07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.

Habina

Trådstartare
Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D

När vi nu ändå är inne på träning och motivation. :angel:

Jag har lagt upp ett helt okej träningsschema för Ariel, den perfekta veckan ser ut så här:

Mån.
Tis. Uteritt 1-2 h, just nu fokus på galopp.
Ons. Dressyr/hoppning
Tors.
Fre. Longering.
Lör. Lågpulsträning 9,6 km.
Sön. Skritt i 2-3 timmar.

Men hur resonerar ni de gånger när man inte orkar/hinner/kan träna ett utav passen, vilket väljer ni först att ta bort och vilket pass är så heligt att det alltid måste vara med varje vecka?

Själv är jag lite kluven just nu, därav min fundering.

Länken till förra tråden, tänk att vi haft åtta stycken redan!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1088950
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Rent spontant skulle jag säga longeringen, det borde du kunna byta/ta bort lite som du vill, kanske byta ut till tömmar eller löshoppning eller bara en promenad! :)


Idag var vi ute igen, blir ju lite mycket såhär kanske men samtidigt skrittar vi mest och travar/galoppar bara några ggr! :)
Idag visade hon himla mycket humör :devil: men var fortfarande superbussig och spatserade förbi både rådjur, shettisar och gick över stock och sten som ingenting, duktig A! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Idag var vi på ridbanan för tränare igen. Hon var riktigt dryg till att börja med, märrigo ville defenetivt tro att hästarna i hagen brevid var nån sorts köttätande varelser.
Men sen efter lite travjobb på stor volt med liten volt i ena hörnet så lossnade hon fint och hittade formen titt som tätt.
Första galoppfattningen var lite tung och hon lättade lite både bak och fram men sen efter en åtsägning så rullade hon på finfint. Fick till och med ihop ett gäng fina tempoväxlingar! :love:
Både jag och hon var stadigt svettiga och trötta efter passet. Jag är mkt nöjd och peppad inför nästa gång!

På väg till banan
32605277.jpg


Precis avsvampad och utsläppt
32605278.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Härligt!

nu är även våran träningsdebut gjord för denna säsong och jag kommer verkligen träna för denna tränare igen :) vi tränade på mycket avbrott och att få honom att runda sig runt höger skänkel. Han faller gärna inåt i högervarvet men efter ett tag så släppte det och han balanserade upp sig och fick med sig det där innre bakbenet. Vi fick i hemläxa att träna på mycket serpentiner och åttvolter så att han blir mer liksidig. Vänstervarvet är han hur fin som helst och i slutet när jag travade av så kändes han supermjuk och fin i båda varven så jag är nöjd:)

tränarens kommentar om honom var iaf att det är en härlig häst med fantastisk bjudning och att jag slulle vara glad att han inte är 175 med det där steget :p

nästa vecka kanske det blir hoppträning om jag är hemma annars så sattsar jag på en dressyrträning till om 2 veckor! Jag är verkligen taggad nu!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Vi tränar vidare... idag var dressyrpass nummer två för tränare efter vilan. Tränade på att få upp formen, elasticitet i gången, skänkelvikningar och bäriga övergångar.

dsc_153711_159129761.jpg

dsc_155811_159130166.jpg

dsc_156111_159130532.jpg

dsc_157411_159130797.jpg


(Den höga handen är korrigerande för stunden då det krävdes i sidvärtrörelserna och övergångarna däremellan, alltså inte som det ska se ut vid den normala dressyren)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Snyggingar! :laugh:

Idag har jag varit ute på en underbar långritt ner till vattnet, så nu har Amazing haft hovarna i havet och smakat lite på saltvatten för första gången! :love:

Men jisses vad hon tog sig ton! :devil: Kickade mot dom andra hästarna om dom kom för nära och sparkade till en av kvinnorna jag red med när vi fikade! :eek::o:o
Men hon blev ganska besvärad av flugorna så jag (och dom andra) hoppas på att det var en missriktad spark mot en fluga... :crazy:
Men att hon kickade mot dom andra hästarna var inte kul, både igår och i förrgår kunde dom gå nära henne..
Men annars skötte hon sig utmärkt, gick först nästan hela vägen och både travade och galopperade lydigt och fint!

Ja ja, fux ston... :angel: ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Usch då det var inget trevligt beteende. Mitt gamla sto kan vara en riktig bitch i hagen men när man rider så vet hon att hon måste bete sig. Se till att säga ifrån ordentligt så att hon förstår att man inte får göra så. Det kan bli farligt. Men härligt att ni verkar ha kommit igång på riktigt nu. Du får komma och vara med på terränghoppningarna med henne innan du flyttar upp till luleå :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

I dag har jag sett Skuggi riden i skritt, trav och galopp. Såg trevligt ut. Han har lätt för sig.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nej det var verkligen pinsamt! :crazy: Speciellt när alla hela tiden berömmer mig för min trevliga och uppfostrade häst....
Men dom är ju bara 4 och annars tycker alla att det är en riktigt bussig häst som hänger med på allt, vare sig vi ska gå igenom lera och vatten eller snårig skog med massa sten och bröte! :laugh:

Ja det känns underbart att verkligen vara igång igen, spciellt när hon går med sån otrolig bjudning, har varken spö eller sporrar utan hon tar varje liten signal utan vidare! :banana:
Imorgon blir det vila, det kan hon behöva efter 3 dagar på raken med uteritt i grupp, ny miljö och MASSOR med nya intryck! :love::bow:
Är det fint väder ska jag bada henne också, kan nog behövas! :idea:;)

Men på lördag tror jag att jag ska skutta lite i paddocken!

Ja det hade varit riktigt roligt! Om jag får skuttat henne en del nu så kan vi nog vara med i slutet av Augusti, kanonkul!
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

De senaste passen känns det som att poletten har trillat ner gällande formen, i alla gångarter. Det känns fantastiskt efter allt huvudkastande, bakomhandgående i skritt osv. Lätt och fint stöd och hon börjar komma neråt när jag ber om det, har legat lite för högt. Samtidigt som formpoletten trillade ner så petades dock galoppfattningen ur.... :grin: Men förhoppningsvis får båda snart plats. :devil:

Att jag är fullkomligt mörbultad fortfarande 10 dgr efter den värsta avramlingen jag gjort i hela min ryttarkarriär hjälper ju inte i stöttandet i fattningarna heller. Stackarn blev vettskrämd i förra veckan när sommargrannens hundar kom attackerande mot tomtstaktet några meter från där vi red. Det var 180 graders vändning på inner bak och jag hade inte en susning, jag låg raklång i luften bakom henne och gjorde ett fall rakt på ryggen från typ 2 m höjd.... :crazy: Inget hon kan beskyllas för men jag fick :devil: ont och revbenen fick sig en törn. Är glad att jag hade säkerhetsvästen annars hade jag nog åkt till akuten och inte jobbet den kvällen. Jaja, det var bara att byta ut trasiga delar på tränset och sitta upp igen.

Terrängtränade igen i tisdags. Det går framåt men jag saknar ändå "det"....

Så, det var en liten uppdatering ifrån oss. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Idag har min tränare ridit Divan för första gången. Det är han som kommer visa henne på Kvalitéen. De gillade varandra och min häst är faktiskt ganska fin :D

Fick hemläxa att bara rida innanför spåret för att rakrikta henne mer och skärpa till mina ytterhjälper, de har försvunnit någonstans och jag kan inte hitta dem. Annars är det bara register i trav och galopp som tränas eftersom det är det man visar på Kvaliteén.

Imorgon byter vi stall och flyttar dit där min tränare står. Blir lite sorgligt efter 9 år på samma ställe men jag är trött på nybörjare, ponnyungar och hoppryttare, no offense :D och ser framemot att kunna träna när JAG vill och kan utan att behöva rätta mig efter en miljard andra tränare och hoppningar. Ska bli fantastiskt skönt att slippa träna på fredagkvällar och faktiskt kunna umgås med mina kompisar och kanske till och med kunna vara med på en after work någon gång :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hur många gånger har du hoppat med henne? Jag hade ju bara skuttat ca 4 gånger innan jag var med på den terränghoppningen men det gjorde ingenting. Hästarna brukar tycka att det är kul och det finns mer vana hästar där som kan agera draghjälp om det skulle behövas:)

Nu ska jag snart åka och rida i värmen men jag tror att jag ska gå ner till havet och ta mig årets första dopp innan. Känner att det är på tiden och speciellt när 25-30 grader ute;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Oj, har ni haft så varmt!

Vi var på första dagen på clinicen idag. Dressyrpass där vi fick kliva ur våran mesiga komfortzon och rida på framåt. Rejält! Svettigt värre!

Frågan är hur jag ska lyckas med det där på egen hand. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Igår var det igångsättning igen efter vilan som blev vääääldigt lång...

Vår flicka fick ju fång förut i somras, stod sedan på box i tre veckor med enbart halm och en liten hötuss per dag som enda mat. Sen fick hon börja gå ut ett par timmar/dag med munkorg på en liten plätt utan nån mat alls. Efter nån vecka kunde vi ta av munkorgen eftersom att hon lyckats pilla i sig allt som funnits där. Nån vecka efter det ökade vi den lilla hagen med kanske 20kvm till med väldigt nerbetat gräs, och dagen efter hade hon fått återfall... :crazy:

Jaha, inget annat att göra än att ställa in hästen på boxvila igen då. Så nu har hon genomlidit samma sak en gång till - inne i tre veckor - liten hage med munkorg. Numera går hon ute hela dagarna med munkorg i en något större hage, och får komma in på kvällarna och äta halm/hö. Kommer itne ta av munkorgen utomhus förrän det är snö ute! :devil:
I fredags fick hon skor runt om, och igår var vi ute på första turen på flera flera veckor! :love:

Skrittade bara i ca 30 minuter ute i skogen och hon skötte sig fantastiskt bra! :laugh: Jag förväntade mig hopp och skutt åt alla håll men hon var superduktig! :laugh: För att inte bara skritta rakt fram utan minsta hjärngympa övade jag på att behålla samma takt i mellan både fri- och mera samlad skritt vilket funkade jättebra! Försökte mig även på ett par skänkelvikningar vilket plötsligt fungerade direkt - åt båda håll! :o :laugh: Fin bjudning (konstigt va!? ;)) och fint stöd i handen, formen kom efter en liten stund - kändes kanonbra! :laugh:


Syrran har fått hem ny utrustning till henne som vi provade under denna första ritt. Sadeln låg STILLA! Vilket den förra aldrig gjorde... Dock tryckte denna lite väl längst bak tyvärr. Red utan nånting under, men jag tror att med en padd kommer den inte sitta alltför tokigt. Får prova ett tag och sedan utvärdera vidare!
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja det är väldigt varmt. Nu stod mätaren på 26 grader så jag väljer att vänta med att åka till stallet. Igår var vi tvugna att rida med flugtäcke för blinningarna är helt hemska i värmen. I morgon åker jag på en minisemester till Köpenhamn i några dagar med min sambo så då får Plutten vila i 3 dagar sen är vi på´t igen :)

Visst är det härligt att komma ur sin komfortzon men man måste verkligen jobba på det innan det sitter. Nu efter första träningen känner jag att jag kan våga ställa och böja honom mer än jag har gjort tidigare. Jag har mest fokuserat på framåtbjudningen och ridit rakt fram men nu får vi lägga in en högre arbetsgrad:)

Maja_Kandi : Hoppas att eran lilla blir frisk. Det är inte kul med fång men jag tror som du skrev att det är bra att hålla munkorgen på ett bra tag. Men kul att ni har hittat en sadel som ligger still!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Idag har det varit galen åskvärme hela dagen, kom in nu och det är varmt som i utlandet! :love::crazy:

Amazing var ganska trött idag (inte konstigt med denna värme!) och vi gjorde mest basic saker såsom träna på korrekta ridvägar och några skutt! :laugh:
Jag har hoppat henne på hinder några ggr men aldrig en hel bana, så det får vi börja med nu! :idea:

Tänkte rida så mycket jag hinner denna veckan för nästa vecka + halva nästa igen blir det vila för A, då åker jag och min pojkvän upp för att rodda lite i Luleå, kolla några olika stall och gå på arbetsintervju! :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har helt tappat motivationen att rida. :(

I fredags red jag ett tufft galoppass, där vi både galopperade ute och på banan. Det sistnämda gick halvdåligt, vi kan bara galoppera på långsidorna. :crazy: I lördags skrittade vi ut knappt 90 min och då var hon väldigt på tårna och lite allmänt irriterad.

I söndags blev jag så less på alltihop att jag inte ens åkte ut till stallet. :o

Jag hoppas att det är ett väldigt tillfälligt motivationsdipp, för på torsdag är det dressyrträning och sedan är det tre dagars ridläger. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Usch då! :(

Men du tror inte att du kör lite väl hårt med henne då? Fjordingar är ju inga extrematleter enligt min mening och du har ett ganska tufft schema för henne och har haft ett bra tag med mycket puls och mycket galopp, eller har jag helt fel?

Bara en spontan tanke när jag läste om att hon var irriterad och inte ville gå fram...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 908
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp