1.10 m Lokal eller Regional

F

Febbe

Ni som hoppat 1.10 m på både Lokal och Regional tävling vad tycker ni är stora skillnaden? Om det nu finns någon skillnad. Bör de vara ungefär lika banor eller ska 1.10 m på Regional vara svårare?

En fråga till. Ni som har gått från 1.10 m till 1.20 m klasser var det ett stort steg eller märktes det inte så stor skillnad. Jag tyckte inte att steget från 1 m till 1.10 m kändes så stort.
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Jag har aldrig ridit lokal 1,10, men jag har ridit LB på ponny både regionalt och lokalt. Jag tycker inte att det skiljer sig nämnvärt.
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

på ponny är det ingen skillnad alls tycker jag... borde nog inte vara det på häst heller.

Jag tävlar D-ponny och "hoppet" mellan LB och LA (som motsvarar 1.10-1.20 på häst) är inte stort alls, men småskillnader finns det ju... det enda jag märkt hittils är att det är mkt roligare att hoppa LA, det blir lite mer hoppning av det och banorna är lite roligare! :)
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Jag tycker den enda skillnaden är konkurrensen, det är hårdare konkurrens på en regional 1,10 iom att de flesta rider 1,20 också.

Vad gäller steget mellan 1,10 och 1,20 så tycker jag inte att det är så stort, det är knepigare sen när man går från 1,20 till 1,30.
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Här beror det hel på vem som har bygt banan i regional, det finns några som bygger väldigt svåra regional och vissa som bygger regional bana som en lokal, och så finns det de som ligger mitt i mellan.

Tycker inte hellar att steget mellan 1,10 och 1,20 är så stort, då är det lite större mellan 1,20 och 1,30. Men jag har inte märkt av det så speciellt mkt, bara lite grann.
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Splittan skrev:
Tycker inte hellar att steget mellan 1,10 och 1,20 är så stort


Haha, det där gör mej lite lättad faktiskt... :angel: ;)
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Det är inet så stor skillnad. Baror lite på banbyggaren också. Jag tyckte inte att stget från 110 till 120 kändes stort Det steget jag tyckte kändes störst var från 130 till 140
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Beror på banbyggaren om en 1,10 klass är svår eller lättare. Jag har inte märkt ngn skillnad på lokal och regional.
Har faktiskt märkt mer skillnad på de tävlingar där det varit 2 1,10, då har den sista varit lite svårare.

Beror på vad man har för häst om steget mellan 1,00 och 1,10 eller steget mellan 1,10 och 1,20 blir svårast.
Har man en häst som tex är lite kort i galoppen, då blir ju 1,20 mkt svårare pga att det ju kan vara med 3-kombinationer och
2-kombinationerna kan vara annat än de i 1,10 och lägre snälla rättupp eller stigsprång.
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Jag känner mig väldigt sugen att ev starta 1,40 till hösten, men å andra sidan har jag en känsla av att det steget int ekommer att kännas så mkt, mer än att man kanske är lite nervös för att gå upp en klass...
Min syster tyckte steget mellan 1,0 och 1,30 känndes mer än melan 1,30 och 1,40.

Ganska så lustigt att läsa i dena tråden och se att alla har totalt olika uppfattningar....
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Det beror på vilken tävling man är på och vem som bygger banan. Ett gott råd jag fick var att gå upp i 1.20 när 1.10 kändes lätt som en plätt. Och då gick jag in med bra självförtroende, och kom ut med en bra runda :banana:
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Ja, det är ju olika. Men det är det steget som kändes störst för mej hitills. annars sägs det att steget mellan 120 ioch 130 och mellan 1´50 och 160 är dom största.
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Febbe skrev:
Ni som hoppat 1.10 m på både Lokal och Regional tävling vad tycker ni är stora skillnaden? Om det nu finns någon skillnad. Bör de vara ungefär lika banor eller ska 1.10 m på Regional vara svårare?
En fråga till. Ni som har gått från 1.10 m till 1.20 m klasser var det ett stort steg eller märktes det inte så stor skillnad. Jag tyckte inte att steget från 1 m till 1.10 m kändes så stort.

Generellt (beror givetvis på banbyggaren) är det svårare linjer på en reg 110. Beror väl på att de sedan bygger högre och har ännu svårare linjer.
Dottern tävlar fält CNC* där höjden är 115. Det är dock linjer som i en 120, inte 110. 110 känns alldeles för enkelt. Hon tävlar hopp 110 och 120 och det är stor skillnad beroende på banbyggare. Oftast är det enklare banor om det bara är 110 och 120. Så upplever vi det. ;)
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Som banbyggare så har man mycket att ta hänsyn till, och man bygger helt klart en svårare bana med fler titthinder om det är en regional 1,10 som oftast då är dagens första klass, och där ekipagen sedan ska rida 1,20 än om det är huvudklass på lokal nivå, där ekipagen har hoppat 1,00 före. Det är ju ekipage på olika nivå. Och sådana är direktiven från Banbyggarnämnden också. Men svårighetsmässigt från regional 1,10 till regional 1,20 är det inte så mycket, tuffare kombinationer bl. a.
 
Sv: 1.10 m Lokal eller Regional

Jag tycker den enda skillnaden är konkurrensen, det är hårdare konkurrens på en regional 1,10 iom att de flesta rider 1,20 också.

Vad gäller steget mellan 1,10 och 1,20 så tycker jag inte att det är så stort, det är knepigare sen när man går från 1,20 till 1,30.

Jag tycker tvärtom :crazy: Steget upp till 120 från 110 är större än från 120->130
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 553
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp