1,5-hästars eller tvåhästars, vilken föredrar du? Tips mottages tacksamt!

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag står i begrepp att investera i en egen hästtransport och har de senaste dagarna läst in mig på allehanda information om aluminium, plyfa, komposit, lång bom, mjuk mellanvägg etcetera.
Jag har också funderat på att kanske först satsa på ett utökat B-körkort eftersom bilen bara drar 1300 kg med mitt vanliga B (1500 kg om jag har B96), men...

så kommer jag till slutsatsen att jag kanske aldrig drar mer än en häst i alla fall (äger bara en häst) och allt kostar dessutom pengar. Kanske vill jag hellre prioritera pengarna på en riktigt bra sadel? Jag MÅSTE inte ha B96.

Nåväl, jag har nu tittat på en enhästars (1,5), från thiel, som var väldigt fin, men för dyr för min budget - eller rättare sagt, för dyr begagnad för min smak. Då köper jag hellre en ny för samma peng med garantier etcetera.

Och så var det där med 1,5-hästars eller tvåhästars. Jag gillar mellanväggen, fö man kan ju ställa något bredvid hästen, ex hö eller annat man behöver ha med sig. Men så är 1,5-hästars i regel lättare och då kan hästen väga mer - och vem vet om vi skaffar en stor häst en dag (har en D-ponny just nu)?

Så hur resonerar du/ni?

Please upplys en okunnig!
 
Hade jag bara haft en häst och så låga dragvikter hade jag absolut prioriterat 1,5 hästars med sadelkammare. Och så nåt bra bagageutrymmesskydd för de gånger man vill ta med hö. (Tips: stänger man in höet i en stor påse med dragkedja skräpar det knappt alls, typ Gekås stora påse)

Jag kör idag en liten enaxlad två hästars. Får viktmässigt bara ställa in en häst där ändå. Visst är det smidigt att kunna lägga en höbal i andra spiltan men jag tror hästen hellre har åkkomfort än en höbal som dammar under färd. Egentligen.
 
Jag använder min 2-hästars på ett sätt som gör att jag behöver just en 2-hästars.:D tävlar ibland, har då med sadelskåp, hö och övrigt på den lediga sidan. Hämtar ibland en halmbal, tror den inte skulle rymmas i en mindre transport. I övrigt ser jag inga problem med en 1,5-hästars.

Men ta b96! Billigt och enkelt.
 
B96 kostar inte så mycket, med hyra av ekipage för uppkörning kostade det mig 2500, blir mycket friare i valet av bil och släp med det.

Jag kör också bara en häst, men jag hämtar hö och halm med jämna mellanrum och tyckte dessutom att bra sadelkammare i transporten var något jag saknade i min gamla släp (jag har hundburar i bagaget, värdelöst att lägga en svettig sadel i baksätet). Jag har ställbara bakbommar i mitt släp (teleskop) så jag kör hästen ganska brett.
 
Jag har bara en häst som dessutom är bredåkare och jag har kört 1,5 hästars mesta tiden alla år jag haft hästen. Tycker det är smidigt och väldigt bekvämt och hästen reser väldigt bra .

Jag har inget behov av att lasta grejer brevid hästen i trailern och då funkar en 1,5 hästars toppen.
När jag haft tvåhästars har jag ändå kört utan mellanvägg med lång bom bak. (Hästen är stor).

1,5 hästars finns inte så ofta ute på begagnatmarknaden så ska man hitta där får man ligga i och vara snabb. Dock bör man vara noga vid val av släp, en del är lite för lätta för att ligga bra på vägen har jag erfarit.

Om du vill använda trailern till mycket annat som hämtning av grovfoder och strö osv hade jag i ditt fall valt ett tvåhästarssläp.
 
Senast ändrad:
Tack för alla intressanta svar! Ja, att ta B-96 är kanske en bra början? Jag tycker ju att det vore snöpligt om jag investerar i ett släp och att det "bara" lastar x-antal kilo. Minst 1500 vore kanske lämpligt?

Men jag är den otåliga sorten och så känns det lite trixigt att ta körkortet, enklast vore att nöja sig med 1300 kg och gilla läget. Då kan transporten stå på gårdsplanen ganska anart.

Nåväl, tack igen - det lutar nog åt 2-hästars, då bilen inte är stor i skuffen och jag tror att jag kommer uppskatta den andra spiltan.

Jag skall fundera ett par varv till.

Dela gärna med er av fler saker att fundera på inför ett köp. Praktiska detaljer som kan vara bra att känna till etc...
 
Jag har bara B-körkort men har en "lätt" tvåhästars boggie som jag får dra lagligt (har för mig att totalvikten är just 1300 kg). Vi har också D-ponny, hade jag haft ett normalstort halvblod t ex hade det nog blivit för tungt. Jag är väldigt nöjd med transporten, den är stadig och stabil på vägen, väldigt rymlig för ponnyn och med gott om plats för att köra annat. Idag ska vi t ex hämta halm i storbal, vilket kanske hade varit tight i ett 1- eller 1,5-hästarssläp.
 
Jag har bara B-körkort men har en "lätt" tvåhästars boggie som jag får dra lagligt (har för mig att totalvikten är just 1300 kg). Vi har också D-ponny, hade jag haft ett normalstort halvblod t ex hade det nog blivit för tungt. Jag är väldigt nöjd med transporten, den är stadig och stabil på vägen, väldigt rymlig för ponnyn och med gott om plats för att köra annat. Idag ska vi t ex hämta halm i storbal, vilket kanske hade varit tight i ett 1- eller 1,5-hästarssläp.
Vad väger storbalarna?
 
Jag har bara B-körkort men har en "lätt" tvåhästars boggie som jag får dra lagligt (har för mig att totalvikten är just 1300 kg). Vi har också D-ponny, hade jag haft ett normalstort halvblod t ex hade det nog blivit för tungt. Jag är väldigt nöjd med transporten, den är stadig och stabil på vägen, väldigt rymlig för ponnyn och med gott om plats för att köra annat. Idag ska vi t ex hämta halm i storbal, vilket kanske hade varit tight i ett 1- eller 1,5-hästarssläp.
Jag skulle säga att det inte går. För mig är det 10-15 cm kvar när storbalen är inrullad.
 
Jag står i begrepp att investera i en egen hästtransport och har de senaste dagarna läst in mig på allehanda information om aluminium, plyfa, komposit, lång bom, mjuk mellanvägg etcetera.
Jag har också funderat på att kanske först satsa på ett utökat B-körkort eftersom bilen bara drar 1300 kg med mitt vanliga B (1500 kg om jag har B96), men...

så kommer jag till slutsatsen att jag kanske aldrig drar mer än en häst i alla fall (äger bara en häst) och allt kostar dessutom pengar. Kanske vill jag hellre prioritera pengarna på en riktigt bra sadel? Jag MÅSTE inte ha B96.

Nåväl, jag har nu tittat på en enhästars (1,5), från thiel, som var väldigt fin, men för dyr för min budget - eller rättare sagt, för dyr begagnad för min smak. Då köper jag hellre en ny för samma peng med garantier etcetera.

Och så var det där med 1,5-hästars eller tvåhästars. Jag gillar mellanväggen, fö man kan ju ställa något bredvid hästen, ex hö eller annat man behöver ha med sig. Men så är 1,5-hästars i regel lättare och då kan hästen väga mer - och vem vet om vi skaffar en stor häst en dag (har en D-ponny just nu)?

Så hur resonerar du/ni?

Please upplys en okunnig!

Jag rekommenderar att du skaffar utökad B-behörighet till att börja med. Det är inte jättedyrt och inte jättekrångligt.

Själv tycker jag att det är givet med tvåhästars och inte 1.5-hästars.
 
Om jag utgår från mina egna erfarenheter hade jag inte bekymrat mig så mycket om det var för två eller en och en halv häst. Med en begränsad budget hade jag hellre köpt en begagnad kvalitetsvagn än en billig ny. Det viktigaste för mig är faktiskt att det finns panikbommar som snabbt och lätt kan lösas ut från utsidan.
 
Jag har haft ett 1,5 hästars och har nu ett tvåhästars.

Jag har även tagit utökat och det var inte så avancerat. Kollade på filmer på nätet om säkerhetskontroller lastning etc. Bokade tid till uppkörning. Åkte sedan till Granngården hyrde lite torvbalar som jag la i förstänging bak i släpan. Sedan körde pappa släpet till uppkörningen. Kostade mig totalt ca 1000:- att ta utökat. Helt klart värt varenda krona då jag har mycket fler bilar att välja som dragbilar. Tex min Tiguan skulle jag inte få dra nästan något alls med på b-kort medans på b96 får jag dra 1990.

Jag åker ofta ensam och tycker det är guld att kunna göra iordning hästen bak i släpet så har rivit ut hela mellanväggen och satt in två långbommar. Hästen åker väldigt bra och jag har mycket plats att vara på när jag gör iordning innan träning etc. Så för mig blir det inte 1,5 hästars igen. Har en rejäl sadelkammare som jag kan lasta hö i om vi ska vara borta lite längre och jätte skönt att slippa ha svettiga grejer i bilen!

Tänk på att om du ska köpa glasfibersläp så undvik sådana med sk sandwichkonstruktion. Det innebär att det är plyfa ingjutet i glasfibern. Säljarna hävdar så klart att alla skruvgenomföringar är tätade med gummibustningar etc men gummi torkar.. Och kommer det in fukt i en sådan vägg så har du ingen koll på att det ruttnar förrän det är för sent...
 
Jag har ett Fautras JMS och älskar det.
Jag kör alltid bara en häst ändå och den går som en dröm efter bilen. Får köra på vanligt b-kort.
Totalvikt på 1450 kg och 670 kg som tjänstevikt. Får alltså lasta 780 kg.
 
Jag har haft tvåhästars och har nu 1.5 hästars. Helt enkelt för jag aldrig kör mer än en häst, fick upp lastvikten med 1.5 hästars och så blev det lite mindre dyrt i inköp. Har integrerad sadelkammare vilket jag inte hade tänkt men nu är VÄLDIGT nöjd med även om den stjäl utrymme framför bommen. Har inte åkt nånstans där jag behövt ta med hö och ska väl ev vara det som är nackdelen. I övrigt inte saknat något jmf med 2-hästars.

Det är 140 cm brett invändning om det är någon hjälp (ang köra storbal).
 
Jag hade 2hästars förr men använde aldrig mellanväggen, kör bara 1 häst.
Bytte till cheval gold one som jag är jättenöjd med. Den är 10 cm bredare än övriga 1,5 hästars så jag får in en stor rundbal på 400kg utan problem. Gillar även att man kan öppna som en dörr bak, smidigt när man hämtar spån,torv, kan lasta med truck!
Har totalvikt 1300 och får lasta 600kg (eller om det är 650kg).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp