Bukefalos 28 år!

Flaggstång och flaggor.

Fibusen

Trådstartare
Jag har aldrig ägt en flaggstång i hela mitt liv. Eller jo, flaggstång har jag haft senaste 10 åren, men den har inte haft någon knopp eller lina och flaggan satt sönderblåst i ett av träden när jag flyttade dit. 😅

Nu har vi lyckats få ner stången och planen är att få dit en knopp och snöre, men sen insåg jag att jag har ingen aning hur det fungerar! 🙈 Köper man en knopp, linan, och en flagga separat? Och hur fäster man sen flaggan i linan? 🙈
 
Flaggstång är kul! Det fanns en här vid stugan. Löjligt kort och placerad så att man behövde gå ut på vägen för att se den. Så jag sålde.

Det är en enkel konstruktion och lina köps på metervara.
Köp en knopp. Köp lämpllig mängd lina och krokar till linan
Öglor sitter på flaggan.
Den här firman verkar ha det mesta.
https://www.uteprodukter.se/

(se sen till att köpa rätt storlek på flaggan :) )
 
Flaggstång är kul! Det fanns en här vid stugan. Löjligt kort och placerad så att man behövde gå ut på vägen för att se den. Så jag sålde.

Det är en enkel konstruktion och lina köps på metervara.
Köp en knopp. Köp lämpllig mängd lina och krokar till linan
Öglor sitter på flaggan.
Den här firman verkar ha det mesta.
https://www.uteprodukter.se/

(se sen till att köpa rätt storlek på flaggan :) )

Då sätter man alltså krokar på linan, men då bör man kanske ha en flagga så man sätter krokarna på rätt avstånd? Och om man ska byta och sätta dit en vimpel, då flyttar man krokarna, eller har man en extra krok så det passar både för flagga och vimpel?
 
Då sätter man alltså krokar på linan, men då bör man kanske ha en flagga så man sätter krokarna på rätt avstånd? Och om man ska byta och sätta dit en vimpel, då flyttar man krokarna, eller har man en extra krok så det passar både för flagga och vimpel?

Krokarna fästs i ändorna på linan så ett specifikt avstånd behövs inte. Det blir en 'hel' ögla när man då kopplar var ända i linan till två av hörnen på flaggan eller vimpeln.

En tumregel är att flaggan skall vara ungefär lika lång som en fjärdedel av stången.
 
Krokarna fästs i ändorna på linan så ett specifikt avstånd behövs inte. Det blir en 'hel' ögla när man då kopplar var ända i linan till två av hörnen på flaggan eller vimpeln.

En tumregel är att flaggan skall vara ungefär lika lång som en fjärdedel av stången.

Ahaaa, då förstår jag! Tack! 😊 Bara en sån detalj hade jag ingen aning om tex, men låter väldigt logiskt! 😅 Stången är 12 meter, och vad jag kan ha läst mig till så ska jag köpa en 300 cm flagga då. Och linan drar man genom knoppen på något sätt gissar jag?
 
Ahaaa, då förstår jag! Tack! 😊 Bara en sån detalj hade jag ingen aning om tex, men låter väldigt logiskt! 😅 Stången är 12 meter, och vad jag kan ha läst mig till så ska jag köpa en 300 cm flagga då. Och linan drar man genom knoppen på något sätt gissar jag?

Beroende på typ så antingen genom knoppen eller genom en talja under knoppen.
 
Hittade en bild som nog ger en solklar förklaring i stället för att försöka beskriva

1716275523783.png
 
Och bara för att vara övertydlig... när du inte har någon flagga/vimpel monterad så krokar du de båda ändkrokarna i varandra för att hålla ihop linan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 651
Senast: Unafraid
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 711
Senast: Imna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 404
Skola & Jobb Skapade ett anonymt nick. Om någon kommer på vem jag är, vänligen avslöja inte det, det gör jag säkert själv senare i tråden :angel...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp