Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Antal virvlar?


Antal virvlar?, Izza, 01:14:18, 98-05-19
Ursäkta..., Silver Rose, 15:35:42, 98-06-17
virvlar, Zam, 22:33:46, 98-06-14
3 VIRVLAR????, Emmet, 12:31:32, 98-06-13
Två virvlar, kickie, 10:58:49, 98-06-13
Virvlar, Lus, 08:13:50, 98-05-19
tillägg, Izza, 01:16:06, 98-05-19
Analyserat, Soffie, 09:44:48, 98-06-21
virvlar, Tekla, 09:05:38, 98-05-19
Here we go again...., Havanna, 09:16:09, 98-05-19
virvlar och sånt, Robban, 11:23:08, 98-05-19
virvlar , anette, 17:46:55, 98-06-16
Ej samband, Havanna, 11:45:07, 98-05-19
hmm, Emmet, 12:23:08, 98-06-13
astrologi då?, Izza, 17:49:40, 98-05-19
Lite till, Havanna, 11:54:19, 98-05-19
ännu mer, Robban, 18:41:47, 98-05-19
Tro inte på sånt!, Lilleving, 14:57:32, 98-05-23
kan du inte ta sånt här med en..., Robban, 09:32:18, 98-05-24
Inte övertygad..., Lilleving, 18:57:28, 98-05-24
virvlar - 2!!!, catta, 22:59:38, 98-06-11
Två virvlar, svea, 11:21:13, 98-06-12
kul!, Robban, 15:40:57, 98-06-12
skilja mellan uppsyn och skele..., Havanna, 14:10:48, 98-06-12
jahadå!, Robban, 15:43:11, 98-06-12
Nordisk familjebok?, Havanna, 16:07:21, 98-06-12
japp =), Robban, 22:11:28, 98-06-12
antar, Zam, 22:40:36, 98-06-14
arv, miljö och virvlar, Tekla, 09:31:52, 98-06-15
Mer vidskepelse???, svea, 12:24:07, 98-06-15
mera om virvlar, Kim, 12:23:05, 98-06-15
Och i mina trakter.., Lus, 13:58:03, 98-06-15
visste ni inte, Robban, 19:25:19, 98-06-15
OCH?, Tekla, 14:07:18, 98-06-15
virvlar....., mi@, 12:50:34, 98-06-15
mi@har du tänkt på ?, Tekla, 13:10:01, 98-06-15
>>Tekla, mi@, 16:23:37, 98-06-15
kom lite fel! > mi@, Tekla, 17:49:09, 98-06-15
kommentarer till några inlägg, Havanna, 16:51:41, 98-06-15
Havanna:, Robban, 19:28:24, 98-06-15
mörkt hår, Havanna, 12:35:28, 98-06-16
hehe, Robban, 15:29:49, 98-06-17
syster, Havanna, 16:48:00, 98-06-17
vem har, Robban, 10:55:09, 98-06-21
>Havanna, Tekla, 17:45:48, 98-06-15
Iglar, Havanna, 12:39:33, 98-06-16
Precis vad jag menade!, Tekla, 16:36:57, 98-06-15
virvlar och färger, Gun-Britt, 21:15:06, 98-06-15
Precis., Ami, 08:56:20, 98-06-16
:), Robban, 10:51:13, 98-06-16
Sanslöst, svea, 11:55:37, 98-06-16
tala om trollen, antti, 13:23:04, 98-06-16
ha...., Emmet, 13:59:53, 98-06-16
spottar också, Havanna, 12:44:28, 98-06-16
fuxar, Havanna, 13:42:23, 98-06-16
han, antti, 08:46:16, 98-06-17
Har hört..., svea, 16:30:33, 98-06-16
ål?, Havanna, 16:38:21, 98-06-16
Klart alla..., svea, 08:28:53, 98-06-17
fjordingar är, Robban, 15:32:48, 98-06-17
Tvetydigt..., svea, 18:03:58, 98-06-17
försök, antti, 20:54:10, 98-06-17
Näää, svea, 09:43:02, 98-06-18
finns det andra, antti, 10:58:36, 98-06-18
Välkommen, svea, 21:24:46, 98-06-18
Ljusa hovar, Cec, 22:35:36, 98-06-19
Ljusa hovar, Lotta B, 00:12:41, 98-06-20
Antal virvlar?
Stämmer det att hästar med två virvlar i pannan anses som intelligenta? Det säjs att man kan bedömma en häst efter antalet virvlar?
av: Izza   e-post:    kl. 01:14:18, 98-05-19
Ursäkta...
...men jag tror inte att nåt stämmer av sånt här tjafs. T.ex. De människor med tre födelsemärken i pannan är dummare än de med fyra stycket... Ja du hör ju själv hur knäppt det låter !!!!!!!! Det stämmer nog inte på hästar heller...but you never know !
/Karolina

av: Silver Rose   e-post: karolina_kvissle@hotmail.com   kl. 15:35:42, 98-06-17
virvlar
kan inte låta bli att undra hur många "galna" och tuffa hästar det finns som har en virvel? På denna diskution verkar det som om bara "två-virvlade" hästar är idioter. Har för övrigt en unghäst med två virvlar och snällare och behändigare lilla häst har jag aldrig sett. Intelligent- ja, men knäpp - icke! Kanske uppfattas intelligenta hästar som knäppa då de inte bara står som dökött och låter allt ske utan själva räknar ut saker och ting och agerar/reagerar = besvärligt = helknäpp? Jämför jag "tvåvirvel-lillan" med min "envirvel-storen" är den senare ett riktigt monster!
av: Zam   e-post:    kl. 22:33:46, 98-06-14
3 VIRVLAR????
hur är det då med 3 virvlar??
ganska ovanligt kanske,,
hade själv en travare med 3 virvlar i pannan, hon var en riktig lurifax..
stentuff, nästan lite elaka "drag", men kunde även vara supermysig.....,
men man fick passa sig.....

av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 12:31:32, 98-06-13
Två virvlar
Hej! Ett litet inlägg. Alla får tro vad de vill om hästar med två virvlar i pannan! Jag har inte trott på det innan, har haft tre olika hästar med två virvlar i pannan (alla fuxar) och det har visat sej att de varit istadiga på olika sätt. Vi har nu en skäckhingst med två virvlar i pannan i vårt stall, han är jättesnäll så länge det passar honom, sen smäller det. Han är inte ouppfostrad, men har ett hårt psyke. När jag letade ny häst i höstas, så frågade jag om de hade två virvlar i pannan. Hade de haft det hade jag inte ens åkt och tittat på dem. Kalla det fördommar eller vad ni vill, men jag har bara dåliga erfarenheter av det. Kan tillägga att jag är 34 år och har hållt på med hästar i hela mitt liv så jag är ingen nybörjare, men har väl bara haft otur kanske????
av: kickie   e-post: kickie7@hotmail.com   kl. 10:58:49, 98-06-13
Virvlar
Jag har hört att om hästen har två virvlar i pannan så är dom tokiga... Jag tror inte att det finns nå´n större sanning i något av påståendena!
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 08:13:50, 98-05-19
tillägg
Boken om TTeam tar upp väldigt mycket om hästars egenskaper beroende på deras utseende? Finns det någon som kan bekräfta det som säjs i boken?
av: Izza   e-post:    kl. 01:16:06, 98-05-19
Analyserat
Jag har personlighetsanalyserat alla hästar i stallet, och resultaten stämde till nästan 100%. Jag tror stenhårt på det. Vill också tillägga att jag analyserade en riktig problemhäst, och även där stämde allt till 100%.
av: Soffie   e-post:    kl. 09:44:48, 98-06-21
virvlar
Visst stämmer mycket av det som står i TTEAM-böckerna! MEN det är så mycket mer än virvlarna att ta hänsyn till... Helt klart är nog att hästar med två eller flera virvlar är speciella på något sätt. Dessutom finns det virvlar på andra ställen på kroppen och dessa kan förändras beroende på hästens utveckling.
av: Tekla   e-post: lena.tjader@va.tranas.se   kl. 09:05:38, 98-05-19
Here we go again....
Nej. Hästars virvlar i hårremmen är INTE relaterat till deras humör. Lika lite som om de har långa öron eller inte.
Ni som tror på sådant - i så fall får ni tro på att det samma gäller för människor och då inser ni kanske det absurda i resonemanget. Människor och hästar är synnerligen närbesläktade däggdjur och vill ni tro att skallform, hårfärg eller kroppsproportioner är kopplade till intelligens eller temperament så OK. Men det finns ett bra skällsord för det - rasism.
Liknade pseudovetenskapliga teorier har sedan andra världskriget ansetts vara rena idiotin.
TTeam har en del bra idéer - det tycker jag också, men det där - nej låt oss slippa skiten.

Jag har haft en häst med två virvlar i pannan och han var snäll och inte intelligentare än någon annan häst jag haft. Vill man tro på sådant här kan man säkert läsa in vad som helst i sin häst......


av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 09:16:09, 98-05-19

virvlar och sånt
Hmm, man ska inte dömma gamla ideer så hårt. Faktum är att det finns samband mellan utseende och sinne i många fall. Även hos människor. Man kan inte ta det för vetenskap men som riktlinjer bör man se det. Ideerna kommer från människor som arbetat med hästar i hela sitt liv och kanske har 5 - 6000 hästar i sitt minne.

Över lag brukar jag se det så här:
1 virvel = sannorlikt lugn häst
2 virvlar = sannorlikt tuff häst
3 virvlar = sannorlikt mkt tuff
små öron = tuff
osv...

Frågan är bara hur en Am Curly ska bedömmas! :)
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 11:23:08, 98-05-19

virvlar
min häst har 2 virvlar och är super snäll!!!
av: anette   e-post: perolof.lindholm@ac.lrf.se   kl. 17:46:55, 98-06-16
Ej samband
Nä, jag hävdar att det INTE finns något som helst samband mellan skelettstruktur och intelligens. Ej heller mellan antal vita ben på en häst, antal virvlar o.s.v. För inte så länge sedan trodde man att blodiglar hjälpte mot alla åkommor och att man gärna skulle ge t.ex. krut till hästar och gå baklänges runt kyrkan vid fullmåne för att bota tandvärk. Är det vettigt bara för att man trodde på det förr?

Förr i världen frodades en väldig massa idéer om det mesta, tomtar, häxor m.m. Man letade t.ex. födelsemärken på kvinnor för att bevisa att de var häxor. Idioti det också. Människor har ett behov av att försöka förutsäga hur saker och ting ska bli och i och med det har man i olika kulturer försökt sätta upp system för detta. Med hjälp av inbillning och övertro får gemene man sedan en känsla av att systemen fungerar, självklart utan att testa om det stämmer.

Jag kan slå vad om precis hur mycket som helst att skulle man göra en större undersökning på hästars virvlar eller hur människors hårvirvlar ligger, skulle man inte kunna visa ett enda dugg.

Jag har frågat tidigare - om detta stämmer på hästar, varför gör det så fall inte det på människor?

Om en häst har blank päls och pigga ögon och är i bra hull kan man förstås dra slutsatsen att den mår bra. Men man kan inte säga att bara för att den har djupt hål över ögat så är den t.ex. illvillig.

Min nuvarande häst har en virvel på sidan av halsen och enligt arabisk tro borde hon slaktast vid födsel (har jag för mig), p.g.a. medfödd otur. Fjant!

Jag menar självklart inte att ALL gammal kunskap är oanvändbar, men detta om däggdjurs fysionomi i relation till intelligens och temperament är avskrivet av alla seriösa forskare sedan minst femtio år tillbaka.
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 11:45:07, 98-05-19

hmm
nä. inga arabiska hästar skulle slaktas vid födslen, men däremot finns det många legender som de trodde starkt på...
Det gällde mest färgerna, men aldrig har jag hört att det skulle slakta en häst av de anledningarna!
En virvel eller vit fläck på halsen betyder
f ö tur, det är allahs tumme.....


av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 12:23:08, 98-06-13

astrologi då?
Jag tror stenhårt att det stämmer! Man kan faktiskt märka vilket stärntecken någon är född i!
av: Izza   e-post:    kl. 17:49:40, 98-05-19
Lite till
Alltså: Min nuvarande häst har små öron och är 100% samarbetsvillig i alla lägen och inte ett dugg tuff. Hennes syster har ovanligt långa öron och är ungefär likadan, men något svårare att ha att göra med. Min systers häst har normalstora öron och är ganska besvärlig.Min welshponny hade miniöron och två virvlar och var ett under av tålamod och samarbetsvillighet o.s.v., o.s.v....
Sorry, men bland de kanske hundra hästar jag stött på och känt kan jag inte hitta någonslags stöd för de här teorierna.

Och de undersökningar som faktiskt gjorts på människor visar bara att Rasbiologiska Institutet lyckades "bevisa" att t.ex. judar är opålitliga och giriga och att man ser det tydligt eftersom de har stort huvud och krokig näsa. Ordvändningarna som användes i Uppsala är mycket snarlika dem som används i TTeam-boken - jag har läst citat.
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 11:54:19, 98-05-19

ännu mer
kul med hetsiga diskusioner
Jag kan inte kommentera denna TTeam bok för jag har inte läst den. Jag bygger bara på egna erfarenheter. Men som jag sa innan. Detta är givetvis ingen regel men samband finns.
Om det gör dej glad kan jag säja att jag har ganska systematiskt kollat detta på människor jag kommer i kontakt med. Jag kommer i kontakt med kanske 500 - 700 olika människor per år och jag kan faktiskt (givetvis helt ovetenskapligt) se samband mellan utseende/hållning och attityd :) Tro det eller ej!

av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 18:41:47, 98-05-19
Tro inte på sånt!
Jag fattar inte hur något kan tro på sånt! Det kan bara gälla saker som man kan förändra med sin karaktär och åsikter osv. Jag kan inte säga att en blåögd människa alltid är snäll. Men jag kan säga att de flesta människor med bombarjacka och rakade huvuden har rasistiska åsikter. Eller hur? Jag kan anta att en häst med ett piggt och vänligt utseende är trevlig och mår bra. Men jag kan inte tro att en häst med två virvlar i pannan har dåligt lynne. Om jag är lite mera fördomsfull, så kan jag säga att gubbar med hästsvans är dumma i huvudet. De har själva valt att ha hästsvans och man kan tro att det säger vissa saker om deras karaktär. Det är skillnaden. Ett utseende som man själv väljer kan säga något om en karaktär, men det kan aldrig något som man själv inte har valt. Så det så, Robban-Bobban!
av: Lilleving   e-post: hillevi_good@hotmail.com   kl. 14:57:32, 98-05-23
kan du inte ta sånt här med en liten nypa salt
Du har förståss aldrig varit med en liten, smal blond tjej med rakt hår och ögon som lyser.

Eller en man i 40 års åldern med halvflint och överviktig med (oförklarbart) utseende på ansiktet.

Det går faktiskt ganska bra att förutse vissa karaktärsdrag genom att se på utseendet. Och om det skulle vara 50% chans att hälften av det du trodde var riktigt så är det ändå givande, tycker jag

Varför tror du han som anställer folk inte nöjer sig med att prata i telefon med folket

av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:32:18, 98-05-24

Inte övertygad...
Jag tror inte att "han" som anställer folk brukar titta efter om personen har blont eller mörkt hår. Jag tror att han i så fall tittar efter uttrycket i ansiktet, vilket sätt personen har, och vilken utstrålning. Det är självklart att detta ofta säger något om en persons karaktär, eftersom det är personen själv som agerar på detta sättet. Men man kan ju inte döma en person efter flintskallighet! Tror du det på allvar? Jag tror inte att man vid en anställningsintervju tänker att: Nej, honom kan jag inte anställa, för han är flintskallig, och flintskalliga personer brukar vara baksluga... Däremot kan man välja att inte anställa någon på grund av att han eller hon ger ett intryck som är veligt/osäkert/malligt osv. Man kan döma efter uttryck i ansiktet eller strålande ögon, men inte efter rakt eller lockigt hår.Från Lilleving
av: Lilleving   e-post: hillevi_good@hotmail.com   kl. 18:57:28, 98-05-24
virvlar - 2!!!
Min häst har två virvlar i pannan och när jag hade hem honom til mitt stall så tittade min morfar (en riktig hästkarl) på honom och sa :Hästkraken har två virvlar i pannan, han är galen!
:)
Det var min morfar det!
Visst, han är tuff som tusan, men galen, det är han verkligen inte. Jag tar sånt här med en nypa salt, men jag tycker samtidigt att det är kul,för förr trodde man verkligen på det, och min morfar berättade att om han såg en häst med två virvlar på auktionerna förr så hade han inte lagt en enda riksdaler för den. Så så utryckte han det, och jag tror att det är en myt, som så många andra. En del tror på dem ,en del inte. Så är det bara, det är bara att acceptera.

av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 22:59:38, 98-06-11
Två virvlar
Min häst har två virvlar. Skulle vilja påstå att han är rätt intelligent, i alla fall har han vid flera tillfällen visat förmågan att tänka i flera led för att uppnå nånting. han är rätt "tuff" också. Han alltid gillat hästar med två virvlar, de brukar ha något speciellt som jag fastnar för. Hokus pokus?
av: svea   e-post:    kl. 11:21:13, 98-06-12
kul!
två skeptiker säjer sig ha häst hemma med 2 virvlar i pannan. båda är tuffa... =) tänker inte säja mer...
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 15:40:57, 98-06-12
skilja mellan uppsyn och skelett
Ja, man MÅSTE göra skillnad mellan skelettstruktur, längd, näsform o.s.v. och det allmänna intryck en person/häst ger. Och det är precis det jag menar: Man kan inte säga något om intelligens eller humör hos någon m.h.a. öronlängden. Men man kan självklart bilda sig en snabb första uppfattning om hur någon är genom hållning, minspel m.m. (Fast oftare än man tror stämmer inte första intrycket heller.)

Det jag vänder mig mot är just detta tjafsande om t.ex. hårvirvlar som är medfödda liksom födelsemärken, nosform och hudfärg som INTE kan relateras till temperament eller klokhet. Eller menar ni kanske att alla svarta är olika alla vita också, p.g.a. sin hudfärg?
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 14:10:48, 98-06-12

jahadå!
svarta bor i lerhyddor och äter barn !!! =))
Det står det iaf i min uppslagsbok (rätt gammal men ändå)


av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 15:43:11, 98-06-12

Nordisk familjebok?
Ja, min farfar har också en sådan en äldre uppslagsbok. Där kan man bl.a läsa att tattare av naturen är lösaktiga, omoraliska och tjuvaktiga, vilket stämmer väl överens med deras mörka hy och grova anletsdrag.
Hmmmm..... Det är just sådant jag försöker förpassa till historien :-).

av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 16:07:21, 98-06-12
japp =)
kan inte säja emot dej där!
ändå har personerna ovan hästar med 2 virvar som är tuffa... allt enligt förutsägelsen :)

Jag har ingen aning om hur sambandet hänger ihop eller med hur stor sannirlikhet det stämmer men jag har tänkt på det varje gång jag träffar nya hästar och det är ganska träffsäkert vare sig du vill eller inte. Inte för att jag vill övertyga dej om att det är sant men jag kan inte säja att det är ljug heller
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 22:11:28, 98-06-12

antar
att mitt inlägg kommit fel, högst upp istället för här nere.
av: Zam   e-post:    kl. 22:40:36, 98-06-14
arv, miljö och virvlar
Har sysslat med hästar sedan mitten av 60-talet och träffat många med flera virvlar. Och många gamla hästkarlar som haft åsikter om hästars utseende och hållning m m. Man måste nog skilja rätt mycket på vad som kan förändras och inte. Virvlar t ex kan ändra sig . En av mina hästar hade en stor virvel på ena sidan av halsen när jag köpte henne och en man som stod åt alla håll och t o m växte framåt. På Island skulle det ha betytt att hon var en god simmare... Enligt TTEAM att hon var spänd och i dålig balans. Efter ett par års arbete med bl a TTEAM-övningar så växer manen rakt nermed "mittbena" och virveln är nästan borta...
En annan aspekt kan kanske? vara att vissa yttre egenskaper ( färg mm ) genetiskt hänger ihop med andra egenskaper ? På katter vet man att det är så. Jag tror att det är viktigt att man anväder sitt sunda förnuft i alla lägen men också att man inte ska förakta gammal erfarenhet.
(Jag har också en dubbelvirvel-häst och hon är mycket speciell..)
PS till dej som skrev om blodiglar: Det används idag också på sjukhusen....

av: Tekla   e-post: lena.tjader@va.tranas.se   kl. 09:31:52, 98-06-15
Mer vidskepelse???
Hur är det med hästar som har små ögon som sitter tätt då? Och hästar med slappa öron?
av: svea   e-post:    kl. 12:24:07, 98-06-15
mera om virvlar
Visst 17 stämmer det här med virvlar och temperament. Så här säger de "gamle och vise" i mina hemtrakter: en virvel = bra temperament, två virvlar = se upp, kan ha ett obändigt eller hett temperament, som iofs kan gå "åt rätt håll", tre virvlar = har ett temperament och psyke som människan inte rår på.

Under alla år jag har hållit på med hästar och det är faktiskt ett rejält antal tror jag inte jag har råkat på någon häst som det här inte har stämt bra på.
av: Kim   e-post:    kl. 12:23:05, 98-06-15

Och i mina trakter..
...säger de gamle och vise att man kan bota kvarka med terpentin och en tegelsten....
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 13:58:03, 98-06-15
visste ni inte
att man kastererar kameler med två tegelstenar! Man får se upp så det inte gör ont bara. Ifall man får tummarna emellan när man slåt ihop!
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 19:25:19, 98-06-15
OCH?
Terpentin har väl använts i sjukvård till både djur och människor i många olika varianter ? Men vad gör de med tegelstenen ? Bedövning ?
av: Tekla   e-post: lena.tjader@va.tranas.se   kl. 14:07:18, 98-06-15
virvlar.....
å huaaaaa.....Arma mig o min totto...Han har tre virvlar...Och han är timid som en ängel i all hantering,det enda är att man måste vara "listigare" än honom och tänka fortare i vissa situtioner,och så förstås,han är problemet i hagen,äter på alla...*hmmmm*
Men annars snäll o go som en knähund,och basolut inte nån bufflig en,utan tyvärr,går snällt bakom vid ledning,stannar om man stannar osv...

av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 12:50:34, 98-06-15
mi@har du tänkt på ?
Har du funderat på hur din häst hade varit hos en annan ägare? Det är det som är så fantastiskt; att rätt behandling av en viss individ gör att det blir en bra häst ändå !!
Därför kan kanske det för oss ovana hästägare vara lättare att behandla hästen rätt om vi lär oss "läsa" hästens utseende/beteende.
En ägare som inte hiner tänka före din häst hade antagligen varit satt ordentligt ur spel....

av: Tekla   e-post: lena.tjader@va.tranas.se   kl. 13:10:01, 98-06-15
>>Tekla

Jag vet hur min häst har varit hos förra ägaren..Rymde oavbrutet för att hoppa in i bl a hingsthagen å slåss,skickades iväg för inridning och det var kalabalik..Sadeln sattes på och alla dörrar stängdes med tanken att antingen får han av sig sadeln eller så river han stallet!!!
Uppsittning var en historia utan dess like,med livsfara för livet,kom på snabbt hur man skrämde folk osv..Och denne ryttare gav upp efter ett par månader..
Skickades tillbaka till uppfödaren där han senare gick ett par år i flocken och gjorde absolut ingenting.Vi hämtade honom som nybliven 6-åring och började med en grundhantering ända från början,och där gällde det att leda,kunna borsta osv..
När det sen gällde att efter ett par månader till stiga upp i sadeln så hade vi själva ett "frisläpp" i ridhuset en vända då han under ett enda varv fick vara med om säkert 20-25 uppstigningar o avsittningar..Men å andra sidan så funkade det med det sen...Och vad gäller de första skogsturerna så traskade han hem när han ville osv...Hade noll respekt..
Men som sagt...Numera så "åker" till och med min egen 7-åring på denna häst,hämtar honom ur hagen och borstar..

av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 16:23:37, 98-06-15
kom lite fel! > mi@
Svaret " pprecis vad jag menade" är menat som svar på >>Tekla
av: Tekla   e-post: lena.tjader@va.tranas.se   kl. 17:49:09, 98-06-15
kommentarer till några inlägg
Vilket sjukhus i Sverige använder blodiglar i vården och till vad?! Jag råkar ha fyra läkare i familjen och kan inte minnas några igelbehandlingar.

Att hästar manfall förändras när de musklar sig och får överhals är väl tämligen välkänt, även utanför TTEAM.... Och kan väl knappast tas som bevis för att t.ex. nosryggens form är kopplat till humöret.

Och vad det gäller hästarna med två virvlar - skulle då min kära B-ponny vara det lysande undantaget som bekräftar regeln? Tror inte det.... Humbug säger jag.

På katter finns det de som säger att färgen har samband med temperamentet, men det finns helt klart olika åsikter om det. Jag tror inte ett dugg på det, precis som jag inte tror att rödhåriga människor är mer eldiga än andra.
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 16:51:41, 98-06-15

Havanna:
du råkar inte ha mörkt hår. Och tonat det något med en nästan omärkligt röd ton?
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 19:28:24, 98-06-15
mörkt hår
Jag har mörkbrunt hår (efter min judiska mormor), men jag har ingen röd nyans i det alls. Vad det nu kan ha med saken att göra.
På ett sätt kan det ju vara bra om folk har fördomar mot vissa hästar - då kan ju sådana
som jag kanske köpa bra hästar billigt eftersom de ratats p.g.a. virvlar å annat
:-).


av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 12:35:28, 98-06-16

hehe
du har aldrig funderat på en röd nyans? Fråga din omgivning och dom kommer efter lite betänketid säja att det kommer att passa dej. Vad det har med saken att göra?

Utseende har koppling med sinnet
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 15:29:49, 98-06-17

syster
Men vad gör vi då med min blonda syster som helt klart är "eldigare" än jag?
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 16:48:00, 98-06-17
vem har
pratat om eldig? Att rödhåriga skulle vara eldiga är bara en myt. Systemet är långt mer komplicerat än så
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 10:55:09, 98-06-21
>Havanna
Blodiglar används på flera svenska sjukhus framför allt i samband med amputationer och transplantationer, tror jag. Eftersom jag inte är medicinskt utbildad vill jag inte gå in på hur. Läkartidningen, Apotekets kundtidning, Forkning&Framsteg och Scientium (Unga forskare) har haft artiklar om detta ganska nyligen. Dina familjeläkare kanske borde läsa nån av dem? Vad gäller det övriga har vi olika uppfattningar och det är väl bra. Tänk vad trist om det skulle finnas EN absolut sanning!
av: Tekla   e-post: lena.tjader@va.tranas.se   kl. 17:45:48, 98-06-15
Iglar
Ska genast kolla det där med släkten. Tycker det låter lite urrrk med iglar - jag trodde verkligen inte att de användes fortfarande.

Fast det finns ändå hur mycket som helst som användes i sjukvården förr som var rent skrock och byggde på totala vanföreställningar.


av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 12:39:33, 98-06-16

Precis vad jag menade!
Det beteende du beskriver hos den förre ägaren tycker jag är ganska typiskt för en "flervirvelshäst" som inte har hamnat hos rätt person ! Har haft en inackorderad shettis med 4 virvlar som hade samma uppförande mot vissa människor och som dessutom ständigt rymde ur hagen. Om jag då känt till mer om hästar hade jag kanske haft större chans att bemöta detta.Var du stolt och glad att du och din, säkert charmige häst (för det brukar flervirvlarna vara) funkar så bra ihop!
av: Tekla   e-post: lena.tjader@va.tranas.se   kl. 16:36:57, 98-06-15
virvlar och färger
Guuud vilken kul diskussion. Å ja som tror på alltihopa! Här är allt: Virvlarna: ja, har en med två en röd och en vit - och hon är inte klok, min bästa häst på många sätt, men klok? Nej, ingen annan kan ens sadla henne. Jag har en unghäst nu med två i pannan och en fiskbensvirvel utmed nosryggen...vad betyder den?
Färger: fuxar är eldiga, heta snabba, svarta: arga, ilskna, lätta i temperamentet, vita: bäst, (jobbiga att hålla rena!), skäckar: SNÄLLA, (men sedan följer dom övriga färger också!), bruna: lugna, stabila, gör inget väsen av sig.

Blodiglar används till att sätta på kroppsdelar som man sytt fast igen efter att dom råkat sågats bort eller så; ökar blodgenomströmningen = högre fastväxningshastighet, även åderlåtning har man kommit under fund med har sina fördelar: läs Illustrerad Vetenskap. Vidare, att gå tre varv baklänges runt kyrkan en torsdagsnatt kan faktiskt göra nytta det OM DU TROR PÅ DET. Positivt tänkande har idag till och med bevisats, och vad är transkandet runt kyrkan om inte positivt tänkande. Kan man ta bort vårtor med hypnos så...
av: Gun-Britt   e-post: lazy-b@algonet.se   kl. 21:15:06, 98-06-15

Precis.
Tron försätter berg. Så har det ju alltid varit. Tills den dagen jag möter en isabell häst med trevligt psyke, kommer jag alltid ha fördomar om isabeller (har hittills aldrig träffat en trevlig isabell, däremot många som varit motsatsen). Men förhoppningsvis är mina fördomar inte så starka att jag inte skulle kunna omvärdera dom. Det är då det skulle bli farligt...
av: Ami   e-post: ami@pilot.stjarntv.se   kl. 08:56:20, 98-06-16
:)
jag har en palomino här hemma, han har inget trevligt psyke han heller hehehe


av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 10:51:13, 98-06-16

Sanslöst
Det här är ju bara sanslöst alltså. Tycker jag som spottar varje gång en svart katt går över vägen, som inte går under stegar, inte sjunger före frukost, inte ens rider fredagen den 13 eller kör bil om jag slipper. Vad jag har hört finns det få som är så vidskepliga som hästägare...
av: svea   e-post:    kl. 11:55:37, 98-06-16
tala om trollen
När jag läste allt detta som står här så vart jag nyfiken.
Var tvungen och gå ut för att kolla våra hästar.
Alla har en virvel i pannan(6 hästar). Själv är jag nöjd med dem
trevliga och användbara hästar utan olater. Kan vara
en tillfälighet att de bara har en virvel eller också
ligger det något i det ni säger.
Däremot när jag tittar efter en ny häst, jag vill bara ha hingstar
som blir valacker efter ett tag, så tittar jag på öronen.
En unghingst med långa öron köper jag inte. Här kommer det något som
jag tror på, när hingsten kastreras så växer öron längden.
Ser jag en häst på håll med långa öron så är det många gånger en
valack, det finns en del som inte har varit kasstrerade
men de har ändå varit "valacker". Från det ena till det andra, har ni
diskuterat med rödhåriga kvinnor? Diskutera aldrig med ett fuxsto,
då får men veta vem man är. Är det någon häst som
har eget tycke så är det ofta fuxston.

av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 13:23:04, 98-06-16
ha....
faktiskt så vet jag flera fuxston som är lite "kluriga"....
Hur är det med fuxvallackar då??(det är min..)

av: Emmet   e-post: elcamino89@hotmail.com   kl. 13:59:53, 98-06-16
spottar också
Jag spottar också.. Och har undviker 13 flätor i manen. Gillar inte A-brunnar heller... *Fniss* Men jag HAR tävlat med 13 flätor och tänka sig, det gick inte
sämre den gången än det brukar :-).

av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 12:44:28, 98-06-16
fuxar
Jag har ridit en rad med fuxar och kan verkligen inte säga att de varit mer eller mindre besvärliga än t.ex. de skimlar eller bruna hästar jag ridit.
Jag tycker det är stor skillnad på valacker och ston dock - mitt skimmelsto och mitt fuxsto har mycket gemensamt. Men fuxstoets fux-bror var typiskt "tradig" valack, mycket jämn i humöret, aldrig entusiastisk, alltid hyfsat samarbetsvillig. Samma med en annan fux jag red med annan härstamning.

Inser också att min ursnälla B-ponny som, som sagt var, hade små öron, två virvlar och var FUX, måste vara ett ohyggligt konstigt undantag :-). Jag fick honom som sexåring, otävlad och riden 2 år, och jag hade bara ridit några år på ridskola. Han reds av alla systrarna också(två LÄRDE sig rida på honom), men ändå vann vi SM i dressyr efter att ha haft honom i bara två år. Jag har aldrig förr eller senare ridit en häst med lika stort tålamod och samarbetsvilja.
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 13:42:23, 98-06-16

han
hade ju korta öron, tänk om i hade behållt han som hingst, ni kinnde ha tjänat massor.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 08:46:16, 98-06-17
Har hört...
Jag har hört från en mycket säker källa att hästar med ål är bra. Stämmer hittills...
av: svea   e-post:    kl. 16:30:33, 98-06-16
ål?
Alla fjordningar är alltså bra? Tror inte det... Fast det är en trevlig ras.
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 16:38:21, 98-06-16
Klart alla...
Klart alla fjordingar är bra:)
av: svea   e-post:    kl. 08:28:53, 98-06-17
fjordingar är
Guds straff till hästkarlar som försökt piska vett i hästar i alla tider. :)
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 15:32:48, 98-06-17
Tvetydigt...
Det där kan man ju tolka lite som man vill... Jag tolkar det som att man inte får något bra resultat om man piskar dem! fast ibland kan de behöva en liten BPL:)
av: svea   e-post:    kl. 18:03:58, 98-06-17
försök
piska en fjord, den ber om mera. Lika skönt som att bli kliad.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 20:54:10, 98-06-17
Näää
Näää Antti! Har du bara träffat uppstoppade fjordingar?
av: svea   e-post:    kl. 09:43:02, 98-06-18
finns det andra
.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 10:58:36, 98-06-18
Välkommen
Välkommen hem till mig!
av: svea   e-post:    kl. 21:24:46, 98-06-18
Ljusa hovar
Ha! Kul diskussion! Fast en sak som är säkert(?) är att ljusa hovar på hästar är sämre, tappar lättare skor etc. Eller? Det kanske beror på att hornet i hoven är mjukare.
av: Cec   e-post: cec@kurir.net   kl. 22:35:36, 98-06-19
Ljusa hovar
Jag har aldrig märkt att ljusa hovar är sämre, däremot tycker jag att vita ben lättare drabbas av mugg. Kan det bero på att dom inte har pigment och därför blir mer solbrända=torkar ut? Vad har ni andra för erfarenheter av vita ben?
av: Lotta B   e-post:    kl. 00:12:41, 98-06-20

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.