Bukefalos 28 år!

Gammla hästböcker

iliedtoday

Trådstartare
Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker jag inte har namnet på, dena ena handlar om en tjej med en häst som heter Nelly som blir inbjudna att rida kadrilj på en cirkus om jag inte minns fel. Omslaget hade circus tema och en grå/brun aktig häst på sig som stegrade. Den andra handlar om en Morgan häst nån stans i Amerika som jag tror hette Belle. Ända jag kommer ihåg från den boken är att hon fastnar i taggtråd och att det är en yngre tjej som tar hand om henne. Min lärare hade dem här böckerna i sitt klassrum och jag har inget sätt att kontakta henne på så skulle va snällt om någon här visste vad de hette och kunde dela med sig! De här två böckerna är nog lite yngre än dem jag brukar läsa men tror de har skrivits efter början av 2000 talet, behöver inte vara sant. Ha en bra dag:)
 
Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker jag inte har namnet på, dena ena handlar om en tjej med en häst som heter Nelly som blir inbjudna att rida kadrilj på en cirkus om jag inte minns fel. Omslaget hade circus tema och en grå/brun aktig häst på sig som stegrade. Den andra handlar om en Morgan häst nån stans i Amerika som jag tror hette Belle. Ända jag kommer ihåg från den boken är att hon fastnar i taggtråd och att det är en yngre tjej som tar hand om henne. Min lärare hade dem här böckerna i sitt klassrum och jag har inget sätt att kontakta henne på så skulle va snällt om någon här visste vad de hette och kunde dela med sig! De här två böckerna är nog lite yngre än dem jag brukar läsa men tror de har skrivits efter början av 2000 talet, behöver inte vara sant. Ha en bra dag:)
1716391296200.png

Denna?
 
Mina favoriter är Svarta Hingsten-böckerna! Har ett gäng som jag läser om ibland.

Men jag läste en bok när jag var liten om ett arabsto som i nån del av boken fick åsnan Telefon som kompis. Mer minns jag inte förutom att jag tyckte väldigt mycket om den!
 
Har tyvärr inte koll på riktigt äldre böcker, men har några som jag gillade från när jag läste hästböcker :]

Ponnytrion och Grottmysteriet - Carina Rabe (ca 1998)
Saddle Island serien - Sharon Siamon (ca 2005-2007)
Twilight Horses - Emma Raven (ca 2000, vet tyvärr inte svenska namnet på serien)
Mustang Mountain - Sharon Siamon (ca 1999)
En Ovalig Häst - C.S. Adler (ca 1997)
Gåvan - Angela Dorsey (ca 2010) (okej, knappt äldre ens enligt min standard, men jag älskade verkligen dem här böckerna när jag läste dem, dock var jag väl typ 10 så ta det med en nypa salt)
Diabolo - Gabi Adam (ca 2002)

Några som jag inte läst själv men som jag hört andra rekommendera är Fullblod-serien av Joanna Campbell (ca 1991, ca 72 böcker), Vackra Svarten av Anna Sewell (1877), Svarta Hingsten-serien av Walter Farley (1941, 20 böcker), Spirit of the West-serien av Kathleen Duey (ca 2002) och War Horse av Michael Morpurgo (1982).

Gillar du comics så rekommenderar jag Stallgänget på Tuva och Min Hästs Bästa serierna, båda är av Lena Furberg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 657
Senast: worthless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp