Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Jobbiga typer på nätet


Innehåll
Jobbiga typer på nätet, Luttrad debattör, 22:25:01, 98-11-19
Appropå, A-K N, 22:38:29, 98-11-19, (#1)
öppet debattforum, george, 23:12:58, 98-11-19, (#2)
Jo då, A-K N, 23:37:21, 98-11-19, (#3)
Hm, Sanna ox, 23:52:42, 98-11-19, (#4)
Ang. E-mail adresser...., Sanna ox, 23:54:16, 98-11-19, (#5)
ojojoj.., Velvet, 01:20:21, 98-11-20, (#6)
Varför vara tvungen att sätta ..., Anne-Maria, 08:34:48, 98-11-20, (#7)
SVAR TILL SANNA OX, Anne-Maria, 08:39:38, 98-11-20, (#8)
E-mailadress, Nenne, 09:02:02, 98-11-20, (#9)
E-mailadress, Anne-Maria, 09:45:35, 98-11-20, (#10)
e-postadress, Gunnar, 12:23:39, 98-11-20, (#11)
Hej Gunnar!, Nenne, 12:41:32, 98-11-20, (#12)
Håller med!, Anne-Maria, 13:23:59, 98-11-20, (#13)
Lämnar ni ut era personnummer , george, 10:12:08, 98-11-21, (#14)
Debatt, Julle Julgran, 13:08:57, 98-11-21, (#15)
Jasså hon har en godkänd hings..., Myra, 15:35:29, 98-11-21, (#16)
Å nej, coala, 16:47:27, 98-11-21, (#17)
Och kolla in Julle Julgran nu...., M.M, 19:19:09, 98-11-21, (#18)
HON SA ATT JAG SKULLE SÄLJA MI..., hjälp mig, 17:16:08, 98-11-23, (#28)
Hotmail osv, A-K N, 21:07:51, 98-11-21, (#19)
Fiktiv? Seriös?, Nenne, 21:46:19, 98-11-21, (#20)
Det haltar verkligen..., Anne-Maria, 08:35:02, 98-11-22, (#21)
Seriöst eller inte, A-K N, 09:37:37, 98-11-22, (#22)
Hej A-K N, Nenne, 08:11:15, 98-11-23, (#27)
som nenne och annamaria säger, george, 14:19:41, 98-11-22, (#23)
Håller med A-K N till 100%., Zelda, 22:25:16, 98-11-22, (#24)
Men om man inte har mail då???, Snälla Ponnyn, 23:19:55, 98-11-22, (#25)
Varför..., Sanna ox, 23:51:02, 98-11-22, (#26)


Jobbiga typer på nätet
Jag brukar vara både här inne och på Hästjournalens site. Men nu har jag snart tröttnat på att gå in på Hästjournalens debattsida, man står ju inte ut och det på grund av EN ENDA i..ot som är där inne och totalförpestar tillvaron. Alltså jag är ändå tolerant och tycker att alla kan väl få säga sitt, men vissa går för långt. Vet dessa personer (i detta fallet EN person) hur mycket dom fördärvar för andra egentligen??? Elaka personliga påhopp, dumma kommentarer och så mycket onödiga inlägg till normala, seriösa människor som velat ställa en fråga eller ta upp något ämne. Och vad gör man? För hon tröttnar defintivt INTE för då hade hon redan gjort det. Ska man tiga, tiga, tiga eller? För i längden kan man inte göra det heller, för NÅGON måste ju säga emot till slut. Annars terroriserar en sån knasboll en hel debatt och hur kul är det??? VAD GÖR MAN??? Försöka negligera det, men alla elakheter från hennes sida gör ju att till sist tappar alla tålamodet. Det är så synd att det ska behöva vara så här, och t.ex om man jämför här med Stallets diskussionssidor så visst kan här vara hetsig stämning ibland (tänker t.ex på Renlig) men överlag är här mycket mer vårdat språk och inga direkta elakheter mot varandra, inte vad jag sett i alla fall. Och Renlig la sig ju inte i ALLA MÖJLIGA inlägg, det var bara ett (som i och för sig var illa nog, men ändå!) men på Hästjournalens debatt så lägger den här Lilla Ponnyn som hon kallar sig bland annat, sig i precis allt, och alla får sig förr eller senare en tolva av henne. Åh vad jag önskar att såna idioter aldrig fått komma nära en dator med internet-anslutning - då hade världen varit en MYCKET BÄTTRE PLATS! Så, några råd? Jag antar att Lilla Ponnyn kommer att läsa detta förr eller senare också, men det skiter jag i, för hon kan då få veta att vi är flera stycken som är trötta på henne och hennes elakheter.
Kom med tips på vad man gör när man blir påhoppad - ska vi som sköter oss verkligen behöva lämna diskussionen/debatten, det är så himla orättvist!
Av Luttrad debattör
Kl. 22:25:01, 98-11-19

Upp

1. Appropå
Jag vet inte jag, men är det inte fler än jag som har reagerat över att många som ägnar sig åt s.k. påhopp inte har satt ut någon mailadress. Det gäller även en hel del andra som vill starta diskussioner. Även ovanstående tillhör den kategorin och jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är oseriöst. Är inte detta lite konstigt, säg?
Av A-K N
Kl. 22:38:29, 98-11-19

Upp

2. öppet debattforum
hej A-K N har du tänkt på att denna sida är ett ÖPPET debattforum, med andra ord en plats dit man kommer för att vädra sina frågor tankar och åsikter...... Att inte lämna ut sin e-mail adress kankse du finner både dåligt och oseriöst, men har du någonsin funderat på hur många sjuka människor det finns i vår värld!!!!!

Orsaken att man inte lämnar ut sin e-mail adress kan helt enkelt vara den att man vill vara anonym på nätet i största allmänhet och inte är så feg och ryggradslös som du kanske tror......

Det finns två orsaker till, A att man inte har en mail adress ( det är ingen omöjlighet ) och B att en del hetsiga debatter skulle kunna spåra ur och därmed skulle en debattör kunna bli mail bombad, många sitter på sin arbetsplats på lunchen eller raster och dabatterar, som arbetsgivare uppskattas inte att hela mail post hanteringen gick i krash för en debatt på www.stallet.com

Av george
Kl. 23:12:58, 98-11-19

Upp

3. Jo då
Jag har tänkt! Hotmail kan ju alla skaffa, eller hur? Det finns andra ställen som du kan skaffa dig en gratis mailadress på också. Så är det nog ganska många som gör. Du kan ju ha en som du använder när du är inne på Stallet t.ex. som du aldrig använder annars. Jag insåg inte att någon så snabbt skulle känna sig träffad. Men, men.
Av A-K N
Kl. 23:37:21, 98-11-19

Upp

4. Hm
Var finns Hästjournalensdebatt sidor?
Adress?
Är dom bra, förutom lilla ponnyn då?


Mvh;
Sanna

Av Sanna ox
Kl. 23:52:42, 98-11-19

Upp

5. Ang. E-mail adresser....
Så går det ju som, A-K N sa att skaffa sig en hotmail adress, att använda på dessa sidor.
Mvh;
Sanna
Av Sanna ox
Kl. 23:54:16, 98-11-19

Upp

6. ojojoj..
Jag var just inne på hästjournalen debatt sida och tittade lite där.. Och jag tänker inte gå tillbaka dit på länge ska jag säga..
Jag kan inte förstå hur du har stått ut så här länge. Det var fruktansvärt. Hela debatten gick ut på att kalla varandra fula ord ungefär. Enda sättet att få slut på det hela skulle jag tro är att ignorera sådana inlägg, då kanske den, dem? som skriver dem tröttna till slut..

Själv tänker jag då inte gå tillbaka dit. Jag har fått nog av "skäbbel" för en lång tid framåt..:)

mvh.. //Elin

Av Velvet
Kl. 01:20:21, 98-11-20

Upp

7. Varför vara tvungen att sätta ut e-mail adress???
Nej, varför ska JAG känna mig tvingad att sätta ut min e-mail adress, nu har jag ingen hotmail och känner mig INTE tvungen att skaffa det heller, utan jag har en bestående av mitt fullständiga namn och den tror du jag lämnar ut här? Aldrig, inte efter vad jag just berättat för dig (och andra) i ovanstående insändare. Man debatterar/diskuterar ju via dessa sidor, inte privat. Jag vet inte om du har någon nytta av folks e-mail adresser, men min kan jag väl inte tänka mig att du skulle ha någon nytta av, och jag kan tala om för dig att JAG är seriös, men gå själv in och kolla på hästjournalens debatt och se hur det går till där pga att en "debattör" anser sig vara gud över alla andra inne på sidan, och är otrevligare än nånsin. Elaka påhopp bara för att som nån ville veta vem Bellini var t.ex. Osv osv osv i all oändlighet. Sen tycker jag nog inte att du har rätt att komma och ifrågasätta min seriositet pga att jag inte vill ha ut min e-mailadress för hela världen till beskådning, just som någon sa Tänk så många sjuka typer det finns på nätet. Föreslår att du själv går in och tittar på www.hastjournalen.com och läser insändare som härrör från Lilla Ponnyn, okej hon har massor av namn bl.a Pyttsan, Black Rider, Svarte Ryttaren, Qonstantin Nickelodeon, Julle Julgran m.fl, så döm vem du tror det är seriös och inte är det på den sidan.
Av Anne-Maria
Kl. 08:34:48, 98-11-20

Upp

8. SVAR TILL SANNA OX
Tyvärr är dem inte vad de varit pga denna terror från lilla Ponnyn. Det låter otroligt att en enda kan förstöra en hel debatt men gå in och titta själv så får du se, det är vidrigt! Annars var det nog ett bra debattforum, det tror jag. www.hastjournalen.com

Och någon e-mail (hotmail) adress ser jag mig definitivt inte tvingad att skaffa, eftersom jag befinner mig på en DISKUSSIONSSIDA och därmed skall diskussionerna väl gå denna vägen??? Jag har en "riktig" e-mail adress som jag har skaffat genom mitt internetabonnemang, och det räcker bra för mig, men eftersom den består av mitt fullständiga namn så sätter jag NATURLIGTVIS inte ut den här. Dessa sidor är ju till för att diskutera på, annars är det väl verkligen risk för att det blir PERSON-påhopp...

Av Anne-Maria
Kl. 08:39:38, 98-11-20

Upp

9. E-mailadress
Vitsen med internet är ju bland annat anonymiteten - sedan anser jag att man har ett ansvar, att man uppför sig hyfsat i en debatt. Man skall kunna stå för sin åsikt utan en massa fula och barnsliga påhopp. Dock tycker jag inte att det är nödvändigt att utlämna sin e-mailadress (gör det inte själv), deltar man i en allmän debatt "i verkliga livet" så att säga, så är det ju ingen som avtvingar en adress och telefonnr. Förvissor är man då närvarande personligen, men även på Stallets debattsidor är det ju en ömsesidig kommunikation även om den sker via internet. Visst kan man vara seriös även om man döljer sig bakom en signatur. Tycker nog att man rent generellt bör vara försiktig med att utlämna sin e-mail adress.
Av Nenne
Kl. 09:02:02, 98-11-20

Upp

10. E-mailadress
Ja, PRECIS min åsikt. Speciellt eftersom det nu gått till på det vis som jag berättat om - hur sugen blir man då på att sätta ut sin mail???
Av Anne-Maria
Kl. 09:45:35, 98-11-20

Upp

11. e-postadress
Jag kanske inte borde ge mig in i den här debatten, men gör det ändå.
Jag håller med om att man ibland kan råka ut för tråkigheter, dvs e-brev som man inte vill ha om man anger sin e-postadress någonstans på nätet. Jag har också full förståelse för att man inte lämnar ut sin adress till arbetet. Jag tycker dock att det tyder på lite större seriositet om det finns en e-postadress under ett inlägg. Det visar att man står så pass för sina åsikter att man kan tänka sig att ta emot en privatare fråga/synpunkt via e-post.
Ibland när jag får in svar på exempelvis internet-enkäten som jag har på mina sidor och folk inte angett sin e-postadress, vilket är frivilligt, känns det trist att ibland inte kunna skicka ett svar.
Ett exempel var någon som tyckte att det var väldigt synd att jag inte hade något klotterplank och att man inte kan efterlysa mailisar. I och med att jag inte hade någon e-postadress kunde jag inte skicka ett brev och tala om att jag har både och.
Jag tycker förslaget som någon gav högre upp i diskussionen om att skaffa en hotmail-adress eller annan gratisadress är en god ide. Om man redan har en sådan som man inte vill lämna ut tycker jag att man kan gå in och skaffa en till, det är ju gratis och microsoft som äger hotmail, blir ju bara gladare ju fler konton som finns hos dem.
Säg gärna emot mig här eller skicka e-post till gunnar@stallet.com, min jobb-adress
Av Gunnar
Kl. 12:23:39, 98-11-20

Upp

12. Hej Gunnar!
Jag måste nog säga emot litet, även om jag förstår dina synpunkter, i synnerhet beträffande enkätsvar. Eftersom jag tillhör dem som tittar in här från arbetet (fy på mig! - fast just nu har jag lunch...), så vill jag inte ha några e-mail. Jag förstår heller inte varför man skall anses vara mer seriös, bara för att man lämnat ut sin e-mailadress. Jag står för mina åsikter här, som överallt annars, och det står var och en fritt att säga emot mig. Dessutom blir det ju mer offentligt, så att säga, om inläggen kommer till diskussionssidorna här, än om de skulle skickas privat till mig. För att inte tala om att andra med förhoppningsvis vettiga synpunkter då inte kommer till tals.

Visst finns det personer här som man kanske skulle vilja komma i kontakt med privat, och då blir det ju besvärligt. För om inte jag vill lämna ut min adress offentligt, så kan jag ju inte gärna begära att någon annan gör det...
/Nenne

Av Nenne
Kl. 12:41:32, 98-11-20

Upp

13. Håller med!
Vill bara säga att jag håller med Nenne till 100%, i ovanstående diskussion ang e-mailadresserna. Det måste vara upp till var och en om man vill ha hem mail eller inte, dessutom är ju sidorna till för att diskuteras på. Jag tycker inte att det har med att göra om man är seriös eller ej huruvida det finns en e-mail adress ute. I såna fall skulle det betyda att bara man hade en adress - så är man seriös, och vilken garanti är det???
Av Anne-Maria
Kl. 13:23:59, 98-11-20

Upp

14. Lämnar ni ut era personnummer
till vem som helst oxå då eller.

detta trams ni om hotmail, yahoo osv även där uppger man sitt namn eftersom det krävs då man tecknar ett sådant abonnemang, så det ni föreslår verkar inte mer seriöst, för då uppmuntrar ni ju folk att skaffa oidentifierbara mailadresser under taget namn och då är vi ju tillbaka på ruta ett igen inte sant.

Om man är seriös eller inte avgörs inte på grund av om man ger ut sin mail adress till vem som helst.

Av george
Kl. 10:12:08, 98-11-21

Upp

15. Debatt
Jag vet nog vad du pratar om Debattör/anne-maria, och jag ska säga dig att Lilla ponnyn på hästjournalens debatt är det inget fel på och hon får väl lov att säga vad hon vill till folk för det är faktiskt en debattsida så vill hon hoppa på nån så får hon göra det. För folk som är på en debatsida måste tåla det. Än sen om hon vill vara spydig nån gång, ska du väl skita i!!!!!!! Och förresten vet jag att hon har en godkänd arabhingst för jag har ett föl efter den hemma. Så nu vet ni.
Av Julle Julgran
Kl. 13:08:57, 98-11-21

Upp

16. Jasså hon har en godkänd hingst
hur kommer det sig då att ibland är den en valack och ibland en hingst ?
Sedan så kan den inte vara godkänd eftersom reg.nr är påhittade.
Av Myra
Kl. 15:35:29, 98-11-21

Upp

17. Å nej
Jag trode att jag skulle slippa denna plågoande genom att hålla mig till stallet, men tji fick jag nu är hon här i skepnad som Julle Julgran. Ackta er och ta för allt i världen henne inte på allvar...Bara ett råd från mig!!
Av coala
Kl. 16:47:27, 98-11-21

Upp

18. Och kolla in Julle Julgran nu..*ler*
Kolla under rubriken hoppning och under speeda upp... Där är det visst Julle Julgran som äger en arab och har sålt en connemara.. *hmmm*...Verkar inte det lite väl lika???
Av M.M
Kl. 19:19:09, 98-11-21

Upp

28. HON SA ATT JAG SKULLE SÄLJA MIN HÄST!!!
Jag blev skit sur,,ni kan ju läsa vad som står på hoppningen,då förstår ni nog varför!!

carro

Av hjälp mig
Kl. 17:16:08, 98-11-23

Upp

19. Hotmail osv
Nej du "george" jag uppger sällan mitt personnummer, inte heller mitt telefonnummer om jag kan slippa. Men för att skaffa en Hotmailadress krävs inte mer än att du uppger ett fiktivt för- och efternamn, och att du kan så mycket engelska att du klarar av att fylla i formuläret. Du behöver alltså inte uppge ditt riktiga namn. Att jag över huvudtaget hoppade in i den här diskutionen beror på att jag fortfarande tycker att: 1.) De flesta påhopp på andra på dessa sidor utförs av personer som inte sätter ut någon mailadress och 2.) när man går till direkta personangrepp, som "vissa" som har svarat på mitt inlägg här har gjort på annan sida under diskutioner, då sätter man faktiskt GUNNAR på det hala. Detta kan i förlängningen betyda att vi inte har dessa sidor att gå till i fortsättningen
Av A-K N
Kl. 21:07:51, 98-11-21

Upp

20. Fiktiv? Seriös?
Jag förstår faktiskt inte hur man kan anses vara mer seriös om man uppger en e-mailadress som man skaffat sig med hjälp av ett fiktivt namn? Haltar inte logiken här?Är det så att min seriositet ligger i om jag har en e-mailadress eller inte? Kan man inte helt enkelt se till innehållet i ett inlägg?Kära hälsningar från enförvirrad Nenne
Av Nenne
Kl. 21:46:19, 98-11-21

Upp

21. Det haltar verkligen...
Alltså, när du först sitter och säger att "man är inte seriös utan en e-mail adress" (inte ordagrannt, men det är ungefär vad du vill ha fram eller hur?) och sedan sitter och säger att det enda som behövs är att man uppger ett fiktivt namn...Herregud, är DET seriöst då? Jag fattar inte riktigt din inställning, det är ju precis som Nenne skrev - titta till innehållet, låt diskussionen föregå inne på dessa sidor, håll folks e-mail utanför, alla vil väl se och följa diskussionen, och det kan man inte om man mailar till varandra. Sen om man vill skaffa en hotmail eller ej, måste vara upp till var och en, med eller utan fiktivt namn. Diskussionen har tappat tråden här, det var inte folks e-mailadresser som var ämnet från början...
Av Anne-Maria
Kl. 08:35:02, 98-11-22

Upp

22. Seriöst eller inte
Det är inte frågan om att vara seriös utan att verka seriös. Sen är det ju egentligen inte det jag har hängt upp mig på. Utan det faktum att de flesta som ägnar sig åt personangrepp och andra påhopp är de som inte sätter ut sin mailadress. DET ÄR DESSUTOM SÅ ATT DESSA PERSONER SÄTTER GUNNAR PÅ DET HALA. Det är därför jag tycker att DET ÄR OSERIÖST. Och eftersom det så snabbt blev en ordentlig diskussion om detta är det väl ganska tydligt vilka det är som känner sig träffade, eller? Nu tänker jag sätta punkt för min insats på den här sidan. HA DET BRA OCH FÖRSÖK VERKA SERIÖSA.
Av A-K N
Kl. 09:37:37, 98-11-22

Upp

27. Hej A-K N
Nu är jag tillbaks på jobbet...måndagsmorgon, underbart! Men det var ju inte det vi skulle tala om. Jag förstår fortfarande inte - man skall inte vara seriös, utan VERKA vara seriös? Nu anser jag mig vara seriös, jag ägnar mig inte åt personangrepp, jag sätter inte någon på det hala, kort sagt, jag säger jag vad jag tycker och så är det vars och ens rättighet att säga emot mig. Att sedan komma med påståenden om att "folk känner sig träffade" tycker jag är litet sisådär. Har man en åsikt, i det här fallet att kunna debattera (förhoppningsvis på ett sansat sätt) via internet utan att lämna ut sin adress, så måste man väl kunna framföra den utan att man skall dras över en kam och placeras in i en grupp räliga (är man skånsk, så är man) individer som ägnar sig åt elakheter och sjabbigheter. Nu har jag sagt mitt, och ägnar mig åt jobbet en stund.
Vänliga hälsningar /Nenne
Av Nenne
Kl. 08:11:15, 98-11-23

Upp

23. som nenne och annamaria säger
sa även jag, hur kan man verka seriös under ett fiktivt namn, jag tycker du verkar har en skruv lös kära A-K N, hjälp ett personpåhopp,hur skall nu detta behandlas?? det viktiga är väl vad som tas upp, och varför sätts gunnar på det hala!!!!!!???????

Jag tycker det låter som om du är bambi på hal is. varför skall folk lämna ut sina mailadresser för att om någon som inte gillar deras inlägg skall kunna mailbomba dem, det är ju helt absurt....

Många som skriver använder sin dator i arbetet skall man då ödsla tid på att ha en fiktiv mailadress dit någon eller några som hakat upp sig på en åsikter kan maila.

För din skull skulle jag kunna skaffa mig en fiktiv mailadress så kan du mailbomba mig så mycket du vill men räkna inte med att jag någonsin kommer att gå in och öppna upp den sidan och vart leder då det till, INGENTING!! så jag tror att jag låter bli.

Av george
Kl. 14:19:41, 98-11-22

Upp

24. Håller med A-K N till 100%.
När jag läste dennes inlägg fick jag uppfattningen att det hon/han reagerat på inte var om folk satte ut sin mailadress, utan det faktum att de som "roar" sig med påhopp på andra inte sätter ut sin mailadress. Och kära george, jag tror inte att någon kommer att mailbomba dig om du sätter ut din mailadress, fast du kanske ägnar dig åt sådant eftersom du är så rädd för det, inte vet jag? Det jag däremot vet är att de flesta datoranvändare inte har tillräckliga kunskaper för att dölja sin mailadress när de skickar ett mail. Vilket torde vara ganska viktigt att kunna om man ska mailbomba någon, annars finns ju den ytterst stora möjligheten att bli utsatt själv. Jag har läst igenom inläggen på den här sidan och kollat runt på de andra sidorna. Hittade åtminstonde ett inlägg som skulle kunna vara prekärt för Gunnar. Titta själv under Hästmänniska/Hästviskare finns dom? Läs igenom alla inläggen noga, ett av dom ligger helt klart på gränsen till ärekränkning.
Av Zelda
Kl. 22:25:16, 98-11-22

Upp

25. Men om man inte har mail då???
Tänk om man inte har tillgång till e-mail då? Om man brukar surfa hos en kompis?
Av Snälla Ponnyn
Kl. 23:19:55, 98-11-22

Upp

26. Varför...
..tjatar ni på A-K N för?
Hon har ju på ett mycket klart och enkelt sätt talat om vad hon menar, och håller ni inte med om det, ok, men att skriva att någon har en skruv lös är förbannat dålig stil.
Vad jag tycker om e-mailets vara eller icke vara i dessa diskussioner står att läsa lite högre upp på sidan.
Vänliga hälsningar;
Sanna
Av Sanna ox
Kl. 23:51:02, 98-11-22

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.