Jag har jobbat natt i veckan och inte orkat skriva nåt, så nu får jag komma ifatt! Tack för pepp!
@Marvin Det kommer säkert gå mycket bättre till helgen för er! Var kanske mastigt att börja säsongen med ny större klass och så den halvkassa träningen innan dess blev lite mycket för att Chatsi skulle säga upp sig?
Jag både avslutade förra säsongen och började denna med en stilterräng i 100-klass, men den här banan var väldigt mycket svårare. Fast vi kom ju knappt till svårigheterna.
@Marvin
Tycker du är så modig som ens vågar vara med öht. Där jag bodde förr brukade det ordnas nåt som kallas start-fälttävlan, det är väl nån prova på-variant (ni FT-folk vet säkert bättre än jag) som var väldigt poppis. Ev kanske jag hade vågat mig på nåt sånt, min häst hade nog tyckt det var kul iaf. Men jag är ju mer intresserad av att bara hoppa nybörjarterrängen, det andra kan jag ju göra när som
Startfälttävlan går i 60 cm. Nybörjarvarianten av terräng är ju Sugar Cup för ponny, som går i 4 omgångar tror jag, och sen final på Ribban. Stilbedömning som går på 60 cm. I Blekinge har vi i år en Salty Cup med liknande upplägg (tyvärr ingen final på Ribban) som går på 80 cm. Bästa sättet att prova på terräng är att åka på träning, då får man ta det i sin och hästens takt!
@Marvin
Det kommer gå bättre nästa helg Marvin. Ni fick ju ingen toppenuppladdning med krånglet och såren från senaste träningen.
Vi hoppas på det! Har ridit ut en del i veckan, i början av veckan tog vi det lugnt och gjorde lite svåra saker som jag vet att hon klarar (gå över träbroarna över ån t.ex.) och fick massor med beröm för det. Igår var vi ute på långtur och galopperade. När det inte fanns några andra hästar att springa ifrån så gick det fort, fast vi provade en helt ny väg. Irrade runt i skogen en lång stund för att försöka hitta ytterligare en ny väg, red lite lagom vilse, men hade GPSen och Chatsi älskar att hitta nya stigar.
@Marvin Tråkig tillställning lät det där som. Ni hade ju dock inte direkt någon självförtroendeboost sista träningen. Tycker ni är grymma som ändå ger er på det!
Tack!
det svåra är att veta vad som är långsiktigt bra tycker jag när det gäller värmning. Det som funkar ena dagen är tvärtom nästa..
Vad skönt att du säger det! Överallt läser man om att man "måste ha ett system" för framridningen så att hästen ska känna igen sig. Det går ju sådär, och speciellt är hästen som ett helt annat djur när man är iväg, då skiter hon i vad jag tycker. Så känner jag mig kass som inte hittar det perfekta systemet och håller mig till det.
Då har vi varit på återbesök på kliniken.
Jag som hoppades att det var på väg åt rätt håll fick givetvis bli besviken!

OM någon har erfarenhet får ni gärna berätta lite.
Åh, vad tråkigt!!

Min häst fick en gaffelbandsskada i juli -13, och min erfarenhet är att en skadad häst under rehab tar nästan ännu längre tid att pyssla med än en frisk häst i full träning. Jag hade inte en chans att hinna med att rida några andra hästar. Vi promenerade på hårt underlag 1 timme om dagen (då kom vi exakt 6 km). I slutet av september började vi trava, 50 meter åt gången... Hoppade för första gången i januari året efter och nu har hon varit i full träning i över ett år, och mitt hjärta har slutat att stanna varje gång hon trampar på en sten/snubblar till.
Hoppade lite i paddocken idag och det gick katastrof!

Min självkänsla och mod är sämre än på många, många år och jag har en klump i magen.
Vi tokkrascha en gång, när hon gjorde som jag sagt till henne

men det blev så fel. Hon trampade då också igenom en sockerbit som fastnade, blev som tur var inga skador.
Jag ska nog inte hoppa henne mer alls för hur roligt det än är när det känns bra så börjar jag tröttna på att kämpa emot mig själv och mina reflexmässiga rädslor.
Jag vet också hur det känns! Försöker undvika att hoppa själv, för jag får inte till någon bra galopp och då blir det skit. Tyvärr händer exakt samma sak på framhoppning på tävling...
Happ, då var det min tur att känna mig rätt uppgiven. Ingen jla pollenallergi. Snarare ordentlig förkylning

. Fortfarande ingen feber men nu vitt näsflöde och även Juno hade gegg i näsan idag, har dock inte hört honom hosta. Är en himla tur att stallet har höga väggar mellan boxarna så att de inte har någon kontakt alls med de andra hästarna. Mina går även sas på andra sidan om de andra i hagen och har ingen kontakt alls. Så nu fixar jag helt själv med mina och har andra kläder när jag grejar med dom andra.
So not happy.
Å andra sidan, en infektion läker ut, men en allergi finns kvar och kan ställa till med en massa elände framöver om den blir värre.