Bukefalos 28 år!

La:1 - tips?

Jag tycker att man, oavsett program, ska komma ihåg att alla poäng är lika mycket värda i slutresultatet. Sen är vissa poäng lättare att ”kassera in” och då ska man såklart vara noggrann med att inte missa dem men en 8:a på en volt är lika mycket poäng som en 8 på en galoppfattning ju.
Också viktigt att minnas att skillnaden mellan en 2:a och en 4:a är lika mycket värt som skillnaden mellan 6 och 8, att försöka genomföra saker man missar på eller har svårt för kan vara enklare poäng att tjäna in än att glänsa (få 8) på andra saker. T ex om man fattar fel galopp, man kan aldrig få momentet godkänt men ett fint avbrott och en bra ny fattning kan ge en 4:a istället för att kasta in hästen i galoppen eller göra ett dåligt byte till rätt galopp eller nåt som mer troligt ger en 2:a.

Men som alltid är koefficient punkterna mest ”viktade” och ger mest poäng, dvs skänkelvikning (totalt 40 poäng) och förvänd galopp (totalt 40 poäng) i LA:1. Det ingår också tre galoppfattningar (30 poäng) så bra fattningar ger mycket poäng. 10-meters volter finns både i trav och galopp (totalt 40 poäng).

Och så slutklämmen som man alltid får höra ;) en bra form, lagom tempo och bra vägar vinner man poäng på i nästan alla moment så lyckas man hitta det så får man absolut mest poäng i slutändan :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: movi
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: co-SMAD4
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 101
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 069
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp