Att bjuda någon?

Enya

Trådstartare
Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på matlagning eller har bra ekonomi att köpa något dyrt och präktigt. Är ändå lite sugen att ordna något för de här personerna. Detta också trots att vi verkar vara väldigt långt ifrån varandra i väldigt mycket. Det är spionens bästis husse och matte jag tänker på. De verkar trots allt gilla mig, så så långt ifrån är vi kanske inte om man skalar av allt yttre, men jag vet inte. :)

Jag är och kommer från en fattig familj, lever fattigt. De har bostadsrätt, båt osv, rikt liv med bra jobb, många vänner och intressen osv och har även rejäl förmåga att laga lyxig och intressant mat. Jag kan inte laga varken lyxig eller olyxig mat, vet inte hur mycket av det de äter ens smakar.

Men jag skulle ändå vilja bjuda dem på middag. Jag uppskattar deras sällskap och vill faktiskt försöka bidra på något vis till att vara ett positivt sällskap jag också. De har själv pratat om att ta med mig och spionen på båten till en ö de brukar vara på, att cykla med spionen osv. Jag och husse går ju varje vecka med spionen och deras hund S, vi har varit i rastgården några gånger, och i deras trädgård ännu fler gånger. När vädret blir bättre och marken inte så mjuk lär det bli ännu mer av sånt också ju...

Hur gör jag? Vad bjuder jag på? Hur bär man sig åt?

Jag är inte van att "skaffa vänner" som vuxen, och vill gärna inte tappa detta tillfället, men samtidigt inte överdriva och vara något som inte är jag. Man kan väl säga att jag är ute på okänd mark här.... De vet inget förresten, jag har inget sagt ännu, utan jag har bara funderat själv.

content-dukning-stengods_raw.jpg
 
Jag är superdålig på att både skaffa och att underhålla vänskaper men jag tänker att man säger väl bara att det skulle vara trevligt att bjuda på middag i all enkelhet 😊 frågar om det är något som dom inte tål eller inte äter.
Jag tänker också att pasta eller paj kan man göra billigt enkelt och gott men även få det att se lite fancy ut om man vill. Och så sallad till.
Eller soppa och hembakat bröd.
Jag tror ändå att dom flesta vettiga människor inte bryr sig om man bjuder på billig enkel mat utan att det trevliga är att man gör det.
 
Jag är superdålig på att både skaffa och att underhålla vänskaper men jag tänker att man säger väl bara att det skulle vara trevligt att bjuda på middag i all enkelhet 😊 frågar om det är något som dom inte tål eller inte äter.
Jag tänker också att pasta eller paj kan man göra billigt enkelt och gott men även få det att se lite fancy ut om man vill. Och så sallad till.
Eller soppa och hembakat bröd.
Jag tror ändå att dom flesta vettiga människor inte bryr sig om man bjuder på billig enkel mat utan att det trevliga är att man gör det.
@Enya Paj tycker jag var en riktigt bra idé. Och om du vill prova göra en i förväg och se om det är nåt du vill bjuda på så är det ju lätt att frysa in paj som framtida matlådor för dig.
 
Jag är superdålig på att både skaffa och att underhålla vänskaper men jag tänker att man säger väl bara att det skulle vara trevligt att bjuda på middag i all enkelhet 😊 frågar om det är något som dom inte tål eller inte äter.
Jag tänker också att pasta eller paj kan man göra billigt enkelt och gott men även få det att se lite fancy ut om man vill. Och så sallad till.
Eller soppa och hembakat bröd.
Jag tror ändå att dom flesta vettiga människor inte bryr sig om man bjuder på billig enkel mat utan att det trevliga är att man gör det.
Jag är tyvärr dålig på hembakt bröd, så det går nog bort. Men paj, det har jag inte alls tänkt på!

Ja, jag är inte heller bra på att skaffa och underhålla vänskaper! :D Jag vet inte riktigt hur man gör faktiskt.
 
@Enya Paj tycker jag var en riktigt bra idé. Och om du vill prova göra en i förväg och se om det är nåt du vill bjuda på så är det ju lätt att frysa in paj som framtida matlådor för dig.
Ja det var ju en bra idé också! Vad för sorts paj är bra att bjuda på?
Jag brukar ha svårt för äggstanningen eller vad det heter. Mina barn älskar min köttfärspaj, men jag misslyckas alltid så den blir rinnig helt. Vi skämtar om att skulle jag lyckas så skulle den inte vara lika god! :D
 
Vet du vad? Bara för att man har råd så äter man även vanlig mat, jag tex älzkar kaloppz o dillkött.

så bjud på någont som funkar för dig, som du känner dig trygg med o har råd med.
Jo, jag vet, men jag har sett på Fb en del av vad de äter och även när vi pratar. Så det kanske inte är så spännande med spagetti och köttfärssås i jämförelse typ. :)

Paj var ju en tanke, men någon som har bra tips på hur man lyckas med det där med äggen, och även får vettiga kryddor i? Så att det smakar något, menar jag. Jag saltar ju knappt på min mat även om jag förstås använder peppar och fond osv.
 
Jo, jag vet, men jag har sett på Fb en del av vad de äter och även när vi pratar. Så det kanske inte är så spännande med spagetti och köttfärssås i jämförelse typ. :)

Paj var ju en tanke, men någon som har bra tips på hur man lyckas med det där med äggen, och även får vettiga kryddor i? Så att det smakar något, menar jag. Jag saltar ju knappt på min mat även om jag förstås använder peppar och fond osv.
Jag tänker att man kanske inte lägger upp bild på fb då man äter spagetti och köttfärssås, trots att det är så man äter de flesta dagar :) Utan det man visar bilder av och pratar om är de gånger man gjort något extra och ovanligt.

I varje fall tycker jag att det är väldigt trevligt att bli bjuden på mat, och då har det ingen större betydelse vad det bjuds på, det trevliga är att jag inte varit tvungen att laga och ordna själv.

Och jag tänker gissa att även om det är folk med ett stort matlagningsintresse som tycker om att prova nya rätter, så behöver inte varje måltid vara något extraordinärt med nya spännande saker. Vanlig vällagad mat går nog alltid hem :d
 
En cottage pay ar latt att gora och behover inte bli rinnig. Om kottfarsen ar rinnig nar du stekt och kryddat den kan du halla bort "rinnet" sa den blir fastare. Och sedan en liten sallad till och du har middagen klar.
 
@Enya Om du vill slippa hålla på med så mycket matlagning den dagen du bjudit hem dem så så är gott med kallskuret och en enkel potatissallad till när det börjar bli varmare.

Nu börjar färskpotatis komma och en potatissallad kan du göra dagen innan den blir godare om den får stå ett dygn. Gillar man inte krämig potatissallad så kan man göra en variant med olja och rödlök till exempel. Sen lite kallskuret till det eller kall lax och kanske baguette. Gå till ett bageri och köp en god baguette om du vill ha en lyxigare variant som till exempel är surdeg. En enkel efterrätt till som bär och glass till exempel.

Själv brukar jag uppskatta att någon har tagit sig tid att fixa något och bjuda hem mig. Exakt vilken mat som ligger på tallriken är inte viktigt utan att någon ansträngt sig, planerat och erbjuder en trevlig stund med mat och trevligt sällskap är det som blir det bestående minnet.
 
Jag är totalt urusel på att laga mat, och då menar jag det verkligen. Men jag har en rätt som jag vågar bjuda folk på och som iaf jag tycker ändå blir lite mer än vardagsmat ( men å andra sidan är mina mått lite annorlunda än de flestas så många tycker nog inte det :D ) Det är en rätt med kassler och ris, lite åt flygande Jakob-hållet. Det svåraste i den rätten är att koka riset tror jag jag :)
Allt man behöver är ris, kassler, grädde, chilisås, och ananas.
Säg till om du vill ha instruktioner till den.
 
Jag tänker att man kanske inte lägger upp bild på fb då man äter spagetti och köttfärssås, trots att det är så man äter de flesta dagar :) Utan det man visar bilder av och pratar om är de gånger man gjort något extra och ovanligt.

I varje fall tycker jag att det är väldigt trevligt att bli bjuden på mat, och då har det ingen större betydelse vad det bjuds på, det trevliga är att jag inte varit tvungen att laga och ordna själv.

Och jag tänker gissa att även om det är folk med ett stort matlagningsintresse som tycker om att prova nya rätter, så behöver inte varje måltid vara något extraordinärt med nya spännande saker. Vanlig vällagad mat går nog alltid hem :d
Håller med. Jag känner några som absolut har gott om pengar, och som gillar att laga mat som låter så "dyr och tjusig" att jag inte ens minns vad det heter. Vad de äter en vanlig vardag? Matiga mackor, våfflor gjorda på färdig våffelmix, pasta och köttfärssås, matlådor från tidigare rätter... Vanlig standardmat. Men det är ju inte lika spännande att skriva på facebook och prata med vänner om hur man äter våffelmix-våfflor som att berätta om det svindyra lyxköttet man tillagade på något fancy vis med väl utvalda tillbehör och fint vin till.
 
Paj är som andra skrivit en bra idé! Ost och skinkpaj är gott! Eller med fetaost.

Men nåt som känns lite lyxigt idag när alla är så upptagna är ett klassiskt långkok! En gryta: kalops, gulasch eller liknande.

Inkokt lax är gott! Tillsammans med nypotatisen som dyker upp om ett tag är det en toppenmiddag. Ibland har affärerna bra pris på en hel laxsida.

Lax i ugn med kokt potatis och romsås är mums och väldigt snabbt och enkelt!

Efterrätt är enkelt att slänga ihop i förväg: en av mina klassiker är pannacotta som man toppar med frukt eller bär.
 
Jag skulle göra någon gryta. Är själv inte alls bra på att laga mat men det fixar jag eftersom jag bara behöver följa receptet. Behöver inte bli dyrt alls, lök, morötter, grytbitar, buljong, redning och kryddor typ. Servera med potatis eller ris.
Det fixar du 😄
Paj tycker jag personligen är tråkigt om det inte är efterrätt med 5 dl vaniljsås på.
 
Jag skulle göra någon gryta. Är själv inte alls bra på att laga mat men det fixar jag eftersom jag bara behöver följa receptet. Behöver inte bli dyrt alls, lök, morötter, grytbitar, buljong, redning och kryddor typ. Servera med potatis eller ris.
Det fixar du 😄
Paj tycker jag personligen är tråkigt om det inte är efterrätt med 5 dl vaniljsås på.
Jag håller med om paj, men det brukar jag vara ensam om :p
 
Jo, jag vet, men jag har sett på Fb en del av vad de äter och även när vi pratar. Så det kanske inte är så spännande med spagetti och köttfärssås i jämförelse typ. :)

Paj var ju en tanke, men någon som har bra tips på hur man lyckas med det där med äggen, och även får vettiga kryddor i? Så att det smakar något, menar jag. Jag saltar ju knappt på min mat även om jag förstås använder peppar och fond osv.
Jag tycker det brukar bli bra om man bara helt enkelt följer receptet,
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 573
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 710
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 778
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Hage
  • Födda -21
  • Alltså dessa bett

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp