Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Det har skett gradvis att Alvin hör dåligt, först tänkte jag att han ville träna med mig och lära nya saker nu när han är äldre men det mesta flöt ju på. Det har varit en del saker jag varit frågvis om men nu vet jag tydligt.mHan reagerar bara på riktigt höga ljud nu, som mopeder och motorcyklar när dom gasar så senast tiden har han inte hört alls men vi har ju liksom hängt ihop i 14 år så vi känner varandra utan och innan och kan våra rutiner och han är så följsam och uppmärksam.

Han själv verkar inte lida av det alls faktiskt. Bara som jag kanske skrivit innan, om att han inte hör men det enda är att han håller noga koll på var jag är. Men han är så glad ändå. Mormors hund är också döv och blev det när han blev äldre. Alvin är ju snart 14 och då kanske det inte är så ovanligt tänker jag.

Jag tänker att vi klarar oss utmärkt ändå.
 
Sunda normala djur går inte till attack om de tror att det finns en annan (säkrare) utväg.
Nr 1: Hunden får försvara sig och "sin linje" om den blir attackerad, men får INTE pressa framåt när den gör det.
Nr 2: Utvärdera vad som triggade och vad som ska göras annorlunda för att minska stressen i framtiden. I 99% av fallen är det hunden som skapar konfrontationen och det blir inte bättre av att hunden får "säga ifrån".
Riktigt så enkelt tänker jag att det inte är att det bara är onormala får som går till attack. Har en leicestertacka som anfaller svaga/osäkra hundar utan att hunden gör mer än finns där. Hon testar alla hundar mkt noggrant, hon börjar med att stå och blänga på dem. Vid mista lilla tecken på osäkerhet hos hunden tar hon sedan ett steg mot hunden och kanske ytterligare ett steg. Hunden brukar då reagera med antingen ett utfall eller att backa, i båda fallen attackerar tackan antingen med att stånga eller jaga. Hon har jagat runt många hundar. Står hunden bara lugnt kvar när hon börjar blänga, alternativt tar ett litet steg mot henne kommer hon ge sig direkt och bara gå iväg.

Nu gör jag vad jag kan för att undvika att situationen ens uppstår men ibland blir det fel. Genom åren har det funnits ett antal liknade får här hemma. Jag räknar dock inte lilla ryan i filmen till den gruppen, det är uppenbart att Izzy kommer lite för nära henne. Hade det varit någon av de osäkrare hundarna hade hon nog däremot attackerat dem.

Däremot håller jag med om att det i de flesta fall är hunden som skapar konfrontationen, ibland på eget bevåg, ibland pga föraren säger till/pressar hunden att göra det.
 
Riktigt så enkelt tänker jag att det inte är att det bara är onormala får som går till attack. Har en leicestertacka som anfaller svaga/osäkra hundar utan att hunden gör mer än finns där. Hon testar alla hundar mkt noggrant, hon börjar med att stå och blänga på dem. Vid mista lilla tecken på osäkerhet hos hunden tar hon sedan ett steg mot hunden och kanske ytterligare ett steg. Hunden brukar då reagera med antingen ett utfall eller att backa, i båda fallen attackerar tackan antingen med att stånga eller jaga. Hon har jagat runt många hundar. Står hunden bara lugnt kvar när hon börjar blänga, alternativt tar ett litet steg mot henne kommer hon ge sig direkt och bara gå iväg.

Nu gör jag vad jag kan för att undvika att situationen ens uppstår men ibland blir det fel. Genom åren har det funnits ett antal liknade får här hemma. Jag räknar dock inte lilla ryan i filmen till den gruppen, det är uppenbart att Izzy kommer lite för nära henne. Hade det varit någon av de osäkrare hundarna hade hon nog däremot attackerat dem.

Däremot håller jag med om att det i de flesta fall är hunden som skapar konfrontationen, ibland på eget bevåg, ibland pga föraren säger till/pressar hunden att göra det.
Ja, vissa lär sig snabbt att det kan löna sig att skrämma hundar, men att de lärt sig det från början är ju för att de upplevt situationer där de känt sig pressade nog att testa.

Tackor med lamm har en väldigt mycket känsligare bubbla och lättare till försvar- men det är fortfarande upp till oss att göra henne trygg nog att våga ta sina lamm och gå.
 
Grabbarna gick ju flera timmar igår men jag visste att det inte skulle gå idag. Möte hela dagen fram till lunch, kort paus för en promenad och att äta. Inhyrd packhjälp från 15-18.30 då vi försökte packa ihop större delar av det synliga i hela lägenheten. Jag hade gjort det mesta själv. Därefter fick grabbarna bara ut och kissa men promenad nu på kvällen ska det bli.

Men det är så skönt med små kineser. Dom finner sig i att vandra i 5 timmar en dag till att slappa inne en dag eller några dagar och bara gå ut kort och rastas. Och allt däremellan. Dom är liksom flexibla små varelser. Bästa hundarna :heart
 
Ja, vissa lär sig snabbt att det kan löna sig att skrämma hundar, men att de lärt sig det från början är ju för att de upplevt situationer där de känt sig pressade nog att testa.

Tackor med lamm har en väldigt mycket känsligare bubbla och lättare till försvar- men det är fortfarande upp till oss att göra henne trygg nog att våga ta sina lamm och gå.
Men det var inte så du skrev utan att får väljer en annan säkrare väg om de kan och jag menar att det helt klart finns får som skapar konflikten först även om det inte är det vanligaste. Visst de har säkert upplevt någon situation där de känt sig pressade men det lär ju i stort sätt alla får som regelbundet flyttas av hundar hamnat i, varken vi eller hundarna är robotar och det är lätt att missbedöma situationen så att det blir fel även för hundar som har stor djurkänsla.

Ja det är väl en självklarhet att tackor med lamm är känsligare och lättare går i försvar, det är inte sådana situationer jag pratar om. Leicestern är likadan med eller utan lamm.
 
1000015100.jpg


Idag får två år sedan hämtade jag hem en tjej som såg så söt och oskyldig ut..


😇👹
 
I morse var vi ute med en kollega och sprang i skogen :D Hon fick ta Ebrah, jag tog Lily. Rent taktiskt av mig då kollegan är mer vältränad och Ebrah är den som drar minst :rofl:

Det blev ungefär 3km i skogen, med en liten badpaus i en sjö ungefär mitt i rundan. Helt klart tillräckligt för en otränad person som mig. Jag kommer ha träningsvärk imorgon.

Nu är hundarna nöjda och glada, men de var väldigt busiga när vi kom hem från jobbet och de hade säkert inte tackat nej till lite lösspring också. Imorgon om vi vaknar tidigt ska vi nog börja dagen med en tur till rastgården, för att hinna dit innan det blir varmt.
 
Morgonstund har guld i mun 😁.

20240516_085146.jpg


Har hunnit med en lugn cykeltur med bc-pojkarna, blev en paus vid vattnet innan vi vände hemmåt. Småttingarna fick ett pass på klubben, tränade slalom och gunga med lilla M. Gäller att passa på innan det blir för varmt ute.

Igår var jag I fårhagen med killarna mitt på dagen, de fick titta på får medans jag snickrade på en grind. De fick valla en liten vända sen och föste i lugnt tempo då det var ganska varmt och alla fåren inte klippta än.
Funderar på om jag ska orka ut en vända senare idag med Spock, har lite kvar att fixa med grinden.
 
Igår fick Knut värmeslag 🙁 eller början på.
Det var läskigt o måste vara mer försiktig.
Han flämtade och kom nära mig och tog mycket ögonkontakt. Vinglade lite.
Satte oss i skuggan där de blåste och då återhämtade han sig fort.

De var första gången jag varit med om de och nu har vi lagt om hur ja lägger upp promenaderna. Blir längre morgon o kväll ♥️

På lunch idag gick vi bara så han fick bada 🙂
 
Igår fick Knut värmeslag 🙁 eller början på.
Det var läskigt o måste vara mer försiktig.
Han flämtade och kom nära mig och tog mycket ögonkontakt. Vinglade lite.
Satte oss i skuggan där de blåste och då återhämtade han sig fort.

De var första gången jag varit med om de och nu har vi lagt om hur ja lägger upp promenaderna. Blir längre morgon o kväll ♥️

På lunch idag gick vi bara så han fick bada 🙂
Jag kan bli orolig för Alvin ibland, han älskar att sola, ligga ner och sova och rulla runt. Det bästa han vet. Så jag vill att han ska få göra en liten stund i alla fall.Men han verkar inte själv känna när han blir för varm. Han börjar andas tungt och hässja så jag vet ju om det här och tvingar honom att ligga i skuggan, är ute korta stunder, har alltid med vatten och ibland om jag vill sitta ute får han inte följa med.

Milou är inte alls lika känslig men han är mycket yngre och naken. Hittar inte hans solkräm men har beställt hem nytt.
 
Jag kan bli orolig för Alvin ibland, han älskar att sola, ligga ner och sova och rulla runt. Det bästa han vet. Så jag vill att han ska få göra en liten stund i alla fall.Men han verkar inte själv känna när han blir för varm. Han börjar andas tungt och hässja så jag vet ju om det här och tvingar honom att ligga i skuggan, är ute korta stunder, har alltid med vatten och ibland om jag vill sitta ute får han inte följa med.

Milou är inte alls lika känslig men han är mycket yngre och naken. Hittar inte hans solkräm men har beställt hem nytt.

Ja min äldre lilla hund ligger o pressar i solen på balkongen 🙈 men de har hon alltid gjort. Kommer in o flämtar och vilar o sen ut igen.

Nu var det en större ansträngning för Knut lekte och fick upp pulsen rejält så jag tror att de som ligger o solar sådär inte löper lika stor risk?
 
Ja min äldre lilla hund ligger o pressar i solen på balkongen 🙈 men de har hon alltid gjort. Kommer in o flämtar och vilar o sen ut igen.

Nu var det en större ansträngning för Knut lekte och fick upp pulsen rejält så jag tror att de som ligger o solar sådär inte löper lika stor risk?
Jag oroar mig aldrig när de ligger och solar, så länge det finns möjlighet för dem att svalka sig :) Värre när tex Aysu fick för sig att sola när det var 30 grader ute, och jag märkte hur hon blev stressad sedan för att det inte var så svalt inomhus som hon räknat med.
 
Jag oroar mig aldrig när de ligger och solar, så länge det finns möjlighet för dem att svalka sig :) Värre när tex Aysu fick för sig att sola när det var 30 grader ute, och jag märkte hur hon blev stressad sedan för att det inte var så svalt inomhus som hon räknat med.

Ja precis 🙂
Har de relativt svalt inne genom att dra ner för fönstren. Men förra sommaren när de blev tropiska nätter va de lite kämpigt. Ska nog köpa en fläkt
 
Ungefär en månad efter Alpinas pyo så tyckte Iso att det var hennes tur. Dock ”bara” uvi den här gången! 😅❤️

DyMWdpa.jpeg

76bjXYJ.jpeg

Långtråkigt att vänta på provsvar.. 😴

cZ0FeH1.jpeg

Tur mamma var med som stöd. ❤️

dVhceyG.jpeg

Sen ville vi bara åka hem! 😂

Jag har mått så dåligt sen igår. Min lilla bäbis. 💔 Hon är inte helt enkel med hanteringen heller men hon var så duktig hela besöket och fick så mycket beröm. 🥺 Förutom i väntrummet då men det är en annan historia, tur man kan vänta utomhus. 🙈😂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 343
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: em76
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 108
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 121
· Visningar
73 691
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Smådålig i magen
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp