08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vanilj_hallon

Trådstartare
Eftersom 08-tråden del 5 under avel stängdes kör vi nu en fortsättningstråd här istället! Välkomna att fortsätta uppdatera om era 08-or! :)
 
Sv: 08:orna del 6

Inte för att jag direkt håller med om att 4-åringar inte längre är unghästar, men vi får väl skriva här istället..
 
Sv: 08:orna del 6

Jag tycker nog också att en fyraåring är en unghäst, men vi kanske inte diskuterar så mycket som hör hemma på avel.

Här är iallafall en film från dagens tävligsdebut med min fyraåring.
http://youtu.be/kaXwcnp4P8g
 
Sv: 08:orna del 6

Så himla fin, verkligen!
är nog min favorit här på buke :love:
 
Sv: 08:orna del 6

Puh! Jag hittade tråden! :)

Stort GRATTIS!!!!! Det förstår jag att du var nöjd med den ritten. Välridet, verkligen.
 
Sv: 08:orna del 6

Dom räknas väl som unghästar tills dom blir 6, eller har jag helt fel för mig? Men hon tyckte kanske att det var dax för oss att flytta hit ist för att starta en ny tråd på avel, iom att dom börjar ridas allt mer och mer nu.


TeamDL: Vilken finnig:love: Hur blev resultatet?

Kl
Blev sugen på att rida nu. Men känner att det e nog bäst att ta Tara i töm idag igen. Bara för att jag kan då jobba igenom henne mera på ett annat sätt. Jobbigt när man vill en sak men har bestämt sig för en annan.
 
Sv: 08:orna del 6

Grattis. Himla snygg häst.:love:

Vad är det för stam på honom?

Jag tycker det var bra att tråden flyttades då "min" tråd för 2006 ligger här.:)
 
Sv: 08:orna del 6

Tack så mycket allihopa!

Aliil - vi vann på 73.7 %. jättenöjd med tanke på att det var debut och missarna.
 
Sv: 08:orna del 6

GArrits till debuten!

medans andra debuterar på tävlingsbanan och det med bravud så har ja och knas tagit våran första galopp ute på stranden. Dock fortfarande på lina eftersom ja inte vill leka vante och det är en låååååång strand. Men han skötte sig kalas och jöses vilken rund och go galopp han fick till! Ingen är lycklikgare än jag! :rofl:

Ikväll blir de mysig uteritt med en kompis!:bump:
 
Sv: 08:orna del 6

Skriver några rader så jag hittar tillbaka. Min Hartwell har precis lyckats trapa av en sko så det blev några extra dagars vila. Gör inte något då jag tror att han växer igen... Kanske manken växer ikapp rumpan denna gång. ;)
 
Sv: 08:orna del 6

*KL* Deimion har verkligen kommit in i en växtperiod, jag som trodde att han var nöjd med sina 168,5 cm, men inte... Den senaste tiden har han breddat sig rejält vid bogen och jag hade förhoppningar på att han skulle växa ikapp sina långa bakben. Istället växer bakbenen för fullt och han är ganska överbygd för tillfället. Hittade två bilder att jämföra med.

Treårstestet
Deimiontrers.jpg


Bild från idag.
Deimionrygg.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Det blide ingen tömkörning iaf. Efter lite påtryckningar på fb om en ridfilm så blev det ridning iaf. Stallägaren ställde upp som kameraman. Men trots det blev det ingen film:angel:

Utan istället ställde hon sig och tränade mig och Tara:bow: Eller rättare sagt mig. Då jag inte har haft möjlighet till någon direkt dressyrträning sen jag köpte Tara har min redan kassa högersida blivit ännu sämre. Vilket givetvis visade sig på Tara då hon hela tiden flöt ut mot höger (min dåliga sida):o

Efter att hon tröttnade på att tjata om mera stöd på ytter gick hon för att hämta en "ingerrem". Det e en rem som man sätter fast i sadlen. Tillräckligt lång för att ryttaren ska kunna hålla i den samtidigt som man har händerna rätt. Med hjälp av den får man en stadigare hand och en mindre glappande tygel.

Och vilken skillnad det blev sen på Tara. Hon jobbade på riktigt fint:love: Och hon fick tänka. Red kanske inte mer än 15-20min men det räckte på långa vägar, då hon var riktigt trött.

Fast det bästa kom efter jag hade släppt ut henne i hagen. Hagarna e uppdelade på 3 och går runt varandra. Hage 1 och 3 ligger brevid varandra men dom måste gå genom hage 2. Och just nu har dom tillgång till alla tre.

Hur som helst släppte jag henne i hage 1 och dom andra var i hage 3. Hon brydde sig inte om att hon var "själv" utan betade lugnt en stund för att sen lägga sig ner och sova:love: Verkar som om hon äntligen har slätt lite på att vara så flockbunden:banana:

Och hon bockade inte en endaste gång idag:banana::bump::banana:
 
Senast ändrad:
Sv: 08:orna del 6

Tjusig häst! Du har inte mätt honom? Min är 170 nu, har tydligen varit 170 ganska länge och ser ganska färdig ut i kroppen så jag hoppas att han inte växer så mycket mer, passar bra till mina 177 cm nu!

Vi var på hoppträning nr två i lördags, nöjd över att jag lastade ur själv och skickade in honom när vi skulle hem, då med havrehinksskramlare framme i transporten! Var väldigt spänd i början eftersom det kom en mc utan ljuddämpare förbi precis när jag gick in på banan, men skötte sig sedan fint. Värmde upp med trav och galoppbommar på volt och sedan lite travhoppning och några skutt i galopp. Han har ju stor galopp och varken han eller jag är stjärnor på avståndsbedömning så vi tar det på låga höjder, 70 cm hittills. Trodde att han skulle vara trött igår efter träningen och pga värmen men icke, pigg som en mört så det blev mjölksyraträning i backar i skogen!

Ikväll ringde stallägaren och skrämde upp mig, hon hade hittat Appe med ett stort sår på låret/rumpan, satt själv på jobbet men sambon som tur nog också är veterinär och ännu mer tur nog hade jour ikväll fick åka och sy! Det var inte så djupt men ett rejält jack, misstänker att han dragit upp det på nån kvist i hagen när han försökt backa undan från bråk kring foderhäcken, har tydligen varit lite obstinat sista dagarna!

Varning för känsliga :eek:

Före:

33080813.jpg

33080814.jpg


Efter:

33080835.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Men fy vad hemskt! Såg allt annat än roligt ut. Tur med sambon som kunde åka och sy.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 721
Senast: YlvaG
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 020
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp