Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Ska man lita på veterinären?


Innehåll
Ska man lita på veterinären?, Magdalena, 13:34:54, 98-08-19
Veterinärer, Dubbel Annika, 13:40:35, 98-08-19, (#1)
Läkare...., Snurre, 14:19:11, 98-08-19, (#2)
Ja du Magdalena...., scilla, 16:06:55, 98-08-19, (#3)
Vet., Hare, 20:31:57, 98-08-19, (#4)
Tandläkare, Shabarhone, 13:31:57, 98-08-20, (#5)
Hästtand-LÄKARE, Snurre, 16:30:04, 98-08-20, (#6)
Tandläkare, Hare, 19:37:12, 98-08-20, (#7)
Häst-tandläkare, Emmet, 20:45:54, 98-08-20, (#8)
Han är inte den ende!, Magdalena, 22:16:42, 98-08-23, (#9)
..., Ankan, 10:44:28, 98-08-24, (#10)
Håller med...., Snurre, 13:35:43, 98-08-24, (#11)
telefonnr till Jan..., camilla, 13:59:06, 98-08-24, (#12)
Kommentar till opålitlig veter..., Isabella, 19:23:39, 98-08-24, (#13)
Lita inte på dem..., Anna, 28 år, 15:56:37, 98-08-29, (#14)
Telefonnummer till Lars Wadås, Snurre, 10:20:39, 98-09-03, (#15)


Ska man lita på veterinären?
Jag har ett 5 årigt fullblodssto som jag köpte från banan i november-97. I mitten av januari blev hon ojämn och vi var in ett antal gånger till Strömsholms djursjukhus och röntgade, bedövade osv och kom fram till att det satt i vb och blev rekommenderad vila. Totalt vilade hon 5 månader. Hon var inte riktigt halt utan ojämn. Hon saknar även två framtänder i underkäken och har stort överbett och jag har frågat 3 olika veterinärer om det och de säger att det inte är någon fara, bara att man måste raspa tänderna lite oftare. Nu har jag lånat ut henne och hon ska ha föl nästa sommar. Vad fodervärden upptäckt är; Det går inte att ha bett i munnen, för hästen har skjutit överkäken framåt/åt höger för att undvika smärta, och det saknas emalj på vänstersidan. Detta gör också att hon har svårt att få i sig den näring hon behöver (har varit svår att hålla i bra hull). Hovslagaren upptäckte också ett hålrum i vb hov och sa att det varit en hovböld, troligtvis uppkommen i början av februari (hon blev ju ojämn i mitten av januari). Vb är nu helt bra, troligtvis var det hovbölden som spökade, varför upptäckte inte veterinärerna det? Eller ens funderade på möjligheten? Tänderna kanske aldrig kan bli bra så att hon går att rida med bett, operation behövs troligtvis. Hur kunde veterinärerna säga att det inte var någon fara? Om man inte kan lita på veterinärerna, vem ska man då lita på?
Av Magdalena
Kl. 13:34:54, 98-08-19

Upp

1. Veterinärer
Stackars dig, och du har vad jag förstod dessutom haft olika veterinärer. Undrar om man kan anmäla på samma sätt som man kan anmäla vanliga läkare som varit försummliga.
Av Dubbel Annika
Kl. 13:40:35, 98-08-19

Upp

2. Läkare....
och veterinärer är ingenting annat än mer eller mindre utbildade och erfarna människor. Synd att du råkat ut för fler av den sämre sorten. Jag har varit med om liknande fall när jag gick från vet. till vet. i hopp om att få hjälp. Den ena gav (så här i efterhand) mer skrämmande rekommendationer än den andre. Det är en helt annan historia förvisso, men DEN avslutades i Ultunas avlivningsbox. Det bästa är ändå att bara använda veterinärer som har goda referenser. Är kanske inte så enkelt när skadan är akut, men viktigt att ha ett bra "kontaktnät", och det kan man jobba på under tiden hästen är frisk!
Tror det är lönlöst att försöka driva process mot veterinären i detta fall. tyvärr.
Av Snurre
Kl. 14:19:11, 98-08-19

Upp

3. Ja du Magdalena....
Vi har två olika djursjukhus som man kan åka till hos oss och de är som natt och dag. En bekant åkte till det sämre med sin ena häst som hade fått problem med ett bakben de röntgade henne flera gånger och sa följande: Det syns bara en "blaffa" och den försvinner nog om några månader så kom tillbaka efter sommaren så kolla vi igen....hon kom inte tillbaka utan åkte till Hsb direkt där de konstaterade efter en röntgen En lösbenbit stor som en enkrona!!!!!!!!! Tyvärr har du nog råkat ut för de sämre som finns inom alla arbetskatogorier.
Av scilla
Kl. 16:06:55, 98-08-19

Upp

4. Vet.
Ett bra sätt är att när du har hittat en BRA vetrinär så håll dig till den. Det gör mycket (har jag fått för mig) att han/hon känner till hästen även i ett friskt tillstånd.
Av Hare
Kl. 20:31:57, 98-08-19

Upp

5. Tandläkare
Jag vågar inte längre lita på veterinärer, utan försöker forska så mycket jag kan och lära mig själv om det problem min häst har. Tror att man kanske blir ärligare bemött om man själv är insatt, samt kan sätta lite press på veterinären.

Vad gäller ditt fullblods tänder så tycker jag att du ska ta kontakt med Jan Hagström. Han bor i Växjö, arbetar lite på Halmstads veterinärklinik och åker i övrigt runt i Sverige och behandlar hästar. Han är väldigt duktig och trevlig, och är utbildad i 5 år i USA. Han är den ende riktiga hästtandläkaren i Sverige. Vi brukar ta honom till stallet en gång om året och se över våra hästar. Och det ger resultat! Hästar som har sprungit med huvudet i vädret, varit stela, magra, varit konstiga i pälsen etc, har haft problem med sina tänder. Han har faktiskt gjort "underverk" med dem! Av Jan får man också råd om vad man ska använda för bett på just den hästen, vilket foder den ska äta om den har problem att tugga etc.

Om du är intresserad kan jag kolla upp hans telefonnummer åt dig!

Av Shabarhone
Kl. 13:31:57, 98-08-20

Upp

6. Hästtand-LÄKARE
...finns det inget som heter i Sverige. För att försäkringen skall gälla får endast veterinärer göra operativa ingrepp. Att slå ut en vargtand räknas som operativt ingrepp. Kan vara bra att veta. Men har "tandläkaren" veterinärutbildning är ju detta inget problem!
Av Snurre
Kl. 16:30:04, 98-08-20

Upp

7. Tandläkare
Hade en häst med just vargtänder. Vetrinären var lite osäker och rek. just denna "tandläkare" att ställa diagnos för att om det var nödvändigt i samråd med honom själv operera hästen. Samarbete över gränserna alltså!
Av Hare
Kl. 19:37:12, 98-08-20

Upp

8. Häst-tandläkare
Jag har själv träffat Jan några gånger och tyckte att han då gjorde att bra jobb, men som någon annan sa, ingen försäkring gäller!!Det har hänt flera hemska fall där Jan bara gjort allt mycket värre, så de större ingreppen bör man anlita en duktig veterinär till. Har faktiskt hört ett flertal "hästfolk" (bla hovslagare och veterinärer) som varnar för honom.....
Av Emmet
Kl. 20:45:54, 98-08-20

Upp

9. Han är inte den ende!
Det finns åtminstone 5 st här i Sverige som är utbildade i USA. En av dem (kanske Jan?) har sett över min hästs tänder flera gånger med förra ägaren...
Av Magdalena
Kl. 22:16:42, 98-08-23

Upp

10. ...
Kan rekommendera Lars Vadås utbildad vetrinär och har 5 års hästtandläkar utbildning i USA. Har kollat min hästständer och jag kan verkligen rekommendera honom.
Av Ankan
Kl. 10:44:28, 98-08-24

Upp

11. Håller med....
jag också om Vadås. Duktig och noggrann. Bör kanske tilläggas att han är verksam i Stockholm med omnejd. Eller man kan säga: Man får vad man betalar för....
Av Snurre
Kl. 13:35:43, 98-08-24

Upp

12. telefonnr till Jan...
vore bra att ha om någon skulle vilja vara snäll och hitta det åt mig.
Är han dyr ? typ när det gäller resväg och så?
Av camilla
Kl. 13:59:06, 98-08-24

Upp

13. Kommentar till opålitlig veterinär...
Vi hade precis haft kvarka i stallet när min medryttarhäst blev underligt sjuk, och det var inte kvarkan. Vi tog omedelbart ut en veterinär och det ända han kunde konstatera var att "hästen har bara några timmar kvar att leva". Kan ni föreställa er paniken hos ägarna?! Han blev skutsad till Uppsala djursjukhus och där sa de att han var visst sjuk, men inte skulle han dö på stubben. I dag står han ett år senare helt frisk och kry i sin sommarhage! Ska man verkligen säga sådanna saker som veterinär om man inte verkligen är säker på sin sak? Han har gjort en massa andra minst lika dumma saker, listan kan bli lång.
Av Isabella
Kl. 19:23:39, 98-08-24

Upp

14. Lita inte på dem...
Man ska nog aldrig lita på EN veterinär, utan kolla med flera. För nån vecka sedan så blev samma häst först utdömd av en veterinär(en likadan har slaktats...) och med en ny veterinär så var hästen helt plötsligt kärnfrisk och det var bara att rida som vanligt. MEN:

Då ringde jag en hästterapeut vid namn Håkan Lundell. Han arbetar i norra sverige men han borde ha likar över hela landet. Denne underbare man har först och främst ett handlag med hästar som inte är av denna världen. Han hittade felet på en gång och jag konstaterade efter ett böjprov att han haft rätt. Lätt hälta på kotan, höger fram. Båda veterinärerna hade koncentrerat sig på problemet, vänster bak, och inte tänkt längre. Hästen är en helhet och ett problem kan ge symptom i en helt annan kroppsdel, till och med jag har hört det förr. Men inte veterinärerna...

Hör dig för bland hästkretsarna där du bor, där vet man var du kan nå närmaste hästkiropraktor.

Lycka till!

Av Anna, 28 år
Kl. 15:56:37, 98-08-29

Upp

15. Telefonnummer till Lars Wadås
08/512 407 99

070/8 55 88 14

Av Snurre
Kl. 10:20:39, 98-09-03

Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.