Bukefalos 28 år!

Prognos för rotation/sänkning

OM det är metaboliskt med i bilden och inte bara mekaniskt. Men pga hovbölderna och tillväxtränderna så misstänker iaf jag att det kan vara metaboliskt också.

Bättre mineraler är dock bra för alla :). Men om det inte är insulindysregulation inblandat så kan "doktor gräs" vara jättebra för läkningen.

Ja därav om möjlighet finnes med gräs vs grovfoder! Går det att lösa så är det ett säkert sätt att utesluta eventuell negativ påverkan redan från start nu i akut fas innan man vet hur det står till. Medan mineralbalans ju är bra för allt 😁
 
Nej, det här handlade inte om någon fånghov utan åtgärden gjordes pga hålväggar, Hästen har till och från varit överviktig men ingen annan metabolisk störning och hennes hov var helt intakt i februari
 
Nej, det här handlade inte om någon fånghov utan åtgärden gjordes pga hålväggar, Hästen har till och från varit överviktig men ingen annan metabolisk störning och hennes hov var helt intakt i februari

Fast man ser ju på ränderna att det är någon typ av fång på G. Normal ämnesomsättning leder inte till sådär kraftiga variationer i tillväxtlinjerna.

Det betyder att man ska vara försiktig med stora ingrepp, eftersom kronranden kan vara försvagad med mera.
 
Ok, då känner jag lite hopp igen iallafall. Huer fick ni ordning på hoven, hur verkades, skoddes hon?
hon skoddes med fångskoning 2018och det funkade bra. Sen testade vi med flytsula och det funkade också men tyvärr ramlade skorna av lite för mycket.
När vi fick problemet 2022 eller var det var, så fick hon hoofcast, ett gips som de även kan gå ute med. Så efter en kort tid inne fick hon röra på sig igen.
 
Hovbenet ser helt och fräscht ut, men inte bra verkad. Med rätt behandling ska det nog gå att vända. Är det här samma klinik som missade att dom hade en fånghov framför sig och dessutom karvade sönder den i onödan, så är det dags att du byter.

Hovar växer. Den biten löser sig alltid. Det jobbiga är att komma ut ur den akuta smärtfasen, och sen anpassa livsstilen så det inte händer igen (men räkna med att det kan hända igen).

Är din häst misstänkt ID (IR/EMS)? Överviktig, hård nacke, kallblodsras, går redan på gräs?
Överviktig har hon varit till och ifrån. Nu är hon okej, har extremt lätt att lägga på hullet.
 
Överviktig har hon varit till och ifrån. Nu är hon okej, har extremt lätt att lägga på hullet.

Ja då kan man misstänka att man får hålla lite koll på socker och stärkelse. Det är nog ingen bra idé att utsätta henne för glukosbelastning just nu, men det skadar inte att anpassa dieten som att hon har bekräftad EMS. Antar att hon är på boxvila nu ändå, men sen när hon får börja gå ut kanske ni måste vara försiktiga med gräset. Och inget kraftfoder med högt socker+stärkelse (över 10%) innan ni är säkra på att hon klarar det.
 
Ja då kan man misstänka att man får hålla lite koll på socker och stärkelse. Det är nog ingen bra idé att utsätta henne för glukosbelastning just nu, men det skadar inte att anpassa dieten som att hon har bekräftad EMS. Antar att hon är på boxvila nu ändå, men sen när hon får börja gå ut kanske ni måste vara försiktiga med gräset. Och inget kraftfoder med högt socker+stärkelse (över 10%) innan ni är säkra på att hon klarar det.
Hon får inget kraftfoder, har aldrig fått. Nu får hon fin halm och ensilage med låga värden för socker och energi 7 mj tror jag det är
 
Hovbenet ser helt och fräscht ut, men inte bra verkad. Med rätt behandling ska det nog gå att vända. Är det här samma klinik som missade att dom hade en fånghov framför sig och dessutom karvade sönder den i onödan, så är det dags att du byter.

Hovar växer. Den biten löser sig alltid. Det jobbiga är att komma ut ur den akuta smärtfasen, och sen anpassa livsstilen så det inte händer igen (men räkna med att det kan hända igen).

Är din häst misstänkt ID (IR/EMS)? Överviktig, hård nacke, kallblodsras, går redan på gräs?
Hon har i perioder varit kraftigt överviktig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
63 097
Senast: Boj
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: Amha
·
J
Hästvård Nu går jag i valet och kvalet.. Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry: Kan börja...
Svar
17
· Visningar
2 866
Senast: Mithalagos
·
Hästvård Har en fångis här hemma i stallet. Första anfallet augusti 2007 och sen symptomfri fram till december (eller egentligen misstänker jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp