Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

western träning?


western träning?, Marie Hjelm, 14:58:56, 98-06-08
helt, antti, 16:20:47, 98-06-08
Namnet...., Eva, 18:15:55, 98-06-08
kom ihåg en sak!, Robban, 11:10:26, 98-06-16
tack..., Marie Hjelm, 08:56:42, 98-06-22
Förbjudet?, tina, 15:52:16, 98-06-17
Du vet nog inte vad du pratar ..., Soffie, 14:19:04, 98-06-18
Har aldrig.., tina, 16:03:38, 98-06-18
varför då?, Robban, 20:16:17, 98-06-17
De kan.., tina, 16:54:22, 98-06-18
=), Robban, 14:16:49, 98-06-21
Lovar, tina, 19:47:48, 98-06-21
Ibland kan det få lov att kost..., Eva, 15:44:59, 98-06-17
Protest !!!!! !!!!! om sporrar..., MånvikensMagicMint, 23:24:34, 98-06-25
Och..., tina, 01:13:15, 98-06-26
Tvingad till sporrar!, Eva, 09:24:27, 98-06-26
Jo, tina, 11:23:50, 98-06-26
äh..., MånvikensMagicMint, 16:48:29, 98-06-26
orkar inte förklara..., MånvikensMagicMint, 16:49:58, 98-06-26
EVA !!! ! ! !!!!!!!!!! !..., MånvikensMagicMint, 16:59:34, 98-06-26
Månvikens......, Eva, 17:05:50, 98-06-26
månvikensähvafan..., Robban, 13:19:49, 98-06-27
western träning?
Stallkompisen var på Westernkurs i helgen. Kursen hölls i Kungälvsområdet (Bohuslän), tränaren minns jag inte namnet på, Pettersson tror jag, en kvinna.
Det var ingen rolig syn när vi såg hästen då hon kom hem!
Hästen, en fjording hade inte velat fatta högergalopp, varpå tränaren hade suttit upp på hästen och försökt att få henne galoppera högergalopp. Hästen hade en jättestor bula och var jätteöm på magen, efter att tränaren gång efter gång hade sparkat rätt in med stjärnsporren i magen på hästen.
Men, det värsta var de rivmärken hästen hade på fyra ställen, där tränaren hade dragit med stjärnsporren i sidleds, så det blev tre streck OCH DESSA MÄRKEN SATT PÅ BOGEN OCH ETT PÅ HALSEN Hur blåst i huvudet får man lov att vara? Så lär man väl ingen häst att galoppera! Skänkeln ska ju aldrig längre fram än sadelgjorden, och dra en stjärnsporre så att det blir rivmärken?
Denna metod gav inga som helst resultat, hästen galopperade inte högergalopp.

Jag kan inte tänkta mig att detta är Western, för jag har fått uppfattningen att man vill vara snäll mot hästen och inte skada den.

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter och kommentarer på detta.
av: Marie Hjelm   e-post: marie.e.hjelm@telia.se till 980531, därefter marie_hjelm@hotmail.com   kl. 14:58:56, 98-06-08

Upp
helt
rätt. det är inte western och det är inte någon ridning alls. häng ut tränaren så han/hon inte får fler jobb.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 16:20:47, 98-06-08
Upp
Namnet....
på den tränaren som trodde att den kunde rida överhuvudtaget!
Kan gott läsas av andra på dessa sidor.

av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 18:15:55, 98-06-08
Upp
kom ihåg en sak!
Det är numera olagligt att ens nämna en andra persons namn i internet sammanhang. Ni skulle kunna bli stämda till ett större skadestånd. Tänk er för........ ;)
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 11:10:26, 98-06-16
Upp
tack...
...för upplysningen!=) Tur att jag inte mindes namnet, hade inte varit roligt att bli stämd...
Jag läste om internetregler på datainspektionens hemsida, du får publicera namn tfnnr m.m. under förutsättning att du har fått tillåtelse av personen i fråga.

För den som är intresserad www.din.se
/Marie

av: Marie Hjelm   e-post: marie.e.hjelm@telia.se till 980531, därefter marie_hjelm@hotmail.com   kl. 08:56:42, 98-06-22

Upp
Förbjudet?
..är inte stjärnsporrar också förbjudet?, jag trodde Och hoppades) dessa tortyrredskap var ett minne blott.
av: tina   e-post:    kl. 15:52:16, 98-06-17
Upp
Du vet nog inte vad du pratar om!!!
De sk stjärnsporrarna är MYCKET snällare än vanliga dressyr och hoppsporrar. Det är för att de rullar på hästen (och de är inte vassa, inte alla) medan vanliga klassiska sporrar bara pressas in i hästen. Pröva med två olika typer av sporrar på dig själv. Vilken tycker du gör ont? Jo, den klassiska sporren!
av: Soffie   e-post:    kl. 14:19:04, 98-06-18
Upp
Har aldrig..
...ridit med sporrar över huvudtaget. När jag red dressyr köpte jag ett par som var de kortaste och knubbigaste som fanns att få tag på för att jag var tvungen att ha dem på tävling (..och bad till gud att jag inte skulle komma åt min hyperkänsliga häst med dem). Där jag lärde mej att rida var sporrar absolut förbjudet och jag har aldrig saknat dem och tror heller aldrig jag kommer att göra det. Nej, du har rätt jag vet inte vad jag talar om eftersom jag aldrig använt sporrar...behövs de verkligen när man rider Western?, har bara ridit Western en gång och då utan sporrar.
av: tina   e-post:    kl. 16:03:38, 98-06-18
Upp
varför då?
jag trodde (och hoppades) att sticksporrarna skulle vara förbjudna vid det här laget.

Intressant nog efter vad jag läst är sticksporren en betydligt äldre uppfinning än hjulsporren/sjärnsporren. Stjärnsporren ser jag som en utveckling av sticksporren till det positiva för hästen.

Jag skulle personligen aldrig få för mej att använda en sticksporre därför att den kan bara en sak, nämligen sticka. Och att sticka hästen är det värsta jag kan göra.
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 20:16:17, 98-06-17

Upp
De kan..
..också gärna få förbjudas för min del...men min fråga var: Är inte stjärnsporrar förbjudet?, jag har faktiskt för mej att det är så, men det kanske bara gäller tävling.
Sedan som följd: Behövs de egentligen?, jag har ridit i 30 år och aldrig behövt dem, bara haft dem på för att jag måste på dressyrtävlingar.
Sedan är det min personliga tolkning att det ser otäckt ut med stjärnor som är alldeles taggiga och så har jag hört att om det blir stopp i den där rullmekanismen så skär de som knivar eller sågar in i hästens sidor.

av: tina   e-post:    kl. 16:54:22, 98-06-18
Upp
=)
Jag håller med dej om att sporre ofta har tendens att döda livet i hästen. Man måste veta vad man vill uppnå.

Knivar soom skär sönder hästen låter ganska groteskt. Jag hoppas du säjer ifrån om du ser något sådant.
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 14:16:49, 98-06-21

Upp
Lovar
Om någon skulle göra en häst illa lovar jag att jag protesterar.
av: tina   e-post:    kl. 19:47:48, 98-06-21
Upp
Ibland kan det få lov att kosta lite......
Men tack! =)
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 15:44:59, 98-06-17
Upp
Protest !!!!! !!!!! om sporrarna...
så tycker minsann inte ja om "sticksporrar" ja rider hopp dressyr ni vet väl hur man använder sporrar..eller??!!! man bankar junte o slår me dom..man använder dom när man behöver.o lite lagom försiktigt oxå !!!!!!!!!.sporrning e ju faktiskt inte tillåtet i TR...hmm..kanske ni inte vet va de e...men de e ju klart som fan att man inte sporrar hästen..så ja menar va spelar de för roll om man har med rull eller klassiska hopp o dressyr...de gör väl förfaan lika ont för de på den stackarn...o ifall man nu rider med dessa såkallade rullnade sporrar ...ja menar men sitter väl inte o drar hälen upp och ner när man rider...så ja kan liksom inte fatta riktigt....kanske beror om man rider western oxå men ändå...lixom inte samma ridstil men ni ska veta att såna regler får man minsann inte bryta om man e hopp eller dressyr heller...eller sitter ni o sporrar era hästar blå i sidorna...de klart de finns ju vissa korkade idioter inom alla ridsporter o de vet väl alla fatta att de finns oxå o då tycker ja inte att man ska vara så fördumsfull mot bla.hopp o dressyr o så vidare bla bla....dom flesta e ju ändå hyggliga hästmänniskor som behandlar sina hästar väl och de kart de finns ju typ lika många galningar som använder rullsporrar som vanliga....i deressyr så har man bla. sporrar för just att man inte ska behöva sitta o banka på hästen för att hålla igång bakbensaktiviteten och därmed oxå formen...då kan man minska hjälperna..dom blir ine så stora o man sitter inte o skänklar hästen med sporrarna hela tiden i dressyr..som sagt där förr..formen e ju för att höja hästens rygg ock att hästen trampar under sig ordenrligt och bär upp ryttaren med ryggmusklerna.........

hoppas ni fattade nåt iallafall...

o ifall man ska komma nånstans så håller ni inte med om man kommer ju ingenstans om man e taskig mot hästen..då hästen inte heller kan få förtroende för ryttaren....och därmed heller inte samarbeta....man slipper ju att sporra hästen oxå om man just har de där förtroendet..menar att dom som sitter o sporrar hästarna inte heller kan ha de där förtroendet.....va faan ska man straffa hästen för..den gör väl för det mesta så gott den kan o framåt kommer man ju genom att berömma..o inte gemon att bestaffa...iallafall min åsikt om de hela..
av: MånvikensMagicMint   e-post: hb.stephie@wetwetwet.com   kl. 23:24:34, 98-06-25

Upp
Och...
vad använder DU dina sporrar till då, prydnad? Du skriver att du använder dem för att inte behöva BANKA och SLÅ, måste du banka och slå om du inte har sporrar?

Faktiskt kan jag säja att jag får fram bakbensaktiviteten utan att ens nudda min häst med underskänkeln. Man kan lära sin häst att gå fram för ett drivande säte också, visst?, och flytta sig för vikthjälper kanske?

Det sista har du rätt i, det där med berömmet, det är det man kommer framåt med.

Från en Islandsryttare
(vilket kanske förklarar varför jag inte kan driva med underskänkeln, den är liksom 1 dm under där hästen sidor slutar)

av: tina   e-post:    kl. 01:13:15, 98-06-26

Upp
Tvingad till sporrar!
En fråga: Är det inte så att inom klassisk ridning så måste du ha sporrar i högre dressyrklasser?
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 09:24:27, 98-06-26
Upp
Jo
När jag tävlade dressyr, men det var några år sedan, var man tvungen att ha det i alla klasser även LättC. Då hade jag ett par små knubbiga som prydnad.
av: tina   e-post:    kl. 11:23:50, 98-06-26
Upp
äh...
äh äh ähä ähähä...
av: MånvikensMagicMint   e-post: hb.stephie@wetwetwet.com   kl. 16:48:29, 98-06-26
Upp
orkar inte förklara...
vad ja menar...men skitsamma då.....
av: MånvikensMagicMint   e-post: hb.stephie@wetwetwet.com   kl. 16:49:58, 98-06-26
Upp
EVA !!! ! ! !!!!!!!!!! !!!!!!!!!! ! !!!!!! !!!! !!!!!!!!! !!!
du vet dom därr va heter de gässs-ungarna hos bonden...dom har blivit jättestora o nu e dom jättefula...o när dom bajsar så ser dom s¨ååååååååå fuula uut ushh..dom bajsar hela tiden ju dom vickar sådär på rumpan o håller på dom e ju helt sjuka i huvet...dom kan du iallafall få käka opp om du har lust..mig skulle dente skada iallafalll*hehe*
av: MånvikensMagicMint   e-post: hb.stephie@wetwetwet.com   kl. 16:59:34, 98-06-26
Upp
Månvikens......
Har DU något DU vi prata med mig om PRIVAT kan du göra det på min e-mailadress. Tonen du har just nu passar bättre på Chatten tycker jag!
av: Eva   e-post: eva_wikander@hotmail.com   kl. 17:05:50, 98-06-26
Upp
månvikensähvafan...
hur vore det om du drog ur sladden till tangentbordet när du skrev så vi andra slipper den extra fördröjningen det ändå innebär att ladda ner dina inlägg. Tack på förhand.
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 13:19:49, 98-06-27
Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.