07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Kl

Liten uppdatering från oss i sjukhagen. Snart har det gått 2 månader sen Elle fick kross skadan i hasen. Hon är hyfsat lugn i sjukhagen trots storm och mörker. Lite jobbig vid hantering med mkt sprall i benen. Under denna tid har hon lyckas göra sig illa flera gånger trots att hon står själv i liten hage. Först fick hon en sticka i benet från sågspånet.:mad: Svullnade ordentligt men de gick ner. Sen sprack en stor varböld upp mellan ganascherna(ej kvarka) och sen såg ett bakben ut som en stolpe. Undrar ju ibland varför man har häst ??? Om en vecka åker jag till Thailand och efter 2 veckor där ar det dax för återbesök på kliniken. Hopppas på att kunna komma med lite roligare uppdatering så.:p
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag hade inte brytt mig särskilt mycket om det just nu. Eventuellt hade jag bytt till typ ett novabett-det brukar dom tom bli lite tunga på. Men tror att stödet kommer med styrka och att bjudningen sitter bättre:). Man kan ju inte få allt på en gång-även om man vill;).

Det har du nog rätt i, vill så mycket bara ;) angående novabettet så har jag använt det en del på henne, men det blev ganska snabbt vassa kanter på det.. Men vi kämpar på! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*
Slänger in en fråga ang sidförande skänkel. Vissa kan det säkert redan och andra inte. Hur lär ni in det?
All skänkel är för Cero framåt, och det spelar ingen roll om jag går runt hinder/träd och försöker flytta ifrån, då går han in i trädet/hindret, eller om jag rider 2m innanför spåret och försöker flytta ut till spåret, fortfarande full fart framåt och om jag gör en halvhalt och försöker igen så blir resultatet detsamma - ökat tempo framåt.

Han är så pass stabil i sig själv så det går inte att flytta åt sidan genom att rubba balansen.

Från marken flyttar han sig både för hand och spö utan minsta problem. Spelar ingen roll om jag tar med spöet upp på ryggen och petar, han blir bara förvirrad och förstår inte.

Om jag har huvudet mot ett staket och försöker flytta så blir det in i staketet - rygga - in i staketet - rygga, han förstår helt enkelt inte.

Hur går jag vidare? Jag kan alltså inte ställa/böja vid ridning heller eftersom han måste förstå stödet av skänkeln för att kunna runda sig runt den.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Om hästen inte går att jobba för skänkeln så är det väl ingen idé att börja med sidförande? Hästen måste ju förstå stödet av skänkeln minst lika mycket (om inte mer) för att den ska kunna lära sig att skänkel inte = framåt alltid.

Min förra unghäst lärde sig med stöd av väggen. Ställde inåt lite lätt, höll på ytter (alltså handen inåt ridhuset) och matade på med inner skänkel (alltså den ut mot ridhusväggen) tills hon flyttade lite lätt. Beröm och upprepade och vips så hade hon lärt sig.

Q lärde sig på snett igenom. Vi var lite tuffare mot honom - höll lätt på yttertygeln, matade på med innerskänkel och "öppnade upp" yttersidan överdrivet mycket för att det ska vara lättaste hållet att "ta vägen" åt. Han fattade på 10 minuter och sen har vi gått vidare till att även flytta i saxar och in och ut på volt.

Men spontant så skulle jag testa att använda väggen som stöd om hästen inte har lätt för sidförande. Men om hästen "går in i väggen" så ställer du den antagligen för mycket rätt emot den. Hästen ska ju fortfarande mest framåt i början innan den förstått, det är bara det att väggen finns där som stöd för att hästen inte ska trilla emot sidförande skänkel.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Om jag försöker ställa inåt, dvs stöd på ytter, lirka lite på inner och har stöd med innerskänkel, så går han in på en volt. Har bara fokuserat på rena hjälper så tygel = styra, skänkel = fram, och "krama" med sätet = bromsa. Eftersom han är körhäst framför allt så är han inriden på rösthjälper och förstår inte alls vad jag menar när jag försöker sammankoppla hjälperna.

Eftersom han inte flyttar minsta lilla steg, så kan jag ju inte heller berömma. Hade han bara flyttat något steg så jag kunde berömma så lär det släppa för beröm fattar han väldigt fort.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag lär alltid in sidförande skänkel ute i naturen. När hästen naturligt måste flytta sig åt sidan, eller gör det av sig själv, så är jag där med skänkeln och stöttar. Så småningom lär sig hästen att flytta på mitt kommando och inte när den själv vill.

Ariel flyttar för sidförande både avsuttet och uppsuttet, men än så länge har hon inte riktigt fattat att hon skall fortsätta flytta i sidled även efter 2-3 steg. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Problemet är att om jag t.ex. försöker flytta honom för att han inte ska gå in i ett träd, då går han hellre in i trädet :D Om inte, så går han så tajt brevid att han krossar mitt ben och det klarar jag mig utan!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag tror du får vara tydligare med förhållningen så att han inte bara går på framåt. Som någon annan sa tidigare så använd dig av väggen/staketet om han bara rusar på framåt. Hjälp även till med ledande tygel i färdriktningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Om jag försöker ställa inåt, dvs stöd på ytter, lirka lite på inner och har stöd med innerskänkel, så går han in på en volt. QUOTE]
Då har du för lite stöd på ytter.

Jag använder oftast staket eller vägg, eller om jag rider ut, dike som stöd. Har hästen ganska lite vinklar, ser till att hålla emot ordentligt på ytter. Eventuellt får hästen till och med vara ställd "utåt". Och flyttar bak skänkel tydligt så att hästen mer eller mindre måste flytta undan bakdelen lite.
Ibland är det lättare att flytta bogarna än bakdelen, för att hästen ska förstå hur du menar att den ska gå. Funkar som regel bra om man vill lära in exempelvis öppna eller skänkelvikning på volt. Bara enstaka steg i början, förstås!:)

Håller med tidigare inlägg om att hästen måste fatta att skänkel inte alltid är framåt.
Jag tror faktiskt inte att jag använder skänkel så mycket som framåtdrivande, utan utnyttjar mer att öppna bäckenet och förflytta min vikt så hästen vill gå framåt för att kompensera.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

:grin:

"Hästen MÅSTE fatta att skänkel inte alltid är framåt." Ja, men HUR? :grin: Oavsett vad jag än gör så förstår han inte, alla tips jag fått är redan testade flertalet gånger och uppenbarligen fungerar det inte eftersom jag frågar om hjälp, inga vanliga tips eller övningar som fungerat på andra fungerar på honom. Det är första hästen av de jag ridit in som jag har såna här problem med, tidigare hästar har varit mycket mer villiga till att lära. Flertalet duktiga(re) ryttare har testat att rida honom och ger upp för att han inte förstår, han har så hårt psyke, "jag behöver inte göra som du vill" är hans inställning till det mesta när någon sitter på ryggen. Till skillnad från i körningen där han tvärar utan problem automatiskt i både skritt och trav när vi vänder (som på bilden nedan där han är påväg att börja tvära).

Har tyvärr inget ridhus och således ingen väg att använda, paddockens staket har han varit nära att gå igenom 3 ggr tack vare att jag försökt flytta och inte fått stopp på honom.

Alltså, han kan flytta sig från marken och framför vagn, men i ridningen är han helt "omöjlig"...

298168_1917506263837_1427411894_31639934_2971585_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

Men om du driver på med ena skänkeln och han bara går framåt vad gör du då? Det är jättesvårt att sitta här och komma med tips när vi inte kan se hur du går tillväga. Har du testat att ha en medhjälpare på marken om han nu lyssnar när du står från marken?

Men det största problemet du verkar ha det är ju att han inte lyssnar när du gör en förhållning.

Min häst har lätt för skänkelvikningen åt ena hållet men svårare åt andra. Jag har där varit tvungen att vara mycket tydlig med att hålla emot när jag driver med den sidförande skänkeln så att han inte bara smiter iväg framåt. Sen om tvärningen blir 2 cm så är jag glad för det till en början.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag gör en halvhalt för att få tillbaka rätt tempo. Har ingen möjlighet till medhjälpare just nu, den enda som är med i stallet emellanåt är min mor och hon vill inte gå i närheten av honom, speciellt inte flytta på honom för det anser hon som djurplågeri (när han inte får göra som han vill dvs) :grin:

Han lyssnar när jag gör en förhållning, men så fort jag försöker flytta igen så går han framåt, jag gör halvhalt, han har rätt tempo, försöker flytta, han går framåt. Det är inga problem sålänge jag inte ställer honom mot staketet och ber honom flytta, då försöker han ju gå framåt (tills staketet böjer sig) och då börjar han backa. Om jag håller så pass mycket i honom att han inte har en chans att gå framåt så backar han istället.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Du skriver ingenting om hur du har ställningen? Om du tänker dig att du rider längs fyrkanten (i skritt) och vill flytta lite sidvärtes.
Ställ honom tydligt utåt mot staketet. Be honom sedan att flytta bakdelen inåt (detta blir ungefär som en förvänd öppna). Behåll ställningen men håll ett bestämt mothåll på inner tygel för att hindra att han vara "älgar iväg" framåt.

Eller, vilket kanske är fusk, börja med framdelsvändningar. Funkar det inte att göra korrekt, så gör halt och be honom att flytta bakdelen åt ena eller andra hållet från stillastående. Strunta i åt vilket håll han har huvudet, bara han flyttar bakdel. Som vanligt, ett steg i taget.:angel:

Eller, om du gillar volter. Skritta på en ganska liten volt, kanske inte mer än 5-6 meter i diameter. Ställ hästen inåt, ganska kraftigt. Gör inget om han successivt minskar storleken på volten. Be honom att flytta ut rumpan. Gör han volten mindre och mindre så blir han till slut tvungen att faktiskt flytta ut baken, för han orkar inte spåra på tillräckligt liten volt. Kom ihåg stödet på ytter, som kan behöva vara ganska kraftigt för att han inte bara ska fälla sig i hals/bogar. Och förstås, begär bara ett steg i taget!

Eller: parkera hästen med nosen mot staketet. Alltså halt. Begär att han, i typ framdelsvändning, flyttar bakdelen. Var noga med var dina vikthjälper hamnar så du inte ger motstridiga signaler! Flytta rumpan ett steg åt gången. Kolla av åt vilket håll han behöver vara ställd för att få till flyttningarna.

Dessa förslag är verkligen inga "snygg-övningar" men kan hjälpa för att få hästen att förstå pedagogiken med "flytta rumpa" och när hästen väl förstått vad det är du vill att han ska göra, kan du förstås göra övningarna mer och mer korrekta och välja vilken böjning och ställning han ska ha.

Förresten: för pedagogikens skull kanske det kan hjälpa att du är tydlig med ensidiga hjälper vid sidoförflyttning: använd skänkel, eller möjligen spö, på den sida du vill att han ska flytta sig från. Om du använder skänkel som gas: försök att alltid använda båda skänklar (och undvik att använda skänkeln som gas).
Vad gäller att han kan tvära vid körning: ja, det har han väl kommit på själv att han behöver göra så med benen för att kunna svänga lite snävt. Det kom Jenta på som 1½-åring när jag ett par gånger satte henne för rockard och vi skulle svänga. Inget som jag behövde lära henne.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

Som jag skrivit innan är det svårt att ställa honom eftersom han tar det som styrning. Våran paddock har en gräskant på ca 50 cm bred och 20cm hög innan staketet, den går han upp på om man försöker använda staketet. Jag ska testa dina övningar och se hur det går.

Ang körningen så flyttar han även för spöet och inte bara automatiskt, dvs när jag svänger vänster så petar jag på högersida med spö och han flyttar sig.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad har din tränare för tips?

kl
jag och plutten önskar alla ett gott nytt år!
Vårat 2011 avslutades med en mysig uteritt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Rider inte för tränare under vinterhalvåret av den enkla anledningen att vi inte har något ridhus (för dyrt att åka iväg och träna) och ridbanorna är frusna eller geggiga, dvs inget jag vill använda under en lektion utan skrittar endast där nån gång varannan vecka, utöver det kör jag bara och rider ut :) Men under hösten gav tränaren inga tips ang det eftersom hon tyckte att fokus var på framåtbjudning och att jobba lång-låg, vi har inte jobbat med sidförande under dessa tillfällen alltså.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Som jag skrivit innan är det svårt att ställa honom eftersom han tar det som styrning. Våran paddock har en gräskant på ca 50 cm bred och 20cm hög innan staketet, den går han upp på om man försöker använda staketet. Jag ska testa dina övningar och se hur det går.

Låt honom gå på gräskanten. Och när du utnyttjar staketet som stöd eller stopp, gör det inget om han tar tygeltagen som styrande. Du får testa dig fram om huvudet behöver vara med eller mot rörelseriktningen.
Eftersom du behöver börja i skritt, gör det ju inget om ridbanan är betongfrusen...

Hur är han i munnen? Jag får en känsla utifrån hur du beskriver svårigheterna, att han gör sig väldigt stum och bara biter fast??
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Som jag skrev rider jag på banan, men bara i skritt. Skrev att jag inte red för tränare av den anledningen att jag bara skrittar på banan.

Han är mjuk och fin i munnen, men om man är för hård i handen biter han sig fast och blir likadan tillbaka. Dvs, så som handen är, så är han i munnen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*KL*
Grattis alla fina hästar som nu är 5 år. Hipp hurra vad tiden har gått.
Här är det vila just nu så inte så mycket som händer.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

OK. *Vad är det då som gör att han inte kan förstå tygel som annat än styrande, och skänkel som annat än framåt??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 908
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp