Bukefalos 28 år!

Överbelastning i gaffelbanden

wilma.shastar

Trådstartare
Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?)
Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes Kissing spines men även kronisk överbelastning i gaffelbanden på bakbenen. Men efter att ha ultraljudat några månader senare blev veterinären förvånad över hur mycket bättre det såg ut. Därav tänkte vi att det inte var något mer med det…
(Vi har insett att tidigare ägare ljugit för oss, han har troligen sålts just för att dess spricker dykt upp på röntgen, mm. Tidigare gick han intensiva toppklasser på höga nivåer, 140)
KS har varit väldigt jobbigt och vi var tvungna att sätta in en hel del kortison i ryggen på han (lång historia kort) Nu på ett återbesök upptäcktes att ett bens gaffelband hade förstorats sig🙃 Samt att ryggen FORTFARANDE inte är okej (det har gått 1,5 år). Alltså är min stackars häst inte ridbar.
Veterinären har bedömt att han troligen ”kommer gå sönder” och vi kommer behöva avliva han. Men hon vet ej om det kommer vara om 1 år eller 3.
Innan någon hoppar på mig!!! Jag har varit väldigt rädd om just bakbena, de har fått all typ av behandling och liniment just för att de inte skulle gå sönder igen😵‍💫 KS har också tagits på allvar, väääälsigt lång rehab samt stretch o allt annat man kan hitta på…
Frågan är, vad gör man nu? Kan det blir bättre?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 220
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 150
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 451
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp