Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

ONÖDIGA PRYLAR...!


ONÖDIGA PRYLAR...!, nutte, 22:34:48, 98-07-02
Vaddå krullar ihop sig?, Lillz, 18:53:16, 98-07-28
Jaså..., rustibus, 23:26:41, 98-07-29
Onödigt, onödigt...., Lillz, 20:15:09, 98-07-27
så länge.., evis, 22:47:38, 98-07-26
Önödiga prylar, Carisma, 22:41:36, 98-07-26
Vettiga svar, Nin@, 22:07:14, 98-07-25
Inga vettiga svar, nutte, 20:44:00, 98-07-25
Har haft...., Lus, 19:34:52, 98-07-27
svar!!, Tellus, 15:34:37, 98-07-26
Fråga då da, Jane, 21:35:19, 98-07-25
onödig ?, Mia & Scorpan, 22:02:17, 98-07-23
OJ oj oj, Magdalena, 09:21:35, 98-07-21
felriden, =ZACHA=, 22:27:54, 98-07-21
Kanske..., Jess, 12:11:33, 98-07-21
Misstänker att..., Anneli S, 15:25:05, 98-07-21
TACK, Magdalena, 09:14:07, 98-07-22
remontgrimma, josse, 21:25:18, 98-07-19
Håller med, Tellus, 19:08:26, 98-07-23
nosgrimmor och martingals, xyplex, 17:55:51, 98-07-19
....., Janina & Alexander, 23:01:31, 98-07-20
ÄLSKAR ONÖDIGA PRYLAR!!, Susanna, 16:51:27, 98-07-12
prylar..., =ZACHA=, 22:34:47, 98-07-21
Så du menar...., Lus, 19:38:16, 98-07-27
FEL, Tellus, 19:13:56, 98-07-23
Jättebra, tina, 14:13:53, 98-07-18
..., Jess, 12:09:25, 98-07-13
För att den......, Lus, 15:49:38, 98-07-13
jag menar..., Jess, 07:32:08, 98-07-14
Så du menar att......, Lus, 22:21:05, 98-07-14
Jag menade..., Jess, 07:53:09, 98-07-16
Japp!, Grace, 10:48:05, 98-07-18
Har aldrig hört...., Lus, 21:42:56, 98-07-16
Men Lus..., Jess, 09:33:28, 98-07-17
Har inte heller..., mango, 19:53:32, 98-07-20
Härligt..., Jess, 07:24:37, 98-07-21
Det första var...., Lus, 20:35:38, 98-07-17
En liten nosgrimme-undran..., Anneli S, 15:55:47, 98-07-21
Vadå extrautrustning.., Märta, 13:16:55, 98-07-16
Nosgrimma..., Jess, 13:55:35, 98-07-16
Jag har aldrig sett....., Lus, 21:45:14, 98-07-16
Nosgrimma, Märta, 14:07:38, 98-07-16
hjälper hästarna!, Carro W, 11:41:01, 98-07-11
JA!!, Jennie & Romeo, 11:11:16, 98-07-13
Vad då onödiga?, Lie, 19:33:53, 98-07-04
Åhhh!, Lus, 15:36:08, 98-07-03
IGÅR KÖPTE...., LEA, 21:25:25, 98-07-15
Onödigt.., Lieselotte, 09:17:55, 98-07-09
Jag har, Märra, 09:29:57, 98-07-04
rolig..., Lieselotte, 09:20:19, 98-07-09
Mmmm...., rustibus, 23:24:09, 98-07-09
Enda sättet, Jane, 08:49:41, 98-07-03
Hjälptyglar..., flancie, 15:02:14, 98-07-06
Suck...., Jane, 16:29:10, 98-07-06
Jag har, flancie, 23:22:21, 98-07-08
grejor, Havanna, 09:06:24, 98-07-03
Onödigt?, Cindy, 14:48:23, 98-07-03
=), Robban, 17:36:23, 98-07-03
Vad..., Lieselotte, 09:24:33, 98-07-09
vem? jag?, Robban, 09:26:41, 98-07-09
Räcker det..., Eva, 17:32:01, 98-07-06
Prylar, Nimad, 08:52:48, 98-07-04
:), catta, 18:06:03, 98-07-05
Jag har fyra...., Lus, 19:28:52, 98-07-06
argh, Robban, 09:29:57, 98-07-09
Näää, jag....., Lus, 21:13:41, 98-07-12
MIN KOMPIS...., LEA, 21:22:04, 98-07-15
Rädda Barnen!, flancie, 22:38:05, 98-07-11
Jag har också..., findus, 12:28:20, 98-07-12
Söt keps, Cindy, 12:46:04, 98-07-09
Herregud människa..., Sessan, 23:34:09, 98-07-30
Keps..., Märta, 16:06:10, 98-07-15
onödiga prylar.., mi@, 00:52:04, 98-07-12
prylar, mango, 04:56:52, 98-07-12
Dyrt, Tellus, 19:28:44, 98-07-23
Totalt onödigt!!!, milloren, 09:43:05, 98-07-12
Räknade efter!!!, fialotta, 12:36:55, 98-07-12
hahahhaha, Robban, 14:49:05, 98-07-13
Beställning?, LN, 14:57:28, 98-07-13
Robban!, catta, 00:19:43, 98-07-14
saken är den, Robban, 13:59:20, 98-07-15
Robban, catta, 00:50:09, 98-07-20
hemsida nu!, Robban, 09:22:19, 98-07-21
Funkar, Flax, 12:42:15, 98-07-22
Robban..., Eva, 13:43:34, 98-07-21
Funkar, LN, 13:46:41, 98-07-21
det funkar..., Jess, 14:09:43, 98-07-21
Hmmmm...., Eva, 16:28:16, 98-07-21
AHAHAH, Robban, 09:50:54, 98-07-22
Robban...., Eva, 20:37:39, 98-07-23
Det där..., Jess, 11:51:29, 98-07-22
Prylgalen? Absolut!, Sessan, 23:34:44, 98-07-28
Kul med saker, Jane, 12:40:32, 98-08-02, (#94)
onödiga prylar, Ante, 17:53:58, 98-08-01, (#92)
Öhhh....., Lus, 20:18:18, 98-08-01, (#93)
*, Jess, 12:30:13, 98-08-03, (#95)
Prylgalen!!, sm ryttaren, 22:33:53, 98-08-03, (#96)
Men..., Jess, 09:08:04, 98-08-04, (#97)
ONÖDIGA PRYLAR...!
Varför har så många ryttare så många onödiga prylar till sina hästar? En massa hjälptyglar och andra grejer som hästarna inte ens behöver. Och alla dessa träns, varför ha en aschemgrimma bara för att det är snyggt? Min kompis fjordhäst har en remontgrimma, den funkar lika bra. Jag tål kritik, jag bara undrar...
av: nutte   e-post:    kl. 22:34:48, 98-07-02
Upp
Vaddå krullar ihop sig?
Angående detta med hjälptyglar!!
T ex en gummisnodd. Någon skrev att har man t ex en sådan på, "krullar hästen bara ihop sig" och går bakom hand, alltså bara kröker på nacken.
MEN, har ni tänkt på vad gummisnodden egentligen heter? Jo, HALSFÖRLÄNGARE! För den fungerar just så att hästen (jag kan inte säga att ALLA gör det, men man sträver efter det) länger halsen, blir lösgjord och SÖKER SIG NERÅT!
Så fungerar den i alla fall på de flesta hästar jag har sett!
En annan sak är det med graman, som jag tycker är för grov. Men om hästen t ex reser sig, kanske man behöver ha det.
Och jag sätter tusen gånger hellre på en het häst en pullargrimma och thidemantygel än en skarp pelham, stång eller dyl!

av: Lillz   e-post: pimsan@rocketmail.com   kl. 18:53:16, 98-07-28
Upp
Jaså...
...så du sätter på hästen en extra rem så att den ska känna sig lösgjord, det låter ju jävligt intelligent. IQ fiskmås ungefär. Håller med dig nutte!!!
av: rustibus   e-post: rustibus91@hotmail.com   kl. 23:26:41, 98-07-29
Upp
Onödigt, onödigt....
ALLTING kanske inte är så väldigt onödigt, har ni tänkt på det?
T ex om hästen reser sig, är det inte bättre att ha en graman på för att förhindra en allvarlig olycka?
Min låneponny reser sig ibland (en liten b-ponny) därför har jag (ibland) en thidemantygel på henne, så att hon inte kan resa sig, och samtidigt hjälpa henne att arbeta rätt (den är mycket löst spänd) då hon är nio år och bara ridits förra sommaren, och så nu i sommar, ni kan tänka er.
Sen att sätta på en graman, inspänning, senskydd, sporrar, svanskappa m.m. bara för att det ser snyggt ut, och hästen far illa av det, är däremot väldigt dumt!
Om nu nån vill ha ett speciellt schabrak, ett par snygga benskydd, en filt över länden etc. även om det inte behövs, så varför inte?

av: Lillz   e-post: pimsan@rocketmail.com   kl. 20:15:09, 98-07-27
Upp
så länge..
..hästen inte far illa av att ryttaren/ägaren har många "onödiga prylar" så är det väl helt ok, eller? Jag kan hålla med om att det är slöseri med pengar, men om människan är fascinerad av mycke grejer får den väl va det..
mvh //evelina

av: evis   e-post: fugosa@hotmail.com   kl. 22:47:38, 98-07-26
Upp
Önödiga prylar
En del hästar går bättre på achengrimma
andra på remont.

av: Carisma   e-post:    kl. 22:41:36, 98-07-26
Upp
Vettiga svar
Det "vettiga" svaret är: estetiskt
Man har en massa prylar för att det ska se snyggt ut och/eller ge ett sken av att man är "proffisgare" än vad man är. Sålänge det inte skadar hästen är det väl inget att hänga upp sig på. Många bryr sig inte om att ha speciell tävlingsutrustning osv, men jag tycker det är kul (och roligt för publiken) om man "klär upp" både sig själv och hästen när man ska tävla. Därav "onödiga prylar".

av: Nin@   e-post: nina.nilsson@mbox303.swipnet.se   kl. 22:07:14, 98-07-25
Upp
Inga vettiga svar
INGEN av er har ännu gett mig svar på mig fråga. VARFÖR använder en massa ryttare saker som hästen INTE behöver? Klart att hästen ska ha strykkappor om den går och stryker sig. Vill NI vara så vänliga OCH SVARA!!!!
Jag vet att det finns hästar som, mer eller mindre, behöver martingal, graman, halsförlängare m.m. En häst på ridskolan har inspänningar (gummiband) när han rids vanligt. För annars har han huvudet rakt uppe i luften. På hoppningen har han martingal.
Men han BEHÖVER det, så det är inte nån ONÖDIG utrustning. ONÖDIG utrustning, är som som hästen inte behöver.

Hoppas att ni nu fattar vad jag menar, så att ni kan svara på min fråga.


av: nutte   e-post:    kl. 20:44:00, 98-07-25

Upp
Har haft....
...hästar sen 1981 och jag har aldrig sett så många med det du kallar onödig utrustning att jag tyckt jag behövt hetsa upp mig över det.....
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 19:34:52, 98-07-27
Upp
svar!!
Jag är inte sådan som har överflöd med prylat men lite onödigt tror jag alla har.
Mitt svar är nog det att har man bra med pengar så kan man köpa vad man vill. Exe köper man en grön hjälm MÅSTE man ha grönt chabrak gröna skydd grön sadeljord träns med grönt foder grön hovkratch grön borste osv Det kan också vara så att man får se ett par snygga skydd som man bara måste ha även om man redan har fem par hemma.
Detta var mitt svar så håll till godo

av: Tellus   e-post: falkanna@hotmail.com   kl. 15:34:37, 98-07-26
Upp
Fråga då da
Är det inte det vi försökt då?

Fråga själv när du ser en ryttare med för DIG onödig utrustning.
Kanske den inte är onödig?
Kanske den är det, och då är den ju onödig.

Eller vart vill du komma?
All utrustning är onödig, en häst ska inte behöva ha nån utrustning alls, ja en duktig ryttare behöver inte ens ha en häst???????

av: Jane   e-post: JaneHorse@kurir.net   kl. 21:35:19, 98-07-25

Upp
onödig ?
Visst finns det "onödiga" saker till hästarna... Jag har också sett en sån keps som Robban nämnde *gräslig* men det finns även nödvändiga onödvändiga saker ! T ex så red jag Scorpan på gramantygel då och då under utbildningen... Detta för att hjälpa hene att arbeta rätt (hon hade gått på trav i 5 år innan). Jag longerade med chambong och red med martingal... Allt för att hjälpa henne finna sin rätta form med ryttare på ryggen (även från marken). Nu rider jag i princip aldrig med graman eller martingal och chambongen har legat unadnlagd sedan länge MEN utan dessa onödiga (?) tillbehör så hade aldrig scorpan varit den välmusklade och välutbildade häst som hon idag är... Visst hade jag säkert kunnat komma fram till samma resultat utan dessa hjälpmedel men gjorde det nån skada i o m användandet ?

*ler*


av: Mia & Scorpan   e-post: scorpan_1@hotmail.com   kl. 22:02:17, 98-07-23

Upp
OJ oj oj
Ni skulle sett mig i vintras... Förresten, vem är det som bestämmer om en sak är onödig eller inte?! Vet ni hur min häst är? När hon var som värst hade jag martingal+graman (jo, det var nödvändigt just då...), pullargrimma, lindor, boots och säkerhetsväst på mig själv. Benmojängerna är fortfarande nödvändiga (kommer alltid vara), pullargrimman sitter löst, men hindrar henne ändå från att gapa (tandproblem), martingalen kommer det ta lång tid innan vi kan ta av (vill ni se blåmärken...), gramanen för att hon inte skulle kunna resa sig. Så nästa gång du ser nån "överbelamrad" häst, fundera på om det kanske faktiskt finns skäl just då att ha alla de sakerna. Jag tycker det är tjusigare att rida en häst som inte behöver några extra mojänger, men vägen dit kanske inte alltid är lätt på alla hästar. Min ponny har remontgrimma, ganska löst spänd, och i RÄTT HÖJD, den ska inte sitta för lågt, i gamla böcker ser man hästar med remontgrimma som sitter nere på nosbrosket, usch!
av: Magdalena   e-post: madick@hotmail.com   kl. 09:21:35, 98-07-21
Upp
felriden
om din häst behöver så jädra mycket grejer, är den verkligen felriden!!!
Lös problemen med konsekvent träning, istället för att pracka på den en massa remmar och skit! Om du skulle ta bort alla saker som hindrar den från att "dumma" sig, skulle du inte kunna kontrollera den ett dugg, eftersom du inte tränat med din häst, bara låst in den i en massa tvångsremmar för att kunna få den dit du vill. En duktig ryttare behöver inte så mycket grejer- med lite träning kan alla hästar ridas i bara grimma!!

av: =ZACHA=   e-post: kenneth.olsson@estetik-dental.se   kl. 22:27:54, 98-07-21
Upp
Kanske...
...hade det varit bättre att lära hästen att den inte får resa sig eller kasta upp huvudet? Då hade denna extrautrustning ej behövts...
(ingen lätt uppgift - jag vet)
Då blir det en långsiktig lösning istället för en kortsiktig...
NH?

av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 12:11:33, 98-07-21
Upp
Misstänker att...
...Magdalena ämnar lära sin häst att inte resa sig och kasta upp huvudet! Och eftersom gramanen tydligen inte behövs längre så har hon väl lyckats att få hästen att sluta stegra sig. Men under tiden måste man ju kunna rida utan att riskera att få hästen över sig och till det behövs väl vissa hjälpmedel. Det är fantastiskt att se att så fort någon nämner ett problem så hänvisas de alltid till "NH" nuförtiden! Sällan beskrivs konkret vad som skall göras eller gives förslag.
av: Anneli S   e-post: anneli.sundkvist@arkeologi.uu.se   kl. 15:25:05, 98-07-21
Upp
TACK
Äntligen en som förstår... Hästen i fråga var då nyinköpt direkt från banan (galoppör) som reste sig (och slog omkull) när hon inte ville eller tyckte det räckte. Hon är nu mycket trevlig och reser sig inte längre. Martingalen sitter kvar, för fortfarande glömmer hon sig och slänger upp/bak huvudet om hon blir rädd för t.ex en buss eller lastbil som passerar. Gramanen är och förblir ett övergående hjälpmedel som skall användas av rutinerade ryttare.
av: Magdalena   e-post: madick@hotmail.com   kl. 09:14:07, 98-07-22
Upp
remontgrimma
jag måste bara säga att en remontgrimma är en onödig pryl det är ett hjälpmedel så att hästen inte ska gapa och ta ut tungan,så kom inte och säg att aachengrimma är onödig det är den vanliga nosgrimman ska du veta.och en del hästar kanske stryker sig och då måste dom ha skydd boots mm
jag tycker inte du ska bry dig om sånt du inte vet nåt om!!!!!!!!!!!!!!!!!

av: josse   e-post: Royal_beuty@hotmail.com   kl. 21:25:18, 98-07-19
Upp
Håller med
Och även om hästen inte stryker sig så är det ju en säkerhets grej framför allt när man rider i svår terräng. Med skydd altså
av: Tellus   e-post: falkanna@hotmail.com   kl. 19:08:26, 98-07-23
Upp
nosgrimmor och martingals
Att ha onödiga prylar kan ofta vara ett sätt för "wannabee"ryttare att få folk att tro att de har en häst som är svår/het 8och då attd eksulle vara jätteduktiga för att de klarar av den). Detta brukar man dock växa ifrån (jag gjorde i alla fall det...=) iofs HADE jag en svår häst, men hade skydd som jag eg inte behövde (det jag beh var iofs pelham och aachen)

nu till nosgrimmor. En aachen är BÄTTRE än en remont, eftersom en remontgrimma kan trycka till näsborrarna på hästen så andningen störs, remonten sitter ju så mkt längre ner än aachenremmen, men de hars amma funktion, att hindra hästen från att gapa eller skjuta käken i sidled.

Remontgrimman härstammar från det militära, där den anv när man red in fyraåringarna (remonterna). Dte var alltså ett TILLFÄLLIGT hjälpmedel!

varför man använder nosgrimma är givet. För att hindra hästen från att gapa/skjuta käken i sidled eller dra sig undan bettets verkan på liknande sätt. VARFÖR hästen gapar är dock olika. en del unghästar kan gå ooch gapa av ovana7för tjockt bett etc. Sådant går att korrigera med ex bettbyte.

men de flesta hästar gapar vid hårda tygeltag för att försöka undkomma smärtan/obehaget. Är det då en aachenrem/remontgrimma/pullargrimma som hindrar detta blir tygeltagets verkan hårdare och man får en snabbare effekt.

jag rider min häst på nosgrimma just av detta skälet. Hon ska inte kunna gapa och springa vidare när jag gör en förhållning tex ute i skogen utan hons kall omedelbart lyda. Detta går naturligtvis att träna hästen att göra, men min häst är fd travare och har tyvärr en inte alldeles mjuk mun. Vid dressyr etc går det bra, men i skogen kan hon bli så het att hon "glömmer". och en travare SKA i träning/tävling ligga på bettet och ta ett rejält stöd.

men att ha nosgrimma på en unghäst är förkastligt, och att aachenrem/remont/pullargrimma anv är för att på etts nabbt och enkelt sett korrigera felaktigheter som mans kulle ha kunnat TRÄNA bort, men soms kull ta längre tid!

Så egentligen är det slöa ryttare!

När det kommer till martingal så är det ett hjälpmedel som korrekt använt faktiskt inte skadar hästen alls. Det ger inte ens effekt så länge hästen går korrekt. Så vill folk ha martingals utan att de behöver det så är det väl okej.

jag har det på min häst, mest av gammal vana. hon beh den eg bara när hon hoppar, men det är lättare att ha den på jämt, och den stör ju inte på något sätt.

Och hellre martingal än kbnäckt näsben om olyckan skulle vara framme.

Gummisnodd, graman och thiedemanntygel har dock JAG svårt att se nyttan med dåd e bara åstadkommer en FALSK bra form. Hästen drar in halsen, släpper baken och går hopdragen bakom lodplanet. För att få hästen på tygel MED UNDERTRAMP OCH VÄLVD RYGG krävs det ridning från skänkeln mot handen. Att bara öka trycket på lanerna (hästens mun) ger bara effekten att hästen drar in huvudet fr att komma undan trycket, hamnar bakom lodplanet, sänker ryggen och släpar efter med baken och på sikt får både ryggproblem och felaktiga muskler.


av: xyplex   e-post: xyplex@hem1.passagen.se   kl. 17:55:51, 98-07-19

Upp
.....
Det där var bra sagt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
av: Janina & Alexander   e-post: smunchies@hotmail.com   kl. 23:01:31, 98-07-20
Upp
ÄLSKAR ONÖDIGA PRYLAR!!
Jag håller med dig totalt att det är onödigt med en massa onödiga hjälptyglar och hjälpmedel. Jag tycker att man ska försöka rida så naturellt som möjigt utan en massa hjälptyglar som skadar hästen mer än gör nytta. Men jag måste säga att jag älskar onödiga prylar. Här om dagen var jag i en ridsportaffär och köpte massor utav onödiga prylar som till exempel en pannrem med guld på som jag ska ha till tävling, den kostade 149 kronor, och egentligen helt onödig men jag ville ändå ha den.
Jag tycker det är viktigt att man först och främst har den viktiga utrustningen men om man sedan har pengar över, kan man ju köpa någon onödig pryl bara för att det ska se fint ut. Men du har faktiskt fel om aschemgrimman, den är inte till för finhetensskull. Den är till för att hästen inte ska gapa så mycket när man rider. Så många hästgrejer är inte onödiga utan bra att ha. Och sen om du tycker att det är fel med onödiga prylar är inte mitt problem, alla tänker ju olika och har olika smak. Eller hur!

av: Susanna   e-post: Caprice91@hotmail.com   kl. 16:51:27, 98-07-12
Upp
prylar...
...är det inget fel på, tex. ditt guldpannband. För sådanna saker förändrar inte ridningen. Men om man har gramon och likn. så blir det lite fel...

Hästen gapar inte för att retas, det finns alltså en anledning till att den gapar!
Det kan vara att ryttaren har för hårda händer, ett bett den inte tycker om, tandproblem etc. Ta reda på och lös problemet, istället för att dra ihop munnen på den!!!!!!!!!!!!!!!

av: =ZACHA=   e-post: kenneth.olsson@estetik-dental.se   kl. 22:34:47, 98-07-21

Upp
Så du menar....
.....att graman och allt annat DU tycker är onödigt är saker som aldrig någonsin behövs och alltså inte borde ha uppfunnits?
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 19:38:16, 98-07-27
Upp
FEL
En häst kan ochså gapa bara därför att den vill sprinng iväg. Du menar alltså att alla elit hoppryttare och liknande har fel när dom andvänder en aachen på en häst utan tand problem. Dressyr ryttarna andvänder inte dette derför att dom har ett annat bett
av: Tellus   e-post: falkanna@hotmail.com   kl. 19:13:56, 98-07-23
Upp
Jättebra
Jag tycker det är jättebra att det finns prylgalna människor. Jag köpte min nästan nya tävlingssadel av en tjej som ångrade sig och ville ha en likadan fast brun istället för svart för den matchade hennes häst bättre. Jag fick en kanonsadel 4000 kr billigare...och jag sitter ju i den när vi tävlar så sadeln syns ju inte, förresten är det snyggt med svart även om modet förespråkade bruna sadlar...
av: tina   e-post:    kl. 14:13:53, 98-07-18
Upp
...
Och varför gapar hästen då?

av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 12:09:25, 98-07-13
Upp
För att den......
.....inte har nå´n nosgrimma.....
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 15:49:38, 98-07-13
Upp
jag menar...
...varför gapar den om man inte utsätter den för något obehagligt?
Jag har faktiskt aldrig sett en häst i frihet som springer runt och gapar utan anledning.

av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 07:32:08, 98-07-14
Upp
Så du menar att......
....dom gapar när man utsätter dom för nå´t obehagligt som t.ex. en nosgrimma? Själv har jag aldrig sett en häst som gapar för att den har nosgrimma.

av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 22:21:05, 98-07-14
Upp
Jag menade...
...inte att nosgrimman i sig är obehaglig för hästen (fast det kan den säkert vara) utan att om hästen gapar när man inte använder nosgrimma så måste man göra något fel. Hästar springer ju inte och gapar utan anledning. Är det då inte bättre att sluta ge hästen obehag i stället för att sätta på en nosgrimma. Varför lösa ett problem med en massa extrautrustning i stället för att försöka ta bort orsaken till problemet?

Håller jag på att bli NH-fantast???
av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 07:53:09, 98-07-16

Upp
Japp!
Håller med dig NH-fantasten! :-)
av: Grace   e-post:    kl. 10:48:05, 98-07-18
Upp
Har aldrig hört....
....talas om någon som har nosgrimma för att hästen går och gapar utan, men här verkar alla tro att man har nosgrimman just för den sakens skull. Underligt.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 21:42:56, 98-07-16
Upp
Men Lus...
...nu motsäger du väl ändå dig själv!När jag frågade varför hästen gapar var det ju du som svarade: ...för att den inte har nå´n nosgrimma....., eller hur?Jag har ju hela tiden sagt att det inte finns någon anledning ALLS att ha en nosgrimma. Överhuvudtaget bryr jag mig inte om ifall du har nosgrimma eller ej. Var och en gör som den vill. Jag ville bara visa på att man kanske ska ta sig en funderare på varför man använder saker och ting.Även du måste väl hålla med om att det måste vara skönare för hästen ju mindre den har "på sig"? Men, är din häst van att ha nosgrimma tycker den säkert inte att den är irriterande och då kan du ju gott fortsätta med det. Jag bara undrar: vad ska den vara bra för?Jag har själv i alla år ridit med nosgrimma och aldrig funderat på varför. Det är först senaste veckorna jag (efter ett inlägg här) började fundera på varför. Många har det för att det är snyggt och det är väl OK så länge hästen också gillar det.Du behöver inte vara så aggresiv vännen. Jag ville bara belysa något jag kommit underfund med...
av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 09:33:28, 98-07-17
Upp
Har inte heller...
tidigare funderat över om nosgrimman egentligen behövs. Jag har alltid använt nosgrimma men om jag behöver den vet jag inte... Jag tror att det handlar om en ren estetisk vana. De flesta (och jag vågar nog säga nästan alla) stora hästar har någon form av nosgrimma. Jag hajar nog till om jag ser en stor häst utan nosgrimma, men varför då egentligen? Behövs den inte så?!
av: mango   e-post: Mango9999@hotmail.com   kl. 19:53:32, 98-07-20
Upp
Härligt...
...äntligen en som fattat poängen!
Visst kan man ha nosgrimma om man vill, och martingal och hackamore och vad fasen man vill, men behövs det inte så...
varför störa hästen med mera prylar än nödvändigt?

av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 07:24:37, 98-07-21
Upp
Det första var....
....menat som en ironisk kommentar men den gick tydligen inte fram. Aggresiv? Du måste vara den känsliga typen.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 20:35:38, 98-07-17
Upp
En liten nosgrimme-undran...
Jag har en 5-årig fjordvalack. Han är inte riden så mycket, jag red in honom i höstas. Hursomhelst: han är väldigt pigg och när vi rider ut så ligger han på ordentligt i början av ridturen. Jag har ju av någon underlig anledning fått för mig att det är JAG som skall bestämma hur fort det skall gå, så därför håller jag igen honom när han vill dra iväg. Jag tycker liksom att om jag säger att vi skall skritta så skall vi göra det tills jag säger annat. När jag tar tag i honom så händer det att han gapar över bettet (jag ger eftergift direkt och tar en ny förhållning vid behov, sitter alltså inte och drar konstant i tyglarna). Och därför har han en nosgrimma. När han inte kan gapa blir han känsligare och stannar direkt. Men eftersom han gapar så måste han ju tydligen känna något obehag...men jag undrar lite: är det mindre obehagligt för honom att gå utan nosgrimma, vilket gör att jag måste ta hårdare i honom? Och hur skall jag "ta bort" obehaget? Han KAN faktiskt inte få springa så fort han vill och när han vill. Jag är själv övertygad om att detta problem kommer att försvinna när han blir mer dressyrriden, och lydigare och vi blir mer samspelta. Men tills dess måste han ju få komma ut i skogen också (tycker i alla fall jag!). När han väl har fått springa av sig i första ordentliga trav- eller galoppasset så lugnar han ner sig och lyssnar fint på bettet och gapar INTE. Men de första 20 minuterna är det bara FRAMÅT som gäller. Avledande manövrar funkar delvis, men han är ung och har lite myror i kroppen. Jag tycker inte att det är något konstigt med det. Som sagt: detta är en träningssak, men tills vi har uppnått Nirvana tycker jag nog att nosgrimman är den bästa lösningen.

I senaste Ridsport Special läste jag om westernryttaren Per Larsson, som förklarade lite om westernutrustning. Han red sina unghästar på tränsbett, och de hade ingen nosgrimma, men däremot en kindrem vilken användes för att bettet inte skulle kunna dras genom hästens mun. Om det är risk för att bettet dras genom munnen, så ANTAR jag att hästen gapar. Att dra ett bett genom en STÄNGD hästmun låter väldigt svårt. Alltså har man här valt att lösa problemet med en gapande häst på två olika sätt: antingen sätta på en nosgrimma för att hindra hästen från att gapa eller en kindrem för att hindra bettet från att dras genom munnen på hästen. Syftet i BÅDA fallen är nog ändå att på sikt få hästen att sluta gapa, genom att rida och utbilda den mer.
av: Anneli S   e-post: anneli.sundkvist@arkeologi.uu.se   kl. 15:55:47, 98-07-21

Upp
Vadå extrautrustning..
det kan väl ändå inte vara som så att en nosgrimma direkt är en extrautrustning!! Det finns faktiskt hästar som gapar utan någon speciell anledning.
Vad gäller NH som jag antar betyder något Westenridningsaktigt?! Personligen tycker jag det är 100 gånger värre att sätta på ett skarpt bett i stället för en nosgrimma. Många westernhästar har väl stång, hackamore och annat om jag inte totalt är ute och cyklar??

Min häst går på 3 delat sprenger bett (tyskt kopparbett) då han är allergisk mot nickel och inte alls trivs med vare sig gummibett eller hackamore(dock inte riktigt hackamore utan lite snällare), achen-nosgrimma och jag har faktiskt martingal p g a den enkla anledningen att jag inte vill ha hans huvud i mitt huvud när vi hoppar eller galopperar i skogen, han är MYCKET het!!! Det funkar bra på honom.....

Visst är en martingal i många fall onödig men det finns värre saker......
hälsningar Märta

av: Märta   e-post:    kl. 13:16:55, 98-07-16

Upp
Nosgrimma...
...är faktiskt en extrautrustning. I de flesta fall en helt onödig sådan också. De flesta använder nosgrimma bara för att det "brukar" finnas det på tränset när man köper det. De ifrågasätter aldrig dess användningsområde.
Kan du ge mig en enda vettig förklaring till varför hästen gapar om den inte utsätts för obehag?

Angående NH så har det egentligen ingenting med westernridning att göra. Det är ett synsätt om hur man ska hantera en häst och lära den saker utan att använda våld. Meningen är att man ska försöka tänka som en häst. Jag har lite svårt att förklara vad det är nu när jag äntligen själv börjat förstå, men det finns så många inlägg om detta så det är bara att läsa.

Jag har aldrig sagt att en martingal alltid är en onödig utrustning. Men, i många fall används den helt utan grunder. Hur många hopphästar tävlar utan martingal? Nästan inga. Slänger alla dom hästarna upp huvudet?


av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 13:55:35, 98-07-16

Upp
Jag har aldrig sett.....
.....en häst gå och gapa vare sig med eller utan nosgrimma. Skulle själv kunna rida utan nosgrimma men ser ingen anledning till det eftersom jag inte tycker att den är störande för hästen.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 21:45:14, 98-07-16
Upp
Nosgrimma
om du rider i skogen och din häst blir vild och vill dra i väg så har du väldigt mycket svårare att hålla honom utan nosgrimma och okey det är väl en anledning att gapa för att sticka, men många hästar gapar när man tar tag i dom, jag vill påpeka att det inte behöver vara fråga om att sliiiita dom i munnen självklart ska dom låta bli. Men personligen skulle jag inte kunna tänka mig att rida utan nosgrimma. Fyller den inget syfte direkt(om hästen aldrig gapar eller så) rider jag med en vanlig engelsk annars alltid achen. Visst kan mitt synsätt bero på att jag i hela mitt ryttarliv som nu börjar bli rätt långt alltid ridit, fullblod eller andra heta tävlingshästar då¨en nosgrimma underlättar.

Sjävlklart slår inte alla tävlingshästar med huvudet men det beror delvis på att dom har jag just det martingal.

Tack för förklaringen om NH, jag håller helt och fullt med om att med våld kommer man ingen stans (och gör man det så kommer verkligheten i fatt så småningom).
Hade....


av: Märta   e-post:    kl. 14:07:38, 98-07-16

Upp
hjälper hästarna!
Vissa hjälptyglar HJÄLPER hästarna att inte sänka ryggen! För då kan hästarna få ont! Vi har Thiedemanntygel på 1 av våra hästar och martingal på 2 av hästarna. Inte för att det är onödigt, utan för att det behövs!! Det är nödvändigt!!!!! Och vi har ett gummibett på Cicita för hon är känslig i munnen och får ont och hon har stålbett!
av: Carro W   e-post:    kl. 11:41:01, 98-07-11
Upp
JA!!
Det e klart att de hjälper!
Hästarna på ridskolan har ju bettringar, martingal m.m...Tror folk att en ridskola med dålig ekonomi köper det för att det e ROLIGT/snyggt? Nå?
Hoppas få svar från du som skrev 1:a inlägget!

av: Jennie & Romeo   e-post: jennie84@swipnet.se   kl. 11:11:16, 98-07-13
Upp
Vad då onödiga?
Jag har massor av "onödiga" prylar, som jag inte använer. Tex har jag tre grimmor, men det är bara en som passar till min häst. Men jag hade en av grimmorna till min förra häst, men hon är nu borta. Jag kunde inte ge henne grimman när hon flyttade, eftersom jag ville ha nåt kvar av henne. Jag har dessutom ett halft träns, som jag hade till min förra häst, för att vissa av bitarna till tränset var för små, och jag var tvungen att byta ut dem.

Så jag har någ oxå onödiga prylar, men jag skulle inte kunna vara utan dem.

MVH Li
av: Lie   e-post: rissla@hotmail.com   kl. 19:33:53, 98-07-04

Upp
Åhhh!
Jag älskar onödiga prylar! Det behöver inte betyda att jag använder hjälptyglar och sån´t i onödan. Men jag kan gå och köpa ett träns till, fast jag har tre, bara för att det är snyggt eller ett par totalt opraktiska senskydd med fårskinnsfoder bara för att dom är så snygga att jag kan dö. Har alltid tyckt om att handla grejer till hästarna och eftersom jag haft häst sen -81 och handlat på mig det nödvändiga så brukar det mesta jag köper nu vara onödigt.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 15:36:08, 98-07-03
Upp
IGÅR KÖPTE....
JAG EN HOVKRATS...ELLER RÄTTARE SAGT EN TILL HOVKRATS..JAG HAR SÄKERT 5 STYCKEN. HMMM...VARFÖR KÖPTE JAG DEN EGENTLIGEN??
JO NU VET JAG!! DET VAR BARA FÖR ATT DEN BARA KOSTADE 5 SPÄNN!! JUST DÄRFÖR..! (TROR JAG)

av: LEA   e-post:    kl. 21:25:25, 98-07-15
Upp
Onödigt..
Visst är det roligt att handla till hästar,men istället för att slösa pengar på dem så tycker jag att man ska slösa kärlek.De är värda det,allihop.....
av: Lieselotte   e-post:    kl. 09:17:55, 98-07-09
Upp
Jag har
oxå köpt onödig pryl, en häst, helt onödig. Kostar pengar att hålla vid liv. Luktar illa. Bits, sparkas. Ska nog gå över till kaniner istället.
av: Märra   e-post:    kl. 09:29:57, 98-07-04
Upp
rolig...
Fyndigt svar hörru.......
av: Lieselotte   e-post:    kl. 09:20:19, 98-07-09
Upp
Mmmm....
...när du säger det så, man kanske ska skaffa en cykel att ta sig fram på? ( fast det blir bara sån där förbannad punka)
Och du...min kompis har en kanin och den stinker faktiskt värre än min pålle.

av: rustibus   e-post: rustibus91@hotmail.com   kl. 23:24:09, 98-07-09
Upp
Enda sättet
Tja, enda sättet få svar på denna fråga är väl att fråga nästa gång du ser en ryttare med en i ditt tycke massa onödiga prylar
på hästen.

Tycker man att ett träns är snyggare än något annat gör det väl inget om man har det istället om man nu har råd och tränsen fungerar lika. Skulle gärna vilja ha ett nytt svart till min häst, men tyvärr...

Varit så många disskussioner om hjälptyglar hit o dit. Ser man en häst som far illa av dessa tyglar, som blir felaktigt riden så agera istället för att fördömma ALLA som använder hjälptyglar på dessa sidor.
Ibland kanske de kan behövas??

Bara för att man själv inte behöver/vill andvända dem behöver de inte vara dåliga.


av: Jane   e-post: JaneHorse@kurir.net   kl. 08:49:41, 98-07-03

Upp
Hjälptyglar...
...vaddå behövas, ingen häst ska väl egentligen BEHÖVA hjälptyglar?
av: flancie   e-post: flancie@hotmail.com   kl. 15:02:14, 98-07-06
Upp
Suck....

Alla som inte är experter då?
Som kanske kan få hjälp av en hjälptygel/martingal eller andra 'plågsamma onödigheter' ?

Jag tycker att idealet är att inte använda hjälptyglar, gör det inte själv, men
anser inte att jag därför kan se ner på ryttare som använder dem, om det sker med förnuft.

Så tråkigt med ryttare som sitter och rider ens häst från läktaren...
av: Jane   e-post: JaneHorse@kurir.net   kl. 16:29:10, 98-07-06

Upp
Jag har
inte sagt att jag ser ner på folk som rider med hjälptyglar.
av: flancie   e-post: flancie@hotmail.com   kl. 23:22:21, 98-07-08
Upp
grejor
Ang. Achen eller remont tycker jag det är lättare att få Aachen att sitta bra. Och de kostar inte mer...
Ibland får jag också en känsla av att en del har t.ex. martingal för att de ska hoppa, inte för att hästen behöver det... Men så länge det man hänger på inte inverkar negativt på hästen är det väl OK, tycker jag. Alla har ju olika smak.

av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 09:06:24, 98-07-03
Upp
Onödigt?
Jag håller med om att många HJÄLPTYGLAR är onödiga. Men det har vi väl kommit överrens om så MÅNGA gånger här, att vi inte behöver diskutera det igen?

Apropå träns och sådant, ägaren till hästen jag rider har köpt en pullar-grimma på Hööks-rean. Yes! Det tycker vi är snyggt! Ja. Denna pullargrimma köptes endast i estetiskt syfte.
Precis som det nya snygga schabraket och dom där nya tyglarna. Mässing är ju för läckert.
Hej och hå, vi vill vara snygga!
Så enkelt är det. Vissa av oss tjejer har det i oss att vi vill ha allting runt omkring oss snyggt och prydligt.
Matschande färger, läckra saker... Förresten har jag köp-hysteri. En aningen kvinnlig åkomma som många brudar på jorden lider av. Dom kan helt enkelt inte låta bli att köpa allehanda sköna ting i skyltfönstret. Så är det.
Ha en bra dag!

av: Cindy   e-post: cindy.andersson@swipnet.se   kl. 14:48:23, 98-07-03

Upp
=)
kul med vackra flickor... jag tror jag ska bli försäljare hehe
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 17:36:23, 98-07-03
Upp
Vad...
har du i hjärnan.
av: Lieselotte   e-post:    kl. 09:24:33, 98-07-09
Upp
vem? jag?
mwahaha vad jag har i hjärnan? Förmodligen andra saker än du
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:26:41, 98-07-09
Upp
Räcker det...
inte med att vara Prins??=)
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 17:32:01, 98-07-06
Upp
Prylar
Jag är totalt pryltokug! Det är ju livsfarligt att släppa in mig i en hästaffär!!
Och om man villl tävla så brukar man gärna vilja ha ett speciellt träns..Jag ska faktiskt in och köpa grejer idag!=)
JAg vill inte dela tränsen på många hästar. Ett träns är "personligt", inte bara för storlekarna.
Jag har nog 3 dubbel upplaga av allt..=)

av: Nimad   e-post: Ove.nilsson@hs.lrf.se   kl. 08:52:48, 98-07-04
Upp
:)
Hehehe..det är kul att läsa om alla prylgalna männinskor. Min kompis är sådan, hon har ALLT, och det menar jag det! Alla hennes pengar går åt till hästen.
Jag tillhör den tråkiga delen av hästfolket. Jag har det som jag tycker är absolut nödvändigt.
En piggborste, en skrapa, en rotborste, och en mjukare ryktborste, och så en hovkrats.
Jah äger 1 sadel, 1 träns, plus en martingal som jag måste ha när jag hoppar. Jag har även 1 vintertäcke och ett svetttäcke, typ combi. Sen är det inte mer...jo, ett par strykkappor, eftersom pollen min slår ihop bak...
Min kompis brukar skratta åt mig, eftersom jag får plats med "alla" mina prylar i en pappkartong..Hon har en stor kista och en garderob. Apotek och så har vi tillsammans..
Tja, jag kanske är lite trist, men varför ska jag ha en massa jag inte använder..det ligger ju ändå bara och skräpar. Men, fortsätt handla era prylomaner! Det är bara kul, sätt sprätt på affärsverksamheten!! (Jobbar i en ridsportsaffär:))

av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 18:06:03, 98-07-05
Upp
Jag har fyra....
...FULLPROPPADE skåp (typ garderober)..... Love it!
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 19:28:52, 98-07-06
Upp
argh
kan ni inte donera allt skräp till rädda barnen eller nått så kanske det gör nån nytta? =)

Den mest onödiga grej jag sett nån gång måste nog iaf vara en keps avsett på hästen med hål för öronen och allt! Just en sån man ska ge bort till såna dom dej Lus
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:29:57, 98-07-09

Upp
Näää, jag.....
....vill bara ha snygga onödiga grejer.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 21:13:41, 98-07-12
Upp
MIN KOMPIS....
SATTE PÅ SIN HÄST EN SÅN DÄR HEMSK KEPS, BLÅ OCH FUL VAR DEN. JAG SKRATTADE SÅ ATT JAG FICK KRAMP. FY FAAN (RENT UT SAGT) VA FULA DE ÄR!
av: LEA   e-post:    kl. 21:22:04, 98-07-15
Upp
Rädda Barnen!
Du robban, vad har rädda barnen för användning av våra hästprylar.
Förresten, jag känner en som köpte en hästkeps nyss, och om jag får hålla med dig robban så är ju faktisk den ganska ful och onödig, men för övrigt, JAG BARA ÄLSKAR ONÖDIGA HÄSTPRYLAR.
Har tex 4 orange benlindor+paddar, helt onödigt eftersom jag ens inte har en häst + att jag har ett träns, nåra grimmor å´ grimskaft. Helt onödigt.
/Lisa

av: flancie   e-post: flancie@hotmail.com   kl. 22:38:05, 98-07-11
Upp
Jag har också...
...nästan all utom en häst. Det häftigaste är mina neongul färgade benlindor (dom är fortfarande oanvända)dom var jag bara tvungen att köpa för dom är så snygga.
av: findus   e-post:    kl. 12:28:20, 98-07-12
Upp
Söt keps
Visst är den där häst-kepsen för söööt!
jag har många gånger blivit stoppad från att köpa en sådan.
"Snälla Cindy, skulle du vela ha på dej en sån? Stackars häst, du FÅR inte sätta på han en keps!"
Men jag brukar dregla lite efter den. Röd. Mmm. Någon som vill ge mej en sådan i present?
Ville bara säga det att även om man har skåp och lådor med utrustning behöver inte det betyda att man daltar med hästen.

av: Cindy   e-post: cindy.andersson@swipnet.se   kl. 12:46:04, 98-07-09
Upp
Herregud människa...
Såna där urfåniga hästkepsar är ju så gräsliga! Stackars de hästar som tvingas bära såna emellanåt. Det är ju rent diskreminerande för hästen! Nä usch och fy, bojkotta hästkepsarna för all framtid!!
av: Sessan   e-post: sessan22@hotmail.com   kl. 23:34:09, 98-07-30
Upp
Keps...
Ja du jag t o m köpte en till min häst!! De du! En blå och han är så söt i den och han är som de flesta karlar han bryr sig inte om hur han ser ut med eller utan smäck han är alltid lika glad.
Visst är det passande 172 cm, drygt 650 kg högrest elegant fullblodshäst i KEPS! Men jag tycker han är tuff och det är väl vad som räknas, eller hur??!!
Märta

av: Märta   e-post:    kl. 16:06:10, 98-07-15
Upp
onödiga prylar..
Är oxå en som älskar onödiga prylar...Har nog det mesta man kan tänka sig vad gäller prylar,brunt tävlingsträns för hoppningen,svart till dressyren,ett par till vardags,massor av olika täcken,ländtäcken,skrittäcken..Ett gäng svettäcken,filtar mm..
Borstar finns det ett par hinkar utav..Mathinkar,tvätthinkar,svampar olika typer av saxar för olika ändamål,lindor typ en låda,boots,ja,det finns ett gäng,martingal som aldrig andvänds,ett gäng longerlinor,tömmar olika typer av bett,nosgrimmor o tyglar.Det mesta går ton i ton.Massvis av balla reflexer..Ser ut som en julgran i mörkret.Ja sån är jag..Samlar på mig allt,kan va bra att ha lixom..*skratt*

av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 00:52:04, 98-07-12
Upp
prylar
Håller med, jag blir helvild när jag hamnar i en hästaffär. Jag kan lägga ner alla pengar som jag sparat till en ny vinterjacka på ett nytt täcke till hästen som han egentligen inte behöver.

Och hästgrejer är ju inte speciellt billiga heller!!! Tänkte på det när jag köpte min vinterridjacka i fjol. Den kostade 1300:- (en varmfodrad Mountain Horse). Visserligen kommer jag att använda den länge, men ALDRIG att jag skulle köpt en så dyr "vanlig" jacka. Man är nog lite skadad.....

:¤}
av: mango   e-post: Mango9999@hotmail.com   kl. 04:56:52, 98-07-12

Upp
Dyrt
Dyrt,Dyrt,Dyrt häst grejer alltså men håll med om att det är roligare att köpa grejer till hästen än till sig själv
av: Tellus   e-post: falkanna@hotmail.com   kl. 19:28:44, 98-07-23
Upp
Totalt onödigt!!!
Jag och några vänner åkte ner till Börjes igår (52 mil fram och tillbaks) och då hittade jag en ställbar lädergjord 110-140.
Jag har en himla massa sadelgjordar men jag var bara tvungen att ha den för den är superläcker!!!!!!

av: milloren   e-post: camilla.karlsson@tahydronics.com   kl. 09:43:05, 98-07-12
Upp
Räknade efter!!!
Min utrustning är faktiskt snart mer "värd" än hästen. Visserligen har jag både kör och ridgrejor, men iallafall..... Har bara ägt( denna) hästen i ca 6 månader . Var ska det sluta? Tycker att Börjes är ett alldeles utmärkt utflyktsmål denna sommar. Tycker tyvärr inte gubben.
Kepsen är väl gullig men är den inte lite pojkig, finns det ingen liten hatt med blommer på för stona? Skulle väl vara fint? : )

av: fialotta   e-post:    kl. 12:36:55, 98-07-12
Upp
hahahhaha
inte konstigt börjes och hööks går så bra som de gör. Ni är ju helstolliga.

Jag har faktiskt en rosa sadelgjord för westernsadel. Nån som vill köpa?

För övrigt, min flickvän tillverkar handgjorda saker som träns osv. Jävligt snygga med flätningar och grejjer. Bara att beställa!
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 14:49:05, 98-07-13

Upp
Beställning?
Finns det någon lista på det som går att beställa av henne? Priser?
av: LN   e-post:    kl. 14:57:28, 98-07-13
Upp
Robban!
Be din flickvän att maila över en lista på hennes grejjer, och priser till mig! Jag är superintresserad! För en gångs skull...det hade faktiskt varit ganska fräckt att ha något som ingen annan i mitt stall har, något mer originellt....
Tack på förhand!

av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 00:19:43, 98-07-14
Upp
saken är den
att hon inte har nått i lager. Hon gör grejjerna och säljer dom efter hand. Maila henne på c97roni@thn.htu.se
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 13:59:20, 98-07-15
Upp
Robban
Ok, jag ska göra det!
Mailar på stört!

av: catta   e-post: Tobbekl@falkenberg.mail.telia.com   kl. 00:50:09, 98-07-20
Upp
hemsida nu!
http://tellus.thn.htu.se/~c97roni

Ta en titt på handgjorda grejjer!
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:22:19, 98-07-21

Upp
Funkar
Det funkade på min dator oxå.
av: Flax   e-post: flax60@hotmail.com   kl. 12:42:15, 98-07-22
Upp
Robban...
din datanerd.....(Äggskalle eller hur var det nu?!)...... genvägarna funkar inte!!!!
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 13:43:34, 98-07-21
Upp
Funkar
Jag fick det att funka i alla fall...
av: LN   e-post:    kl. 13:46:41, 98-07-21
Upp
det funkar...
...väl bra? För mig i alla fall...
av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 14:09:43, 98-07-21
Upp
Hmmmm....
Nu har jag tom testat att installera Explorer 4.0...men länkarna funkar inte ändå!!??
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 16:28:16, 98-07-21
Upp
AHAHAH
Men Eva.. ditt ägg! Det är bara du som är kass! Prova igen och denna gång lägger du en skivad tomat på din panna. Var noga med att den inte glider av när du ska kolla. Tricket är ett klassiskt win95 bot. När inget hjälper och felet inte går att identifiera gör så här och det brukar funka. Om inte, prova detta i given ordning: boota om, installera om, formatera om, installera NT, installera linux eller win311
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 09:50:54, 98-07-22
Upp
Robban....
Jag skyller på proxyn.....eller nätet...eller nåt.....
Det funkar fortfarande inte på firman, men förträffligt hemma å där är det bara jag som har jobbat....

av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 20:37:39, 98-07-23
Upp
Det där...
...låter ju perfekt! Det måste jag också prova! ;-)
Annars kanske det är så att hon har Explorer 4.0 installerat. Då brukar det mesta haverera...
;0)

av: Jess   e-post: lilla_my_23@hotmail.com   kl. 11:51:29, 98-07-22
Upp
Prylgalen? Absolut!
Jag är en utav de alla hästägare som är totalt såld på allt snyggt och totalt onödigt till hästen. Allt från pannband till täcken brukar slinka med till kassan när man är i en ridsportaffär (ja, om man är såpass ärlig alltså.....). Jag har köpte för ett tag sen ett vitt schabrak men "guld"brodyr på båda sidorna, fast jag tävlar inte så mycket...inget speciellt så...men det är ju bara så himla SNYGGT!! Sen så var det ju det där med att jag köpte en kombinerad brösta+martingal fast jag bara behövde bröstan!...visserligen var den löstagbar men ändå...är man lite sjuk eller vad?!?
Men men...bara inte hästen skadas (eller ekonomin för allvarligt...) det kommer alltid att finnas prylgalna hästmänniskor eller vad tror ni?

av: Sessan   e-post: sessan22@hotmail.com   kl. 23:34:44, 98-07-28
Upp

94. Kul med saker
'..brukar slinka med till kassan (ja, om man är så pass ärlig alltså'

Ja tyvärr är det nog ekonomin som sätter stopp för vidare utsvävningar. Visst vill man ha fina saker till sin häst och snygga ridbyxor till sig själv, men självklart får hö, havre o andra nödvändigheter komma i första hand.

Men det finns kanske andra sätt få pengarna räcka längre?

Av Jane
Kl. 12:40:32, 98-08-02
Upp

92. onödiga prylar
Dom som använder alla
möjliga saker på sin/sina häst/ar det
bevisar att dom inte kan rida en häst
som den ska bli riden, fast än dom tro
det.Använder man graman (på rätt sätt) så hjälper man hästen att söka sig neråt. Bättre det än att sitta direkt på
ryggraden.
Av Ante
Kl. 17:53:58, 98-08-01
Upp

93. Öhhh.....
I första meningen säger du en sak och i den andra nå´t helt annat!?
Av Lus
Kl. 20:18:18, 98-08-01
Upp

95. *
Lika förvirrad...
Av Jess
Kl. 12:30:13, 98-08-03
Upp

96. Prylgalen!!
Jag är en sån ryttare som måste ha allt till mina små tävlingspållar! Dom får allt. Jag har minst 10 pannband, 7 träns, 5 sadlar och massa annat trams. Men det är ju så roligt!!!!! Så fort jag kommer in i en hästaffär höper jag minst 3 grejor! Det är ju mina pengar!!

MVH Jessi!

Av sm ryttaren
Kl. 22:33:53, 98-08-03
Upp

97. Men...
...sånt är väl helt OK? Inte bryr vi oss om hur många täcken, sadlar och pannband du har. Det är när folk använder hjälptyglar felaktigt eller andra saker som kan skada hästen som jag kallar det onödiga saker. Många svarar här med att "det är mina pengar" osv. Ni har nog missuppfattat diskussionen...
Av Jess
Kl. 09:08:04, 98-08-04

Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.