Bukefalos 28 år!

Benlindor - behövs det eller inte?

Viktoria_

Trådstartare
Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning? Vilka discipliner? Spelar årstid roll? Endast om hästen har problem med leder? osv. Jag rider idag på hobbynivå och använder inte benlindor. Ge mig era åsikter och för- och nackdelar, men håll god ton ;)
 
Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning? Vilka discipliner? Spelar årstid roll? Endast om hästen har problem med leder? osv. Jag rider idag på hobbynivå och använder inte benlindor. Ge mig era åsikter och för- och nackdelar, men håll god ton ;)
Nej det är inte nödvändigt och kan i vissa fall vara rent skadligt. Nyare forskning visar att hästens senor får sämre hållfasthet vid hög temperatur, så man bör inte "bädda in" dem i benlindor vid arbete, utan istället se till att benen kan hållas så svala som möjligt. Det finns numera ganska gott om olika typer av välventilerade benskydd som man med fördel kan använda istället för lindor.
 
Nej det är inte nödvändigt och kan i vissa fall vara rent skadligt. Nyare forskning visar att hästens senor får sämre hållfasthet vid hög temperatur, så man bör inte "bädda in" dem i benlindor vid arbete, utan istället se till att benen kan hållas så svala som möjligt. Det finns numera ganska gott om olika typer av välventilerade benskydd som man med fördel kan använda istället för lindor.

I Nederländerna har de väl t om förbjudit benlindor på tävlingsplatser pga skaderisken
 
Nej det är inte nödvändigt och kan i vissa fall vara rent skadligt. Nyare forskning visar att hästens senor får sämre hållfasthet vid hög temperatur, så man bör inte "bädda in" dem i benlindor vid arbete, utan istället se till att benen kan hållas så svala som möjligt. Det finns numera ganska gott om olika typer av välventilerade benskydd som man med fördel kan använda istället för lindor.
Intressant! Jag har läst till mig att man lindar benen eftersom man inte vill att de ska bli kalla, jag ska läsa in mig mer på det här
 
Jag använder lindor ibland när jag rider. Min häst har fruktansvärda överben på frambenen och lindor (elastiska med paddar avsedda för ridning) är ett av de sätt jag använder för att skydda dem från islag. Varierar med skydd av olika slag.
 
Under ridning nej, inte nödvändigt. Använder skydd vid behov. Synd egentligen för tycker lindor är otroligt snyggt, men skönhet får inte gå före funktion.

Gammelman får dock stallindor om han ska vara stillestånde mer än några timmar då han blir väldigt gallig. Gallorna går visserligen ner av sig själv så fort han rör sig igen men lindorna minskat gallorna rejält och upplever att han blir mindre stel direkt efter då jmf med utan.
 
Jag använder lindor ibland när jag rider. Min häst har fruktansvärda överben på frambenen och lindor (elastiska med paddar avsedda för ridning) är ett av de sätt jag använder för att skydda dem från islag. Varierar med skydd av olika slag.

Har man problem med att hästen slår i, är riktiga benskydd avsedda för ridning bättre. Lindor är mjuka och skyddar inte på samma sätt. Även om jag också använde lindor förr, men mer för att matcha o "se snygg ut" :heart
 
Nu har min häst inbyggda lindor (tinker)... Men jag förstår inte hur det fortsatt envisas med lindor trots alla rön som verkar visar på att det i bästa fall inte gör något alls och i värsta fall ökar skadefrekvensen. Liksom, det är väl jättekonstigt att eliten fortsatt envisas med gigantiska paddar och lindor? Eller? Det kan ju inte bara vara specifika undantag likt @Elo på alla dessa.
 
Vid träning skyddar benskydd bättre än lindor. I övrigt så har jag nu mer lindor om min gamla behöver stå inne en natt då han på äldre dagar lätt blir tjock i benen av att stå på box en hel natt. Inte lindor utan såna stall skydd eller vad det heter.
Annars så när jag jobbade i travet så vart det en heldel lindor, kyllera, vatten mm efter start eller efter träning om det var en häst med känsliga ben. Men den formen av belastning är det val bara trav, galopp, FT på hög nivå och distans på hög nivå.
 
Överbenen är ju så stora att benskydden trycker på överbenen. För att avlasta trycket byter jag mot lindor emellanåt.
Testat pälsklädda mjuka damasker? Tänker om det kan vara smidigare än att behöva linda.

Angående frågan om lindor skulle jag rekommendera senskydd istället. För frambenen i synnerhet.

Kommer ihåg när jag lärde mig linda ben med padd, det var liksom standard look inom dressyren och är väl i viss mån fortfarande. Det är snyggt med vita lindor, och knoppad man, men det har ingen funktionell betydelse vid träning.
 
Testat pälsklädda mjuka damasker? Tänker om det kan vara smidigare än att behöva linda.

Ja.

Och det är ett av alternativen vi kör med. Men även där kan man se hur pälsen viker sig bort från där överbenet är (dvs, det trycker där).

Överbenet på ena benet sticker ut ungefär lika mycket från skenan som kotan gör. Andra sidan är inte lika extrem.
 
Jeg bruker kun benlinder når jeg rider om skydden ikke kan brukes. For eksempel, min ponni hadde sår på koden på begge bakben, og sårene lå akkurat der kanten på skyddet er. For å skydde sårene fra leire/våt sand så lindet jeg mens jeg red. Så ble det mindre vasking av sår, og de fikk holde seg tørre og ble beskyttet. Det har tatt over 6 mnd men nå ser det ut som det siste såret begynner å gro, så holder det mykt hele tiden så det ikke skal sprekke opp.
Jeg liker ingenting som er laget av fleece (pga mikroplastikk) så forsøker å bruke minst mulig av det både til hesten og meg selv.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
842
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 631
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp