Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2023 och föl 2024

Ja det kan vara helt olika från år till år. 😊
Vilket dygn är hon på nu?
Hon är på 318 , förra året föla hon på 321😄. Juvret är spänt, mjölk i spenarna. Lite klibbig vitaktig och söt, smakar lättmjölk🤣. Men slemhinnan i vulvan inte så röd, dock sjukt slapp och bäckenbanden är verkligen helt insjunkna.
 
Jag presenterade mitt föl i "välkomna till världen-tråden". Blev totalt grundlurad i år. Kände på juvret 2 dagar innan och det hade precis bara börjat fyllas på. En vecka tidigare var det helt tomt. Kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att det var mindre än 2 veckor kvar. Men det var det visst... Man får ju ont i magen när man tänker på att det hade kunnat gått illa, eftersom jag inte var förberedd. Men samtidigt är jag övertygad om att fölning i hagen är det bästa, att de kan röra på sig och lägga fölet tillrätta om det ligger fel. Fast visst kan det gå galet ändå... :nailbiting:
Nu är hon i alla fall 2 dagar gammal och tränar redan på att ställa upp sig som en utställningsponny 🤪
1715545154965.png
 
Ni som fått vaxproppar på era ston, hur långt innan satte dom det mot att dom fölade? Blir slemhinnan på era ston alltid lite rödare innan?
 
Ni som fått vaxproppar på era ston, hur långt innan satte dom det mot att dom fölade? Blir slemhinnan på era ston alltid lite rödare innan?
Oftast ser vi dem på morgonen och så fölar stoet natten efter, men det har även hänt att de dykt upp dagen innan eller under samma dag som de fölar.
 
Mamman är brunblack och pappa brun. Jag misstänker dock att fölet är helt vanlig brun. Huvudet ser ut som mamman såg ut när hon föddes, men kroppen ser brun ut.

Visa bifogad fil 144938
Jag som hade för mig att bruna hästar hade mera svart på benen och han ser ljus ut för att vara brun. Men fascinerande, för att följa @Gabby_Ossis teori så borde ju den fläcken isåfall vara svart om det är något som hände med A-genen där.
 
Suck! Blir knäpp. Tycker mitt sto har alla symptom, extremt slappa bäckenband, slapp vulva, Mjölkpappret helt gul sen en vecka tillbaka, magen långt ner o juvret är hårt. Men det händer inget mer, idag tyckte jag att juvret var något mindre igen, men fortfarande hårt. Det är väl ändå ner i spenarna? Hon har haft föl innan, ett år missade jag på 30 min för hon visade 0, förra året var hon som o läsa i fölboken, stora vaxproppar och röd slemhinna, allt stämde på pricken. Men det andra året där då hade hon ingenting, inte ens orolig på natten.
 

Bifogade filer

  • IMG_1671.jpeg
    IMG_1671.jpeg
    236,2 KB · Visningar: 28
Suck! Blir knäpp. Tycker mitt sto har alla symptom, extremt slappa bäckenband, slapp vulva, Mjölkpappret helt gul sen en vecka tillbaka, magen långt ner o juvret är hårt. Men det händer inget mer, idag tyckte jag att juvret var något mindre igen, men fortfarande hårt. Det är väl ändå ner i spenarna? Hon har haft föl innan, ett år missade jag på 30 min för hon visade 0, förra året var hon som o läsa i fölboken, stora vaxproppar och röd slemhinna, allt stämde på pricken. Men det andra året där då hade hon ingenting, inte ens orolig på natten.
På denna bilden ser inte juvret färdigt ut.
 
Verkar ju redan vara mer fyllt än förr året.
Tyvärr bara att vänta, sova dåligt och vara lite frustrerad på att den inte kommer.
Haha ja, det är ju så. Inatt var hon väldigt orolig, la sig ner kollade mot magen, gick runt o sparkade rejält mot magen o piska med svansen. Hoppad inatt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp