Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Gags


Innehåll
Gags, Stark, 16:24:30, 98-08-15
Vad är GAGS?, Sapp, 20:13:41, 98-08-15, (#1)
Finns i hästsportbutiker, Magdalena, 16:18:26, 98-08-19, (#2)
Ett bett, Magdalena, 16:21:19, 98-08-19, (#3)
En liten kommentar...., Lily, 19:34:11, 98-08-23, (#4)
Då borde de inte..., Magdalena, 22:22:50, 98-08-23, (#5)
Men..., Lina, 20:57:45, 98-08-24, (#6)
Två tyglar, svea, 20:15:11, 98-08-26, (#7)
DUKTIGA?, cassie, 00:26:52, 98-09-12, (#20)
Tack svea, Magdalena, 21:14:23, 98-08-26, (#8)
vilken tur...., Lina, 15:36:55, 98-08-27, (#9)
Skarpare?, Magdalena, 16:14:42, 98-08-27, (#10)
Magdalena=själsfrände, svea, 19:27:07, 98-08-27, (#11)
Kan du inte..., Magdalena, 11:53:16, 98-08-28, (#12)
JIPPPIE!!!, Emmet, 21:11:49, 98-08-28, (#13)
bett......, Emmet, 17:52:53, 98-09-06, (#14)
"sked", Magdalena, 20:55:33, 98-09-06, (#15)
Magdalena, Emmet, 21:08:40, 98-09-07, (#17)
Du kanske...., Lenitha, 10:02:43, 98-09-10, (#18)
Jo,, Emmet, 21:39:03, 98-09-10, (#19)
Hjälp!, Nin@, 21:27:14, 98-09-06, (#16)
Tänderna?, Magdalena, 09:30:58, 98-09-16, (#21)
Antar.., Emmet, 21:45:16, 98-09-17, (#22)


Gags
Jag söker någon som har ett gags som ärminst 14,5 cm. Detta skulle jag villja köpa.Eller om någon känner till någon som skulle kunna göra ett till mej
Av Stark
Kl. 16:24:30, 98-08-15

Upp

1. Vad är GAGS?
Dum fråga kanske, men jag vet faktiskt inte!
Av Sapp
Kl. 20:13:41, 98-08-15

Upp

2. Finns i hästsportbutiker
Större hästsportbutiker har säkert ett gags. Annars kan de säkert beställa åt dig. Glöm inte bort att ha dubbla tyglar bara, en i remringen och en i bettringen. Jag hade det på en häst som var väldigt stark ute och drog tyglarna ur händerna på mig och det fungerade utmärkt och efter en inte så lång tid så gick det att ha vanligt bett igen.
Av Magdalena
Kl. 16:18:26, 98-08-19

Upp

3. Ett bett
Det är som ett tränsbett, men det sitter ett fast sidstycke som går igenom bettringen uppifrån och ner och avslutas i en ring där man fäster en av tyglarna (den andra som vanligt i bettringen). Det får den effekten att det drar bettet uppåt i munnen när du tar i hästen, och det drar även i nacken. Bra på starka hästar som t.ex gärna drar tygeln ur handen på dig. Det är ett korrigeringsbett och bör endast användas av erfarna ryttare, eller under uppsikt av tränare.
Av Magdalena
Kl. 16:21:19, 98-08-19

Upp

4. En liten kommentar....
Jag har aldrig sett någon rida på ett gag med dubbla tyglar.
Av Lily
Kl. 19:34:11, 98-08-23

Upp

5. Då borde de inte...
alls rida med gags. Det är ett mycket starkt bett, och det verkar inte riktigt i hästens mun med bara gagstygeln. För att kunna rida "riktigt" och inte bara vara stark hela tiden behövs två tyglar. Det används inte så ofta, och de som köper det har aldrig fått någon information om hur det skall användas.
Av Magdalena
Kl. 22:22:50, 98-08-23

Upp

6. Men...
det har du då eller ?? Jag vet många DUKTIGA ryttare som rider men gags och dom har bara en tygel. Och tränaren till dom (a-tränare) har inte protesterat så jag tror att du har lite fel där....
Av Lina
Kl. 20:57:45, 98-08-24

Upp

7. Två tyglar
Jag tycker att det låter mycket sunt att rida på två tyglar när man rider på gags. Så använder man bara det skarpa när man behöver.
Precis som det är korrekt att rida med två tyglar på pelham, det är det bettet till för. Men det är det nästan ingen som gör i Sverige.
Av svea
Kl. 20:15:11, 98-08-26

Upp

20. DUKTIGA?
Vad menas med duktig? Om man kunde fråga hästar som är utspökade som julgranar med extraurtustning, bara för att knäppa av i nacken, om de tycker att deras ryttare är duktiga. Jag tror att de skulle svara NEJ! Många av de "hjälpmedel" vi använder oss av idag används ej korrekt, och skulle med lite mindre S.I.S (läs skit i sadeln) inte behövas. Därmed inte sagt att duktiga ryttare inte bör ta till den hjälp som finns, som tex gags med två tyglar.
Av cassie
Kl. 00:26:52, 98-09-12

Upp

8. Tack svea
Du hann före mig att svara. Jag är mycket intresserad av olika sorters bett (har väldigt många och provar dem) och har därför tagit reda på mycket, bland annat genom böcker. En bok som (tyvärr) inte finns i Sverige tar upp många av de bett som blivit "mode" på senaste tiden här, och där också de vanligaste felen, som felanapassade osv.
Av Magdalena
Kl. 21:14:23, 98-08-26

Upp

9. vilken tur....
..att du fick nån som höll, med dig.... För det gör inte jag. OCh varför ha en massa bett när det räcker med ett, eller två ?? Ju skarpare bett man använder, destomer protesterar hästen.
Av Lina
Kl. 15:36:55, 98-08-27

Upp

10. Skarpare?
Vem har sagt att de betten jag provar är skarpare? Som tidigare sagts; ett bett är så starkt som handen som använder det... En del hästar trivs inte alls med "snälla" bett som tjocka vanliga tränsbett, alla hästar ser olika ut i munnen, och ett snällt bett för en häst kan vara ett otäckt bett för en annan. Vad som är viktigt är att man vet VARFÖR man använder olika bett, inte bara "min häst är olydig, jag sätter på ett gags" t.ex. Anledningen till att man använder två tyglar är för att det är ett KORRIGERINGSBETT som inte verkar riktigt i "normal" ridning, därför har du den vanligt fästa tygeln också, klarar du inte av att hålla ordning på två tyglar borde du inte alls rida med något annat bett än ett tränsbett! Vad jag vet så ingår inte läran om olika bett i C, B och A tränarutbildningen. Ett av mina favoritbett är emellertid ett delat läderbett som de flesta hästar gillar otroligt bra, särskillt bra på känsliga unghästar i inridningsfasen.
Av Magdalena
Kl. 16:14:42, 98-08-27

Upp

11. Magdalena=själsfrände
Trevlig att träffa någon mer som är intresserad av bett. Jag samlar på bett, vissa kommer till användning och vissa skulle jag aldrig sätta i munnen på en häst.
Det är för sorgligt att så lite vikt fästs vid att hitta det bett som är mest anatomiskt riktigt för varje häst. För det lönar sig verkligen att hitta rätt.
I England har många sadelmakare ett bettbibliotek så att man kan få prova ut olika bett. Det tycker jag är vettigt.
Visst kan man klara sig utmärkt med bara ett bett i sadelkammaren, förutsatt att det är RÄTT bett!
Av svea
Kl. 19:27:07, 98-08-27

Upp

12. Kan du inte...
fixa en mailadress, eller om du har, maila till mig. Gärna på illusion@algonet.se alltid bra att ha en "kontakt" när man behöver råd eller likn. Är inte du "polare" med "Britta Ponnyson"?
Av Magdalena
Kl. 11:53:16, 98-08-28

Upp

13. JIPPPIE!!!
Magdalena och Svea!Då kanske ni har något förslag på ett bra bett till min arab. Jag har provat en del olika bett, men inte hittat det som han trivs superbra med..(jo, hackamore, men det kan jag inte riktigt kontrolera honom med till 100% ) Han är inte någon vilding och går utmärkt att rida på vanligt tränsbett eller dyl. Han verkar tycka bättre om smala bett med flera brytningspunkter. Waterford och tredelat är väll de bästa jag provat, men inte bra nog! Snälla, ge gärna något förslag! (tänder och rygg är kollade flera gånger)MVH Emma!!!
Av Emmet
Kl. 21:11:49, 98-08-28

Upp

14. bett......
Självklart tar jag tacksamt emot förslag från alla.....
Av Emmet
Kl. 17:52:53, 98-09-06

Upp

15. "sked"
Det låter som om han gillar att det rör sig i munnen, och det finns ett bett med en liten mojäng mitt på bettet med flera små flärpar på som hästen kan leka med. Vi har kallat det för skedbett (fråga mig inte varför) men är inte helt säker på vad det heter på riktigt, ska försöka kolla upp det.
Av Magdalena
Kl. 20:55:33, 98-09-06

Upp

17. Magdalena
Jo, jag vet vilket bett du menar. Men de jag har sett är så himla tjocka, och tjocka bett verkar han tycka "tar för stor plats i munnen". Rider ibland på ett smalt (!) bridongbett, men jag vågar inte använda det förmycket, eftersom "alla" påstår att det är så himla "hemskt" att rida på ett smalt bett. Ett tag gick han jättebra på de flesta bett, men sedan "tröttnade" han och tyckte lika illa om det som han gjorde förut....Och jag har inte ändrat mitt ridsätt dvs hårdare (eller mjukare...) händer. Det är så himla jobbigt att inte hitta ett bett som passar perfekt, men det borde ju finnas....förutom hacc då. mvh Emma
Av Emmet
Kl. 21:08:40, 98-09-07

Upp

18. Du kanske....
skulle ta och kolla i ridsportaffären där du köper dina hästgrejer om de har några westernbett (tränsbett). De brukar i allmänhet finnas i ganska många olika modeller, och har oftast en mundel gjord av järn eller koppar, de kan även ha små rörliga delar av samma metaller. De flesta hästar brukar gilla när det är lite smak på bettet. Nu brukar de visserligen vara lite tunnare än engelskryttare är vana vid, men jag har ännu inte träffat en välriden westernhäst som är hård i munnen. Eller om det finns nån affär som är specialiserad på westernutrustning i närheten så är det ännu bättre.
Hoppas jag kunnat hjälpa dig.
/Carina
Av Lenitha
Kl. 10:02:43, 98-09-10

Upp

19. Jo,
de verkar ju finnas en hel del att välja på...Får prova något. /Emma
Av Emmet
Kl. 21:39:03, 98-09-10

Upp

16. Hjälp!
Jag rider på gags, men med bara en tygel..Har aldrig sett ngn rida med dubbla tyglar heller. JAg upplever inte bettet som så "jättestarkt", själva bettet kan ju se så olika ut. Mitt är som ett vanligt tränsbett. Men det här bettet funkar utmärkt på min häst som lätt sätter huvudet mellan benen ocg galopperar på i sin egna värld..
Av Nin@
Kl. 21:27:14, 98-09-06

Upp

21. Tänderna?
Om hästen plötsligt ändrar inställning till ett bett kan det vara att det är något knas med tänderna, eller ett sår i munnen eller så. Jag tror inte att hästen "tröttnar" på ett visst sorts bett, utan reagerar på en förändring.
Av Magdalena
Kl. 09:30:58, 98-09-16

Upp

22. Antar..
att det om tänderna var menat till mig.Har haft vet. ute 3 gånger senaste året för att kolla tänderna! Han raspades 1 gång, men han sa att det knappt behövdes.(men jag envisades såklart,,,,,) Kollar f.ö munnen på honom några gånger i månaden.Vet inte vad man ska kalla det för, men han "tröttnar" ju aldrig på att bli riden. Alltså inga reaktioner på sadel och dyl. Det är bara bettet som verkar vara det obehagliga! Han visar ju inte missnöje mot bettet när jag rider, men det är just när det ska in i munnen. Alltså kan han inte trivas med det till 100%. Kallt eller varmt är ingen skillnad. (iskallt har jag självklart aldrig provat) Han tuggar bra på alla bett. Men ibland så kan han vara mindre ovillig till att "ta bettet" , men så utan anledning (inte som jag klurat ut iallafall) är det döäckligt igen.... Hmmm, någon som förstod min virriga förklaring???
Av Emmet
Kl. 21:45:16, 98-09-17

Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.