Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vogue

Trådstartare
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit igång någotsånär (bitchmärr :devil::love:) så blir hon halt igen och har nyss avslutat en kur metacam utan resultat, fortfarande halt höger fram... :cry:
MEN det har under de här dagarna uppkommit en rörelsestörning på höger bak som vet tror är skyldig till ALLT (alltså hovledsinflammationen och den biten som vi kämpade oss igenom innan detta) :bow::eek::crazy:

Så nu kommer en grym equiterapeut, homopat, laser mm människa ut och ska kika på henne, OM DET ÄNDÅ KUNDE VARA SÅ ATT HON SATT FAST BAK OCH ATT DET BLIR BRA EFTER ETT PAR BEHANDLINGAR!

Fungerar inte det så tar jag förmodligen bort henne, orkar inte kämpa in & ut på klinik med en så ung häst som inte fixar vila....Det är hjärtskärande..:cry:


Min vackra tossa!

428148_10151347655553180_1439204829_n.jpg


67938_10151366702523180_608661245_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Förstår din frustation,man tror alltid det värsta, våran m var så ojämn och motsträvig, det var låsningar som kiropraktorn fixade! Nu är hon fit for fight!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ja, jag hoppas att det är något sådant som gör det! Ja jag vet när jag läste om att ni bara bråkade och bråkade och "helt plötsligt" blev ni Superhjältar! :d:laugh:


+ sassiball

Tack så mycket! :bow:
Tycker att det är hemskt roligt att läsa om er dock, ger mig lite pepp att vi också skall kunna komma igång och göra allt roligt! :laugh:




Ni är gulliga! :love:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Vogue: Hon är så sockersöt! Jag ska hålla tummarna för er :heart


Själva stressade vi ihop en liten photoshoot idag för att få till lite vinterbilder från Sverige nu innan vi flyttar till England. Nelly var helt tokig och de flesta bilder var med huvudet i vädret och ben åt alla håll och en gapskrattande matte :devil:
Några ser i alla fall lite harmoniska ut ;)
nelly1igen_51044a4c9606ee5ab6a8b96e.jpg

nelly2igen_51044a7a9606ee5ac210ad66.jpg

nelly3igen_51044a9e9606ee5abcf1b688.jpg
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Åh söt! :love:

Ska bli spännande att fortsätta följa er! :bump:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag måste fråga dig också - varför rider du utan hjälm ? Speciellt när du skriver att hästen var helt tokig ?
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Vouge: Vi håller också tummarna för er!

Jag har varit hos alternativbehandlare med min Pålle igår. Han har fått akupunktur, akupressur, moxabränning och lite annat "hokuspokus". Healing?!Akupunktur och -pressur köper jag rakt av. Har själv fått stor hjälp och blivit av med mina ryggproblem med hjälp av det så det tror jag verkligen på. Det andra vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, men tänker som så att det skadar ju i alla fall inte hästen.

Åkte dit mest på infall eftersom jag blev erbjuden en återbudstid och ändå hade tänkt att kolla igenom honom eftersom jag inte tycker att han musklat sig så mycket som man kan önska. Och mycket riktigt så tyckte hon att han ite såg riktigt rätt byggd ut. Mer som en treåring än en fem/sexåring. :cry: Hon menade att han är låst/blockerad i både fram- och bakpartiet och har ont i ryggen. Hon tyckte att det var otroligt att han kan röra sig så bra som han gör och att han har ett stort hjärta som hela tiden har ställt upp på att bli riden. Stackars sötnöten! Hon menade att jag kommer att ha en kanonhäst när vi får rätsida på det här.

Det var mycket prat om känslomässiga trauman och inre stress med mera, och visst jag tror att min kille inte har haft det så bra tidigare i sitt liv. Han är ju uppfödd hos en hästhandlare och har en tid stått på ridskola i centrala Stockholm där han endast fått vara ute ett par timmar om dagen i en boxstor hage. Stackarn!!

Fick också köpa några blomsterdroppar mot stress/ångest och mineraltabletter mot smärta och värk som han ska ges tills dosen är slut, så jag kör väl på det.

Nu ska han inte ridas förrän hon kommer tillbaka om ca en månad. Det blir longering, tömkörning, promenader i skogen och arbete från marken. Ett bra tillfälle att komma igång med lastningsträningen kanske... :angel:


Hon tyckte även att jag ska öka grovfodergivan ännu mer. Jag kan ju inte ha fri tillgång på grund av dotterns ponny som går i samma hage, men han ska få så mycket som möjligt när han äter i boxen.

Vi får väl se vad det blir för resultat av det här, men jag är i alla fall beredd att ge honom den här tiden utan ryttare för att han ska bli bättre i ryggen och bygga muskler utan att behöva bära omkring på mig.

Hur gör ni? Använder ni någon typ av alternativ behandling på era hästar?
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Åh spännande! (Ja, alltså inte att hästen har ont men när det går över menade jag) :)
Och :bow: till dig som tar dig tid att verkligen fixa!
Håller ett par timmar för er också! :Laugh:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Tänkte bara berätta att jag lämnar tråden nu. Ariel och jag red sista "riktiga" passet igår med en hel del galoppfattningar. Det blir bättre för varje gång. :laugh:

Hon går in i sjunde dräktighetsmånaden imorgon och det kommer bara bli mysridning fram till att hon säger ifrån, så det är inte så mycket att rapportera om. Ifall någon skulle vara nyfiken på fölet så uppdaterar jag i avelstråden om föl 2013. :)

Hoppas alla får ett riktigt bra hästår i år, utan skador och annat elände.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Cirkus: Det ligger inte mer i det än att vi bara skulle ta några uppsuttna bilder, och mest mys-bilder från marken. Då ville jag inte ha hjälm. Om vi faktiskt skulle rida ett pass och ta bilder hade jag haft hjälm på, såklart.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag ska också rida utan hjälm idag. Vi ska ut och fota och hjälm passar INTE till resten av kläderna!

Tänkte rida fram i ridhuset och sen galoppera av henne ute på fältet innan vi börjar fota. Samt rida med hjälmen på först, så vi vet att hon inte reagerar på kläderna.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det låter spännande, vill också se bilder sen !!

Docka, åh vad din häst ser mysig ut :love:


Igår var jag o GP hos Catrin H och tränade dressyr, fick faktiskt några bra tips och jag försöker för fullt att lära mig i vilket läge hon arbetar bäst. Så svårt!!

Jag får inte rida henne för låg eftersom hon då dippar in näsan o tappar kontakten med handen, pga att hon är svag i bakdelen. Så i lite högre form där jag lättare får fram näsan på henne och kan bibehålla en stadig kontakt med munnen. Samtidigt driva mest med ytter för att hon inte ska vika in halsen. Gud va mycket att tänka på, men så kul :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Idag har varit på hoppträning igen. Det gick bra, det var tuff gympahoppning delux! Fille var svettig och mör men fin på slutet :)
Först hoppade vi "klockan" med tre hinder, blev några varv innan vi fick en jämn rytm och var innåtställda :angel:

Efter det var det "5 och en halvan" med studds in och oxer ut, och det var ganska hög studds, kryss på kanske 60 cm (i mitten) och sen räcke på 1 m och sen oxer på typ 120 ut :) Lekande lätt ;)

Och sen hoppade S-båge med en sån där jätte kruxig sväng in, blev liksom som en omhoppningssväng men jäklar vad han har studds i benen när det gäller!! ;)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Fina bilder! Skimlar är så fina när dom är apelkastade. Synd bara att det brukar gå över;)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Ja, då är de verkligen superfina :love:

Fast hon har faktiskt blivit prickigare! I somras var hon riktigt vit, men nu går det åt rätt håll igen!
Jag har så svårt att föreställa mig henne som helvit, ännu mindre henne som flugprickig, så jag hoppas hon aldrig blir det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
122 394
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp