07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja, herregud vad fort tiden går! Redan 5 år helt galet. Fast min Plutt är bara 4,5 år egentligen;)

Nu ska vi börja sätta igång efter vilan och jag hoppas att 2012 blir ett bra och roligt år! Fast idag är jag inte så fräck så att det stör. Så ingen ridning idag + att det regnar!

Vad har ni för mål för 2012? :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vi ska starta 50km CR på Göingeritten den 19/5.
Det är målet iallafall :angel:
// Linda
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Jag har satt igång min efter några veckors vila och många poletter har trillat ner. Förut vinglade vi mest runt kändes det som nu är hon stadig och lättmanövrerad i skritt och trav. Hon kan fortfarande inte fatta galopp ur en halvhalt utan får springa in i galoppen, det viktiga nu är att det blir rätt galopp och att hon orkar hålla galoppen. Innan vilan galopperade vi inte i ridhuset. Hon löshoppades för första gången på många månader och var jätteduktig löste uppgiften perfekt. Hon har vuxit ett par cm till men inte fällt bebiständerna ännu
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Mitt stora mål för 2012 är att rida unghästfinalen. Tanken är att genomföra två CR i lugn takt så vi kvalar till finalen och sedan rida 1-2 CR i lite snabbare tempo för att se om vi klarar det högre tempot som krävs för finalen.

Just nu är jag ganska nere dock, ingen träning på evigheter pga ingen sadel och nu när jag fått tag på en passande sadel så blir jag magsjuk. BLÄ! :crazy:

Hoppas att resten av 2012 blir bättre än början. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Mitt mål är att Elle ska bli frisk. Utbildningsmässigt är hon som en 3 åring, så vi fortsätter med grunderna om hon blir bra.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Mitt mål med Lester är att faktiskt starta LA:1 och se om han tar sig runt på godkänd nivå. *Just idag var han så trevlig att det känns självklart, men självklart finns ju inte inom ridningen.,,..
Med Karl har jag inget särskilt mål, om det inte är ett mål i sig att rida och ha roligt. Han är för ung för att jag ska tycka att det är idé att starta honom i någon tävling. Ett mål kanske kan vara att få honom stadig och ren i alla fyra gångarter. Skritt, trav och galopp är stadiga och rena, tölten behöver träning för att han ska orka hålla den ren mer än 15 meter i taget.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag får ju kanske svara själv också!
Mitt mål är att starta Lb och göra det på godkända %.
Vi behöver mer styrka och kondition båda två så det ska vi öva på. Sen hoppas jag på att kunna hitta en dressyrsadel som passar :)

Sen kan ju ett mål vara att kunna hoppa en bana på 70 cm:p
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Målet med min är unghästchampionaten i Falsterbo och Flyinge, ligger dock lite lågt med Falsterbomålet eftersom att han missat så mycket som 4-åring under sin konvalecent.

kl
En liten filmsnutt från när vi trimmade lite idag, bara lite galopp och när vi travade av.. Han är fortfarande ganska ojämn i kontakten i ffa traven, men det går framåt.. :)
http://www.youtube.com/watch?v=IclI0qFC8T4&feature=youtu.be
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ååååh vad han ser trevlig ut! :love:


KL
Här går lillan på vila nu! Fyra veckor framåt har hon som enda uppgift att ÄTA! Vi har tryckt i henne hur mycket mat som helst, men ändå fastnar ingenting verkar det som... Den extremt stora tunnan från i somras är nu ett litet spjälstaket... :crazy: Sjukdomen påverkade henne helt klart...
Så nu blir det fortsatt massor med mat och helvila. Idag bytte hon stall till ett mindre litet privatstall, hoppas det kanske gör saken bättre också.

Hon ÄR kollad med träckprov men visade inget alarmerande. Hade 30 på blodmask, och ska avmaskas mot det om bara vet skriver ut recept. Resten nollade hon på. Nu i fortsättningen kommer hon äta betfor, lusern, massor med hö och lite lätt kraftfoder. Vi vill inte ösa på för mycket kraft med tanke på fången från i somras. I övrigt är hon väldigt pigg och glad, stadig i formen i alla gångarter och har hoppat lite mindre hinder tidigare i höst. Så vi känner oss väl förberedda inför kommande träning!

Sommarens mål är att komma ut på lite lätta hopp- och dressyrtävlingar mest för att få lite rutin. Eventuellt försöker vi kvala till ungponnychampionatet. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Av den enkla anledningen att han inte haft de kraven innan och det är väl inte så konstigt att han inte förstår när han aldrig gjort det förut? Han är minst ett år efter i utbildningen i ridningen och har i princip bara gått rakt fram i skogen, där han enbart har haft kravet att just kunna gasa, bromsa, styra. Fokuserat på annat som jag anser viktigare i utbildningen, samt körningen.

Målen för i år är att komma iväg och tävla bruksridning och precisionskörning ett par gånger för att få rutin, och så kanske hoppryttaren rider runt honom på nån liten CR senare i år :)

Jag har jobbat hela helgen och hade egentligen inte ork att rida pga min trasiga kropp, men det blev ändå en kort barbackatur i skogen ikväll med pannlampa på (helt ovärderlig vintertid!), han var pigg men duktig och gjorde det jag bad honom, vissa dagar går han superbra på repgrimman (oftast bra mycket bättre än bett) och andra är han för tankespridd för att den ska vara optimal, men idag var han duktig :)
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

Fin häst! :) Håller med föregående om den härliga galoppen!

klasselover: Men då kanske du ska ta det lite lugnt med sidvärtsrörelserna om ni ligger ett år efter :) Bättre att ta den fighten och lära honom när ni kan ha en tränare till hjälp!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Av den enkla anledningen att han inte haft de kraven innan och det är väl inte så konstigt att han inte förstår när han aldrig gjort det förut?

Ah. Jag förstod det som att du tyckte att det var ett problem att han bara tog skänkel som framåt och tygel som svänga. Men det är ju inte mycket av ett problem om han bara inte fått frågan tidigare.
Sorry över misstolkningen:o
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vårt mål för 2012 är att fortsätta rida på 65-70% i LB och förhoppningsvis skrapa ihop några placeringar :D
I höst vill jag gärna ha ridit LA på 64%

Vi kommer inte försöka kvala till Falsterbo eller Flyinge då hon ändå inte är tillräckligt bra för finalen och då känns det bara som bortkastade pengar att kvala.

Just nu skulle jag vara glad om jag kunde rida LC på 60% :D Jädra tonåring som inte vill göra som matte säger.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vi ska ut på tävlingar i år. Målet är 1 m innan året är slut. Bonus om det blir högre.

Just nu vilar han. Vi avslutade året med en 2 dagars kurs i hoppning. Dag 1 markarbete och dag 2 hinderträning.
Han var så fantastiskt fin så jag ville inte sluta rida :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Mitt mål är att ta oss ut på tävlingsbanorna både i hopp och dressyr :)

L.B dressyr har han ju gått ett par st så det är bara att försöka göra det bättre ;)

Och sen är planen att vi ska ut på lokala hoppningar också, får se hur det går, vi har ju inte hopat så där jätte mycket precis... Bara ett par pay and ride, men inga regelbundna träningar osv så det är väl det vi siktar på nu
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Och! Vår stora stötesten!
Galoppen!
Att kunna galoppera LUGNT OCH SAMLAT PÅ EN VOLT!
Känns som en omöjlighet just nu, man ska den som ger sig ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Första målet för 2012 är att få ordning på formen.

Sen ska jag (vi) ta fälttävlanskort och nån gång till sommaren hoppas jag att vi kan starta en debutant fälttävlan. Hopptränaren dillade nåt om 1.10 till våren, vi får väl se hur det går med det, tänkte ge oss ut på 90-1 m först och gärna få lite felfria rundor där. Får vi ordning på formen blir det dressyrtävlingar också, målet är godkända procent i LC och LB till att börja med.

Sen ska vi ha KUL! Men där kommer terrängträningarna in. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hej alla :)

Länge sen jag var inne här och sa nåt om min 07:a, Rocket :o ...det har dock sin förklaring. Vi flyttade, som någon kanske minns, från Småland 2009 till Västernorrland. Tanken var då att komma igång med träningen och utbildningen mer med Rocket som då var 2,5. Sadelvand och sutten på blev han under vintern. Sen kom en vinter modell tuff...mycket jobb...jakt på ny gård. I juli 2010 fann vi gården och vi flyttade. Hästarna fick då gå på bete tills flytten var klar och vi hade fått upp hagen på nya gården. 1 månad innan flytten fick jag nytt jobb och övertiderna las på varandra. Hästarna blev stående. Vintern kom och den var ännu tjurigare än den första och vi hade snödjup på 150 cm...ingen träning av några hästar blev möjligt då transporten var trasig.

I våras började jag åter jobba med min nu 4-åriga unghäst...funkade med sadel och jobbet från marken. Red lite lätt några ggr under semestern. Började bygga stallet...höskörd...stallbygge...sadeljakt...övertid på jobbet...stallbygge...jisses...det tog hela hösten och en bit in på vintern. Mörker och snö...nåja, sent omsider kom vi igång igen och nu har jag äntligen ridit Rocket ordentligt. Vi ligger lite efter de flesta här men det ser lovande ut. Han är en arbetsvillig kille och förvånansvärt stabil. Nu är han 5 år :o ...

Planen är att fortsätta ridningen så han blir ännu starkare, han är definitivt inte omusklad då han rört sig mycket i hagen, longerats, fått följa med som handhäst under december när jag satte igång min 04:a. Glädjande nog passar de sadlar jag köpt så det är inget hinder längre det heller ;) . Vi ska på lite clinics under våren så vi kör med muskeluppbyggnad just nu. Känns riktigt bra att äntligen vara på gång ;)

Här kommer en bild från i höstas
32783700.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 903
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp