Bukefalos 28 år!

Hur lär jag min häst att dricka ur vattenkopp?

Shaggy

Trådstartare
Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute.
Min häst har aldrig druckit ur en sådan och jag tror att hon lyckats få någon stöt när hon försökt från de trådar som går på väggen bakom koppen. De är isolerade så de inte ska kunna få stötar men om hon fått en i närheten blir det ju lätt att hon kopplar ihop det med den läskiga koppen. Det har alltså tagit lång tid innan hon vågat gå fram och verkligen dricka ur koppen även om jag stått och stöttat och mutat. Hon har stått och sträckt sig fram så hon precis nått vattnet när den varit bräddfyllt och då bara så hon kunnat sörpla. Om inget annat hänt så har jag skrämt henne genom att ge mig själv en stöt när jag lutade mig på tråden :crazy:.
Nu sedan i förrgår så dricker hon avslappnat och tryggt ur koppen och kör ner mulen ordentligt i den. Jag kan trycka fram vatten när hon har näsan i koppen och både slå på och av det när hon dricker. Det är med andra ord bara ett moment kvar, "KNAPPEN".
Hur sjutton får jag henne att trycka på flärpen? Den är lättryckt och jag har inget problem att trycka henne på näsan medans hon dricker med mer kraft än det behövs för att trycka igång vattnet men hon är inte ens i närheten av den så jag kan inte berömma tryck av misstag och få henne att förstå på det sättet. Får jag henne bara att trycka ett par gånger så kommer hon haja grejen men hur få näsan att flyttas 3-4 cm när hon är fullt nöjd med att dricka som hon gör nu?
 
Kanske om du smetar nåt gott på den?
Annars är det nog bara att låta det vara, hon kommer väl att prova sig fram när det inte är nåt vatten i koppen och du inte hjälper till.
 
Kanske om du smetar nåt gott på den?
Annars är det nog bara att låta det vara, hon kommer väl att prova sig fram när det inte är nåt vatten i koppen och du inte hjälper till.
Tyvärr tömmer hon koppen och går därifrån. Hon är supertörstig när jag kommer och hjälper henne så det är inte motivation som saknas utan insikt i vad hon ska göra.
Jag har tänkt på att kladda på något gott men kan inte komma på vad. Det måste ju vara något kladdigt men har ingen aning om vad detta kladdiga skulle vara. Det enda jag kan komma på är typ slickburkskladd men hon anser att det är oätbart. Det går ju inte med morot eller äpple och juice är ju för lösligt.
 
Tyvärr tömmer hon koppen och går därifrån. Hon är supertörstig när jag kommer och hjälper henne så det är inte motivation som saknas utan insikt i vad hon ska göra.
Jag har tänkt på att kladda på något gott men kan inte komma på vad. Det måste ju vara något kladdigt men har ingen aning om vad detta kladdiga skulle vara. Det enda jag kan komma på är typ slickburkskladd men hon anser att det är oätbart. Det går ju inte med morot eller äpple och juice är ju för lösligt.
Sirap? :idea:
 
Tyvärr tömmer hon koppen och går därifrån. Hon är supertörstig när jag kommer och hjälper henne så det är inte motivation som saknas utan insikt i vad hon ska göra.
Jag har tänkt på att kladda på något gott men kan inte komma på vad. Det måste ju vara något kladdigt men har ingen aning om vad detta kladdiga skulle vara. Det enda jag kan komma på är typ slickburkskladd men hon anser att det är oätbart. Det går ju inte med morot eller äpple och juice är ju för lösligt.
Jag skulle lägga bitar av motor och äpple i vattnet i halvfull kopp. Få henne att röra mulen mer i koppen så hon råkar komma åt flärpen
 
Tyvärr tömmer hon koppen och går därifrån. Hon är supertörstig när jag kommer och hjälper henne så det är inte motivation som saknas utan insikt i vad hon ska göra.
Jag har tänkt på att kladda på något gott men kan inte komma på vad. Det måste ju vara något kladdigt men har ingen aning om vad detta kladdiga skulle vara. Det enda jag kan komma på är typ slickburkskladd men hon anser att det är oätbart. Det går ju inte med morot eller äpple och juice är ju för lösligt.
Äpplemos har vi gett våra när vi skulle få i dem medicin. Det borde gå att kleta på.
 
Tyvärr tömmer hon koppen och går därifrån. Hon är supertörstig när jag kommer och hjälper henne så det är inte motivation som saknas utan insikt i vad hon ska göra.
Jag har tänkt på att kladda på något gott men kan inte komma på vad. Det måste ju vara något kladdigt men har ingen aning om vad detta kladdiga skulle vara. Det enda jag kan komma på är typ slickburkskladd men hon anser att det är oätbart. Det går ju inte med morot eller äpple och juice är ju för lösligt.
Honung?
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 213
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 701
Senast: Imna
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 951
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 539
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp