ameo
Moderator
Fast att lita på studier i ett sånt här fall kan göra att man får en oönskad dräktighet. Det händer då och då att hingstföl från 8-månader lyckas betäcka och befrukta ston.Som sagt så visar de få studier som finns att de oftast inte är könsmogna som ettåringar. Anledningen till att jag använder ordet oftast är att studierna är på lite för få hästar för att säga att det alltid skulle vara så. Så därav blir det en ickefråga i de allra flesta fall. Undantag finns alltid, givetvis. Den finns ju flickor som får mens när de är 7 också. Men att anpassa all hästhållning efter undantagen tycker jag är rätt märkligt. Framförallt när det är visat i många studier att de mår bättre av att gå kvar med sin mor under en längre tid.
Går det inte att dela på flocken så att fölet går ihop med bara valackerna? Så har jag gjort. Av skälet jag skrev ovan tar jag bort hingstföl från stoflocken senast vid 7 månaders ålder.Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han väldigt x-bent och har behövt stå på sjukhage sen juli så han har varit enda fölet på gården. Nu börjar det dock närma sig slutet och han kommer få börja gå på stor hage om ca 2-3 veckor så jag börjar fundera på hur jag vill göra med sällskap. Mina alternativ jag kan se är:
1) behåll ihop tills man kan kastrera och sen hitta sällskap. Läst att man kan kastrera från 8 månader, för/nackdelar med det?
2) separera och hitta sällskap tidigare, går det ens att ha två unghingstar bredvid ston?
3) separera och skicka iväg på unghingstlösdrift. Att skicka iväg skulle ta emot, kommer inte kunna hälsa på mer än någon gång i månaden.
4) låta honom gå utan sällskap av hästar i sin ålder (han kommer ha sällskap av två valacker på 12 år dock som älskar att leka med unghästar utöver sin mamma) tills nästa sommar och då skicka på hingstbete, finns hingstbete närmare än hingstlösdrift så kommer kunna hälsa på oftare. Dock vad blir risken att han börjar klättra på sin mamma när han börjar närma sig 10/11 månader?
Helst vill jag skilja dom lite senare pga allt som hänt men å andra sidan så vill jag att han ska ha sällskap av andra i sin ålder. Någon som varit i liknande situation? Hur har ni tänkt?