Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Problem


Problem, Joker, 17:15:56, 98-06-28
Öh....., Joker, 13:36:59, 98-07-02
barnsligt - >Joker, Havanna, 10:48:01, 98-07-06
Håller med, S.H., 21:58:07, 98-06-30
Tänk då på, Tasja, 19:06:19, 98-06-28
Men hallå!!!!, Agge, 22:09:12, 98-06-30
överdrivet, Havanna, 12:45:47, 98-07-02
tillägg.., Havanna, 12:47:57, 98-07-02
Ridskolor i Sthlm, Ami, 16:04:28, 98-07-03
stallen kom först!, Havanna, 10:56:43, 98-07-06
Hur stora hagar ?, Cinn, 17:10:59, 98-07-04
äppelviken/rastaborg=usla!!, gittan galaxhjälte, 22:08:56, 98-07-04
Jag vet en bra ridskola , Joker, 11:32:07, 98-07-05
Bra Stockholmsridskolor, Ami, 10:17:25, 98-07-06
Problem
Hej
Jag anklagar nu inte någon men säger vad jag tycker.
Enskede= små hagar, hästarna får inte vistas ute varje dag, en häst där är krubbitare. När jag tänker på detta får jag en grop i halsen, tänk att människan är så grym. Tänk efter, om människan inte fanns hur skulle då alla djur ha det? Bättre, det skulle inte vara någon häst som blev misshandlad eller slagen på väg in till transporten, det skulle inte ligga några döda harar på motorvägen eller det skulle heller inte behöva finnas sommarkatter. Jag tycker bara att alla ska tänka efter för första gången med sin hjärna och se hur alla djur mår!!
Är det någon som håller med mig?

av: Joker   e-post:    kl. 17:15:56, 98-06-28
Upp
Öh.....
Jag menar att om inte människan fanns så skulle alla djur ha det mycket bättre. Eftersom vi nu är ett problem så tycker jag att man ska tänka efter. Tänk om du var den där haren som låg på vägen, Havanna. Vaddå, att hästarna skulle inte överleva, om hästarna inte skulle överleva så skulle det väl vara livets mening. Då skulle bara de starkaste hästarna överleva och raserna skulle bli betydligt starkare och bättre. Havanna -Jag tycker att du ska vara tyst.
av: Joker   e-post:    kl. 13:36:59, 98-07-02
Upp
barnsligt - >Joker
Till att börja med har alla rätt att uttala sig här. Bara för att jag inte tycker som du behöver du inte säga till mig att vara tyst.
Jag menar att min häst och den stora majoriteten hästar i Sverige lever en lyxtillvaro och har det fantastiskt bra. Det må vara hänt att det är "onaturligt", men hur naturligt är det för dig att bo i en hus med elvärme och avlopp? Tror du hästarna uppskattar att svälta ihjäl mer än du skulle ha gjort om vi fortfarande levde på grottstadiet? Mina katter har också en otroligt skön tillvaro - de får allt de vill, har värme mat och trygghet och matte och husse som älskar dem. De väljer själva att komma tillbaka in när de varit ute - är inte det att tydligt bevis på att de VILL vara hos oss?

Det finns djur som far illa och det finns ridskolor som är skit. Men om du verkligen vill hjälpa djur så gå med i Svenska hästars värn så får du se dem som VERKLIGEN far illa. Det finns många barn och vuxna som inte har möjlighet att åka långt ut på landet och rida och de är säkert tacksamma att stadsridskolorna finns. Jag skulle gärna höra din kommentar om t.ex. Lussans hästar och de på Spanska ridskolna. Menar du att de lider också?
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 10:48:01, 98-07-06

Upp
Håller med
fullständigt!!! Som tur är verkar "min" ridskola (där jag tyvärr inte rider längre) höra till de bättre... hästarna går ute i stora hagar varje dag, och busar och har det skönt, och mår någon häst dåligt så tas den om hand. Om en häst pensioneras så säljs den till ett bra hem. De har även ett speciellt hoppscema till lektionerna, för hästarnas skull, så det inte blir en massa hoppning på samma gång.
Och på sommaren kommer ju det efterlängtade betet!!!!!
(En del hästar hyrs ut, men de MÅSTE ha två veckors semester, och så får de ridas ett lätt pass om dagen i tre veckor)
Hur mår en häst om den inte får komma ut, utan bara står i en spilta och stirrar hela dagarna??? Jag bara undrar.. det kan inte vara ett värdigt liv i alla fall.

av: S.H.   e-post: sofia_draupnir@hotmail.com   kl. 21:58:07, 98-06-30
Upp
Tänk då på
Svartlings Ridskola där hästar aldrig får gå ut eftersom det inte finns några hagar alls. Vilket liv!
av: Tasja   e-post: tasja@algonet.se   kl. 19:06:19, 98-06-28
Upp
Men hallå!!!!
Man kan väl inte ha någon ridskola eller något stall alls om man inte har några hagar
eller??
Hästar måste få ut och röra på sig inte bara på lektionerna etc.
Jag tycker att den ridskolan borde polisanmälas isåfall.!!!!!!

av: Agge   e-post: hans.namvall@hem-pc.bip.net   kl. 22:09:12, 98-06-30
Upp
överdrivet
Jag tycker ni överdriver. Det finns en del ridskolor som ligger inne i städerna där hästarna inte får gå i hage alls eftersom det inte finns mark till hagar. Det är inte så himla kul för dem, det håller jag med om, men det är inte djurplågeri, ej olagligt eller så förskräckligt förfärligt. Det finns även privathästar i städer som är uppstallade på liknande sätt och de får sällan komma ut på lika långa sommarbeten och rids mindre varje dag. Men den stora majoriteten lider inte ett dugg av det, även om de inte heller har kanske helt optimala hästliv (vilka hästar har det..?). Lussans tävlingshästar t.ex. går inte i hage utan rids och leds på kortare promenader. Spanska ridskolans hingstar går inte i hage ett enda dugg under uppvisningssäsongen och inte på bete på sommaren heller. Men de promeneras under semestern på landet.

Överkörda kaniner är väl förresten inget att göra åt. Det finns alldeles för många kaniner ändå och man kan inte hägna in vägar mot kaniner.
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 12:45:47, 98-07-02

Upp
tillägg..
Om inte människor fanns skulle stora delar av hästflockarna dö av svält, undernäring och bli uppätna av vargar, som de gör naturligt i det fria. Är det så mycket bättre? Och katterna skulle bo ute och överleva på möss och också de frysa ihjäl under kalla vintrar.
av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 12:47:57, 98-07-02
Upp
Ridskolor i Sthlm
Många ridskolor i Stockholm ligger så till att dom inte har möjlighet att ha hagar eller rida ut längre sträckor. Min personliga åsikt är att hästar inte borde få ha det så. Jag undrar vad det är för människor som rider på dessa ridskolor? Man gör ju faktiskt ett eget val att stödja den ridskolan då. Det finns så många ridskolor i Stockholmsområdet, och om man bara åker en bit utanför stan finns det ridskolor där hästarna har det mycket bättre och mer "hästiga" liv. Bort med stall som ligger mitt i tätbebyggda områden!
av: Ami   e-post: ami@pilot.stjarntv.se   kl. 16:04:28, 98-07-03
Upp
stallen kom först!
Problemet är att oftast kom stallen först och sedan har bebyggelsen vuxit upp runtikring. Så är det t.ex. på Lunds ridskola. Och det är en stor grej att flytta en hel ridskola, hytta ny mark o.s.v. Att bara ha stall utanför tättbeyggda områden skulle betyda att alla som bor i stan skulle få åka välidgt långt. Dessutom skulle stallen få flytta längre och längre bort hela tiden eftersom städerna i Sverige växer.

av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 10:56:43, 98-07-06
Upp
Hur stora hagar ?
Där jag rider har de små och leriga hagar och går så vitt jag vet inte på sommarbete . Hur stora ska hagarna vara ? När vi red i en utehage förr var staketet fallfärdigt och lutade innåt . Hästarna var magra och allt såg ganska misskött ut . Det har blivit bättre men hagarna är fortfarande att klaga på .
av: Cinn   e-post: corinnexx@hotmail.com   kl. 17:10:59, 98-07-04
Upp
äppelviken/rastaborg=usla!!
Äppelviken, håll er borta i från det hemska stället. Hästarna är alltid rastlösa, och gissa varför, jo, just därför att det inte finns några hagar.
En dag tog jag kontakt med en i personalen på äppelviken och frågade lite, jag funderade på att byta stall ifrån rastaborgs ridskola, som jag snart kommer tillbaka till. Jag frågade rakt på sak varför de inte har några hagar, då fick jag svaret, att näe vi har inte kunnat fixa det för när vi flyttade hit ifrån äppelviken så ville inte kommunen sälja den marken, men ibland så släpper vi ut dem i ridhuset så de får springa av sej, så det går ingen nöd på dem.
Rasta också lite korthugget:Min sköt häst blir ofta riden av en snobbig jävel på 17 år, (ursäkta uttrycket) en dag när jag kom till stallet så stog hon och gjorde iordning honom. hon tog ned honom till ridhuset, galopperade och travade i 10 min., och började sedan hoppa en bana på enåtti cm.behöver jag tala om vad hon gjorde när hon var färdig? Ingenting. hon hoppade av och tog in hononm utan att skritta av minsta lilla. mång av hästarna på "rasta " är gamla och utslitna, och två stycken av fjordingarna har nyligen blivit närainpå blockhalta, och ska troligen avlivas efter det att de har skickats tillbaka till taffsnäs.detta är bara en del av alla hemskkheter jag uppleft, och jag letar frenetiskt efter en bra rid skola. jag bor utanför stockholm. har du några tips så skriv dem gjära!!

av: gittan galaxhjälte   e-post:    kl. 22:08:56, 98-07-04
Upp
Jag vet en bra ridskola
Ågesta är en bra ridskola. Där får hästarna vistas ute hela nätterna om det inte är iskallt ute visserligen. De har även jättefina stigar och skogsmarker att rida på. Hagen är en jättestor gräshage. Ligger i närheten av Farsta i Stockholm. Åk dit och titta!
av: Joker   e-post:    kl. 11:32:07, 98-07-05
Upp
Bra Stockholmsridskolor
Åk runt och kolla! Det har jag gjort, och man ser ju en hel del, bra och dåligt... Själv trivs jag väldigt bra på Värmdö ridklubb, där hästarna går ute i hagen varje dag, står i boxar och stämningen är allmänt trevlig. Även Botkyrka ridsällskap (Skrefsta gård) tyckte jag var bra. Och jag känner folk som trivs bra på Västerhaninge (Blåkulla), Gladö och Ågesta, även om jag själv inte väljer att rida där. Men smaken är så olika, man värdesätter olika saker, så åk runt och kolla och ställ frågor och provrid, man ska inte acceptera att rida på en ridskola där man tycker hästarna behandlas illa!!!
av: Ami   e-post: ami@pilot.stjarntv.se   kl. 10:17:25, 98-07-06
Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.