07:or del 23

Tävlingen gick bra med Barb och vi red ihop 63,5% trots att jag red fel. Igen. Helgen efter var det Jeannatränig och det var så himla roligt! Nu satsar vi på att sätta kvalen till MsvA :D. Veckan efter träningen har hon fått en veckas vila eftersom det varit ganska hårt och tufft arbete senaste tiden. Så rätt beslut! Red ut en kortis igår och hon var så himla pigg och fräsch :heart. Nu blir det tre intensiva starter i månadsskiftet (28/4, 5/5 och 8/5), samtliga i lagprogrammet.
 
Vi har tävlat två helger i rad, och i stället för att krypa upp i % har vi krypit nedåt lite. Förra helgen red jag uppenbarligen dåligt för han var inte framme för skänkeln. Plötsligt blev han rädd för en hörna, vilket jag var helt oförberedd på. 62,5 % förra helgen.. Och Drygt 62 % i lördags, vilket jag inte trodde när jag kom ut från banan, jag hade nog tänkt att ritten var 65 %. Låt mig säga så här: Jag och domaren hade lite olika syn på hur rörelserna ska ridas. Men det är ok, han var lite matt efter resan (2,5 timme till Storvik) och jag lyckades inte få igång honom riktigt så bra som jag önskat. Han var lydig och jag nöjd i a f. Sen igår var energin slut. Det kändes som att rida en dragracer på soppatorsk. Öppnorna var bäst i progammet och jag red rätt bra in i enkla bytena, men annars var det inte mkt att hänga i granen. Två saker som jag tar med mig från helgen: Om jag rider varje steg i skolorna så kan poängen komma där med, men jag får inget gratis. Halterna i inridningarna har blivit bättre, han dyker mindre nu. Saker att jobba på: bålstabiliteten och följsamheten i traven måste bli bättre, samt att jag behöver styrketräna honom mer i traven för att få bättre schwung.

BBD59043-EDF4-42D5-A7C8-AFD151B78B0E.jpeg
 
Jaha, fyller på lite här då... Vi har varit iväg och tävlat igen. 64,4 blev det den här gången. Han tar lixom inte riktigt i som han gör när vi är ute t.ex. Så antingen tycker han att det är tråkigt (mycket möjligt) eller så tycker han att dressyrsadeln börjar bli trång med padden (också möjligt). Så nu ska jag plocka av padden och kolla hur han reagerar. Han var i alla fall väldigt snäll och känns lätt att ha med sig själv på tävling nu. Står snällt i trailern efter start och reagerade inte ens för en robotgräsklippare. Så han är nog att betrakta nästan som en vanlig häst :idea:

Annars händer det inte mkt, han har mest gått ut i skogen senaste veckan. Hade hästvakt då jag var i Skåne (hos min som är född 17) under påskhelgen och han hade tydligen varit en gentleman med henne. Kändes bra!
 
@spinxx vad jag är glad för din skull! Du såg verkligen lycklig ut på insta :heart

Tack! Hade en bra dag igår. :D
Har landat lite i allt och vill ju nu bara att hon skall bli dräktig så att jag kan "släppa" lite på taget.
Hon skall ju ut på lösdrift (hos en gemensam bekant såg jag?) men vill helst inte flytta henne förrän hon tagit sig eftersom vi har så sjukt mycket närmare till stationen där vi står nu.

Hon inseminerades igår så det är bara att hålla tummarna.
🙃
 
Jag har ett dilemma, har troligen kvalat till Grenledarnas final om två veckor (har inte fått svar ännu), men den är flyttad från Strömsholm till Gnesta (don´t me started..) och dessutom går den samma helg som vår hemmatävling så de tävlingar som jag helst vill rida krockar.

Så jag har tre alternativ:
Hemmatävlingen, vi har bara en per år. Bra känsla och ett underlag som jag vet att han gillar, nära att åka:
1. Rida MsvC:2 som grand finale i MsvC. Kanske onödigt men också kul att rida och bara kunna slappna av. (detta är mest troligt just nu).

2. Starta MsvB:2 för första gången på länge. Bytena sitter bättre nu (inte alltid men helt ok). Det skulle vara för att jag vet att det är en trygg känsla på den tävlingsplatsen och en domare som jag gillar :angel:

Alternativt:
3. Rida finalen i cupen. Det tar 1,5 timme drygt att åka, och jag har inga bra känslor alls för den tävlingsplatsen. Det var där jag blev påriden för två år sen. Dessutom är nog konkurrensen så pass att chansen till placering minskar drastiskt. Om det är tre domare är jag lite mer sugen men samtidigt är jag rätt sur på att förbundet flyttade finalen från Strömsholm och till en annan helg. Hade jag vetat att finalen var i Gnesta och det här datumet hade jag aldrig anmält mig. På uppsidan är att min syster med familj bor i Gnesta så de kan lätt komma och titta.

Ska träna för tysken samma vecka så alternativt så väntar jag med att avanmäla och slänger pengarna i sjön för att kunna välja vad jag känner för efter tyskens träning, om självförtroendet är på topp eller inte.
 
Jag har ett dilemma, har troligen kvalat till Grenledarnas final om två veckor (har inte fått svar ännu), men den är flyttad från Strömsholm till Gnesta (don´t me started..) och dessutom går den samma helg som vår hemmatävling så de tävlingar som jag helst vill rida krockar.

Så jag har tre alternativ:
Hemmatävlingen, vi har bara en per år. Bra känsla och ett underlag som jag vet att han gillar, nära att åka:
1. Rida MsvC:2 som grand finale i MsvC. Kanske onödigt men också kul att rida och bara kunna slappna av. (detta är mest troligt just nu).

2. Starta MsvB:2 för första gången på länge. Bytena sitter bättre nu (inte alltid men helt ok). Det skulle vara för att jag vet att det är en trygg känsla på den tävlingsplatsen och en domare som jag gillar :angel:

Alternativt:
3. Rida finalen i cupen. Det tar 1,5 timme drygt att åka, och jag har inga bra känslor alls för den tävlingsplatsen. Det var där jag blev påriden för två år sen. Dessutom är nog konkurrensen så pass att chansen till placering minskar drastiskt. Om det är tre domare är jag lite mer sugen men samtidigt är jag rätt sur på att förbundet flyttade finalen från Strömsholm och till en annan helg. Hade jag vetat att finalen var i Gnesta och det här datumet hade jag aldrig anmält mig. På uppsidan är att min syster med familj bor i Gnesta så de kan lätt komma och titta.

Ska träna för tysken samma vecka så alternativt så väntar jag med att avanmäla och slänger pengarna i sjön för att kunna välja vad jag känner för efter tyskens träning, om självförtroendet är på topp eller inte.

Jag tycker alternativ 2 låter bra. ;) :up: Hade inte orkat åka 1,5 timme för en tävling som jag inte var jättesugen på att rida.
 
@Amanda_F finalen blev flyttad för att Strömsholm inte kunde erbjuda förklass och knappt hade tid för finalen överhuvudtaget
Det är ingen klass alls på fredagen. Dressyrkommiteén säger att det var för att de inte kunde erbjuda förklass eller uppstallning. Men det var inget de skrivit om i Proppen heller. Där hade de skrivit Strömsholmsdagarna 2019 och att det var en klass bara. Så rent juridiskt hade de inget tvång på sig att ha förklass eller uppstallning. Men eftersom de ändrat väsentliga delar fick nu de stackars distrikten betala tillbaka pengar till de som inte ville vara med längre.

Och hur det gått till är en lång story:
I Oktober hörde Malmö av sig och sa att de inte kunde ha SM, så då gick det till Strömsholm ändå. Och då behövde andra tävlingar maka på sig. Så de började kolla på detta ordentligt i typ februari om jag fattar det rätt. Sen fick vi besked om detta i slutet av april, alltså lite drygt en månad innan tävlingen. Vilket betydde att flera av oss inte kunde av olika orsaker (bröllop och sånt). Och andra (som jag) blev EXTREMT besvikna eftersom jag lagt upp min säsong och undvikit att träna byten t.ex. under vintern för jag inte ville trassla till något i huvudet på Caspian.

Jag ringde till tävlingsledaren i Gnesta i a f och frågade om hur många domare och så, och det ska vara två.
 
Har utmanat mig själv (och Caspian). Han kändes lugn och glad igår kväll och det fanns folk hemma på gården som kunde ta hand om mig eller hästen om det gått snett. Det var hoppträning i ridhuset så jag passade på att rida fram ute, och eftersom jag tänkt att hoppa lite så kom jag på den briljanta iden att hoppa ett hinder ute. Våra fantastiska stallägare har byggt lite små hinder längs med vår ridväg men jag har alltid tänkt att det inte kommer gå att hoppa honom ute. 1. För att han inte hoppat så bra och 2. för att han inte gått att lita på. Men så igår överraskade jag honom lite, kom först i trav som att vi skulle rida förbi hindret men så svängde jag in och han var inte sen att fatta. Trots ett jättesprång fram och ganska stort hopp efter så lyckades jag få honom att inte bocka efter. Han blev SÅÅÅÅ glad. Ska nog fortsätta jobba med denna sorts belöning när han är lugn och lyhörd.

Sen gick vi in och hoppade inomhus också. Jag grävde ner hindren och övade på gas och broms och att taxera. Det var jättekul för det var tre "hinder" längs med långsidan och jag kunde rida på både 5 och 4 galoppsprång mellan dem. Och det var faktiskt ett jättestort framsteg, för tidigare har jag fått ta ett hinder i taget för han har dragit iväg efter, det är tydligen ett vanligt beteende för struppipningshästar.
92C69987-7187-4D09-9D5E-DB07664A878C.jpeg

Skulle vilja åka på en markarbeteskurs med honom. Kanske hoppa lite låga hinder, och teknikövningar. Sånt som gör mig till en bättre hoppryttare den dagen Formidabel ska hoppas in.
 
Jag har ett dilemma, har troligen kvalat till Grenledarnas final om två veckor (har inte fått svar ännu), men den är flyttad från Strömsholm till Gnesta (don´t me started..) och dessutom går den samma helg som vår hemmatävling så de tävlingar som jag helst vill rida krockar.

Så jag har tre alternativ:
Hemmatävlingen, vi har bara en per år. Bra känsla och ett underlag som jag vet att han gillar, nära att åka:
1. Rida MsvC:2 som grand finale i MsvC. Kanske onödigt men också kul att rida och bara kunna slappna av. (detta är mest troligt just nu).

2. Starta MsvB:2 för första gången på länge. Bytena sitter bättre nu (inte alltid men helt ok). Det skulle vara för att jag vet att det är en trygg känsla på den tävlingsplatsen och en domare som jag gillar :angel:

Alternativt:
3. Rida finalen i cupen. Det tar 1,5 timme drygt att åka, och jag har inga bra känslor alls för den tävlingsplatsen. Det var där jag blev påriden för två år sen. Dessutom är nog konkurrensen så pass att chansen till placering minskar drastiskt. Om det är tre domare är jag lite mer sugen men samtidigt är jag rätt sur på att förbundet flyttade finalen från Strömsholm och till en annan helg. Hade jag vetat att finalen var i Gnesta och det här datumet hade jag aldrig anmält mig. På uppsidan är att min syster med familj bor i Gnesta så de kan lätt komma och titta.

Ska träna för tysken samma vecka så alternativt så väntar jag med att avanmäla och slänger pengarna i sjön för att kunna välja vad jag känner för efter tyskens träning, om självförtroendet är på topp eller inte.
Är det på Visbohammar? Tycker det är en kanonfin tävlingsplatsen o alltid välorganiserad.😊
 
Det blev finalen i Gnesta och vi kom toksist pga massa missförstånd. Men jag var glad ändå för det kändes som om jag var något på spåret. Så i helgen startade vi MsvB:2 för att se lite hur vi låg till i klassen och inför galoppen låg vi på drygt 66 % men sen var det dyrt med 5,5 och 3 på bytena. Han fick ett återfall på panikattackerna precis innan vi skulle åka så han brände massa energi på en galopptur runt våra hagar. Jag var glad att han var hel och att han var ridbar och att jag kunde ladda om. 62,97 % med missade byten var inte helt fel. Nu är det uppåt framåt som gäller.

Nästa vecka har vi träning igen för Hubertus. Förra gången var GULD och jag har hittat en hel massa knappar som gör ridningen bra mycket lättare. Ffa galoppen har blivit enormt mycket bättre. Och grundformen. Så jag ser verkligen fram emot träningarna nu.
 
Kan ju uppdatera för att hålla liv i tråden... Jag har inte ridit Skrullan på en dryg månad eller så, har även dragit skorna på henne och börjat betesinvänjing. Kände att hon fortfarande protesterar såpass mycket vid galoppfatningar att hon mest troligen har ont, trots att hon är fin annars i ridningen. Så iom att jag har massor med andra hästar att rida så får hon vila ett par månader iaf, antigen blir hon bättre eller sämre, det återstår att se. Kanske blir det ett föl på henne nästa år, hon har avlat såpass bra tidigare att jag är berädd att chansa på henne som avelssto trots de kroppsliga problemen.

Den andra 07-an jag rider har varit ute på två tävlingar och två Pay & Ride, nu senast så kom vi 3a i LB och 1a i LA. :) Det var hans första officiella LA, så det var jättekul. Ska tävla igen i helgen, och sedan sattsar vi mot Msv C efter sommaren om han inte blir såld innan dess. Han är riktigt kul att rida, tur att jag inte är dressyrryttare egentligen annars så skulle han nog få stanna hos mig.. :angel:

62348178_1267302056754876_1879533639268564992_n.jpg
 
Kan ju uppdatera för att hålla liv i tråden... Jag har inte ridit Skrullan på en dryg månad eller så, har även dragit skorna på henne och börjat betesinvänjing. Kände att hon fortfarande protesterar såpass mycket vid galoppfatningar att hon mest troligen har ont, trots att hon är fin annars i ridningen. Så iom att jag har massor med andra hästar att rida så får hon vila ett par månader iaf, antigen blir hon bättre eller sämre, det återstår att se. Kanske blir det ett föl på henne nästa år, hon har avlat såpass bra tidigare att jag är berädd att chansa på henne som avelssto trots de kroppsliga problemen.

Den andra 07-an jag rider har varit ute på två tävlingar och två Pay & Ride, nu senast så kom vi 3a i LB och 1a i LA. :) Det var hans första officiella LA, så det var jättekul. Ska tävla igen i helgen, och sedan sattsar vi mot Msv C efter sommaren om han inte blir såld innan dess. Han är riktigt kul att rida, tur att jag inte är dressyrryttare egentligen annars så skulle han nog få stanna hos mig.. :angel:

62348178_1267302056754876_1879533639268564992_n.jpg
Grattis !
 
Puttar upp tråden med en uppdatering igen. :) Skrullan har vilat och stått på bete sedan sist jag skrev, och hon har nu flyttat till vårt nya stall där hon ska få stå på lösdrift. :love: Har bestämt att försöka med Tildren-behandling nu efter betet, och sedan jobba igång henne jätteförsiktigt med mycket träning från marken. Funderar även på att försöka ha henne barfota, men är tveksam till om det kommer fungera... vi får se. Hade hovis ute i går som verkade bort en massa hov pga separationer så nu är hon rätt öm i fötterna. I övrigt känns hon jättenöjd på lösdriften med sin kompis och en massa gräs. :d

67137172_741881866242427_4224419816758312960_n.jpg


"Min" andra -07, valacken, kommer mest sannolikt stå kvar hos sin ägare, men jag ska försöka fortsätta rida honom någon gång i veckan samt tävla honom tills han ska säljas. Vi har ridit några hoppträningar nu under sommaren bara för kul, och han har lärt sig jättesnabbt fast han inte hoppat (med ryttare) tidigare. Man märker dessutom att han blir starkare för varje gång samt att galoppen förbättrats iom hoppningen. :up:
Kommer sakna att inte kunna rida honom lika ofta framöver, men jag måste prioritera mina egna hästars välmående, och nya stallet med lösdrift + ridhus känns perfekt för oss. :heart
 
Puttar upp tråden med en uppdatering igen. :) Skrullan har vilat och stått på bete sedan sist jag skrev, och hon har nu flyttat till vårt nya stall där hon ska få stå på lösdrift. :love: Har bestämt att försöka med Tildren-behandling nu efter betet, och sedan jobba igång henne jätteförsiktigt med mycket träning från marken. Funderar även på att försöka ha henne barfota, men är tveksam till om det kommer fungera... vi får se. Hade hovis ute i går som verkade bort en massa hov pga separationer så nu är hon rätt öm i fötterna. I övrigt känns hon jättenöjd på lösdriften med sin kompis och en massa gräs. :d

67137172_741881866242427_4224419816758312960_n.jpg


"Min" andra -07, valacken, kommer mest sannolikt stå kvar hos sin ägare, men jag ska försöka fortsätta rida honom någon gång i veckan samt tävla honom tills han ska säljas. Vi har ridit några hoppträningar nu under sommaren bara för kul, och han har lärt sig jättesnabbt fast han inte hoppat (med ryttare) tidigare. Man märker dessutom att han blir starkare för varje gång samt att galoppen förbättrats iom hoppningen. :up:
Kommer sakna att inte kunna rida honom lika ofta framöver, men jag måste prioritera mina egna hästars välmående, och nya stallet med lösdrift + ridhus känns perfekt för oss. :heart

Hoppas det går bra med Skrullan!

Vet du varför man valt Tildren före Bonefos? Tänkte att det är ju betydligt lägre risk för kolik med Bonefos..
 
Hoppas det går bra med Skrullan!

Vet du varför man valt Tildren före Bonefos? Tänkte att det är ju betydligt lägre risk för kolik med Bonefos..

Hm, fungerar de på samma sätt? Veterinären är av den "äldre" generationen, så han kanske inte känner till Bonefors om det är nyare...?
 
Vi har inget underhållande att bjuda på. Misstänker att Caspian har fått något fel på höft/länd för han kan inte sätta sig mjukt i övergångarna. Det blir liksom hack i skivan. Han är behandlad i rygg och knän (avslappnande samt blistring) för två veckor sen och nu galopperar han, men sätt sig vill han inte. Inte ens på töm. Jag inväntar tid hos CvS och håller tummarna. Har riktigt risig magkänsla tyvärr. Men 3,5 år med den usla prognosen vi fick då har ändå varit bättre än vad jag trodde. Tråkigt bara om det slutar nu, när han på många sätt är en drömhäst...
DC63A509-3FA5-4E55-AFA5-DF63BBD599D8.jpeg
 
Jag har svår hästabstinens efter snart 5 veckor borta från hästar.(med undantag Falsterbo) Under denna tid har Elle fölat. Svart hingstföl e. Suarez. Såld innan jag hann se honom. Kanske tur så jag inte behöver fundera. Lånad bild med fotografens namn på bilden.
34166

Harry har haft 2 veckors helvila men är riden nu och är härligt trimmad tills jag kommer hem.
 
Jag har svår hästabstinens efter snart 5 veckor borta från hästar.(med undantag Falsterbo) Under denna tid har Elle fölat. Svart hingstföl e. Suarez. Såld innan jag hann se honom. Kanske tur så jag inte behöver fundera. Lånad bild med fotografens namn på bilden.
Visa bifogad fil 34166
Harry har haft 2 veckors helvila men är riden nu och är härligt trimmad tills jag kommer hem.
Jättegrattis @Charlotte1975 ! Han är bedårande :love: har ju sett honom live eftersom C står på samma gård nu.
Jag hade tänkt ha henne där åtminstone till nästa höst men hon trivdes inte alls i flocken... Att gå med ett ungsto var helt ok men en hel flock fungerade inte alls. Så vi blev helt sonika ombedda att leta annan plats att gravida-runt på. Supertråkigt eftersom jag gillar upplägget och kände mig trygg med hela avelsverksamheten där.

Tur har väl jag då att förra stallet nu inseminerat ett av sina ston (vilket inte alls var tanken i våras) och därför blev superglada av att få tillbaka oss. Och ännu mer tur att det fanns mark att bygga en ny stor beteshage för damerna att knalla runt i. Det kommer verkligen att kännas som att "flytta hem" så nu hoppas jag att C kan tycka att det är ok att gå med gårdsägarens dräktiga ungsto. Annars får hon gå ensam, inte mer med det.
IMG_3575.JPG

Granstallets reininghästar övervakar hagbygget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 045
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 715
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp