1,5 år som plötsligt slutar andas?

Fibusen

Trådstartare
Vad kan vara orsaken?

Skrev med min närmaste vän i dag, plötsligt blev det tyst länge trots att vi var mitt uppe i en "viktig" diskution. Efter ca 3-4 timmar skriver hen i upplösningstillstånd att hen är på akuten och hen fått lov att åka ambulanshelikopter in pga att hens barn slutat andats.

Akuten ligger i den stad där jag jobbar och jag funderade på att svänga förbi efter jobbet och kolla till dom för jag vet att hen sitter där ensam med barnet, och hen mår mycket dåligt just nu pga annat också och jag tror, efter 16 års vänskap, att hen behöver en kram och någon att få prata med. Lite sällskap och få skingra tankarna.

Men, telefonen är avstängd, antagligen pga att hen är på sjukhuset. Gissar att jag kan hitta dom på nån barnakut? (Finns det sån på varje sjukhus?) Eller vanlig akut.

Och, vad är det som kan ha orsakat detta? Att en 1,5 åring slutar andas och det är så allvarligt att det blir helikopter? Jag vet som sagt inget mer än att dom är på sjukhuset, åkt helikopter, och att barnet slutat andas hemma.
Att spädbarn drabbas vet man ju, med 1,5 åring?!

Just nu är det upplösningstillstånd på mig med....Känner mig så grymt hjälplös! Jag umgicks med bägge två hela dagen i går och lekte för fullt med den lilla som var full i bus. Att det händer hen något får mig att må illa!!!!
 
Jag tänker på allergisk reaktion av något slag. Fått i sig nötter som hen inte tål? Getingstick på tungan/halsen?

Jag hoppas av hela mitt hjärta att den lilla tillfrisknar och inte får några men efteråt
 
Så otäckt. Hoppas du får tag i din vän och kan vara det stöd du vill.
Det kan nog vara svårt att få barnakuten (eller var de är) att lämna ut information om de är där eller ej, om inte din vän sagt att det är ok. Det torde gå under sekretess.
 
Fast jag har läst någonstans att plötslig spädbarnsdöd kan inträffa upp till 3 års ålder även lm det är ovanligt. Hoppas barnet mår bra och du kan stödja din vän i detta :heart
 
Vad kan vara orsaken?

Skrev med min närmaste vän i dag, plötsligt blev det tyst länge trots att vi var mitt uppe i en "viktig" diskution. Efter ca 3-4 timmar skriver hen i upplösningstillstånd att hen är på akuten och hen fått lov att åka ambulanshelikopter in pga att hens barn slutat andats.

Akuten ligger i den stad där jag jobbar och jag funderade på att svänga förbi efter jobbet och kolla till dom för jag vet att hen sitter där ensam med barnet, och hen mår mycket dåligt just nu pga annat också och jag tror, efter 16 års vänskap, att hen behöver en kram och någon att få prata med. Lite sällskap och få skingra tankarna.

Men, telefonen är avstängd, antagligen pga att hen är på sjukhuset. Gissar att jag kan hitta dom på nån barnakut? (Finns det sån på varje sjukhus?) Eller vanlig akut.

Och, vad är det som kan ha orsakat detta? Att en 1,5 åring slutar andas och det är så allvarligt att det blir helikopter? Jag vet som sagt inget mer än att dom är på sjukhuset, åkt helikopter, och att barnet slutat andas hemma.
Att spädbarn drabbas vet man ju, med 1,5 åring?!

Just nu är det upplösningstillstånd på mig med....Känner mig så grymt hjälplös! Jag umgicks med bägge två hela dagen i går och lekte för fullt med den lilla som var full i bus. Att det händer hen något får mig att må illa!!!!

Du kan nog ringa till akuten och be dem kolla vilken avdelning de är på. Personalen kan säkert framföra en hälsning till din vän och ditt nummer så hen kan höra av sig om hen vill.
 
Vi har fått kontakt nu på kvällen. Barnet vaket, men väldigt medtagen, hade kräkts 2 ggr natten som var, men var pigg och glad på dagen, så hen var tveksam till magsjuka fast det misstänktes på natten. Sockret däremot låg på 3 när dom kom in. Andades när ambulans kom, men var medvetslös. Så ev nån sockerkoma? Ingen verkar veta riktigt, varken vad som orsakat detta, eller modet blivit några men. Dom är iaf kvar där än och blir kvar för nya undersökningar i morgon så vi skulle höras av när jag slutar jobbet i morgon förmiddag.

Fyfan vad jag lider med vännen! :(
 
Senast ändrad:
Vi har fått kontakt nu på kvällen. Barnet vaket, men medtagen, hade kräkts 2 ggr natten som var, men var pigg och glad på dagen, så hen var tveksam till magsjuka fast det misstänktes på natten. Sockret däremot låg på 3 när dom kom in. Så ev nån sockerkoma? Dom är iaf kvar där än och blir kvar för nya undersökningar i morgon så vi skulle höras av när jag slutar jobbet i morgon förmiddag.
Några övriga symptom?

Med tanke på lågt socker och kräkningar så kanske kortisol ska kollas. Något som läkare OFTA glömmer, men som är så enkelt att kolla!
 
Några övriga symptom?

Med tanke på lågt socker och kräkningar så kanske kortisol ska kollas. Något som läkare OFTA glömmer, men som är så enkelt att kolla!

Tack för tips, det är just sånt här jag hoppades att få, sånna saker som lätt kan glömmas bort. Ska genast framföra det! :heart Inga övriga symptom, mer än att barnet är slött och lojt nu, och det kan ju bero på mycket, men ingen feber eller mer kräkningar.
 
Tack för tips, det är just sånt här jag hoppades att få, sånna saker som lätt kan glömmas bort. Ska genast framföra det! :heart
Gör det! Otroligt ovanlig diagnos så läkarna glömmer det lätt tyvärr. Har barnet gått ner i vikt, varit lös i magen, haft ont i magen så stämmer det in klockrent. Blodsockret kan rasa när kortisolet rasar så det kan hänga ihop!
 
Kan barnet ha kräkts pga blodsockret? Eller tvärt om, att blodsockret sjönk pga hen kräktes? Men borde väll gå mer än 2 kräk utan att blodsockret blir så lågt så det droppar så pass så barnet blir medvetslös?

Ev kramper också, då bara ögonvitorna syntes när kompisen plockade upp barnet, men om det beror på andningsstopp/ medvetslösheten eller kramper vet hen inte. Var inga "skakningar" iaf.
 
Låter som diabetes?
En närståendes barn fick det i den åldern. Blev styv i kroppen osv som kom som attacker. Kommer inte ihåg om hen slutade andas och så dock.
 
3 i blodsocker är inte så lågt att man slutar andas. Och så himla lågt är det inte ändå.

Jag tycker det är helt obegripligt att man vill spekulera i dehär. De som jobbar på sjukhuset har antagligen hundra gånger mer koll än oss.

Instämmer helt. Dessutom ger diabetes högt blodsocker och lågt blodsocker reagerar man sällan på om patienten inte har insulinbehandling.
 
Vad kan vara orsaken?

Skrev med min närmaste vän i dag, plötsligt blev det tyst länge trots att vi var mitt uppe i en "viktig" diskution. Efter ca 3-4 timmar skriver hen i upplösningstillstånd att hen är på akuten och hen fått lov att åka ambulanshelikopter in pga att hens barn slutat andats.

Akuten ligger i den stad där jag jobbar och jag funderade på att svänga förbi efter jobbet och kolla till dom för jag vet att hen sitter där ensam med barnet, och hen mår mycket dåligt just nu pga annat också och jag tror, efter 16 års vänskap, att hen behöver en kram och någon att få prata med. Lite sällskap och få skingra tankarna.

Men, telefonen är avstängd, antagligen pga att hen är på sjukhuset. Gissar att jag kan hitta dom på nån barnakut? (Finns det sån på varje sjukhus?) Eller vanlig akut.

Och, vad är det som kan ha orsakat detta? Att en 1,5 åring slutar andas och det är så allvarligt att det blir helikopter? Jag vet som sagt inget mer än att dom är på sjukhuset, åkt helikopter, och att barnet slutat andas hemma.
Att spädbarn drabbas vet man ju, med 1,5 åring?!

Just nu är det upplösningstillstånd på mig med....Känner mig så grymt hjälplös! Jag umgicks med bägge två hela dagen i går och lekte för fullt med den lilla som var full i bus. Att det händer hen något får mig att må illa!!!!

Vi har fått kontakt nu på kvällen. Barnet vaket, men väldigt medtagen, hade kräkts 2 ggr natten som var, men var pigg och glad på dagen, så hen var tveksam till magsjuka fast det misstänktes på natten. Sockret däremot låg på 3 när dom kom in. Andades när ambulans kom, men var medvetslös. Så ev nån sockerkoma? Ingen verkar veta riktigt, varken vad som orsakat detta, eller modet blivit några men. Dom är iaf kvar där än och blir kvar för nya undersökningar i morgon så vi skulle höras av när jag slutar jobbet i morgon förmiddag.

Fyfan vad jag lider med vännen! :(

Jag förstår att dina intentioner är goda och att du vill väl. Tänk bara på att det nog inte är så många som uppskattar att nån skriver på internet om deras barn så här. Jag hade inte blivit glad om jag mitt i all chock och oro fått veta att en av mina närmsta vänner skrivit detaljer om mitt barns sjukdom på internet tillgängligt för vem som helst att läsa.

Jag hoppas att allt går bra med barnet och att det inte är nåt allvarligt!

Vill du hjälpa dem så fråga vad du kan göra? Har de fler barn eller hundar som kan behöva lite uppmärksamhet nu som du kan hjälpa till med? Behöver de nån som åker och handlar något till dem? Eller hjälp med nåt annat praktiskt? Eller bara vara där och lyssna när vännen har tid och behöver det.
 
Instämmer helt. Dessutom ger diabetes högt blodsocker och lågt blodsocker reagerar man sällan på om patienten inte har insulinbehandling.
Exakt. Jag tycker inte alls det låter som diabetes och det är i mitt tycke konstigt att sitta och dra fram diagnoser på måfå (speciellt ovanliga sådana)
 
3 i blodsocker är inte så lågt att man slutar andas. Och så himla lågt är det inte ändå.

Jag tycker det är helt obegripligt att man vill spekulera i dehär. De som jobbar på sjukhuset har antagligen hundra gånger mer koll än oss.

Nu tänkte jag mer på plötsliga medvetslösheten, som hänt tre barn i min närhet och de alla fick diagnosen diabetes. Detaljer kring blodsockret vet jag dock inte.

Det är väl inte obegripligt att fiska efter orsaker för att lugna sig? För att slippa känna total hjälplöshet? Att veta att det finns saker som kan ligga bakom som man skulle kunna nämna om man sedan får höra att ingen vet vad som hände barnet? (Om det inte redan kollats upp såklart)
 
3 i blodsocker är inte så lågt att man slutar andas. Och så himla lågt är det inte ändå.

Jag tycker det är helt obegripligt att man vill spekulera i dehär. De som jobbar på sjukhuset har antagligen hundra gånger mer koll än oss.

Och sen är vi ett antal personer som är vid liv endast för att vi inte lät sjukvården ha ihjäl oss. Mitt förtroende för sjukvården är extremt lågt.

Det dog en 16 årig tjej i Visby pga odiagnostiserad kortisolsvikt för typ 1,5-2 år sedan, trots att hon hade ALLA typiska symptom för det. Folk med sjukdomen som har diagnos på papper får fortfarande kämpa för att få kortisondropp när de kommer in med kris, för att läkarna inte fattar bättre. Folk dör av detta med jämna mellanrum, för att läkarna vägrar ge dem behandling, och det tillomed trots diagnos som sagt.

Nej, läkare kan inte allt. De är människor, och dessutom har de en enorm arbetsbelastning. De missar saker.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 469
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp