1 1/2 hästars

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zatarra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 685
Z

zatarra

Hej !
Är det många som har en 1 1/2 hästars transport
Har funderingar på det för att få ner vikten lite .(kommer ändå aldrig köra 2st pållar) men vad har ni andra för erfarenheter av dessa?
Är det populärt eller tvärtom? 2-handsvärde?
Ni som har detta, vilket märke samt för nack-delar skulle jag gärna vilja få synpunkter på.
Tackar på förhand!

Sv: 1 1/2 hästars

Jag måste bara fråga, hur fraktar man 1 och en halv häst??? Allvarligt, säljs transporten för att man ska lasta en och en halv kuse?

En ponny är ju lika stor som en halv häst nästan:rofl:

Kanske svårare att säga häst+ponny släp:idea:

Tiggertjejen skrev:
En ponny är ju lika stor som en halv häst nästan:rofl:

Kanske svårare att säga häst+ponny släp:idea:

Jasså är det det de menar :p Jag har undrat hur länge som helst över det där :p

kenneth skrev:
Jag måste bara fråga, hur fraktar man 1 och en halv häst??? Allvarligt, säljs transporten för att man ska lasta en och en halv kuse?

Nej. den brukar säljas som sto med föl transport. Bla. Ifor tror jag kallar den det ofta istället för 1 1/2....Det är väl ganska uppenbart att det inte rör sig om 1+ 1/2 häst utan ett bredare släp för en häst....du är grinig ;)

Jag har Ifor Williams 1,5:a och trivs jättebra med den. Den är av 2005 års modell, och tidigare hade jag en 93:a som blev såld direkt annonsen kom ut (den hamnade på Åland).

Även hästen gillar transporten. Hon står mitt i, det är låg tyngdpunkt och Ifor har mycket bra fjädringar. Det är hydraulik i baklämmen, vilket gör den lätt att stänga. Fronturlastningen är kanonbra.

Några nackdelar med en 1,5:a har jag ännu inte upptäckt.

Immer

Har haft en IW HB401. Vi fick det vi begärde när vi sålde vår för ett år sedan, vilket i sin tur var nästan på öret samma som vi gav för den 2 år tidigare då den var ca 2 år gammal. Vi gillade Ifor Williams så pass mycket att vi köpte en HB505 Classic då vi behövde möjlighet att köra två hästar. Andrahandsvärdet tillsammans med relativt låga nypriser på IW gör att jag tycker att du ska ta dig en funderare på om du inte ska köpa en ny.

Enda nackdelen är att man inte har någon plats för utrustning i transporten. Om man nu ska ha någon utrustning lös i transporten i hop med hästen. Immer har räknat upp några av fördelarna, aluminiumgolv och löstagbar matta är ett par andra som är märkesspecifika.

En 401:a är ca 30 cm smalare än ett vanligt Läckösläp, det är gott om plats för en häst men två... Nä.

Immer skrev:
Jag har Ifor Williams 1,5:a och trivs jättebra med den. Den är av 2005 års modell, och tidigare hade jag en 93:a som blev såld direkt annonsen kom ut (den hamnade på Åland).

Även hästen gillar transporten. Hon står mitt i, det är låg tyngdpunkt och Ifor har mycket bra fjädringar. Det är hydraulik i baklämmen, vilket gör den lätt att stänga. Fronturlastningen är kanonbra.

Några nackdelar med en 1,5:a har jag ännu inte upptäckt.

Immer

Har du hydraulik i din bakläm? På min Ifor 1,5 från 99 är det bara hydraulik i fronturlastningen och två stora fjädrar på var sida av baklämmen.
Jag håller med om att det är ett bra släp med utmärkt ventilation mm. Jag funderar dock på att sälja, saknar sadelkammare. Vad skulle ni sätta ut den för? Den är välunderhållen och har förutom vanliga sommardäck, 4 mkt fräscha nokian hakkapeliitta vinterdäck (var tvungen att kolla stavningen:o )

Det är inte många transporter med sadelkammare som har tillräckligt god plats inne i transporten tycker jag. De undantag som finns är inte ekonomiskt försvarbara för transport att hästar på vår nivå.

En fräsch -99 med sommar och vinterdäck skulle jag säga att du får runt 30 000 för.

Vår -05:a har fjädrar bak.

Jag har varit och tittat på en Mustang Camp-let och jag måste erkänna att jag är :love: Den är hiskeligt dyr men vilken transport! Funderar ändå på att köpa den som en investering, risken att man ska behöva byta dom närmaste 20 åren är ju ganska liten. Det verkar vara ruskigt bra kvalité på dom, den jag tittade på var ett år gammal och hade stått ute i ur och skur och den såg ut som den precis hade kommit från fabriken, inte en endaste liten rostfläck någonstans på släpet. Till skillnad från en Cheval som jag var och tittade på som var ca 6 månader gammal och hydraulikdämparna var redan jätterostiga :confused: Jag är jättebesviken för jag är lite inne på att köpa en sådan. Men då tänkte jag att det kanske är bättre att satsa på kvalité och ha den kvar typ resten av livet:idea: Jag tycker också efter att ha kollat runt lite att många av dom nya fina lite mer prisvänliga vagnarna (dock faktiskt inte Chevalen och Iforn) så är det många som saknar ordentlig ventilation, försäljarna skyller på att det blir baksug så att det kommer in luft ändå. Men efter att ha läst en undersökning på SLU så står det ju att baksug är det sämsta man kan ha eftersom det suger in avgaserna från bilen in i släpet:mad:

Jag har en Henra Amazone.

Den är riktigt riktigt bra, hästen står super och den har bra ventilation. I söndags när jag var och tävlade var det +27 ute och jag hade galonluckan nerfälld, öppna fönster på båda sidor och takluckan öppen när vi körde dit och hästen var inte ens varm:)

Jag är hittills mycket nöjd med min Henra, men om Ifor hade funnits i Sthlm så hade det antagligen blivit en sådan. Jag gillar deras design bättre:D

Undrar också över 1 1/2 hästars... Jag har ju bara jättesmå hästar! Och dessvärre en tämligen liten bil... :D

Finns det mellanvägg osv så det går att frakta typ en islänning och en minishettis?

Ingen mellanvägg. Det är fel att säga 1,5 hästar tycker jag, sto med föl är bättre beskrivning. Ett normalstort sto med löst föl alltså. Helst ett litet sto...

Utan mellanvägg går det nog inte köra mina tillsammans. Däremot skulle nog båda shettisarna gå att köra tillsammans. Jaja...bra att veta det om mellanvägggen i a f! Tack!

Jag har en Cheval Liberté 2001XL som jag är nöjd med. Kör man bara en häst åt gången så räcker det med ett 1½ hästars, det är ju bara 26cm smalare än tex en Värmlandsvagn för 2 hästar. Har man dessutom liten bil så är det ju perfekt, tjäntevikten är 640kg.
Släpet är väldigt smidigt & har bra ventilation. Det enda jag är lite missnöjd med är att det inte finns några ribbor på baklemmen, den blir väldigt hal när det är fuktigt ute. Kanske finns ribbor som tillval om man köper ett sprillans nytt släp.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Jeps
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
691
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
748
Senast: WildWilma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 502
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka