Bukefalos 28 år!

1-1½ år mellan barnen?

B

bebissugeen

Är det någon som har 1-1½ år mellan sina barn?

För och nackdelar med att ha så tätt? Alltså hur är det?

Fick mitt barn nu i somras och vi vill gärna ha ett barn till, inte precis den närmsta månaden men snart.. :laugh:

Tacksam för svar!
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Jag har ganska exakt ett år mellan mina barn (båda födda i januari). Det har väl varit både fördelar och nackdelar, något jag tror finns med alla åldersskillnader mellan syskon.
Det var bra för mig att vara gravid när jag "bara" hade en bebis eftersom jag blir väldigt inaktiv så det passade med ett barn som inte krävde så mycket just då. Jag tycker också att det är skönt att ha bebistiden avklarad ganska snabbt istället för utdragen, men det beror väl på hur man är som person.
Barnen har mycket glädje av varandra nu och tycker ungefär samma saker är roliga.

På den negativa sidan.. det är väldigt intensivt och det hade såhär i efterhand kunnat vara skönt med ett litet andningshål mellan barnen.
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Tack så mycket för ditt svar!

Alltså mer positivt än negativt! :laugh:
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Jag har exakt ett år mellan mina (båda födda sjätte februari) och de blir ett och två år nästa år...

Negativt (nu kommer en hel radda, men jag är ju mitt uppe i det) - Min graviditet var otroligt tuff med nummer två. Jag hamnade på sjukhus för blödningar från vecka 26 till vecka 37 och det var givetvis ingen höjdare att missa ettans utveckling på det sättet. Sedan är det riktigt jobbigt stundtals med ett tempo som är riktigt högt ibland. Det är alltid någon som ska matas eller bytas blöja. Nummer 1 var ju också så liten när pojken kom att hon inte riktigt förstod att det var ett syskon, och hon har periodvis varit väldigt svartsjuk. Har haft rätt dåligt samvete över det, men undrar om inte egentiden är något alla föräldrar är konstant oroliga över att inte räcka till oavsett hur gamla syskonen är?

Sömnen är svår att räcka till. Då Amanda inte ens fått börja dagis första halvåret som vi hade Carl och Carl visade sig ha kolik och en sjukdom i magen så har det blivit otroligt lite sömn. A sover aldrig på dagarna och C sover aldrig på nätterna... Vi har haft svårt att få avlastning då vi bor långt från släkt och det har tärt på vårt förhållande men även det håller på att reda upp sig nu då C sover betydligt bättre.

Sedan har de nytta av varandra redan fast de inte är så gamla... Carl tittar efter sin storasyster hela tiden och hon går ofta och leker med honom...

Det är lätt att titta på det negativa så här. Egentligen tror jag inte det hade varit mindre jobbigt om vi fått barn med två år emellan med den graviditeten och med kolikbarn och så. Däremot har vi haft barnen hos mormor och farmor en del för att orka med oss själva, tror det kan vara en god idé faktiskt när det är tätt mellan barnen.
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Jag tror att man känner ungefär likadant fast det är 2-3 år mellan barnen precis som du sa :)
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Jag har 1,5 år mellan mina, dom är nu 2,5 och 1 år.

Jag tror att det finns för och nackdelar med alla ålderskillnader.

Det som har varit jobbigt här är sömnen på dagen, storasyster har inte velat somna själv och lillasyster har svårt att koppla av. Storasyster har också haft svårt att förstå att lillasyster är liten och ömtålig. Tycker också det har varit svårt att tex vara på lekplatsen när storasyster har behövt mycket hjälp för att komma upp på saker samtidigt som lillasyster tex behövt mat.

Nu går allt lättare, lillasyster tål hårdare tag och storasyster lyssnar när man säger åt henne att vara lite försiktig.

Annars är det väl som med alla syskon här hemma, dom varvar med att bråka med varandra och att ha jätteroligt tillsammans.

Men om det blir ett tredje barn här så får det bli om 2-3 år. Jag vill komma ut och jobba lite och vill att dom två vi har nu ska bli lite mer självständiga.

Jag kan ibland känna att jag missat lite av lillasysters bebistid för att det varit så intensivt och att jag längat till lilla ska bli större och inte behöva passas hela tiden mot storasyster.
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Är det någon som har 1-1½ år mellan sina barn?

För och nackdelar med att ha så tätt? Alltså hur är det?

Fick mitt barn nu i somras och vi vill gärna ha ett barn till, inte precis den närmsta månaden men snart.. :laugh:

Tacksam för svar!

Jag har 11 mån. mellan mina. Fungerar kanonbra.
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Tack så hemskt mycket för alla svar! Väldigt blandat ändå :)
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Det är nog så blandat hur man upplever det just för att barn är så olika.

Tex så har både min kusin och sambons kusin 2,5 år mellan sina barn. Min kusin tycker att det var det perfekta, kunde inte blivit bättre medan sambon kusin säger att det var den värsta ålderskillanden dom kunde haft (hennes första var just då i en period när man behövde massor uppmärksamhet).
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Jag har 11 mån. mellan mina. Fungerar kanonbra.

Jag har 15 mån mellan mina. Inget jag rekommenderar någon. Jag tycker inte att de har haft roligare tillsammans än de syskonpar som har 2,5-3,5 år emellan.

Ständigt dåligt samvete de första åren - för båda barnen.
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Jag tycker att man ska väga in vad förhållandet klarar av. Sömn kan man ta igen men flera års omild behandling av förhållandet är betydligt svårare att reparera.
 
Sv: 1-1½ år mellan barnen?

Jag har 18 månader mellan min son och dotter. Det är ganska tätt kan jag tycka nu i efterhand! :angel:
Men nu när hon är 8 månader är det så skönt att ammningsperioden är över kan jag gott säga. Den var intensiv, samtidigt som sonen kom in i en trotsperiod.
Fördelen är ju att de nu börjat leka tillsammans och har verkligen så roligt. Finns det något härligare att se sina goa barn rulla runt på golvet och sen bara ligga och titta på varandra för att sedan brista ut i skratt. Mitt hjärta smälter! :love:
Nackdelarna: Ingen direkt paus mellan grav. Det älsta syskonet blir helt plötsligt stor och får delad uppmärksamhet. Känner mig otillräcklig när pappan till barnen inte är hemma på veckorna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
883
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 773
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp