07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vogue

Trådstartare
Herregud, 11:e tråden! :eek::D

Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte helt bra (nästan väntat dock) men SÅÅÅ mycket bättre! :love:
Så hon fick ytterligare tuppkam och kortison i leden och ytterligare vila i 3 veckor till nästa och förhoppningsvis sista återbesöket! :)

Ett pluss är att hon nu får gå med kompis i liten gräshage istället för den tråkiga grushagen! :bow:
Så nu håller jag tummarna för att vi kan sätta igång efter nästa återbesök! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tråkigt att hon inte är bra, men skönt att det går åt rätt håll!

Jag satte igång Diablo i onsdags efter 2 veckors vila. Han var lugn & snäll. Igår red jag dock ut med en stallkompis. Vi stod på 2 ben, kasta oss runt & levde rövare. Tror han kommit in i trotsåldern...... :angel: Väl borta på fältet kunde vi trava & galoppera utan bus iallafall.. Det var att ta sig förbi allt otäckt som var det jobbiga. :cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

kl

Tack oxo för kommentar om sadeln. Den låg stilla när jag red så jag använder den tills vidare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Min vana trogen lägger jag in länk till förra tråden. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1133093

Jag har lite smått börjat fundera på igångsättningen av Ariel. Hon har snart varit borta i fem veckor och kommer att vara borta minst två veckor till, förhoppningsvis tog hon sig på första språnget så hon får vara borta i fyra veckor till. Men det blir en lugn igångsättning. :angel:

Just nu är jag på fjord-SM och inhämtar inspiration. Sjukt många fina hästar det finns! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*KL*
Har nu äntligen fått provsvar på Novas sår. Tyvärr förstår man ju inte allt.
Någon kanske kan förklara?
Det står:
I undersökningsmaterialet ses större kollagennekroser med centrala öar av mineralisering. I periferin runt dessa nekroser ses en inflammatorisk reaktion bestående av neutrophila granulocyter och även enstaka eosinofila granulocyter. Inga tecken på neoplasi.
PAD: Kollagenolytiska granolom.

Nu ska vi i alla fall till Slöinge och kolla upp det på tisdag. Har aldrig varit där tidigare men hoppas de är bra. Får bara hoppas att det inte är något fel på transporten för jag ska besikta den på måndag. Håll tummarna.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Oj, haha. Kan försöka hjälpa dig. Har ingen förklarat för dig vad allt betyder?

I undersökningsmaterialet ses större kollagennekroser med centrala öar av mineralisering. I periferin runt dessa nekroser ses en inflammatorisk reaktion bestående av neutrophila granulocyter och även enstaka eosinofila granulocyter. Inga tecken på neoplasi.
PAD: Kollagenolytiska granolom.

På svenska: I undersökningsmaterialet ses större delar av död bindväv med områden av mineralisering(vet ej vad som menas, avsaknad av kalk och mineraler kanske?) Runt den döda bindväven har man hittat en inflammation som består av bakterier(och dom har nämnt namnen på vilka bakterier, viktigt för att veta vilken sorts antibiotika man ska behandla med). Neoplasi vet jag inte, det kan du kanske googla :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jo jag har lite koll på vad en del betyder men ville gärna höra fler åsikter. Har kollat på nätet men får olika svar på samma ord.
Neoplasi är tumörer så jag är väldigt lättad att det inte fanns det i alla fall.
När jag bokade tid blev jag uppringd av vet som förklarade en del, men vi höll på att köra in hö just då så hälften av förklaringen "försvann" på vägen.:crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Håller tummarna att det inte är något allvarligt!

Nekroser, betyder väl död vävnad? Det hade mitt sto en hel del av som upptäcktes då hon fick kolik och avlivades :(

Inte för att jag vill skrämma upp dig men min häst hade stora problem med konstiga sadelstadsknutor, var i Slöinge ett par gånger och behandlade henne. Men troligtvis så hade det inget alls att göra med de tumörer hon hade i magen. Borde jag skrivit det här ?
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Rätt antibiotika är viktig, jag arbetar förvisso med människors sårläkning, men det borde vara samma sak med hästar och sår, där rätt behandling är A och O för läkningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Neutrofila granulocyter och eosinofila granulocyter är inte bakteriesorter, det är subtyper av vita blodkroppar, dvs en inflammatorisk process.
Mineralisering borde betyder att det blivit förkalkningar, vanligt i död eller skadad vävnad.

Novalisa: Det är alltså en immunreaktion mot bindväv din häst har, men som sagt, inga cancerceller. Vet dock inte hur vanligt det är eller vad det innebär för din häst, är humanmedicinare, inte veterinär. (Jag hade behandlat med kortison).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack alla för att ni svarat. Vill ju veta så mycket som möjligt, både bra och dåliga saker.
De ska röntga för att se så att det inte finns något föremål i såret.
Sen ska de öppna upp såret och försöka ta bort den döda vävnaden och mineraliseringen.
Hon har ju stått på antibiotika som inte har fungerat, så det är därför vi går vidare.
Var inte säkert att det hjälper med enbart kortison.

Fördelen är att jag har fått en häst som älskar när man är med henne och inte något tjurig i stallet längre. Gnäggar så fort hon ser mig och har blivit riktigt smal med hjälp av betesreduseraren. Håller tummarna att det går vägen på tisdag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hoppas det löser sig!


Vi var i Styringe i helgen och red vår andra fälttävlan.

62% i dressyren (väldigt snäll domare), inga hinderfel i hoppningen, men 6 tidsfel. Felfria på hinder i terrängen, 10,8 tidsstraff för överskriden optimaltid. Dvs betydligt närmre optimaltiden än sist! :angel: Hon är ju lite långsam...

Vi hann inte få ihop det med banvisning till häst (trots att vi kom dagen innan) så hon blev lite förvånad när vattenhindret dök upp. Inget stopp iaf, men hon skrittade igenom för säkerhets skull! :rofl:

Kul hade vi iaf, men nu är jag helt slutkörd inför jobbet i morgon. Och nästa helg är det Flyinge...

201207290824282.jpg

Framridningen

201207290844416.jpg

201207290844414.jpg



201207290913393.jpg

201207290913392.jpg

201207290913391.jpg
[/QUOTE]
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Härligt att det går framåt!

*kl*

Q har fått åka på meeting för första gången i sitt liv och debuterat 120 på samma gång. Igår så stod han i kärran från 07.30 till 18.30 med enda undantag att han fick komma ut och gå en 110 som uppvärmning vid lunchtid. Han skötte sig i den men fick tidsfel eftersom jag lotsade runt honom som en övningsrunda och ett pet där han skulle rätta sig själv. Sedan fick han stå på släp i 7 timmar innan han kom ut igen vilket istället för att ge en lobotomerad unghäst med bensinstopp resulterade i att han var pigg och både bockade och brallade runt banan (jag hade snarare väntat mig det förstnämnda eftersom det brukar ta på krafterna när bäbisarna får åka ut på långa tävlingsdagar i början). Han lekte i alla fall runt debuten och fick med sig ett par bommar där han skulle rätta sig själv och eftersom han lattjade lite väl mycket. Sova borta gick finemang och i förmiddags så gick han den andra 120 och då nollade han (även här lekande lätt trots riktigt svår och tilltagen bana).

Kontentan är att han är väl framme för CotY nu då han har gått svårare bansträckningar än vad som dyker upp där, har hoppat tittigare hinder och även gått på maxhöjden för 5-åringar utan problem (det känns snarare för lågt för honom).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Men det var väl en toppentävling! Nu får du bara ta och träna på att rida fortare;).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

kl. Grattis till era fina framgångar!

Mitt lille gryn satte igår sin sista kvalrunda till Breeders. Han är lite rolig för ju svårare banorna är, desto lättare ser det ut. Nu blir det lite ledigt och han får gå och skrota i hagen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vad roligt att det funkar så bra! När är det det gäller?

Fiorano: Galoppträning står på schemat! :D

lytesout95: Grattis till kvalet!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

23-26 augusti, med två kval och sedan final eller consolation-round beroende på hur de sköter sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 332
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp