Räkna ut g taurin per kg TS?

Dimmoln

Trådstartare
Jag har fastnat och fått hjärnsläpp!

Ett foder innehåller enligt innehållsförteckning 0,8 g taurin/kg foder. Fukt 80 %.
Är då innehållet av taurin 4 g/kg TS och 0,4 % av kg TS?

Jag har tänkt;
TS: 100% - 80% = 20%
Taurin per kg TS: 0,8/0,20 = 4 g/kg TS
% taurin av kg TS: (4/1000) x 100 = 0,4 % av kg TS

Var räknar jag fel? Innehållet taurin enligt uträkningen ovan verkar lite suspekt jämfört med rekommenderat behov enligt NRC.
 
Jag har fastnat och fått hjärnsläpp!

Ett foder innehåller enligt innehållsförteckning 0,8 g taurin/kg foder. Fukt 80 %.
Är då innehållet av taurin 4 g/kg TS och 0,4 % av kg TS?

Jag har tänkt;
TS: 100% - 80% = 20%
Taurin per kg TS: 0,8/0,20 = 4 g/kg TS
% taurin av kg TS: (4/1000) x 100 = 0,4 % av kg TS

Var räknar jag fel? Innehållet taurin enligt uträkningen ovan verkar lite suspekt jämfört med rekommenderat behov enligt NRC.

Du får rätt svar men räknar lite omständigt. Torrsubstansen på 1 kg mat är 200 g om maten innehåller 80% vatten. Det blir mao 0,8 g/200 g=0,004 dvs 0,4%.

Sedan tar NRC hänsyn till energiinnehåll också så det är egentligen mer avancerad matematik än så.
 
Du får rätt svar men räknar lite omständigt. Torrsubstansen på 1 kg mat är 200 g om maten innehåller 80% vatten. Det blir mao 0,8 g/200 g=0,004 dvs 0,4%.

Sedan tar NRC hänsyn till energiinnehåll också så det är egentligen mer avancerad matematik än så.

Tycker det är mycket svårare att hitta information om näringsbehov för katt än det var att räkna ut foderstat för häst när det begav sig :o Blir nog till att köpa litteraturen som e-bok! Att förstå den är dock en annan femma :laugh:

Hittat en källa som uppger att näringsbehov enligt NRC förutsätter att fodret innehåller 1670 kJ (1,67 MJ?) per 100 g foder och att minimibehoven för näringsämnen ökar med ett högre energiinnehåll (säger dock inte med hur mycket eller hur jag ska räkna vidare).

En annan källa anger näringsbehov enligt NRC som antal g per 1000 kcal (ca. 4,19 MJ?) ME.

Antar att jag då skulle utgå från kattens energibehov (KJ/MJ/kcal) för att vidare beräkna behov av näringsämnen?
 
Tycker det är mycket svårare att hitta information om näringsbehov för katt än det var att räkna ut foderstat för häst när det begav sig :o Blir nog till att köpa litteraturen som e-bok! Att förstå den är dock en annan femma :laugh:

Hittat en källa som uppger att näringsbehov enligt NRC förutsätter att fodret innehåller 1670 kJ (1,67 MJ?) per 100 g foder och att minimibehoven för näringsämnen ökar med ett högre energiinnehåll (säger dock inte med hur mycket eller hur jag ska räkna vidare).

En annan källa anger näringsbehov enligt NRC som antal g per 1000 kcal (ca. 4,19 MJ?) ME.

Antar att jag då skulle utgå från kattens energibehov (KJ/MJ/kcal) för att vidare beräkna behov av näringsämnen?

NRCs rekommendationer utgår från 4000 kcal/kg eller per 1000 kcal ME. Jag brukar räkna på 4000 per kg, är maten mer energirik än så får man kompensera för det.
 

Bifogade filer

  • 49C88C1B-0E71-46BA-9956-75ECD0EFC190.jpeg
    49C88C1B-0E71-46BA-9956-75ECD0EFC190.jpeg
    272,8 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Skickade in årets grovfoderanalys till ett nytt labb, som anger mineralerna per kg/ts. Finns det något sätt att räkna ut vad dessa blir...
Svar
2
· Visningar
1 057
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 013
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp