Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Hästmänniskor på ridskolor


Innehåll
Hästmänniskor på ridskolor, birk, 18:56:08, 98-10-20
Ideellt arbete och annat slavg..., george, 20:35:13, 98-10-20, (#1)
Hjälpa till eller ej!, Jenn, 19:21:29, 98-11-16, (#2)
Ideellt arbete, Ah, 22:39:19, 98-11-16, (#3)
Dålig stämning på ridskola, ALVA, 21:29:02, 98-12-09, (#11)
Hm..., RA, 08:47:58, 98-11-17, (#4)
Medlemmarnas klubb!, Cl@udi, 14:01:19, 98-11-29, (#5)
Hjälpa till!, Jenn, 22:42:17, 98-12-01, (#6)
Tack eller ej?, Linny, 13:47:01, 98-12-02, (#7)
Ett litet tack..., Sanna ox, 22:47:25, 98-12-03, (#8)
Självklart, Tulip, 07:31:37, 98-12-04, (#9)
Ger man lillfingret...., Charmis, 09:08:19, 98-12-04, (#10)


Hästmänniskor på ridskolor
Är det någon som tycker som jag? Eller har jag bara dåliga erfarenheter?

På ridskolan som jag tillhörde sist var det så här: Man hjälpte till jättemycket med allting. Te x: In-och utsläpp, fodring osv. på helgerna (ridskolehästarna, alltså). På tävlingar som klubben var värd för, så hjälpte man till med diverse olika sysslor. Allt detta gjorde man ju på sin fritid, familjen blev lidande och tror ni att man fick så mycket som ett tack för allt? Istället blev folk sur dom få gånger man inte kunde hjälpa till!

På årsmöten tyckte man ju att alla som var sk eldsjälar kunde få något tack, jag menar, man behövde inte få något, men i alla fall att det nämdes att klubben var glad för det man gjort. Men nejdå inte ett ord, det var tydligen så självklart att det inte ens skulle nämnas.

Överlag tycker jag att det är lite så inom hästvärlden. Folk säger inget om det inte är något fel man har gjort. Det man gjorde som var bra är det ingen som bryr sej om!

Skulle vara kul att höra andras åsikter i detta ämne!!!

Av birk
Kl. 18:56:08, 98-10-20

Upp

1. Ideellt arbete och annat slavgöra
nu glömde jag bort vad du heter men ändå.1994 gjorde idrotten en egen uppskattning om att den frivilliga arbetskraften på idrottsanläggningar omsatte 16.650mijl SEK per år. fatta hur många timmar detta är.Tyvärr glöms ofta människors prestationer på ¨golvet¨ bort och detta är absolut inte på något sätt unikt för ridsporten.på alltför många anläggningar idag tas det för givet att man skall ställa upp och om man gör det får man intet tack och om man gör det får man otack.jag håller med dig om att man måste tacka för hjälpen och uppmuntra folk till att komma tillbaka till nästa tävling osv.det finns även en trend att vi som har några och trettio år på nacken har lättare att komma till skott med att hjälpa till medans tyvärr många av de yngre förmågorna ser sin chans att komma undan.detta kan bero på att det förr var lite vanligare att man som flitig BLEV belönad och kanske fick rida en timme och man var fullt nöjd med detta.ställ krav på era föreningar, de är helt beroende av ideella insatser och visst vill man väl ställa upp men inte om OTACK ÄR VÄRLDENS LÖN
Av george
Kl. 20:35:13, 98-10-20

Upp

2. Hjälpa till eller ej!
Synd att du blivit så besviken!
Jag tycker absolut inte att du ska känna dig tvungen att hjälpa till med något! Säj till att du inte vill!
På vår ridskola är det också så att alla hjälps åt men pga av det är ju inte lektionerna så dyra (de borde ju gå upp om man ska betala alla för allt).
Skulle man betala folk för att hjälpa till på tävlingar och dylikt så skulle man inte få in nödvändliga extrapengar och barnen skulle inte få en chans att tävla, vilket är månadens höjdpunkt.
På våra nyhetsbrev från klubben har där också stått ett "tack" till alla som hjälpt till.
Ha det bra!
Förresten, så rider vi på Ausås ridklubb!
Av Jenn
Kl. 19:21:29, 98-11-16

Upp

3. Ideellt arbete
Vem är det som ska tacka dig? Eldsjälarna i styrelsen, ridlärarna?
Vem skall man ställa krav på? Ridskolehästarna, eller?
För att vi skall kunna ha kvar våra föreningar krävs arbete utav oss alla, belöningen är en väl fungerande förening och roligt umgänge med likasinnade.
Av Ah
Kl. 22:39:19, 98-11-16

Upp

11. Dålig stämning på ridskola
Detta kan hända en eftermiddag på en vanlig ridskola:du rider lektion, kanske har du blivit tilldelad riskolans trögaste häst,kanske inte. Hur som helst, om detgår dåligt under lektionen kan manpå en ridskola ofta få komentarersom,:-Hon kan ju inte rida, och diverse otrevligasaker. Går det bra blir det inte bättre,då får man höra typ, - Hon tror hon e´ nåt.De som komenterar hur andra rider ger sigofta sig på nybörjare, eller de som är litesämre än dem själva. vad orättvist M.v.h ALVA
Av ALVA
Kl. 21:29:02, 98-12-09

Upp

4. Hm...
det låter precis som den ridskola jag red på innan. Nu har jag dock egen häst men har fortfarande kontakt med denna ridklubb. Är det endast för att den ligger så nära. Jag är med på tävlingar, träningar samt använder ridhuset när det är ledigt.
Av RA
Kl. 08:47:58, 98-11-17

Upp

5. Medlemmarnas klubb!
Ridklubben är en förening bestående av oavlönade medlemmar. Ansvarig är föreningens oavlönade ordförande. Oftast finns sektioner med egna ansvariga, t ex ungdom, tävling mm. Ridskolans personal står oftast för sig, anställda av klubben för att hålla lektioner eller så är ridskoledriften utarrenderad till en privat företagare som driver ridskolan.Jag blir oerhört irriterad på de första inläggen för ingen BLIR TVINGAD TILL ARBETE! Man har rätt att tacka nej och säga att man inte har möjlighet denna gång. Tar man själv på sig för mycket och blir utbränd kan man inte skylla någon annan för det! Ingen på ridklubben får någon lön och säkerligen inga förmåner heller utan man ställer upp för man ska få en FUNGERANDE KLUBB med verksamhet. Dessutom brukar det vara kul att ställa upp om klubben har en GOD STÄMNING. Personer som den första insändaren som förväntar sig "tacktal och diplom" skapar ingen god stämning. Alla jobbar ju oavlönat och vem skall tacka den som fixar "diplom och tacktal"?!Det som är viktigast för varje klubb är att skapa en trevlig atmosfär så många vill hjälpa till = lite arbete till många (ingen utbränd). Det är sedan upp till var och en och bromsa när man "hjälpt till för mycket" och detta MÅSTE respekteras av klubbens representanter så man inte SKRÄMMER BORT folk.Tack för ordet!
Av Cl@udi
Kl. 14:01:19, 98-11-29

Upp

6. Hjälpa till!
Håller med dig Cl@udi!
Av Jenn
Kl. 22:42:17, 98-12-01

Upp

7. Tack eller ej?
Om jag håller i en aktivitet för min klubb, vilken som helst - tex ponny ridning - så är det väll självklart att jag tackar de som ställer upp och hjälper mig att genomföra aktiviteten.Och på årsmötet tycker jag att de som sitter i styrelsen kan kosta på sig att tacka de som hjälpt till att genomföra allt arbete på klubben, men lika väl så ska de visas uppskattning från medlemmarna för det jobb de har gjort!Alla arbetar ideelt, och det är väll klart att ingen ska behöva ha betalt eller så. Men för att folk ska fortsätta att lägga ner sig så måste vi alla tänka på att visa uppskattning. Särskilt då de som håller i de olika aktiviteterna.Tex. de som hjälper till som funktionärer på en tävling får en korv och dricka, och ett stort tack från arrangörerna.Det är ingen stor sak, men det käns så himla mycket bättre om man visas lite uppskattning för det man gör.Om alla tänkte på det här så skulle vi få en hel massa trevligare ridklubbar här i landet tror jag!Tack för ordet! :)
Av Linny
Kl. 13:47:01, 98-12-02

Upp

8. Ett litet tack...
...kan de väl iallafall kosta på sig, inte sant?
Det kostar ju inte klubben något!
Arbetar man ideelt så ska man åtminstone känna uppskattning för det man gör, och man ska inte behöva stå ut med irriterade kommentarer de gånger man säger nej.
Hjälper någon mig är det självklart att jag tackar för hjälpen, det tycker jag även de ansvariga på ridklubben i fråga borde göra.
Tack för mig;
Sanna
Av Sanna ox
Kl. 22:47:25, 98-12-03

Upp

9. Självklart
Såklart att de som är ansvariga för en aktivitet skall tacka dem som ställer upp. MEN glöm inte att de sk ansvariga för klubben också ställer upp utan att få betalt för att klubben skall fungera. De blir säkert också glada för ett tack ibland. Tycker du att nått fungerar bra, säg det till den ansvariga, de behöver också uppmuntran.
Av Tulip
Kl. 07:31:37, 98-12-04

Upp

10. Ger man lillfingret....
Föreningsverksamhet överlever idag endast om medlemmar, föräldrar och andra ställer upp ideellt. Det är lite det som är "tjusningen" med föreningslivet. Men mina erfarenheter säger mig att ridklubbar är speciella. Det är ofta samma klick människor som ställer upp i ur och skur och sällan får man ett tack. Även om man ofta ställer upp för att man tycker det är roligt så är det inte kul alla gånger. Då kan ett uppskattande tack på ett årsmöte eller direkt från de elever man hjälper, klubbens ordförande eller någon annan i styrelsen göra underverk. Jag jobbade som en blå för min klubb under flera år, sa sedan ifrån att jag under en period inte hade möjlighet att ställa upp lika mycket och då blev det genast skitsnack och DET fick jag minsann höra! När jag senare tog på mig någon uppgift så blev jag plötsligt nedringd för att då kunde jag väl göra det och det och detta också! "Ger man lillfingret...". Håller med Cl@dia en bit ovan när hon säger att man inte ska slita ut sin ideella hjälp, det förlorar klubben på. Bredda istället kontaktnätet och registret över medlemmar och föräldrar som vill och kan hjälpa till och sprid uppgifterna mellan så många som möjligt! Annars tröttnar man till slut; Jag har iallafall gjort det. Jag sätter knappt min fot på klubben och i det stallet längre.
Av Charmis
Kl. 09:08:19, 98-12-04

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.