Hjälp! Bett till häst som gnisslar tänder, namn?

SmultronSorbet

Trådstartare
Funderar på att köpa ett bett åt hästen, ett bett som hjälper "tand gnisslare" men kan jag inte komma på vad det heter, eller vart det är jag sett det tidigare.

Undrar nu om ni har några erfarenheter av detta bett/vet vad det heter samt vart det går att köpa?

Vänder mig då till Buke då jag inte hittat det jag letar efter då jag sökt på det. :angel:

Bygel nosgrimma. Hindrar hästen effektivt från att gnissla tänder men är skarp om hästen försöker gapa.

@Lovisaleonora Självklart är det problemet man vill lösa. :)

Symptomen uppkommer speciellt när man börjar få honom att jobba korrekt, då börjar han alltid att gnissla tänder och fortsätter med det tills man ger han långa tyglar och en "paus". Han är dock väldigt känslig och spänner sig lätt/stressar upp sig, så detta kan även det utlösa symptomen.
Men det är i första hand när man får honom att komma till arbete och han börjar tycka det är jobbigt. :)

Hade gärna botat problemet men då jag inte ser en lösning på det så funderade jag på bettet. Om du/ni inte har några tips? :)

Frågan är fortfarande VARFÖR han gnisslar tänder. Jag hade omedelbart dragit slutsatsen att något är obehagligt i munnen. Förr i tiden la man gärna in lite sadeltvål i munnen på hästar som gnisslade, då hördes inte gnisslet. Trevligt.

Eftersom gnisslandet kommer att förstöra tänderna på sikt, känns det viktigt att så snabbt som möjligt åtgärda det. Jag hade nog tittat i munnen och bett att få ett vettigt bett utprovat. Det är ju många hästar som går omkring med bett som inte passar deras mun (låg gom, pullvalkar etc), och då kommer andra problem som ett brev på posten.

En bra och påläst veterinär med munkomptens kan ge många bra tips efter att ha sett förutsättningarna. Att prova sig fram tycker jag är kass, både ur tidsaspekt och för hästen.

Vet en häst som gör/ gjorde som din. När den kom till arbete började den, och slutade när den fick paus. Den blev utdömd igår och skall tas bort.

Jag hade gjort en vetcheck för att kolla att hästen är ok innan jag sätter på annan utrustning. Lycka till!

Funderar på att köpa ett bett åt hästen, ett bett som hjälper "tand gnisslare" men kan jag inte komma på vad det heter, eller vart det är jag sett det tidigare.

Undrar nu om ni har några erfarenheter av detta bett/vet vad det heter samt vart det går att köpa?

Vänder mig då till Buke då jag inte hittat det jag letar efter då jag sökt på det. :angel:

Min häst är en tandgnisslare och jag säger bara sprenger dynamic rs i sensogan Bästa köpet någonsin!!! Min häst gnisslade rätt mycket innan men inte en enda gång med detta i munnen, haft det i all ridning nu i flera veckor, vi är supernöjda Red på vanligt 3-delat med rörliga ringar innan och han jobbade lika fint då som nu men gnisslet är helt borta! Nu gnisslar vi bara när matte borstar under magen eller sticker handen innanför täcket (Kan tillägga att tänderna och hälsokoll är gjorda regelbundet så inga problem där)

@clovergirl
@Lovisaleonora
NU får du inte skrämmas sådär :nailbiting:. Han är kollad för en månad sedan ungefär, då hade han lite hakar i munnen som tandläkaren tog bort, i övrigt så var han väldigt fin sa han. Pratat lite med veterinären också som själv trodde att det inte hade med munnen att göra.
Han uppvisar inga obehag vid tränsning eller ridning etc. Han slukar i princip bettet och älskar att bli riden. Reagerar inte när jag känt igenom rygg mm. Väldigt känslig under magen dock och ser sur ut, men tror inte det kan sitta ihop med gnisslandet?
Han har problem med att han blir spänd i ridningen när det är många hästar runt omkring + att han är väldigt rädd för andra hästar = gör ut fall och kickar etc.
Funderar på om allt detta kan göra att gnisslandet uppkommit? Är väldigt förvirrad för närvarande. Får se om det uppkommer ikväll på träningen, får försöka komma på vad som sätter igång gnisslandet och återkomma igen. :confused::banghead:.

@ifuh Har hört talas om Sprenger betten, men aldrig RS i sensogan kan du utveckla svaret lite? :D

Ville också bara tillägga att han idag rids på ett tvådelat bett som är normaltjockt, möjligtvis lite för långt. Funderar dock på att prova tredelat om något, är inte så glad åt tvådelade. Fått uppfattningen att de lätt trycker upp i gommen och kan ge skador :nailbiting:.
Nosgrimman är Aachennosgrimma med snokrem, som aldrig sitter hårt. Spänner den väldigt löst.:wtf:

Sensogan är det nyaste materialet i sprengerbetten.
Tidigare var de tillverkade i aurigan.
Sensogan ska ge en jämnare utsöndring än aurigan som ger mer toppar och dalar.
Därför ska Sensogan vara lite bättre.

@pulkaskurk Hur ser bettet ut? Tvådelat, tredelat, rakt? Fasta/lösa ringar? hade gärna sett en bild :D.
Gärna som läggs upp här då jag har svårt och se visa länkar i och med jobbet :banghead:.

Det är inget specifikt bett utan det är materialet som de nya sprengerbetten tillverkas i.
Så det är bara för dig att välja vilken sort du tror att hästen helst vill ha och titta på lappen att det står sensogan istället för aurigan.
Många butiker som säljer sprengerbetten kan man hyra bett hos och se vilket bett hästen föredrar.
Mycket bra tycker jag eftersom betten är dyra.

@pulkaskurk Jaha det var så du menade, då förstås jag. Kan ju höra med min ridsports butik här runt hörnet om de kan ta in ett som jag kan få testa :angel:. De säljer både Sprenger och Stübben bett.
Har tittat på Sprenger bla förut och smått fått dåndimpen på priset, de är ju ganska saftigt. :p

@pulkaskurk Jaha det var så du menade, då förstås jag. Kan ju höra med min ridsports butik här runt hörnet om de kan ta in ett som jag kan få testa :angel:. De säljer både Sprenger och Stübben bett.
Har tittat på Sprenger bla förut och smått fått dåndimpen på priset, de är ju ganska saftigt. :p
Jag tror alla Sprengers bett är i sensogan numera (?), så du behöver nog inte be dem att ta in ett.

Tyvärr har jag inte möjlighet att visa bild här men googla utbudet vid tillfälle så hittar du :) Jag valde ett Sprenger i modellen dynamic rs som är anatomiskt utformat och ger jämnt tryck över tungan + fasta ringar, vilket var ett lyckokast för min häst men kolla vad som finns och om du tror att något skulle fungera för er :) Tips är att kolla efter begagnat eller rea, det slutade med att jag fick mitt gratis i samband med annat köp ;) Lycka till och jag förstår din ångest!!

@clovergirl
@Lovisaleonora
NU får du inte skrämmas sådär :nailbiting:. Han är kollad för en månad sedan ungefär, då hade han lite hakar i munnen som tandläkaren tog bort, i övrigt så var han väldigt fin sa han. Pratat lite med veterinären också som själv trodde att det inte hade med munnen att göra.
Han uppvisar inga obehag vid tränsning eller ridning etc. Han slukar i princip bettet och älskar att bli riden. Reagerar inte när jag känt igenom rygg mm. Väldigt känslig under magen dock och ser sur ut, men tror inte det kan sitta ihop med gnisslandet?
Han har problem med att han blir spänd i ridningen när det är många hästar runt omkring + att han är väldigt rädd för andra hästar = gör ut fall och kickar etc.
Funderar på om allt detta kan göra att gnisslandet uppkommit? Är väldigt förvirrad för närvarande. Får se om det uppkommer ikväll på träningen, får försöka komma på vad som sätter igång gnisslandet och återkomma igen. :confused::banghead:.

@ifuh Har hört talas om Sprenger betten, men aldrig RS i sensogan kan du utveckla svaret lite? :D

Ville också bara tillägga att han idag rids på ett tvådelat bett som är normaltjockt, möjligtvis lite för långt. Funderar dock på att prova tredelat om något, är inte så glad åt tvådelade. Fått uppfattningen att de lätt trycker upp i gommen och kan ge skador :nailbiting:.
Nosgrimman är Aachennosgrimma med snokrem, som aldrig sitter hårt. Spänner den väldigt löst.:wtf:
kan ju mycket väl vara att hästen har spänningar i kroppen och därför gnisslar. att hästen inte tycker om att man tar den på magen är ett tecken på spända muskler.
jag hade tagit ut en massör för att lossa musklerna, och sen skippat nosgrimman helt för att se om det blir bättre då.

gnisslandet är en dålig vana/tiks, dvs det utlös av ngt som kan vara vad som helst, spänningar och oro kan vara triggande faktorer. lika så kan smärta och gamla obehags minnen vara grunden till det. dvs har hästen haft ont av utrustningen innan och då börjat gnissla, och har liknande utrustning nu så kan den fortfarande koppla ihop utrustningen med smärta= fortsätter gnissla.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
929
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka