07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu känns det (äntligen!) som om våren är här! I helgen tog jag verkligen till vara på de sista dagarna med snö och fint underlag i skogen, igår joggade jag Burban och Barb fick följa med som handhäst längs mjuka grusvägar. Jag är dock lite orolig för Barb. Hon fäller inget alls och har inte kommit med någon sommarpäls alls. Burban har fällt i ett par veckor och har superfin päls. Barb brukar har begynnande och fin sommarpäls vid denna tiden, så det känns som om något inte stämmer. Kan dock inte riktigt fatta vad. I övrigt är hon ju i superfint skick!

17264197_10210786724576105_959053272292236747_n.jpg
 
I onsdag blev de äntligen träning för KG igen. Passade på att tömköra och fick ett par för mig nya verktyg där jag kom åt bakbenen. Harry jobbade på super och i går när jag red va ett av våra bästa pass. Han blir lätt lite stark (dvs jag kommer inte åt bak) I går när jag satt upp kändes de som en annan häst.:D Lätt framtill och bakbenen under sig, allt blir så mkt lättare då. I dag blev de också ett kortare pass i ridhuset, mkt lätt sits och framåt. Nöjd häst. I går åkte vinterskorna av. Skönt att bli av med snösulor och nedslitna brodd.
 
Tränade idag. Gick så himla bra. Förra fredagen var katastrof men idag var vi tillbaks i gammal god form. Tränade på 8m volter i galopp som är med i MSV B:2. Satan vad tight det är!!! Avis på @Fiorano just nu :p
Fick bra hjälp så nu är det bara att fila på.
Bytena går verkligen framåt. Måste verkligen vara noga med att ha henne framme och uppe så hon får plats att byta för när hon faller på framdelen får hon inte plats och då kommer kruppan upp eller så blir det byte i katapultläge med spark. Vi är inte hundra framme än men när jag fick tipset att rida förvänd öppna in i bytet så har det gått mycket framåt.

Imorgon är det dax för överdomarutbildning. Håll tummarna att jag klarar provet och blir godkänd.
 
@Jfrelin Ja alltså jag kan tycka dom där åttametersvolterna är tajta med mitt lilla minidjur haha :D! Massa pepp till kursen idag, tror det kommer gå kanon :).

Igår var veterinär ute och tog nytt PPID-prov på Barb. Provet som togs i höstas hade tydligen försvunnit. Är faktiskt ganska rädd för att hon har PPID och då är tävlingskarriären över :(. Hon kommer inte heller kunna sättas i avel eftersom medicinen inte kan ges till digivande ston. Så detta är ju skit om min känsla stämmer.

Lite roligare är att Burban och jag har hopptränat idag och hon är så himla duktig! Superpositiv och börjar mer och mer hitta tekniken. Dessutom är hon mycket trygg och idag när hon för första gången hoppade hinder med utfyllnader var det ingen grej alls :).
17352433_10210801764672098_459420208463801345_n.jpg
 
@Jfrelin vad roligt att knutarna löst sig - du ser :):up:
Åttametersvolterna fixar ni fint är jag helt övertygad om :) hon är ju så balanserad och fin på hjälperna vad jag sett av klipp du visat så bara hon är framme och du kan vända på hjälperna så kan du ju rentav göra betydligt mer än en 8m volt :)

skönt att bytena också lossnat ! :) Heja heja ! (Som min tränare säger när det går bra - hon är ingen människa som utbrister i så stora jubel och hurrarop allmänt så får man "heja heja" är det en stor dag typ :D)
 
Tack för hejarop och pepp! Ska försöka få någon att filma någon dag så ni får se hur vi ser ut :p

Utbildningen idag var slitig. Så sjukt mycket teori såklart. Kommer drömma om moment i TR :D
Man tycker ju man har bra koll på TR men att vara tävlingsryttare och ha den kollen är ingenting mot överdomarkunskap. Såklart men ändå. Förut var denna utbildning 2 dagar men nu har de dragit ner till en dag så det blir ju mastigt.
Slutprovet var 23 frågor och man fick ha med TR men det mesta var inte vad som är tillåtet eller ej utan det var situationer som man skulle beskriva hur man skulle sköta och vilka moment i TR man skulle ha som grund. Inte helt lätt kan jag säga.
Allt ifrån hur man gör när arrangörer ändrar definitiva startlistor till vilket straff man ska ge ryttare för diverse överträdelser.
Får veta om jag blev godkänd eller inte om någon vecka. Blir man godkänd är det bara ut och jobba från lokal till elit på en gång, känns helt bisarrt :p
 
Tack för hejarop och pepp! Ska försöka få någon att filma någon dag så ni får se hur vi ser ut :p

Utbildningen idag var slitig. Så sjukt mycket teori såklart. Kommer drömma om moment i TR :D
Man tycker ju man har bra koll på TR men att vara tävlingsryttare och ha den kollen är ingenting mot överdomarkunskap. Såklart men ändå. Förut var denna utbildning 2 dagar men nu har de dragit ner till en dag så det blir ju mastigt.
Slutprovet var 23 frågor och man fick ha med TR men det mesta var inte vad som är tillåtet eller ej utan det var situationer som man skulle beskriva hur man skulle sköta och vilka moment i TR man skulle ha som grund. Inte helt lätt kan jag säga.
Allt ifrån hur man gör när arrangörer ändrar definitiva startlistor till vilket straff man ska ge ryttare för diverse överträdelser.
Får veta om jag blev godkänd eller inte om någon vecka. Blir man godkänd är det bara ut och jobba från lokal till elit på en gång, känns helt bisarrt :p
Jag gjorde ju testet förra veckan och visste ju vad jag skulle plugga på men hade inte hunnit göra det och kuggade därför (vet inte säkert men kändes så). Insåg att jag inte kan koncentrera mig i två timmar efter hjärnhinneinflammationen som jag hade för några år sen. Lite bittert men det var väl inte meningen. Lite konstigt är det dock att de på min kurs som klarat provet inte får jobba med det för än tidigast nästa vår. Och då kan TR ha ändrats sen dess.

C är hemma igen och andas dåligt. Rent tekniskt så har han ju ett andra stämband att bli förlamad i så det kan ha hänt, men det kan ju också vara något annat. Känns dock verkligen skit.

Det är ju verkligen tråkigt att jag blir knäpp på riktigt om inte jag får min dos av häst, annars hade jag slutat rakt av bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 789
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp