Hundbeteende

AbCdE

Trådstartare
Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom området.
Det är en hund som är ganska valpig av sig, älskar att hälsa på alla människor, men blir väldigt snabbt osäker och kan hugga i handen som klappar. Den kan från ena sekunden vilja gosa till nästa att bli osäker och morra och nära till hugg. Medan mot hundar är den väldigt vek, ger sig alltid mot andra hundar ifall gnabb uppstår med hemmets övriga hundar, om dragkamp räcker det att den andra hunden morrar lite så släpper den direkt. Visar aldrig aggressioner mot främmande hundar, bara positiv.
Jag funderar kring att den har så nära till hugg mot människor men skulle aldrig bita en annan hund.
 
Människor och hundar är olika arter så inte ovanligt att hundar har problem med det ena men inte det andra. Låter annars som en osäker hund, låt den slippa hälsa på människor den inte känner sig trygg med. Det lekfulla beteendet är inte ovanligt när osäkra hundar som vill visa sig ofarliga för det upplevda hotet.
 
Människor och hundar är olika arter så inte ovanligt att hundar har problem med det ena men inte det andra. Låter som en osäker hund, låt den slippa hälsa på människor den inre känner sig trygg med.
För det första är det inte min hund.
För det andra så älskar den att hälsa på nya människor.
 
Om den blir rädd och försöker hugga älskar den inte att hälsa på människor. En hund som viftar svansen är inte nödvändigtvis glad.
Jag har haft hund i 40 år så jag vet hur en glad hund ser ut. Den är inte rädd, den springer fram, glad och vill hälsa, kråmar sig emot människan och ser asnöjd ut med alla klappar.
Men, det kan slå över väldigt fort, man ser direkt att han blir osäker, och slutar man klappa så skakar den på sig och blir glad igen.
Men det är inte det jag funderar kring, utan just karaktärsskillnaden mellan andra hundar och människor, jag har inte sett något liknande hos någon annan hund, därav mitt inlägg.
 
Jag har haft hund i 40 år så jag vet hur en glad hund ser ut. Den är inte rädd, den springer fram, glad och vill hälsa, kråmar sig emot människan och ser asnöjd ut med alla klappar.
Men, det kan slå över väldigt fort, man ser direkt att han blir osäker, och slutar man klappa så skakar den på sig och blir glad igen.
Men det är inte det jag funderar kring, utan just karaktärsskillnaden mellan andra hundar och människor, jag har inte sett något liknande hos någon annan hund, därav mitt inlägg.
Sådär ser min hund också ut när någon vill hälsa men han vågar ändå inte riktigt, han vill men vågar inte. Han skulle aldrig hugga men han är en sådan som gärna vill hälsa men gärna på lite avstånd. En överlycklig hund är inte alltid en genomtrygg hund, det kan finnas nervositet och blyghet trots att den är glad.

Det bästa är ju att inte låta någon klappa, vill hunden gå runt och vara glad och vara nära så låt den men håll folk borta från att klappa den.

Att ha haft hund i hur många år som helst betyder inte att man är expert på alla varianter av hundar.
 
Sådär ser min hund också ut när någon vill hälsa men han vågar ändå inte riktigt, han vill men vågar inte. Han skulle aldrig hugga men han är en sådan som gärna vill hälsa men gärna på lite avstånd. En överlycklig hund är inte alltid en genomtrygg hund, det kan finnas nervositet och blyghet trots att den är glad.

Det bästa är ju att inte låta någon klappa, vill hunden gå runt och vara glad och vara nära så låt den men håll folk borta från att klappa den.

Att ha haft hund i hur många år som helst betyder inte att man är expert på alla varianter av hundar.
Det har jag inte påstått, men jag vet när en hund är glad :)

Jag verkar inte få fram i ord hur hunden beter sig mot människor när han vill hälsa, med tanke på ditt svar.
 
Och det är fortfarande inte min hund. Ägarna har full koll på att hunden har en bra livsmiljö.
 
Det har jag inte påstått, men jag vet när en hund är glad :)

Jag verkar inte få fram i ord hur hunden beter sig mot människor när han vill hälsa, med tanke på ditt svar.
Jag förstår precis för min hund är likadan fast han inte hugger eller morrar åt folk utan drar sig tillbaka istället. Han är jätteglad i sociala sammanhang med folk men han vill hälsa på sina villkor. Folk han känner väl får gärna klappa men inte främmande människor. Han är dock glad i dom och visar väldigt mycket att han uppskattar dom, men han är väldigt mycket se men inte röra varianten.

Jag får alltid nästan förklara för folk att även om han blir glad så är det ingen ide att börja klappa för jag vet att han inte uppskattar det, hundar kan vara väldigt glada och sociala utan att uppskatta klapparna. En hund som morrar och hugger är inte en hund som uppskattar klapparna helt enkelt, även om den säkerligen uppskattar och gillar människor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det har jag inte påstått, men jag vet när en hund är glad :)

Jag verkar inte få fram i ord hur hunden beter sig mot människor när han vill hälsa, med tanke på ditt svar.
Jag har en skitglad liten skrutt. :) Han har sina älsklingar men hälsar väldigt glatt på de flesta.

Det tog ett tag att inse att han är osäker och att hans översvallande välkomnande ibland är ett fjäskande.

Säger inte att det är så med din hund. Bara att jag själv blev väldigt överraskad när jag insåg det. Har haft hund sedan 70-talet,

Har tidigare haft självsäkra lite större hundar så fenomenet är nytt för mig.
 
Jag förstår precis för min hund är likadan fast han inte hugger eller morrar åt folk utan drar sig tillbaka istället. Han är jätteglad i sociala sammanhang med folk men han vill hälsa på sina villkor. Folk han känner väl får gärna klappa men inte främmande människor. Han är dock glad i dom och visar väldigt mycket att han uppskattar dom, men han är väldigt mycket se men inte röra varianten.

Jag får alltid nästan förklara för folk att även om han blir glad så är det ingen ide att börja klappa för jag vet att han inte uppskattar det, hundar kan vara väldigt glada och sociala utan att uppskatta klapparna. En hund som morrar och hugger är inte en hund som uppskattar klapparna helt enkelt, även om den säkerligen uppskattar och gillar människor.
Nu var det ju inte därför tråden skapades, men men. Dom är inte likadana, den här hunden uppskattar klappar av alla människor, nya som gamla bekanta. Men det kan slå över, oavsett ny som gammal bekant, han blir stel och osäker. Ägarna och vi som känner hunden vet precis hur vi ska hantera den.
 
Jag har en skitglad liten skrutt. :) Han har sina älsklingar men hälsar väldigt glatt på de flesta.

Det tog ett tag att inse att han är osäker och att hans översvallande välkomnande ibland är ett fjäskande.

Säger inte att det är så med din hund. Bara att jag själv blev väldigt överraskad när jag insåg det. Har haft hund sedan 70-talet,

Har tidigare haft självsäkra lite större hundar så fenomenet är nytt för mig.
Jo, att det är för han är osäker har vi i hans närhet koll på :)
Jag skapade tråden för jag har inte träffat en hund tidigare med så stor skillnad i beteendet gentemot människor resp hundar, och var intresserad kring det fenomenet :) Sen, är det inte min hund:D
 
Jag har haft hund i 40 år så jag vet hur en glad hund ser ut. Den är inte rädd, den springer fram, glad och vill hälsa, kråmar sig emot människan och ser asnöjd ut med alla klappar.
Men, det kan slå över väldigt fort, man ser direkt att han blir osäker, och slutar man klappa så skakar den på sig och blir glad igen.
Men det är inte det jag funderar kring, utan just karaktärsskillnaden mellan andra hundar och människor, jag har inte sett något liknande hos någon annan hund, därav mitt inlägg.
Jag tänker att andra hundar är bättre på att läsa hundens kroppsspråk så att de inte kommer i en situation där den bits.
Det kan vara vända bort blicken, slicka sig lite om munnen, gäspa, mjuka öron och kombinationer av små tecken.

Det finns hundar som fjäskar när de hälsar, de blir väldigt glada men där är ett visst mått av osäkerhet. Sen tycker jag att glada hundar har en tendens att bli påhejade av människor att bli ÄNNU gladare och då kan det bli obekvämt, medan andra hundar klarar en människa som blir lika glada.

Sen finns det hundar som blir jätteglada men klarar inte av att hantera den (positiva) stressen som kan bli och då bits som en överslagshandling.
Då är det enklast om ägarna försöker med att du får bli så här glad, men blir du gladare så bryter vi och så blir det paus. Något som andra hundar märker och läser av automatiskt.
För en hund som inte vill bitas (vilket är de flesta) kan det såklart bli jobbigt med den typen av överslag.

Det finns rätt mycket om man vill läsa mer om överslagshandling eller omriktat beteende.
 
Jag tänker att andra hundar är bättre på att läsa hundens kroppsspråk så att de inte kommer i en situation där den bits.
Det kan vara vända bort blicken, slicka sig lite om munnen, gäspa, mjuka öron och kombinationer av små tecken.

Det finns hundar som fjäskar när de hälsar, de blir väldigt glada men där är ett visst mått av osäkerhet. Sen tycker jag att glada hundar har en tendens att bli påhejade av människor att bli ÄNNU gladare och då kan det bli obekvämt, medan andra hundar klarar en människa som blir lika glada.

Sen finns det hundar som blir jätteglada men klarar inte av att hantera den (positiva) stressen som kan bli och då bits som en överslagshandling.
Då är det enklast om ägarna försöker med att du får bli så här glad, men blir du gladare så bryter vi och så blir det paus. Något som andra hundar märker och läser av automatiskt.
För en hund som inte vill bitas (vilket är de flesta) kan det såklart bli jobbigt med den typen av överslag.

Det finns rätt mycket om man vill läsa mer om överslagshandling eller omriktat beteende.
Jo, men denna hund går undan, ser till att inte hamna i konflikter med familjens övriga hundar. Den ger inga subtila signaler, den viker direkt, medan mot människor är det många subtila signaler.
 
Jo, men denna hund går undan, ser till att inte hamna i konflikter med familjens övriga hundar. Den ger inga subtila signaler, den viker direkt, medan mot människor är det många subtila signaler.
Vilket är min poäng, människor läser inte av/ reagerar/ respekterar/ är sena med att agera och då blir det överslag.
Det kan vara så att den tycker det är klurigt att läsa människor och därför blir det överslag.
 
Jag tycker inte det är det minsta konstigt och helt skilda beteenden. Jag har haft en hund som älskat folk och haft problem med andra hundar, och samtidigt en som avskyr folk men tycker hundar är okej. Det ena har inte alls med det andra att göra tycker jag, det är helt olika umgänge oavsett om hunden är "vek" i båda situationerna.
 
Jag tycker inte det är det minsta konstigt och helt skilda beteenden. Jag har haft en hund som älskat folk och haft problem med andra hundar, och samtidigt en som avskyr folk men tycker hundar är okej. Det ena har inte alls med det andra att göra tycker jag, det är helt olika umgänge oavsett om hunden är "vek" i båda situationerna.
Som du beskriver nej, ganska vanligt. Men denna älskar både hundar och människor men får lätt överslag med människor. Just det beteendet har jag inte stött på innan.
 
Jag tänker att andra hundar är bättre på att läsa hundens kroppsspråk så att de inte kommer i en situation där den bits.
Det kan vara vända bort blicken, slicka sig lite om munnen, gäspa, mjuka öron och kombinationer av små tecken.

Det finns hundar som fjäskar när de hälsar, de blir väldigt glada men där är ett visst mått av osäkerhet. Sen tycker jag att glada hundar har en tendens att bli påhejade av människor att bli ÄNNU gladare och då kan det bli obekvämt, medan andra hundar klarar en människa som blir lika glada.

Sen finns det hundar som blir jätteglada men klarar inte av att hantera den (positiva) stressen som kan bli och då bits som en överslagshandling.
Då är det enklast om ägarna försöker med att du får bli så här glad, men blir du gladare så bryter vi och så blir det paus. Något som andra hundar märker och läser av automatiskt.
För en hund som inte vill bitas (vilket är de flesta) kan det såklart bli jobbigt med den typen av överslag.

Det finns rätt mycket om man vill läsa mer om överslagshandling eller omriktat beteende.
Jag har läst på om överslagshandling och mycket stämmer in på den hunden, tack. Har aldrig stött på detta tidigare.
 
Jo, att det är för han är osäker har vi i hans närhet koll på :)
Jag skapade tråden för jag har inte träffat en hund tidigare med så stor skillnad i beteendet gentemot människor resp hundar, och var intresserad kring det fenomenet :) Sen, är det inte min hund:D

Det är väl så enkelt att människor och hundar är olika arter och han kan hundspråket, vet vad som förväntas av honom och hur han förväntas bete sig mot andra hundar. Medan människor kommunicerar på ett annat sätt, är svårare att förstå och de kanske inte alltid heller uppfattar vad han försöker säga till dem när han kommunicerar med dem på hundars sätt.

Jag tycker att de flesta hundar beter sig olika mot människor och andra hundar. Så jag förstår nog inte din förvåning, eller så har jag missuppfattat vad du menar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Trassel12
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 697
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 768
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp