon kommer till dig i hagen, du förknippas ju i så fall alltid med jobb. Det kanske du kan sköta som nu ett tag, vid insläpp eller utsläpp.
Hoppas du lyckas.
Hälsning Maja
Av Maja
Kl. 20:54:00, 98-12-01

Upp

2. hej!!
Min häst är oxå JÄTTE JOBBIG att fånga i hagenmen det är bara för att hon vill slippa arbeta.
Men kommer man nära he3nne så "hot anfaller" hon en .
hon springer ett par steg mot en,sen stannar hon.
Men det går oftast bra om man smyger till nån häst som står brevid,sen ger man den en godis,sen vänder man sig till henne,då ger man henmne en godis samtidigt som man knäpper fast grimskaftet.

då går det bra!! hur är det för dig???

Av C_K_CK
Kl. 18:24:00, 98-12-02

Upp

4. Det låter mycket farligt....
...det absolut första du bör göra är att inte ta med dig godis in i hagen alls. Det har en förmåga att skapa riktiga konflikter om man inte är ranghögre än hästen. En häst som anfaller på detta vis visar inte dig respekt och anser inte att du är ranghögre. Ranglägre hästar visar sin underdånighet genom att ge den ranghögre hästen maten för att den ranghögre kräver det. Din häst tycks kräva det av dig med sina sura miner. En ranghögre häst kan låta en ranglägre äta, när den är färdig eller som en ynnest, dock på den ranghögres villkor. På ett liknande sätt kan en människa som är ledare till sin häst även ge godis som en ynnest, men på människans villkor. Jag ger därför aldrig godis till hästar som tjurar och kräver sitt godis.
Prova gärna istället några av de metoder jag beskrivit. Framförallt att longera hästen när den ej vill komma. Gör det vänligt och bestämt för att visa hästen att det är du som bestämmer, genom att det är du som får henne att röra på sina fötter när du vill det och inte tvärt om (förmodar att du hoppar undan när hon gör ett utfall, vilket bara bekräftar henne ledarställning).
Hälsning Maja
Av Maja
Kl. 20:58:03, 98-12-03

Upp

3. Fler tips!
Hej Bea! Jag ser att du redan har fått flera bra tips, men kanske att det finns ett sätt som är lättare. 2.5 år, det låter som en tid då unghästar vill testa gränserna lite.Vet hästen vad stanna betyder? Om han har blivit longerad eller riden med röst så borde han veta det och då kan du prova med detta: bli elak och "skrik" med hög röst stanna en eller MAX två gånger, om hästen inte reagerar och stannar, då är detta fel metod, men det kan vara värt ett försök, på de flesta hästar funkar det.Ett annat tips är att tänka på hur du tror att det kommer att gå när du hämtar hästen, stannar han kvar i ditt huvud när du är på väg eller föreställer du dig att han kommer att gå iväg på en gång? En del påstår ju att man kan prata med hästar genom bilder, kanske lite tänkvärt.Ja, ja, Lycka till iallafall !
Av MiMMi
Kl. 12:10:28, 98-12-03

Upp

5. Mimmi har...
...bra idéer. Jag tror förstås att om man föreställer sig att hästen skall stå still så har man ett annat kroppsspråk och att det är det som hästen läser av och inte ens tankar (bilder i huvudet). Ju, mer positiv man är inställd i sitt hanterande av hästar ju bättre går det. Hästar läser en bra mycket bättre än vad man anar.
Hälsning Maja
Av Maja
Kl. 21:01:14, 98-12-03

Upp

6. Tack för tipsen!
Jag ska testa det där med longeringen i morgon och se vad som händer. Det är säkerligen också så att det ligger något i det någon här berättade, nämligen vad man själv föreställer sig ska hända när man går mot hästen. Får försöka testa det också!!!

En sak är i allafall säker: jag ska inte försöka locka med godis något mer. Är jag ledaren så SKA jag ju kunna få in henne ändå. Det är bra att det finns folk här som påpekar det i bland så att man får ny kraft att angripa problemen med. Annars så blir det så gärna att man provar och provar tills man slutligen hittar något (kanske mindre bra) sätt som i allafall tillfälligt fungerar, men på sikt kanske i stället förvärrar saken. Men går man omkring och funderar ensam utan att diskutera med andra och få en "opartisk" syn på problemet är det lätt att gå i "fällan", dvs att "medvetet" göra något som är fel därför att man tror att man gjort "allt" men ändå inte hittat någon permanent lösning. Svammel, svammel men jag hoppas att ni förstår vad jag vill säga!!!
Hälsningar Bea

Av BeA
Kl. 21:37:52, 98-12-03

Upp

7. godis...
Min häst var jättesvår att fåna när jag köpte honom. Han är i och för sig tio år, men vad hjälpte det? Jag tänkta att han kanske förknippade hämtningen i hagen med att motioneras, så jag började gå in i hagen lite då och då för att söka kontakt, men han var lika grinig för det. När jag skulle ta in alla hästarna på kvällen gick det utmärkt, vilket är ganska logiskt. En annan tanke var att han kanske inte ville lämmna hösilagebollen som stod inne i hagen. Min tanke var då att locka honom med nåt han tyckte bättre om än höet. Först tänkte jag på vanligt kraftfoder, men det är så svårt att ta med sig i fickan utan att det låter, och hålla det i handen medför att man tappat allt på väg till hagen. Valet blev en morot. Nu är det ju sagt att man inte ska ge hästar godis ur händerna... , men detta fungerade alldeles förträffligt. Så fort han så mig i hagen kom han ttravande och gnäggande, och det kändes ju inte helt fel... Men man måste som sagt vara noga med att inte gömma nåt i fickan så hästen kan börja bitas där. Några månader senare så lade jag till en speciell vissling samtidigt som jag skulle ta in honom. Nu fyra år senare kommer han så fort han hör visslingen. Det har även hänt att han rymt och kommit tillbaka när jag visslat. Självklart så ska man inte ge godig varje gång utan bara då och då. Jag kanske ska tillägga att jag aldrig gar honom godis vid nåt tillfälle, och då förväntar han sig inte det heller och därmed har han inte lagt till med olaten att bitas. Som en kommentar på insändaren och att gå in med en longerpisk och rusa upp en unghäst så vill jag bara fråga om det verkligen är hästar du håller på med, för det var då det dummaste jag hört.
Av marie och zorro
Kl. 22:56:09, 98-12-03

Upp

10. Alla sätt som fungerar...
...är rätt. Det är inte fel att ge godis ur handen. Det är bara fel om hästen ser det som ett tecken på att det är den som är ledaren. För din del tycks det ha fungerat alldeles förträffligt och jag tycker att det är bra när man inte låser sig vid en metod och tror att den är den enda rätta om den uppebarligen inte fungerar.
Hälsning Maja
Av Maja
Kl. 17:07:44, 98-12-05

Upp

8. svårfångat...
jag har själv en valack som inte vill komma in på sommrarna tack vare betet men på vintrarn så e´han lungn..
på sommaren går han i hagen med våran shettis och då kommer han direkt. det e´väll inte lika ql att jä-las när inte killkompisarna titta på..

mitt tips är att kolla om din häst har möjlig het att gå ensam med en shettis eller någon annan häst, det funkar med min häst och vem vet om det funkar med din?

mvh: Grevinnan

Av grevinnan
Kl. 12:53:37, 98-12-05

Upp

9. ...har oxå en sån
Mitt tips funkar bara om man har andra hästar i hagen.

Nästa gång du går ut i hagen för att hämta din häst....ignorera honom totalt! Titta inte ens på honom. Klappa och prata mycket med dom andra hästarna. Tillslut kommer han/hon undra varför du behandlar honom som om han inte är mer än luft. Då kommer han förmodligen att komma fram till dig och också vilja ha uppmärksamhet....fortsätt då att ignorera honom....allra helst gå där ifrån ett tag.....kom sedan tillbaka och gör om alltihop....när han då förhoppningsvis kommer fram till dig så tar du honom...utan att göra något stort av det...inget wxtra beröm osv...

Ett annat sätt är att man går ut i hagen och sätter sig. Låtsas att du tittar väldigt intresserat på en snöboll...vrid och vänd på den. Peta lite på den....se lite fånig ut eller något...
När hästen kommer för å titta på vad du håller på med för konstigt så vrider du på dig så att han inte ser vad de är du håller i.
Då kommer han bli fruktansvärt nyfiken.....och är då förhoppningsvis lätt att fånga.

Det där med att löslongera hästen i hagen tror jag inte riktigt på.....det blir för mycket stress...

Av Calvaro
Kl. 13:19:33, 98-12-05

Upp

12. Jättebra metod...
Jag håller med dig till punkt och pricka. Det man oxå kan göra är att bara helt coolt gå förbi hästen i hagen i stället för att fånga den. Det blir då konfunderad och i vissa fall kan den till och med följa efter dig, då kan man nöja sig med att klappa den och sedan gå ut ur hagen. ( För att nästa gång ta in honom)
Hoppas att du som har problem lyckas!
Av marie och zorro
Kl. 20:01:00, 98-12-06

Upp

11. Löslongering
Jag håller med Maja om att det är en bra metod (det liknar lite en dominasövning som jag brukar köra på hästar som inte accepterar mig som ledare).
Det som någon sa att det kan bli stressigt för hästen, eller att man "jagar runt" den, stämmer hur som helst inte. Skulle man stressa upp hästen så skulle övningen ju få motsatt effekt, hästen förnippar människan som något "oroligt", om ni förstår vad jag menar.
Det där med att sätta sig i hagen å se "hemlig" ut brukar funka jättebra, men inte hur många gånger som helst. Tillslut kommer ju hästen på vad man håller på med.
Av StiJo
Kl. 13:48:40, 98-12-06

Upp

13. Stressa inte!
Hoppas att du läser det här, jag skriver ju lite sent kanske.Jag tycker du har fått jätte många bra tips som är värda att pröva, förutom godiset!Jag tror inte heller att hästen bryr sig om att du ställer dig mitt i hagen och skriker stanna. Det viktiga är att hästen blir intesserad av vad du gör och att den kommer fram till dig!Du får prova dig fram till hur du ska göra för att få hästen intresserad, andvänd din fantasi och försök låta bli att bli arg...känner du att du börjar bli arg så vissla, det är svårt att vara arg och vissla på en gång. När du har hittat en bra metod och hästen kommer fram till dig så släng dig inte över den och sätt på grimman på en gång utan se till att han följer dej lös en bit först. När han gjort det har en gjort ett val att följa dig och då kommer det antagligen gå mycket bättre sen också. Lycka till!
Av J.S.
Kl. 16:10:12, 98-12-11

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.