Bukefalos 28 år!

1,5 åring som blivit arg

S

smocke

Vår 1,5 åring har plötsligt börjat visa sura miner och vara arg mot folk. Inte mot mig hittills men mot övriga familjemedlemmar. Han har innan varit väldigt social och trevlig och glatt kommit för att umgås. Han grinade illa ikväll när dottern gick in i boxen och gjorde lika igår i hagen när han stod och åt.
Jag har varit så lycklig att han varit så snäll och trevlig. Tills saken hör att hans mamma är en grinig häst, hon har dock aldrig visat honom att hålla sig undan människor. Han har kommit fram själv och hon har aldrig hindrat honom.

Vad tror ni, kan det vara en tillfällig period? Testar han? Eller tror ni det är hans "rätta jag" som kommer fram nu? Så orolig att få en grinolle....
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Hur bor han? Hur mycket hanteras han? Hur mycket umgås ni med honom?

Jag tänker mig att en så ung individ ska ut och vara ungdom med andra ungdomar. Så slipper man en grinolle sen när det är dags att börja hantera mera.
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Han går lös ut ur stallet på morgonen och in på kvällen. Hagen en är direkt förbunden med boxen. Jag sätter på täcke de dagar det varit väldigt kallt eftersom han är frusen. Visitering emellanåt. Det är hanteringen han får så jag tror knappast att vi hanterar honom för mycket.
Han kan ledas, han har åkt transport några gånger och det är allt vi gjort med honom på hans 1,5 år.

Han bor i box på natten och i hagen från kl. 06 och går in någon gång mellan kl. 19-21. Sällskap av vuxen häst i hagen och sto med föl i hagen bredvid.
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Min första spontana tanke: kör iväg honom till unghäst flock. Han har väldigt lite utbyte med en vuxen som sällskap och är inte helt förvånad över att det börjar komma andra tankar i huvudet ;)
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Jo visst vore väl det bäst. Jag skulle gärna vilja att han hade jämnårigt sällskap men nu har jag inte möjlighet till det här och jag har för stunden ingenstans att skicka honom heller. Det finns en som tar emot unga på lösdrift i området men det priset de begär kan jag tyvärr inte betala.
Jag är fullt insatt i vad som vore bäst men det måste väl ändå finnas någon mer än jag som gör fel och har "ensam" unghäst. Eller är det verkligen inte det? Är det orsaken till hans plötsliga humör?
Han gick med jämnåriga hela sommaren och jag märkte faktiskt inte att han var lyckligare då. (även om jag tyckte det var bra)
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Jag har haft både unghäst och fölis och jag har hanterat dom mycket, inte hanterat som "hanterat" utan mer lekt med dom, gått skogspromenader där dom fått gå lösa och hålla reda på mig och inte tvärt om och jag har haft så mycket kul med dom. Sura, javisst, man kan sura gemensamt om ett äpple som man gemensamt äter upp samtidigt men "sura" betyder inte att vara förbannad i min värld, snarare att retas lite med varann "bara-för-att". Sen har jag hanterat alla hästar lösa, "binda upp" finns inte i min värld utan dom har skött sig ändå och "vänta lite", "stå stilla är du snäll" och liknande har just betytt precis det jag sagt och det har funkat. Lek har varit lek och allvar har varit allvar och det har dom lätt kunnat skilja på.

Jag har aldrig lyssnat på andra utan gått på känsla och för mig har hästarna varit stora hundar, och hanterats likadant, tom. "råkat" hamna i knät. :o :p
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Ja det kan vara därför, i en unghästflock sker uppfostran av hästarna själva och de är fasen så mycket snabbare än oss att korrigera ev fel. Som människa blir man en del av flocken och hästen hävdar sig mot samtliga flockmedlemmar. Att du ännu inte har drabbats beror nog mest på att du anses vara någon slags ledare just nu, men det kommer. Däremot de andra i familjen, de ska konkurreras ut och de ska bakom i rangordningen. Det är inte en fråga om att vara arg, bara en naturlig del i processen om vilken rang man ska ha i en flock.
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Men just därför, angående fostran i flock, är det då inte bra att gå med vuxna hästar? De borde väl vara bättre på att fostra än en jämngammal?
Jag skulle gärna ha en jämnårig kamrat till honom, eller flera, men jag är inte helt för detta med rena unghästflockar. Min tanke är att det är bättre med blandat.

Igår var han nöjd och glad när jag provade skicka in dotter på nytt (hon är i tonåren så det är inget litet barn). Så vi får se om det var en tillfällig reaktion, trots eller hans personlighet. Jag accepterar unghästfasoner, om det är det det handlar om. Hoppas bara inte att detta är han sanna "personlighet" som börjar visa sig ;) Humöret/karaktären borde man väl se redan som föl eller?
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Det bästa är om de kan ha åtminstone en jämnårig i flocken, och sen någon äldre häst som håller ordning på dem.
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Det är nog tyvärr så att han börjat funderar ut att han vill ha en högre plats i rangordningen, vet inte hur gammal din dotter är men uppenbarligen så tycker han att hon borde vara lägre än honom. När man har hästar hemma och hanterar dem dagligen så blir man flock, vilket är mysigt, men kan göra att en del individer tappar den inbyggda respekt som hästar ändå har för rovdjur. Är du inget rovdjur är du en häst och frågan ställs då, "kan jag bossa över dig?"

Beroende på individen så ställs frågan på olika sätt, det kan handla om att dra iväg när man leder, inte vilja bli fångad i hagen, vägra lyfta hovar eller stå still vid rykt. Dessa blir ju inte farliga lika fort som en individ som börjar med att hota och hävda sitt revir i boxen eller försvara sin mat. Personligen hade jag exploderat på en unghäst som hotade mig, rätt eller fel, men i stunden hade jag reagerat snarare än tänkt.

I efterhand hade jag om det var omöjligt att skicka iväg kraken på uppfostringsanstalt (för jag slipper helst fajtas med stora djur) börjat jobba med den. Promenader, tömkörning, trick-träning eller ren motion som handhäst. Genom att aktivera och ta initiativet kan man på ett mjukt sätt befästa ledarskap och stimulera hästen så den inte har energi att fundera så mycket. Tilläggas bör, om hästen accepterar detta, en del individer blir tuffa och låter sig inte styras upp så lätt. Vilken typ just din kille är vet varken vi eller du, även om du som känner hans mamma kanske kan gissa.

Om din dotter inte är så gammal så hade nog jag funderat på att sälja, jag vill ha hästar som är trygga för hela familjen att umgås med, även om inte alla har ledarskap över hästarna. Och det har, i ärlighetens namn, sällan barn.
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Sälja är inte aktuellt, framför allt inte i så här tidigt skede och jag ännu inte vet vad som pågår med honom.:)
Mamman är en en tjurig häst som lätt stressar men med stor respekt för människor, hon har aldrig visat tendens till att göra en människa något även om hon kan se ut som en kobra. Hon är helst lämnad ifred förutom vid promenader och ridning. Avkomman har verkat vara hennes raka motsats hittills. Han har varit enormt lätt att hantera hela tiden och lugn och trevlig i sättet.
 
Sv: 1,5 åring som blivit arg

Vuxna hästar kan ibland vara lite väl tuffa mot unga individer, i varje fall om de är i majoritet. Medan en unghäst flock med en eller två äldre är betydligt bättre då de äldre inrättar sig att uppfostra på rätt sätt medan en större äldre flock kan bli lite väl nedtryckande/sätta på plats. Det här märkte jag nu när vi tog hem vår unghäst, men han är 4 år så han klarar det medan en yngre kan få det jätte tufft. I ett sådant läge kan de försöka hävda sig på andra sätt, te x att muppa sig mot människor.
I övrigt är jag med på Görels förslag, en jämnårig med en äldre som håller ordning. Värt ett försök om möjlighet finns.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp