Bukefalos 28 år!

Mat; kastrering o viktuppgång

Constance

Trådstartare
För ca 3 veckor sen kastrerades min 3-åriga schäfer/collie korsning. I augusti fick han en "kastreringsspruta". Vet. varnade mig om att han lätt skulle gå upp i vikt, men såhär mycket..
Han har alltid haft svårt att hålla vikten, så han har haft fri tillgång på torrfoder och sen fått lite rester av oss efter våra måltider. Men nu, han har ju nästan blivit fet :o och då har han inte fri tillgång till längre. Jag tycker han knappt får någon mat alls, i alla fall inte om man jämför med innan kastreringen. Och han motioneras lika mycket som innan.

Hur mycket bör han få att äta?
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

Det beror väl helt på vilket foder han får. Du kan byta till ett med lägre energiinnehåll så kan du ge större mängder:idea:.
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

Ah, smart. Så långt tänkte jag inte.

Vad finns det för foder med lägre energiinnehåll?
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

Vi bytte till lightfoder (och följer doseringen på säcken) till både vår hane och vår tik direkt i samband med kastreringen. Det har fungerat utmärkt för oss, båda två har kvar samma vikt (normalvikt - inte överviktiga) som innan kastreringen. Hanen är det 2 år sedan och tiken 1,5 år sedan vi kastrerade, så vid det här laget hade ju eventuella problem märkts.

Ligthtfoder finns hos alla djuraffärer och i många olika märken.
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

Kanon! Tack för era svar. Då ska jag införskaffa mig ett lightfoder till vovven :)
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

en annan variant är att du helt enkelt minskar på den vanliga maten. fungerar han bra på den så finns det ingen egentlig anledning att byta.
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

Men han är fortfarande hungrig när han har ätit och går omkring hela tiden. Annars brukar han lägga sig och vila efter maten. Så jag tror han behöver ha mer mängd för att bli psykiskt mätt så att säga
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

jag antar att jag haft tur med mina hundar, dom har fri tillgång på pedigree pal torrfoder och min ena hanhund gick upp 10kg efter kastration(han har greyhound i sig och såg ut som en) och har fint hull, den andre hanen och tiken håller sig också slimmade :)
Som andra sagt, byt till ett med mindre energi så hunden får lite bukfylla och slipper gå hungrig.
 
Sv: Mat; kastrering o viktuppgång

Min mamma har en labrador kille på 10,5 mån. Han kastrerades tidigt.
Har lagt på sig rejält. Nu går dom hos veterinär vaa 14 dag och väger honom. Dom tyckte själva det var bra.
Dom köper vet bantar foder. svindyrt.
Men ett vanligt ligtht foder går också bra.
Så hunden får äta sig mätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 483
Katthälsa Hej! Har 2 katter som jag tog över när de var 6 månader gamla. De har levt ihop sen 12 v ålder. De har fodrats 3 gånger per dag med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: busan100
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 105
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp