Bukefalos 28 år!

Medryttare under sommaren

Om medryttaren ska bort så säger denne bara till, inte mer med det, men gärna i god tid.
Jag som hästägare varken vill eller kan tvinga någon att vara med mina hästar och folk måste ju få åka bort. Mina hästar mitt ansvar.
Om jag har möjlighet att åka iväg så ställer dom upp och tar lite extra.
Vad anser du om medryttaren redan varit bortrest och sen tagit extra semester för att kunna boka en till resa men det krockar med hästägaren bortresa, har ägren rätt att anse att medryttare inte borde åka iväg och ställa upp istället ? 🤔
 
Okej, för nu är det så att jag tog lite extra ledigt under sommaren och planerar att åka på ca 2-3 resor. Troligtvis kommer 1 resa krocka med ägarens resa och hen anser att jag bör vara hästvakt ändå eftersom jag redan kommer ha varit bortrest då. På ett sätt förstår jag hen men samtidigt kan jag tycka att det är lite orättvist eftersom jag tagit ledigt från jobbet för att kunna vara ledig/åka iväg… så vet inte riktigt vad jag ska göra nu haha
Får du betalt för att vara hästvakt? Din semester är din semester och du är väl inte anställd av hästägaren? Jag hade sagt att "dessa veckor har jag min semester, då kommer jag tyvärr inte vara tillgänglig".
 
Okej, för nu är det så att jag tog lite extra ledigt under sommaren och planerar att åka på ca 2-3 resor. Troligtvis kommer 1 resa krocka med ägarens resa och hen anser att jag bör vara hästvakt ändå eftersom jag redan kommer ha varit bortrest då. På ett sätt förstår jag hen men samtidigt kan jag tycka att det är lite orättvist eftersom jag tagit ledigt från jobbet för att kunna vara ledig/åka iväg… så vet inte riktigt vad jag ska göra nu haha


Byt medryttarhäst ägaren kan knappast kräva att du inte kan få åka bort mer än en gång per år. Det är ägarens häst och ansvar . Med en sån ägare hade jag tackat för mig såvida man inte har någon särskild överenskommelse om hästvakt när du blev medryttare. Men om ägaren ska styra när du kan åka bort är det också rimligt att du får en skälig ersättning.
.
 
Vad anser du om medryttaren redan varit bortrest och sen tagit extra semester för att kunna boka en till resa men det krockar med hästägaren bortresa, har ägren rätt att anse att medryttare inte borde åka iväg och ställa upp istället ? 🤔
Hade ni redan bestämt att du skulle ha hästen den veckan? För annars så låter det här som dålig planering från ägaren och fruktansvärt dålig kommunikation. Ägaren kan inte kräva att du passar den dock.
 
Okej, för nu är det så att jag tog lite extra ledigt under sommaren och planerar att åka på ca 2-3 resor. Troligtvis kommer 1 resa krocka med ägarens resa och hen anser att jag bör vara hästvakt ändå eftersom jag redan kommer ha varit bortrest då. På ett sätt förstår jag hen men samtidigt kan jag tycka att det är lite orättvist eftersom jag tagit ledigt från jobbet för att kunna vara ledig/åka iväg… så vet inte riktigt vad jag ska göra nu haha

Vilken tråkig situation! Tycker absolut inte att det är upp till dig att lösa eller att du ska ha dåligt samvete för det. Samtidigt förstår jag ju att man skaffar medryttare för att få lite avlastning och lite extra hjälp om man vill åka bort och kan man då ändå inte få det när man väl ska bort så kanske det inte känns så värt att ha medryttare? Det finns ju liksom många parametrar i det hela.
 
Vilken tråkig situation! Tycker absolut inte att det är upp till dig att lösa eller att du ska ha dåligt samvete för det. Samtidigt förstår jag ju att man skaffar medryttare för att få lite avlastning och lite extra hjälp om man vill åka bort och kan man då ändå inte få det när man väl ska bort så kanske det inte känns så värt att ha medryttare? Det finns ju liksom många parametrar i det hela.
Ja håller med ! Vet liksom inte vad som är ”rätt eller fel” därför vill jag liksom bolla lite med andra o se hur dem gjort och vad dem anser 🤔 tack för input 🤗
 
Hade ni redan bestämt att du skulle ha hästen den veckan? För annars så låter det här som dålig planering från ägaren och fruktansvärt dålig kommunikation. Ägaren kan inte kräva att du passar den dock.
Nej inget bestämt att jag skulle ha hästen den veckan! jag hjälper mer än gärna till när hen är bortrest men känns ju trist om jag inte skulle kunna åka iväg eftersom det krockar med ägarens resa… men jag vet inte jag …
 
Om man kommit överens om tidigare att man ska passa hästen en viss period så kan jag förstå att ägaren blir sur, annars nej. Hästägaren kan inte begära hästpassning av någon, hästen är ägarens ansvar.
Nej absolut inget bestämt sen innan att jag ska ha hästen vissa veckor under sommaren. Men när planering av sommaren dök upp så anser ägaren att jag borde ställa upp när hen ska iväg eftersom att jag då varit bortrest tidigare under sommaren. Vet varken ut eller in
 
Ja, betalar en ganska bra summa i månaden!

Nej absolut inget bestämt sen innan att jag ska ha hästen vissa veckor under sommaren. Men när planering av sommaren dök upp så anser ägaren att jag borde ställa upp när hen ska iväg eftersom att jag då varit bortrest tidigare under sommaren. Vet varken ut eller in
Med andra ord tycker hästägaren nu att du ska betala denne för att vara hästvakt under din semester - för att hon vill ta semester. Magstarkt.
Om jag var du hade jag känt mig ordentligt utnyttjad med ett sådant upplägg. För mig är det enkelt löst, jag hade inte gått med på det och sagt exakt det jag skriver.
 
Nej absolut inget bestämt sen innan att jag ska ha hästen vissa veckor under sommaren. Men när planering av sommaren dök upp så anser ägaren att jag borde ställa upp när hen ska iväg eftersom att jag då varit bortrest tidigare under sommaren. Vet varken ut eller in
Nej jag tycker inte du ska ställa upp på det. Jag har både varit hästägare och medryttare i många år och det är ett givande och tagande, jag gjorde nog mer än förväntat av en medryttare när jag var det, fixade ofta hela stallet när jag ändå var där och en vinter när hästägaren hade en del andra problem satt jag och motionerade alla hästar i stallet utomhus ensam inkl ägarens dotters ponny nästan vare dag, i gengäld fick jag träna och tävla på en fin häst som lärde mig mycket. Samma upplägg hade jag med min medryttare, hon tog stallpass och var flexibel och fick gärna träna och ha rätt ”fria tyglar”. De gånger jag under kortare eller längre perioder varit ansvarig för medryttarhäst har jag fått betalt just för att vi båda sett det som ett jobb. Jag har också betalat min medryttare när jag var borta en längre period. Det kostar ju ofta både tid och pengar att helt plötsligt vara uppbunden till att ta sig till stallet en hel vecka eller mer.
 
Ja håller med ! Vet liksom inte vad som är ”rätt eller fel” därför vill jag liksom bolla lite med andra o se hur dem gjort och vad dem anser 🤔 tack för input 🤗

Som medryttare är man ju oftast lite mer låst i att fixa annat åt hästen också. Som ägare går det ju liksom att be en kompis eller hyra in hjälp osv om man behöver, medan man som medryttare kanske inte har lika fria tyglar att "jag bad min mamma kolla till hästen medan jag är borta" eller så. Hoppas det löser sig till det bästa här!
 
Dina planer har prioritet. Du äger inte hästen. Så länge ni inte har bestämt att du har hästen när hästägaren åker bort så har dina planer alltid företräde. Sen kan man alltid vara schyst om det är något simpelt som går att flytta men är man medryttare så är det enbart om man själv vill flytta på sina planer.
 
Okej, för nu är det så att jag tog lite extra ledigt under sommaren och planerar att åka på ca 2-3 resor. Troligtvis kommer 1 resa krocka med ägarens resa och hen anser att jag bör vara hästvakt ändå eftersom jag redan kommer ha varit bortrest då. På ett sätt förstår jag hen men samtidigt kan jag tycka att det är lite orättvist eftersom jag tagit ledigt från jobbet för att kunna vara ledig/åka iväg… så vet inte riktigt vad jag ska göra nu haha
Det är orättvist från ägarens sida att säga så, du är medryttare bara, du har inte det ansvaret. Det är ägaren som får ta ansvar för sin egen häst och semester själv. Jag hade sagt till hästägaren att jag åker bort då och då och sen får hästägaren fixa det helt enkelt. Någon måtta får det faktiskt vara. Blir hästägaren så sur och butter för att den måste ta ansvar för sin egen häst så får den väl bli det då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 195
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 885
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp