Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst II

Nämen nu har jag hittat en ettåring som var superfin till ett superpris som jag typ villhöver😬 Jag är ju en sån som gärna hade haft typ 20 hästar på sommarhalvåret, men vintertid när man fryser i mörker och pulsar i snö och halkar i lera så vill jag knappt ha en😅
*jag behöver inte fler*
*jag behöver inte fler*
*jag behöver inte fler*
Gud känner igen mig själv så i detta 🙈
 
Jag ska inte heller ha någon mera häst. Men om jag skulle ha en till skulle jag vilja ha min hästs helbror som är född -23. Var och hälsade på honom i helgen, en resa som jeopardiserades av mitt brutna nyckelben men som ändå blev av. Och han var liksom ännu mera ljuvlig live ❤️ Hade jag bara haft oändligt med tid och pengar så…. Någon som vill deläga honom med mig? 😂

IMG_8084.jpeg
 
Nu läser jag på Facebook om folk som säljer häst, som är trötta på folk som provrider, lovordar hästen och sen tackar nej.

Jag fattar att det här är ett problem för säljare, speciellt de intressenter som typ har tackat ja där och då och sen ändrar sig efter en lång process med kanske flera provridningar osv. Eller kanske bara försvinner spårlöst och är okontaktbara fast de var såååå säkra på hästen där och då.

Men! Det finns fler sidor av ett mynt och jag som hästletare måste ändå få slå ett slag för hur svårt det är för oss också!

Jag kommer aldrig att försvara de ”intressenter” som slutar höra av sig, drar ut på processen onödigt länge, avbokar provridningar i sista sekund eller inte ens dyker upp. Men jag har själv varit den som under provridningen säger att man älskar hästen, är intresserad av den och att man ska återkomma. För att sen få åka hem och fundera en vända till, och då inse att man kanske blev lite kär i en häst som ändå inte riktigt passar en. Man vill så gärna hitta sin nya bästis att man har lite rosafärgade glasögon på sig under provridningen. Sen får man landa lite och då inse att man behöver tacka nej. Det här kan inte vara något som säljare blir arga på!

De två gånger jag har gjort så här så har det såklart inte känts jättekul att behöva ringa det där samtalet, men vad är alternativet då? Att köpa hästen ändå för att vara snäll?

Vill dock tillägga att båda gångerna har jag ju bestämt med säljaren en dag som jag ska höra av mig med ett definitivt besked, och då har jag hållit den dagen. Att bara ”ghosta” säljaren försvarar jag såklart inte.

Fick bara lite ont i magen när jag insåg att shit, är jag en sån där jobbig köpare nu som bara åker omkring och provrider hästar för skojs skull? Är det så jag verkar? 😬
 
Nu läser jag på Facebook om folk som säljer häst, som är trötta på folk som provrider, lovordar hästen och sen tackar nej.

Jag fattar att det här är ett problem för säljare, speciellt de intressenter som typ har tackat ja där och då och sen ändrar sig efter en lång process med kanske flera provridningar osv. Eller kanske bara försvinner spårlöst och är okontaktbara fast de var såååå säkra på hästen där och då.

Men! Det finns fler sidor av ett mynt och jag som hästletare måste ändå få slå ett slag för hur svårt det är för oss också!

Jag kommer aldrig att försvara de ”intressenter” som slutar höra av sig, drar ut på processen onödigt länge, avbokar provridningar i sista sekund eller inte ens dyker upp. Men jag har själv varit den som under provridningen säger att man älskar hästen, är intresserad av den och att man ska återkomma. För att sen få åka hem och fundera en vända till, och då inse att man kanske blev lite kär i en häst som ändå inte riktigt passar en. Man vill så gärna hitta sin nya bästis att man har lite rosafärgade glasögon på sig under provridningen. Sen får man landa lite och då inse att man behöver tacka nej. Det här kan inte vara något som säljare blir arga på!

De två gånger jag har gjort så här så har det såklart inte känts jättekul att behöva ringa det där samtalet, men vad är alternativet då? Att köpa hästen ändå för att vara snäll?

Vill dock tillägga att båda gångerna har jag ju bestämt med säljaren en dag som jag ska höra av mig med ett definitivt besked, och då har jag hållit den dagen. Att bara ”ghosta” säljaren försvarar jag såklart inte.

Fick bara lite ont i magen när jag insåg att shit, är jag en sån där jobbig köpare nu som bara åker omkring och provrider hästar för skojs skull? Är det så jag verkar? 😬
Klart att man måste få provrida och även uttrycka att man tycker om hästen, även om man i slutänden inte köper den. Jag tror att klagomålen mer gäller sådana som slutar höra av sig eller där det blir uppenbart på annat sätt att provridningar endast används som gratis ridtillfällen. Du vet ju att du är seriös och då behöver du självfallet inte känna dig dum.
 
Nu läser jag på Facebook om folk som säljer häst, som är trötta på folk som provrider, lovordar hästen och sen tackar nej.

Jag fattar att det här är ett problem för säljare, speciellt de intressenter som typ har tackat ja där och då och sen ändrar sig efter en lång process med kanske flera provridningar osv. Eller kanske bara försvinner spårlöst och är okontaktbara fast de var såååå säkra på hästen där och då.

Men! Det finns fler sidor av ett mynt och jag som hästletare måste ändå få slå ett slag för hur svårt det är för oss också!

Jag kommer aldrig att försvara de ”intressenter” som slutar höra av sig, drar ut på processen onödigt länge, avbokar provridningar i sista sekund eller inte ens dyker upp. Men jag har själv varit den som under provridningen säger att man älskar hästen, är intresserad av den och att man ska återkomma. För att sen få åka hem och fundera en vända till, och då inse att man kanske blev lite kär i en häst som ändå inte riktigt passar en. Man vill så gärna hitta sin nya bästis att man har lite rosafärgade glasögon på sig under provridningen. Sen får man landa lite och då inse att man behöver tacka nej. Det här kan inte vara något som säljare blir arga på!

De två gånger jag har gjort så här så har det såklart inte känts jättekul att behöva ringa det där samtalet, men vad är alternativet då? Att köpa hästen ändå för att vara snäll?

Vill dock tillägga att båda gångerna har jag ju bestämt med säljaren en dag som jag ska höra av mig med ett definitivt besked, och då har jag hållit den dagen. Att bara ”ghosta” säljaren försvarar jag såklart inte.

Fick bara lite ont i magen när jag insåg att shit, är jag en sån där jobbig köpare nu som bara åker omkring och provrider hästar för skojs skull? Är det så jag verkar? 😬
Ja det är skitsvårt! Man "ska" prova flera hästar också, säger alla. Och man börjar ju med att läsa annonser och liksom hitta guldkornen så inte konstigt om man gillar hästen.

Fick nyligen avboka ett besök pga magsjuka och det kändes som om de trodde att jag ljög, bara för att det är så vanligt att skylla på liksom. Men jag var verkligen magsjuk, och det kommer ju gärna väldigt plötsligt..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 454
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 268
Senast: tara
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 743
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 398
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp