Bukefalos 28 år!

Valp som är osäker med människor

Tratt

Trådstartare
Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara hos min mamma när jag jobbar bestämde vi att jag skulle bo där ett par dagar. Har en bror som också bor hos mamma. Första två dagarna drog hon sig undan när dom rörde sig i huset. (Gått bra med mig från dag ett). Tredje dagen började hon skälla och morra mot min bror och går undan när han rör sig. Fortfarande inte hälsat på honom. Det går bättre med mamma, kan leka och ta godis och är fram och hälsar på henne nu men när min bror är nära låser hon sig. Kan inte leka eller ta godis, han har fått börja ge henne mat men hon äter inte förrens han har backat undan. Alla säger att det kommer bli bättre med tiden men känns jobbigt med en hund som är rädd för människor (valpar brukar väl älska alla?).

Grejen är att hos uppfödaren var hon inte alls såhär, där var hon frammåt, social, mycket kampintresse. Jag ser ju vilken rolig hund hon är i grunden men att hon är så osäker på människor redan nu känns som en sån stor redflag och kommer det verkligen bli bättre med tiden? Behöver inte att hon är fram och hälsar på alla men nu blir hon osäker bara folk står och pratar och inte ens försöker hälsa på henne.

Uppfödaren har erbjudit att ta tillbaka henne, men man fäster sig ju fort. Vet inte vad jag ska göra. Hur hade ni tänkt?
 
Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara hos min mamma när jag jobbar bestämde vi att jag skulle bo där ett par dagar. Har en bror som också bor hos mamma. Första två dagarna drog hon sig undan när dom rörde sig i huset. (Gått bra med mig från dag ett). Tredje dagen började hon skälla och morra mot min bror och går undan när han rör sig. Fortfarande inte hälsat på honom. Det går bättre med mamma, kan leka och ta godis och är fram och hälsar på henne nu men när min bror är nära låser hon sig. Kan inte leka eller ta godis, han har fått börja ge henne mat men hon äter inte förrens han har backat undan. Alla säger att det kommer bli bättre med tiden men känns jobbigt med en hund som är rädd för människor (valpar brukar väl älska alla?).

Grejen är att hos uppfödaren var hon inte alls såhär, där var hon frammåt, social, mycket kampintresse. Jag ser ju vilken rolig hund hon är i grunden men att hon är så osäker på människor redan nu känns som en sån stor redflag och kommer det verkligen bli bättre med tiden? Behöver inte att hon är fram och hälsar på alla men nu blir hon osäker bara folk står och pratar och inte ens försöker hälsa på henne.

Uppfödaren har erbjudit att ta tillbaka henne, men man fäster sig ju fort. Vet inte vad jag ska göra. Hur hade ni tänkt?
Om jag hade fått hem en sådan valp hade jag velat lämna tillbaka den. Just för att det inte fungerar i min vardag och med en väldigt socialt osäker hund.
Jag har omplacerat en hund en gång vid 1 års ålder då hon var socialt osäker. En fantastiskt hund i övrigt, superkul att träna, men det hade aldrig fungerat med tävling. Utställning klarade hon inte av hanteringen på bordet trots bordsträning varenda vecka för erfaren instruktör. Hon flyttade till en hästtjej och en annan hund, där hon lever livet som sällskapshund utan problem.
 
Svårt att veta , jag har haft valpar som varit rädda men som vuxna inte alls varit varken osociala eller rädda utan det har vuxit bort.
Var hunden social när ni kom till uppfödaren så skulle jag gissa på att den mest är otrygg än så länge och gett det lite tid.
Den har ju bara varit hos er en vecka.
 
Helt klart lämna tillbaka den. Ett par vänner har en hund som var liknande. Nu som vuxen måste de vara otroligt försiktiga med vem de presenterar honom för, hur de gör det, och ändå finns det vissa personer som han liksom aldrig mjuknar inför. Han har dessutom enormt nära till bett, så om någon rör honom när han inte vill så bits han direkt.

Mig är väl den han har mjuknat för fortast, men jag la mig på rygg ute på asfalten när jag träffade honom, just för att jag såg hur otroligt osäker han var. Och de flesta har inte så stor lust att göra det.

Det blir inte roligt. Man måste ständigt passa på honom. Kommer de nya personer så vet man aldrig hur det går osv. Nu är detta en liten hund, typ 3-4 kilo, så även om han bits så blir det ju inga större skador. Men det är nog enda anledningen till att han fortfarande är kvar i livet.
 
Jag ångrar att jag inte lämnade tillbaka en hund som valp. Blev en väldigt tråkig historia och slutade med att valpen flyttade tillbaka när den fyllt ett år. Det är inte värt det!
 
Håller med om att lämna tillbaka. En valp ska vara glad, social och nyfiken från början. Den ska liksom vilja vara kompis med alla och tro att den klarar allt.

Jag förstår att det är svårt men följ din magkänsla som redan varnat att något är fel.
 
Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara hos min mamma när jag jobbar bestämde vi att jag skulle bo där ett par dagar. Har en bror som också bor hos mamma. Första två dagarna drog hon sig undan när dom rörde sig i huset. (Gått bra med mig från dag ett). Tredje dagen började hon skälla och morra mot min bror och går undan när han rör sig. Fortfarande inte hälsat på honom. Det går bättre med mamma, kan leka och ta godis och är fram och hälsar på henne nu men när min bror är nära låser hon sig. Kan inte leka eller ta godis, han har fått börja ge henne mat men hon äter inte förrens han har backat undan. Alla säger att det kommer bli bättre med tiden men känns jobbigt med en hund som är rädd för människor (valpar brukar väl älska alla?).

Grejen är att hos uppfödaren var hon inte alls såhär, där var hon frammåt, social, mycket kampintresse. Jag ser ju vilken rolig hund hon är i grunden men att hon är så osäker på människor redan nu känns som en sån stor redflag och kommer det verkligen bli bättre med tiden? Behöver inte att hon är fram och hälsar på alla men nu blir hon osäker bara folk står och pratar och inte ens försöker hälsa på henne.

Uppfödaren har erbjudit att ta tillbaka henne, men man fäster sig ju fort. Vet inte vad jag ska göra. Hur hade ni tänkt?
Hunden är ju bara 10 veckor, utsätt den inte för mer än vad den för tillfället klarar av. Pressa den inte i sociala kontakter. Ingen av mina valpar har varit modiga och framåt första tiden med folk omkring sig, det blev bättre när dom blivit tryggare med situationen.

Döm inte liten valp så fort, det är förståeligt att dom inte är sej själva direkt efter flytten hem. Valpar älskar inte per automatik allt och alla dom ser. Möjligtvis när dom sen har sin trygga person med så dom kan slappna av men valpen har ju inte ens lärt känna dig än.
 
Jag tog över min yngsta hund när han var fem månader och han var livrädd för allt och alla i början. Jag uppfattade inte detta när jag kom till uppfödaren för jag gick bara fram till honom och det var kärlek från första ögonkastet för oss båda. Jag är nog den enda person han inte har backat för vid första mötet. Jag har haft honom i åtta månader och han har vuxit oerhört under den tiden. Familjen är inga problem och inte heller människor som kommer på besök i vårt hem. Däremot uppskattar han inte främlingar som stegar fram och ska klappa. Då ställer han sig bakom mig. Om de bara kommer fram och pratar med mig reagerar han inte, utan det är först om de vänder sig direkt till honom.

För mig fungerar det bra med en socialt osäker hund så som osäkerheten tar sig uttryck hos just min hund. Nu har jag en äldre hund, som älskar allt och alla, så i situationer där människor vill klappa har jag alltid en frivillig kandidat att skicka fram :D

Jag skulle ge det ett par veckor till så att valpen får en chans att landa och du bättre kan se valpens personlighet. Sedan får du utvärdera om det är rätt hund för din livssituation. Det är tufft när det inte blir som man tänkt sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 485
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 310
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 385
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp