Bukefalos 28 år!

Vilken ras ska vi ha?

O

Odie

Vi ska skaffa hund. Behöver hjälp med vad vi ska välja för ras. Här är våra önskningar:

familjehund! Har inga småbarn, de är 14 och 18.
tillräckligt stor för att kunna följa med på lättare ridturer
kanske lämplig för agility?
lättlärd, allsidig
ingen tokskällande hund
ingen jakthund
trevligt lynne, glad, social
Lagom med päls, inget som kräver massor av pälsvård

Vi har inte haft hund förut, bara många andra sorters djur. Vi är seriösa, intresserade, läser mycket litteratur och planerar att gå massor med lydnadskurser o dyl.
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Dansk/Svensk gårdshund kanske ?

dansksvensk.jpg

(Bilden är lånad från SKK )
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Ja, det är en av de raser vi har tittat lite på. Verkar vara en trevlig hund!
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Hej.
kul att ni skall skaffa hund.
Västgötaspetsen är en utmärkt allround hund som duger till allt.
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Cavalier! Härliga, positiva hundar som glatt hänger med på allt och orkar minst tiofalt mer än man kan tro! Dessutom bedårande söta och väldigt lättlärda
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Det låter ju precis som vår hund!
Yda är 50% dvärgschnauzer - 50% shih tzu.
Hon är med på allt - ridturer, jogging-rundor, långpromenader, bilturer, utflykter etc.

Hon är grymt lättlärd och en äkta stads-råtta :D. Är dryga året nu och har gått lös i princip överallt sedan hon var valp. Positiv för alla förslag och älskar allt man gör med henne. Tuff hund i väldigt litet format, men väldigt lojal och tillgiven.

Visst, blandras, vilket innebär att det kanske är svårt att få en "likadan". I övrigt gillar jag schnauzern som bara den. Hon är mycket schnauzer, både utseendemässigt och i lynnet.

Bild såklart!
S%C3%B6ndag+4+advent+015.jpg
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Tänkte precis skriva det du själv skrev....det är ju en blandras du har. Man vet aldrig hur en likadan kombination blir, då det gäller blandraser. De kan få det bästa eller värsta från den ena eller andra rasen.
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Dvärgpinscher brukar hänga med på det mesta.

Om det ska vara en mellanstor ras, kelpie kanske.

Det viktiga oavsett ras är att man ser upp så att man köper en hund som är bra mentalt. Uppfödare ser så olika på vad som är viktigt, en på utseendet, en annan på mentaliteten. MH (ett mentaltest) kan alla raser gå, Korning kan vissa raser gå, t ex dvärgpinscher och övriga pinscher/schnauzer samt alla brukshundar.
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Jack russel,Dansk svensk gårdshund eller Cavalier king charles spaniel om du ska ha en lite mindre hund.

Golden eller Labrador kanske om du ska ha en mellanstor hund.
 
Sv: Vilken ras ska vi ha?

Fast båda raserna passar ju till en familj som söker en go sällskapshund iof.

Fast jag håller med dig också, är man intresserad av endera ras så är det klokast att köpa antingen dv.schnauzer eller shih tzu.

Båda raserna kräver ju sin pälsvård också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 346
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 544
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 951
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp